Permalänk
Avstängd

Lyckas inte få ner tempen på CPUn

Hej SweC!

Jag märkte att min cpu temperatur var alldeles för hög. Den var omkring 80c i programmet Coretemp.
Eftersom min Corsair H100 kylare har blivit gammal och har missljud från pumpen, så antog jag att
pumpen gått sönder. Så jag monterade en luftkylare av tornmodell. Efter montering så visar Coretemp
att temperaturen är ca 90c på samtliga kärnor.
Jag har även kollat med programmet OCCT, och det är ungefär samma höga temperatur som visas där.

CPU: Intel i5 2500k

Hur ska jag göra för att få ner CPU temperaturen?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Hej,

Är dessa temperaturer i idle?
Rengjorde du processorn och la på ny, fräsh, fin samt sexig kylpasta innan du monterade på nya kylaren?
(kanske är basic-stuff, men man måste ju fråga..)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

@MoNkeY-05:
Ja, det är Idle temperaturerna som är så höga.
Jag har rengjort cpun med kemiskt ren bensin samt tops. Därefter la jag ungefär ett riskorn av en bättre kylpasta.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Låter som CPUn matas med orimligt hög spänning, om den inte är OCad dvs.

Permalänk
Medlem

Ja, titta gärna på spänningen.. Kan också tycka att kylflänsen borde bli fasligt varm om detta stämmer. Såvida den leder bort någon värme. Hade lagt en hand på och känt för att ta mig vidare i felsökningen såvida spänningen är OK.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Spänningen är låg och processorn underklockas, förmodligen p.g.a. temperaturen. Den är nere i 1,6/1.8 ghz. VID är då runt 0.9v eller ~1v.

@MoNkeY-05: Heatpipesen är lite varma fast inte kylflänsen.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

@Paddanx: Spänningen är låg och processorn underklockas, förmodligen p.g.a. temperaturen. Den är nere i 1,6/1.8 ghz. VID är då runt 0.9v eller ~1v.

@MoNkeY-05: Heatpipesen är lite varma fast inte kylflänsen.

Låter ju helt koko.
Antingen så är det riktigt usel kontakt mellan CPU kärna och IHS (löddningen skadats och släppt), eller IHS och kylare (ingen, usel pasta), eller CPU kylarens fläktuttag som är trasigt. Kan du tvinga fläkten på dem på 12V?

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Eftersom jag har prövat med 2 olika CPU kylare + bra kylpasta. Så tror jag inte det är fel vid IHS och kylare.

En sak som jag märkt med moderkortet (Gigabyte GA-PH67A-UD3 rev 1) är dock att alla SATA2 portar verkar vara trasiga, så att man inte hittar Hdds/Blueray ifall de är kopplade till dem. De enda SATA portarna som funkar är de två SATA 3 portarna som finns.

Så jag misstänker nu att antingen har lödningen släppt i CPUns IHS eller att moderkortet är trasigt så att SATA 2 portarna inte funkar och att även temperaturen på CPUn blir för hög på något sätt.

Vad tror ni?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Så jag misstänker nu att antingen har lödningen släppt i CPUns IHS eller att moderkortet är trasigt så att SATA 2 portarna inte funkar och att även temperaturen på CPUn blir för hög på något sätt.

Vad tror ni?

Finns inte så jävla många alternativ kvar. Det skulle vara att någon spänningskontroller är supermuck och att det som går in är mer än vad som rapporteras, men jag vet inte om det ens är tekniskt möjligt att det skulle gå mer genom en sensor än vad sensorn uppfattar/visar så man tycker att står det 0,9 borde det vara 0,9 liksom.

Tycker bara att trycket av kylarna när de är ditskruvade borde trycka ner IHS för tillräcklig kontakt även om det släppt? Har du stoppat in tassen i burken och känt om det verkligen är rimligt att den dissiperar så mycket värme? Det kommer ju kännas fort som fan om en maffig luftkylare är 90 grader varm.

Edit: Det hade du gjort ja. Glöm det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd

är det 90c är det varmt runt sockeln och vid kylarens fot ..är inte så du kör nån vcore som är hög efter gammal oc eller nått ?? kan ju vara givaren som gått apeshit och kan väll testa en clear bios och kolla om tempsen är lika kassa efter det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

@lord_vasagos: Jag clearade bios och efteråt så ser jag att temperaturen på CPU är 87c i Bios. Såg att Cpu vcore var runt 1 volt i Bios. Det jag funderar på nu är att kanske pröva med ett annat moderkort.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbart att temperaturvisningen inte stämmer, du har monterat kylaren rätt och heatpipsen är lite varma men inte kylflänsarna. Ja då är inte processorn 90 grader.

Permalänk
Avstängd

Jag har hittat information om varför Sata 2 portarna inte fungerar, det är ett tillverkningsfel. Det berör dock endast Sata 2 portarna. Länk: Intel 6-series recall

@soulis: Hmm. Då kanske jag kan pröva använda datorn.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det är ju uppenbart att temperaturvisningen inte stämmer, du har monterat kylaren rätt och heatpipsen är lite varma men inte kylflänsarna. Ja då är inte processorn 90 grader.

Skrivet av michael123:

Jag har hittat information om varför Sata 2 portarna inte fungerar, det är ett tillverkningsfel. Det berör dock endast Sata 2 portarna. Länk: Intel 6-series recall

@soulis: Hmm. Då kanske jag kan pröva använda datorn.

Skulle också gissa på att temperatursensorn är trasig eller något sånt. Borde ju gå att känna om det är väldigt varmt om man håller handen nära efter att datorn vart på