Vad är skillnaderna mellan Core i3, i5 och i7?

Permalänk

Vad är skillnaderna mellan Core i3, i5 och i7?

Jaahapp

Skilnaden mellan de olika processor typerna i3 i5 i7
Varför väljer man mellan dom?

Mvh
Smörgubben

Rubrik redigerad enl. § 3.1 // MOD
Permalänk
Entusiast
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

i3 = 2 kärnor med hyperthreading, så 4 trådar.
i5 = 4 kärnor, ingen hyperthreading.
i7 = 4 kärnor med hyperthreading, så 8 trådar.

Varför man väljer mellan dom är för att alla har olika krav och utnyttjar processorkraft olika mycket. Eller hur menar du?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Permalänk

i3 är bra för grundläggande arbete, som surf, kontorssysslor och lätt spelande.(2 kärnor 4 trådar)
i5 är bra för spelande, och till viss del rendering och allt som i3 klarar av.(4 kärnor 4 trådar)
i7 är bäst på allt men drar mest ström, och klarar av att rendera lite mer komplexa scener också.(4 kärnor 8 trådar eller mer)
Ska du spela? Köp i5.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Entusiast

Hej!

Det beror på typ, laptop CPUerna är lite annorlunda jämte mot de för stationära.

Stationära:
Intel® Core™ i3: 2 Kärnor / 4 Trådar (Hyper Threading)
Intel® Core™ i5: 4 Kärnor / 4 Trådar
Intel® Core™ i7: 4 Kärnor / 8 Trådar (Hyper Threading)

Sedan finns det entusiastCPUer också, dessa sticker ut aningen i konfigurationen, exempel är X58, X79 samt X99 chipset där vi har allt mellan 4 och 10 kärnor med Hyper Threading.

Bärbara CPUer:
Intel® Core™ i3: 2 Kärnor / 4 Trådar (Hyper Threading)
Intel® Core™ i5: 2-4 Kärnor / 4 Trådar (Hyper Threading/No Hyper Threading)
Intel® Core™ i7: 4 Kärnor / 4 Trådar (Hyper Threading)

Om jag inte misstar mig så finns det varianter både för med och utan Hyper Threading, med respektive 2/4 kärnor. Detta gäller i5 modellerna.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Förenklat kan man ju säga att man ska köpa en i5 för spel. Men det beror på vilket grafikkort man har (eller hur många), vilken skärm/upplösning man använder och vilka spel man spelar.

Sen finns det annat också att ta i beaktande, är man utvecklare och behöver köra virtuella maskiner på sin arbetsdator...

Kort sagt, tänk igenom dina behov och välj en processor efter det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonssown:

Hej!

Det beror på typ, laptop CPUerna är lite annorlunda jämte mot de för stationära.

Stationära:
Intel® Core™ i3: 2 Kärnor + 4 Trådar (Hyper Threading)
Intel® Core™ i5: 4 Kärnor + 4 Trådar
Intel® Core™ i7: 4 Kärnor + 8 Trådar (Hyper Threading)

Sedan finns det entusiastCPUer också, dessa sticker ut aningen i konfigurationen, exempel är X58, X79 samt X99 chipset där vi har allt mellan 4 och 10 kärnor med Hyper Threading.

Bärbara CPUer:
Intel® Core™ i3: 2 Kärnor + 4 Trådar (Hyper Threading)
Intel® Core™ i5: 2-4 Kärnor + 4 Trådar (Hyper Threading/No Hyper Threading)
Intel® Core™ i7: 4 Kärnor + 4 Trådar (Hyper Threading)

Om jag inte misstar mig så finns det varianter både för med och utan Hyper Threading, med respektive 2/4 kärnor. Detta gäller i5 modellerna.

I5 med 4 kärnor har inte HT.
I5 med 2 kärnor har HT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

pentium G cpu ser jag mer som kontors dator som är billig lösning för film, surf, arbete o.s.v
i3an med 2cores och HT klarar det mesta även modernare spel rätt bra och är typ en halv i7
i5an med 4 cores utan HT rekommenderas oftast för spel då dom med oc kan prestera som i7 och klarar allt rätt bra och en bra all around cpu
i7an med 4cores och HT är snabbast men oftast onödigt snabb för spel även om dom börjar ta nytta av mer cpu prestanda så kräver spel i dom flesta fall ganska lite cpu kraft och är mer för redigering och tyngre arbeten men gör sig även bra i spel men oftast är prislappen inte riktigt befogad för spelande även om dom är bättre än i5an

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Dagens i3:or (se 6100) är löjligt snabba för hur billiga dom är, om budgeten är stram kan man lätt välja en sådan även om man tänkt köra lite tyngre titlar.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Hej!

