Råd för uppgradering av speldator till barn

Permalänk
Medlem

Råd för uppgradering av speldator till barn

Burken består just nu av (uppgraderades i veckan från c2duo E6600 och 4GB ram):
AMD FX-8350
Asus M5A99FX Pro R2
16GB Kingston HyperX KHX1866C9D3K4
Noctua NH-D14

Det som är kvar från tidigare är ett Corsair HX520W, GeForce GT 610 och en 320GB 7200 rpm HDD. Han spelar mest Minecraft och Terraria, men inte ens de flyter på ordentligt, antar att det är grafikkortet som är flaskhalsen då det är riktigt kasst väl? Tänkte uppgradera det till något bättre, men har egentligen inte koll på vad som är värt att satsa på. Är ju bra om det går att spela lite mer avancerade spel senare när han vill/får det. Funderade på att försöka få tag i något typ GeForce GTX 750 TI och sen byta hårddisken till en SSD. Han är bara 10½ så budgeten han har är inte så stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Burken består just nu av (uppgraderades i veckan från c2duo E6600 och 4GB ram):
AMD FX-8350
Asus M5A99FX Pro R2
16GB Kingston HyperX KHX1866C9D3K4
Noctua NH-D14

Det som är kvar från tidigare är ett Corsair HX520W, GeForce GT 610 och en 320GB 7200 rpm HDD. Han spelar mest Minecraft och Terraria, men inte ens de flyter på ordentligt, antar att det är grafikkortet som är flaskhalsen då det är riktigt kasst väl? Tänkte uppgradera det till något bättre, men har egentligen inte koll på vad som är värt att satsa på. Är ju bra om det går att spela lite mer avancerade spel senare när han vill/får det. Funderade på att försöka få tag i något typ GeForce GTX 750 TI och sen byta hårddisken till en SSD. Han är bara 10½ så budgeten han har är inte så stor

Japp, det är absolut grafikkortet som är boven. Ett 750 Ti, eller liknande, är en bra idé. Det ska klara av att dra runt praktiskt taget alla spel, även om på låg grafik på en del.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Med begränsad budget hade jag tittat efter ett begagnat grafikkort som är en eller två generationer gamla. Säg ett Radeon 280 eller 280X. Jämfört med vad man får för det priset om man köper nytt så är det mycket valuta för pengarna. Å andra sidan kanske garanti etc. är mer värt om sonen din endast spelar enklare spel. Ett Geforce 750Ti bör räcka ändå

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har alldeles för dålig koll på grafikkort egentligen då jag nästan aldrig spelat själv på datorn, var väl Doom 3, CS & C&C senast Hur är det med ett begagnat Asus Geforce GTX 650 Ti 1GB är det bättre/sämre? Tänkte nog först och främst försöka få tag i något begagnat kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Har alldeles för dålig koll på grafikkort egentligen då jag nästan aldrig spelat själv på datorn, var väl Doom 3, CS & C&C senast Hur är det med ett begagnat Asus Geforce GTX 650 Ti 1GB är det bättre/sämre? Tänkte nog först och främst försöka få tag i något begagnat kort.

Ett 650 Ti är motsvarande 750 Ti, fast en generation äldre. Min bror har en sådan, och den funkar bra för att dra runt alla spel förutom de mest grafikkrävande som finns just nu.

Permalänk
Medlem

Hade inte valt ett GTX 650Ti, för lite vRAM. Jag hade letat efter minst ett GTX 660 med 2GB vRAM. Borde inte kosta många hundralappar vid det här laget.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ok, och om man istället satsar på Radeon är det 280 och uppåt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Ok, och om man istället satsar på Radeon är det 280 och uppåt då?

Motsvarande Geforce 750Ti skulle jag nog säga snarare är Radeon 360, vilket bör räcka till enklare spelande.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

GT 610 var ju inte ämnat för moderna spel ens när det släpptes, men jag tror knappast att det kortet skulle ha problem med Terraria

Om du vågar satsa på begagnat kanske det dyker upp bra erbjudanden när RX 480 släppts

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

GT 610 var ju inte ämnat för moderna spel ens när det släpptes, men jag tror knappast att det kortet skulle ha problem med Terraria

Om du vågar satsa på begagnat kanske det dyker upp bra erbjudanden när RX 480 släppts

Näe det köpte jag till datorn för flera år sen bara för att få ut bild till skärmen Jo Terraria fungerar nog ganska bra, han påstår att det laggar lite i fullskärm och även så med minecraft.

Permalänk
Medlem

Vilka kort går att sätta i utan att byta 520w nätaggregatet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Vilka kort går att sätta i utan att byta 520w nätaggregatet?

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta Jag kör en överklockad Core i7 och ett GTX 970 på 520W utan bekymmer. Så länge du håller dig från extrem överklockning eller dubbla grafikkort så räcker 520W långt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Vilket är bättre att satsa på av ett GTX 760 4GB OC eller GTX 960 2 GB OC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Vilket är bättre att satsa på av ett GTX 760 4GB OC eller GTX 960 2 GB OC?

Skickades från m.sweclockers.com

960.

760 bör dock vara billigare och med 4gb kan det nog prestera bättre per krona än 960.

760<960<770

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Oki lutar nog mot ett i stort sett oanvänt gtx 960 med kvitto å garanti kvar för 1000, är väl ett bra pris tror jag.

Permalänk
Medlem

Detta kort https://www.asus.com/Graphics-Cards/GTX960DC2OC2GD5BLACK/ tror att det borde fungera med Corsair HX520W, har två såna 6+2 pci-e kablar. Hittade inte något om hur många watt kortet kräver annat än: "up to 225W1 additional 8 pin PCIe power required"

Permalänk

@fremar: GTX 960 är strömsnålt så det kommer inte vara några problem för det nätaggregatet.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Blev ett Asus GeForce GTX 960 Strix DirectCU II OC 4 GB, han som ville sälja ett Asus GTX 960 2 GB OC Black hörde inte av sig mer efter att jag ville se en bild på kvittot