Permalänk
Medlem

Hjälp mig uppgradera min dator.

Hej.
Jag sitter på en 6-7 år gammal dator som jag köpt färdig från Komplett.se. Den har tjänat mig väl i mina speltimmar.
Dock så har grafikkortet börjat spöka och jag känner att det är dags att uppgradera lite. Jag var väldigt insatt i alla typer av komponenter just i tiden då jag köpte datorn. Nu känns det som att börja om på nytt igen. Så jag tänkte rådfråga er!

Det jag söker är prisvärda komponenter som kan lyfta min dator så att den hänger med ett antal år till. Det jag sysslar med är spel, inget annat som kräver något av datorn. Jag spelar det mesta och är väldigt varierande. Jag har inget krav att spela det mer krävande spelen på högsta prestanda. Jag kan dra ner på prestandan i ett krävande spel.

Jag har följande i min dator just nu;
CPU, Intel Core i7 960 @ 3.2 GHz.
GPU, Nvidia GeForce GTX 570 1280 MBytes. (PCI Express)
Moderkort, MSI X58A-GD65 med X58 Chipset.
Minne, 3 st 2 gig DDR3 Corsair.
Ett 620 W nätagg.
Hårddiskar, SSD 60 gig med Windows och en 1TB för lagring.

Det jag tänker är att, om det går behålla mitt moderkort med min cpu. Sedan sätta in kanske 2 * 8 gig minnen DDR3. Sedan slänga på ett lite bättre grafikkort i rimlig prisklass och kanske en till SDD för att lägga lite spel på.

Jag kikade på lite komponenter från Inet.se Jag hittade följande;

Crucial 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport, 599 kr.
Kingston V300 120GB, 499 kr.
XFX Radeon R9 390 Double Dissipation Black Edition 8GB, 2990 kr ink Total War, Warhammer, vilket jag är väldigt sugen på
Totalt: 4038 spänn.

Skulle dessa komponenter funka tillsammans med det gamla jag har eller måste jag tänka om och kanske köpa en ny dator istället?

Finns det andra komponenter där ute som skulle passa bättre för samma peng eller är det värt att investera ett par tusen till för att kliva upp någon nivå på något? Ni fattar?

(Typ, jag köper ett äpple för 10 kr, det är gott och saftigt och är nöjd med det. Men jag kan också betala lite mer ,15 kr och få ett stort fetingäpple som är hur gott som heslt. Priset är inte så stor skillnad men det är värt att lägga lite mer pengar för att få en mycket bättre prestanda.)

Jag är mycket tacksam för om någon själ kan tänka sig att lägga lite tid och hjälpa mig.

Jag ber om ursäkt om tråden hamnat fel, då ber jag någon flytta den rätt.

Tack och bock!

/Jimmy

Permalänk

Finns risk att moderkortet inte stödjer 8gb stickor så skulle rekommendera dig att köra på 4gb stickor istället (rätt mig gärna om jag har fel)

Ssdn är heller inget att hurra för (den du tänkt att köpa) lägg till 200:- och köp en bättre från t.ex. Samsung, deras 850 evo är ett bra och prisvärt val

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Finns risk att moderkortet inte stödjer 8gb stickor så skulle rekommendera dig att köra på 4gb stickor istället (rätt mig gärna om jag har fel)

Ssdn är heller inget att hurra för (den du tänkt att köpa) lägg till 200:- och köp en bättre från t.ex. Samsung, deras 850 evo är ett bra och prisvärt val

Tack. Det är precis därför jag skriver här. Kul att beställa hem massa prylar och så funkar det inte! Okej, bra då ska jag kika vidare på Samsung.

Någon med fler förslag?

Det kanske är värt att investera i ett nytt moderkort? Och dessutom då köra på DDR4? Går det smidigt att flytta Ens gamla processor då eller är det bara meckigt? Passar den ens? Så mycket frågor.

Jag tackar igen!

/Jimmy

Permalänk
Medlem

@Deeola: Ditt moderkort och din processor är enligt Intels gamla socket 1366. De kommer inte passa nya processorer och moderkort... I så fall måste du köpa nytt av båda

Värt att tänka på är att du har tre minneskanaler på ditt moderkort, så även om det bara stödjer max 4gb-stickor så kan du använda 3st samtidigt för att få 12GB. (Stoppar du i 4 så kommer hastigheten gå ner lite i och med att du då tvingar moderkortet att köra alla i bara en kanal). Ditt moderkort ska klara upp till 2133MHz DDR3 enligt spec, men jag vet inte om det bara klarar två kanaler då, det är lite oklart...

Nu vet jag inte vad för nätaggregat du har, men 620W ska räcka för att byta grafikkortet. Jag skulle dock gärna vilja veta märke och modell för att vara säker på att det inte är något dåligt som inte håller vad det lovar eller har dåliga komponenter som kan ha levt ut sitt liv efter 6-7 år.