Det beror på typ, laptop CPUerna är lite annorlunda jämte mot de för stationära.

Stationära:
Intel® Core™ i3: 2 Kärnor + 4 Trådar (Hyper Threading)
Intel® Core™ i5: 4 Kärnor + 4 Trådar
Intel® Core™ i7: 4 Kärnor + 8 Trådar (Hyper Threading)

Sedan finns det entusiastCPUer också, dessa sticker ut aningen i konfigurationen, exempel är X58, X79 samt X99 chipset där vi har allt mellan 4 och 10 kärnor med Hyper Threading.

Bärbara CPUer:
Intel® Core™ i3: 2 Kärnor + 4 Trådar (Hyper Threading)
Intel® Core™ i5: 2-4 Kärnor + 4 Trådar (Hyper Threading/No Hyper Threading)
Intel® Core™ i7: 4 Kärnor + 4 Trådar (Hyper Threading)

Om jag inte misstar mig så finns det varianter både för med och utan Hyper Threading, med respektive 2/4 kärnor. Detta gäller i5 modellerna.

Mobile i7 finns både i 2c/4t- och 4c/8t-utförande. Dina plustecken är även något förvirrande då sådana vanligtvis inte innebär "som exekverar".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Mobile i7 finns både i 2c/4t- och 4c/8t-utförande. Dina plustecken är även något förvirrande då sådana vanligtvis inte innebär "som exekverar".

Precis. Fast alla i7 i bärbara med 4 kärnor har ett Q i namnet eller gäller inte det fortfarande? På bärbara verkar det mest som skillnaderna mellan i3 i5 och i7 är turbo nivåerna och sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Precis. Fast alla i7 i bärbara med 4 kärnor har ett Q i namnet eller gäller inte det fortfarande? På bärbara verkar det mest som skillnaderna mellan i3 i5 och i7 är turbo nivåerna och sånt.

Japp, det stämmer för både mobile i5 och i7. Funderade på att nämna det men lätt bli för att slippa förklara alla andra suffix också. (UTSMHX...)

Bland mobile 2c/4t är det mig veterligen bara base clock, turbo och cache som skiljer. Strömförbrukning i förhållande till prestanda lär också vara bättre på de högre binnade kretsarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LemonIllusion:

Mobile i7 finns både i 2c/4t- och 4c/8t-utförande. Dina plustecken är även något förvirrande då sådana vanligtvis inte innebär "som exekverar".

Absolut, jag tänkte faktiskt på det när jag skrev inlägget men det flöt ut i sanden.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

så för spel i5

men om jag vill streama när jag spelar då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smörgubben:

så för spel i5

men om jag vill streama när jag spelar då?

Skickades från m.sweclockers.com

i3 går https://www.youtube.com/watch?v=H5z-lYuyo8g
men gör såklart inget om man har bättre så i5 kan vara trevligt men funkar på ganska många cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

i7 är bäst även för spel. Många nya spel kan utnyttja mer än 4 trådar och då är i7 bättre än i5 även där. Men ju högre grafikinställningar/sämre grafikkort man använder desto mindre skillnad gör det om man har en i5 eller en i7 processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag upplever att i7 även är rekomenderat för spel, du behöver inte känna att du måste uppgradera i samma takt som i5.
Tex så slängs Sandy bridge I5 2500K som var en mycket populär propp när den kom kors och tvärs på begagnatmarknaderna eftersom den nu för tiden enligt dom officiella systemkraven på spel har lagt sig på en nivå under, medans I 2600K och 2700K från samma tidsperiod presterar som om inte bättre än nyare generationer i5.

sen hur det verkliga upplevelsen upplevs med det är en annan femma

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

i7 är bäst även för spel. Många nya spel kan utnyttja mer än 4 trådar och då är i7 bättre än i5 även där. Men ju högre grafikinställningar/sämre grafikkort man använder desto mindre skillnad gör det om man har en i5 eller en i7 processor.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10354?key=02193464608eacbfa4fb1a6e178217df

en i5 med oc är ganska lika i7an i prestanda och är sant som du säger att nya spel trådar bättre och att 720p är optimalt förhållande för att testa cpu men dom flesta kör 1080 eller mer i verkliga livet och där levlas det oftast ut och gpu blir en flaskhals och gör cpu valet ganska oviktigt i dom flesta fall

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

När jag tittar på de graferna blir jag förvirrad 😂
Hur fungerar det?
Jag trodde: ju mer ghz dessto bättre siffror men så är det ju ej...
Kan någon förklara.
Rent hypotetiskt:
om jag köper ASUS Z97-PRO - ATX / Z97
så är det bäst med en hög ghz eller en lägre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Smörgubben:

När jag tittar på de graferna blir jag förvirrad 😂
Hur fungerar det?
Jag trodde: ju mer ghz dessto bättre siffror men så är det ju ej...
Kan någon förklara.
Rent hypotetiskt:
om jag köper ASUS Z97-PRO - ATX / Z97
så är det bäst med en hög ghz eller en lägre?