En till SSD på 120-250GB är absolut en bra uppgradering oavsett.

Angående grafikkort skulle jag nog inväntat AMDs nya 480 och 480X innan jag bestämt mig. Framför allt om du tittar i prisklassen 2-3 tusen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag väntat 3 veckor för att spana in amd's nya RX480. Sedan hade jag köpt en 250 gb ssd, (120gb tar slut snabbare än man kan tro).

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Tack, bra info!

Ja det skulle nog funka med 3*4gigs DDR3. 12 är ju ändå dubbla 6 som jag har idag.
Okej, då får jag hålla mig till det gamla moderkortet då.

Bra input på SSD, ska helt klart titta på andra modeller med större kapacitet.

Angående mitt nätagg så öppnade jag datorn och kikade. Det jag fick fram var "Silver Power 620W. Model, SP-SS620M. dvs ett sådant, här (Länk till Komplett.se)

Ja det låter bra, jag har riktat in mig på AMD:s kort också. 3 veckor känns långt men det kanske vore något om det är värt pengarna och prestandan.

Jag kikar vidare!

Tack och bock
/Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeola:

Angående mitt nätagg så öppnade jag datorn och kikade. Det jag fick fram var "Silver Power 620W. Model, SP-SS620M. dvs ett sådant, här (Länk till Komplett.se)
/Jimmy

Det är ett kvalitetsagg, tillverkat av Seasonic, bara så du vet det. Däremot så slits även agg med komponenter av hög kvalitet, så vänta dig inte att det lever i all oändlighet och orkar driva tunga laster även i flera år till. Så länge du inte överklockar järnet och bara kör med ett grafikkort ska det inte vara några bekymmer dock.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är ett kvalitetsagg, tillverkat av Seasonic, bara så du vet det. Däremot så slits även agg med komponenter av hög kvalitet, så vänta dig inte att det lever i all oändlighet och orkar driva tunga laster även i flera år till. Så länge du inte överklockar järnet och bara kör med ett grafikkort ska det inte vara några bekymmer dock.

Trevligt med kvalitet. Ja givetvis. Jag har aldrig överklockat något någonsin. Har för dålig koll på sådant för att känna mig bekväm med det. Så det kommer nog knalla ett tag till.

Jag ska även titta runt lite på uppgraderingspaket. Kanske är det värt att lägga en liten extra slant för att byta både processor och moderkort.

En annan fråga då, är det värt att sitta och titta efter enstaka prylar eller går det bra med ett helt paket (även hela datorn ny) Eller gör man en stor förlust då? Så stor att det i alla fall är värt att sitta och beställa varje komponent löst.
Jag har byggt ihop en dator själv förut så lite erfaren är jag Dock var det säkert 10 år sedan.

Som sagt, mycket att fundera på.
Jag tackar igen för all input!

mvh Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeola:

Trevligt med kvalitet. Ja givetvis. Jag har aldrig överklockat något någonsin. Har för dålig koll på sådant för att känna mig bekväm med det. Så det kommer nog knalla ett tag till.

Jag ska även titta runt lite på uppgraderingspaket. Kanske är det värt att lägga en liten extra slant för att byta både processor och moderkort.

En annan fråga då, är det värt att sitta och titta efter enstaka prylar eller går det bra med ett helt paket (även hela datorn ny) Eller gör man en stor förlust då? Så stor att det i alla fall är värt att sitta och beställa varje komponent löst.
Jag har byggt ihop en dator själv förut så lite erfaren är jag Dock var det säkert 10 år sedan.

Som sagt, mycket att fundera på.
Jag tackar igen för all input!

mvh Jimmy

Uppgraderingspaket är enkelt och bra. Om man vet vad man behöver kan man dock spara en hundring eller så på att välja komponenter separat. Baserat på vad för system du kör på idag så kan det vara värt att börja titta på ny processor och moderkort, men din processor borde orka med de flesta spelen fortfarande idag, den presterar ungefär likvärdigt med den fortfarande omåttligt populära i5 2500K. Notera dock att de flesta som fortfarande sitter med 2500K har överklockat den ganska rejält.

Nu vet jag inte om du är sugen på att byta även chassi osv, men generellt så kan man spara mycket pengar på att välja komponenter själv och bygga ihop systemet. Då kan du spara exempelvis chassi och nätaggregat osv. Även om du vill byta ut hela paketet så rekommenderar jag och de flesta andra att bygga ihop själv om man kan, det är helt enkelt lättare att skräddarsy ett paket och man får mer för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så är din i7 960 rejält till åren. Jag sitter i samma båt, och för mig blir det att byta allt eller inget.

Permalänk
Medlem

Jag satt uppe rätt sent igår och letade och kikade.