Skickades från m.sweclockers.com

Denna video summerar det ganska bra, faktiskt. Sen finns det något som heter IPC (Instructions Per Cycle), finns info bl.a här.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Intressant video

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Kan någon förklara.

Skyll dig själv! Nu får jag lära ut lite, det är kul.

Citat:

En av de viktigaste grejerna med processorval är att det är anpassat för det man ska göra. En processor med 4 kärnor och en med 8 kärnor kan prestera lika, om man spelar ett spel t.ex. som är skrivet/optimerat för 4 kärnor som ofta är normen. Då finns det liksom ingen information för de övriga 4 i 8-kärniga processorn att ta del av, så skillnaden i prestanda blir väldigt liten eller obefintlig t.om. ibland.

Om du föreställer dig ett bussgarage med 4 portar och en väg med 8 körfält utanför så fattar du rätt kvickt att garaget inte kan skicka ut fler bussar för det, så 4 körfält hade gjort jobbet lika bra. Ungefär så funkar det. Hyperthreading får man väl räkna som någon sorts omkörningsfil typ men där spricker metaforen lite för det är mer komplicerat än så.

Sen är det skillnad på kärna och kärna också, Intels 5960X's 8 kärnor jämfört med AMD's 8350 som också säger sig ha 8 kärnor t.ex. betyder inte att de två presterar likadant, även om man ställer in dem att köra på exakt t.ex. 3,5Ghz var. Man förstår att något är lite lurt när den ena kostar typ 8 gånger så mycket som den andra. Då kommer bl.a. det där med IPC in, där de 3,5 miljarder clocksen kan utföra fler instruktioner i Intel-processorn än i AMD'n.

Vissa processorer kan hantera flera enheter som grafikkort på högre hastigheter via något som kallas PCI-lanes där antalet lanes avgör hur många expansioner du kan göra i form av andra enheter, dessa är dyrare men också rätt onödiga för alla som inte ska bygga Iron Man-riggar med 4 grafikkort eller något annat läskigt. Har du för få PCI-lanes så kan inte tillräckligt med information röra sig mellan processorn och t.ex. grafikkorten så man kan inte proppa i hur mycket som helst var som helst och hoppas att det ska gå utmärkt.

Kikar du på namnet av en processor kan du ofta avgöra någorlunda hur relevant den är, om du tar Intel t.ex. så döper de sina numeriskt från och med typ 2011 och framåt heter de fyra siffror som 2600k, 2700k, 3770k, 4790k, 5820k, 5930k, 6600k och 6700k. Du ser säkert att det finns en följd där, den första siffran är vilken generation och design de tillhör, och de andra tre siffrorna är hur högt den modellen placerar sig i pris och prestanda i sin generation. Högre är inte alltid bättre eftersom att användningsområden är olika för folk, men man kan lätt gissa då att t.ex. 4790k kommer vara nyare och lite kralligare än 2500k, medans 6100 är nyare men inte lika kraftfull. Det gäller inte alltid rakt av men det hjälper lite för att sondera terrängen siffror och fatta "typ" vad Intel tänkte sig att en processor skulle vara till för.

i3, i5 och i7 använder de som en sorts certifiering typ för att beskriva vilken del av gruppen den modellen tillhör. Om den är lite mer påkostad eller om den är mer lättvikt. Det är därför många säger att man ska köra i5 till spel t.ex. då spel på ren processorkraft hamnar någonstans i mitten av vad man kan utsätta en dator för typ, även om det varierar hisnande mycket mellan olika spel och ibland kan elda på rätt ordentligt. Sen finns det de som heter Xeon också som är inriktade på servers och uträkningskraft i program där "bussgaraget" har flera dörrar.

På Intel-sidan heter de K om de är upplåsta så att man kan ställa in hastigheten på dem själv (överklocka), de har också några som heter X för Extreme som är flaggskeppen i respektive grupp. Det går att jävlas lite med de som inte har K-markeringen också men det är lite djupare vatten. Varje grupp tilldelas ett kodnamn för sin arkitektur/design som t.ex. Skylake nu på sistone för 6xxx-processorerna. Det är alltså ingen funktion utan bara ett samlingsnamn på gruppen. Innan dess hette de Devils Canyon, Haswell och lite annat skit. Och då och då kommer en serie som heter t.ex. Haswell-E där E betyder att det är entusiastprocessorer, på svenska dyrare och mer kraftfulla.

Typ så. Mycket text.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!