Jag tror att jag kommer lägga pengarna på nya minnen, en SSD och sedan ett nytt grafikkort. Sen får jag hålla tummarna för att resten håller ett tag till. Så köper jag helt nytt nästa gång.

Nu känns det helt klart mycket bättre. Många frågor som klarnat tack vare er!

Nu ska jag bara fundera ut vilket grafikkort jag ska köpa. Beställa ett redan nu eller vänta 3 veckor på AMDs nya. Tror jag ska grotta ner mig i den frågan idag!

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag köpt mer eller mindre allting nytt.

Och jag rekommenderar detta:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9454321/

Med det nya grafikkort som AMD släpper inom kort så kommer du landa på ungefär 10.000:-
Och du kommer ha en dator som du inte kommer behöva uppgradera på de kommande 5 åren.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé. Även om du skulle uppgradera resten av datorn om ett tag så kommer i alla fall grafikkort och ssd kunna användas då med.

Köp minst en 250 gb ssd, har man spel på dem så tar de slut snabbt. Två billiga är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2978935 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3706562

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Tack båda för svar. Min budget är dock inte så stor. 10000 är dock bra för en dator som hänger med i 5 år till. Jag känner dock att jag har lite juice kvar i min gamla och mitt tänkta uppgraderigspaket kommer nog funka en tid framöver. Sen blir det förhoppningsvis så att jag kan göra som Bakwetu säger, plocka med delar till nyinköpet nästa gång.

Jag har ju inte direkt några krav på att spela alla spel på högsta prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeola:

Du kan även låta dina gamla minnen sitta kvar så du har 18gig ram.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Du kan även låta dina gamla minnen sitta kvar så du har 18gig ram.

Funkar d?
Jag tolkade tidigare inlägg som att fler än 3 kort skulle innebära att datorn kliver ned och kör på 1 kanal vilket skulle innbära långsamare och mer problematiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köpt nytt, men det funkar ju att uppgradera också. Isåfall skulle jag köra på:
Samsung 850 evo 250GB
Ett begagnat 970 eller AMDs nya kort som kommer.
Nya ram. 2x4 räcker till de flesta spel. Eller 2x8 om mobo stödjer det.
Samt en CPU kylare om du nu har stock så kan du klocka högre så den pallar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag hoppade den generationen men det är väl 3 minneskanaler tror jag och då bör han antingen fylla alla 6 minnesslottar eller köra 3 st.

Grafikkortsmarknaden rör sig nu med de nya Nvidia och Amd-korten, så det är läge att hålla koll på prissänkningar av den gamla generationen (970, 980) och begagnatmarknaden. Såg precis en som säljer ett referens 980ti för 3500 kr, nu kanske det kommer sluta på högre belopp, men det är ändå ett bra exempel. Bland de nya så verkar ju 480 väldigt intressant i mellanklassen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeola:

Funkar d?
Jag tolkade tidigare inlägg som att fler än 3 kort skulle innebära att datorn kliver ned och kör på 1 kanal vilket skulle innbära långsamare och mer problematiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Optimalt är att köra med 3 eller 6 minnen på det moderkortet.

Tänkte bara att det är synd att ta ut minnena du redan har och lägga dem på hyllan...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeola:

Funkar d?
Jag tolkade tidigare inlägg som att fler än 3 kort skulle innebära att datorn kliver ned och kör på 1 kanal vilket skulle innbära långsamare och mer problematiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

3 kanaler kan köras med 3 eller 6st RAM-stickor. Om man fyller alla så blir det dock mer påfrestande för moderkortet och det kan vara så att du inte kan köra dem i full hastighet. Med den hastigheten du har på nuvarande bör det dock inte vara några bekymmer.

2 kanaler kan du köra med 2 eller 4 stickor, om de placeras på rätt platser (så att ingen hamnar i kanal 3 av misstag)

Så fort det blir skev fördelning mellan kanalerna så körs alla minnen i 1 kanal. Det blir inga problem av det, men minnesbandbredden minskar en aning. Tänk dig att allt minne ses i serie av processorn, istället för 2 eller 3 paralleller som processorn kan använda samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Helt kalasfint. Då ska jag givetvis låta mina gamla sitta kvar. Det är min okunskap som visar sig

Jag är inne på en Samsung EVO SSD. 750 eller 850. Skiljer 100 spänn på på Inet.se, Vad är skillnaden egentligen? Värt att lägga 100 spänn eller kvittar det? Det kanske går lika bra med 750. Jag menar många bäckar små blir ju snart en stor summa. Men jag vill ju heller inte vara dumsnål.

Kan man hitta begagnade grafikkort här på sidan eller vart ska man vända sig? Kan ju vara värt att titta närmare på detta då många kanske vill byta när nya kommer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?