Permalänk
Medlem

Speldator (20-30K) åsikter!

Tjena, håller på att kolla på en ny speldator till mig själv och jag har lyckats bygga ihop en kundvagn på inet som jag nästan är nöjd med!

Inet Kundvagn

Nu när GTX 1080 har kommit så vill jag ha den bästa möjliga speldatorn som går, söker efter tips på vad jag kan uppgradera och göra bättre! (priset spelar ingen roll!) Jag valde "be quiet! Pure Rock" luftkylare bara pga att den ingår i monteringen av inet (inte över 750g, som jag förstod det så monterar dom ej vattenkylning?)

Sen så undrar jag vilket GTX 1080 kort som är bäst att köpa/beställa? Jag har valt "MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X" för jag tyckte den såg bra ut!

TL:DR
Vill göra datorn bättre om det är möjligt, priset spelar ingen roll, kommer att köra alla nya spel så ifrågasätt inte min budget då jag vill ha det bästa som går att fixa ^-^

MVH Jacob!

Permalänk
Medlem

du har ju råd med ett till 1080 eftersom du uppger 30k i budgeten. Ser bra ut annars

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Med uppgraderingspaketet för 169kr extra får du ett ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO som kostar 2290:- löst.

Behöver du funktionerna i Windows Pro? Annars kör på Home som är 500kr billigare.

Inet monterar slutna vattenkylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9456506/

Permalänk
Medlem

2st 512 gb ssd i raid 0 är också ett förslag istället för den du har nu

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Oj det missa jag! Tack för det Såg att du valde ett EVGA kort istället, någon anledning att du tog den över MSI?

Om dom nu monterar slutna vattenkylare, har du några tips på ett bra?

@kakan86: Hmm vad menar du exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pyth:

@SUMITOMO: Oj det missa jag! Tack för det Såg att du valde ett EVGA kort istället, någon anledning att du tog den över MSI?

Om dom nu monterar slutna vattenkylare, har du några tips på ett bra?

EVGA har bäst kundservice och garantier utav alla tillverkarna.

Permalänk

Snabbare minnen än 2133 för 6700. Skulle dessutom köpa en bättre kylare och psu. Relativt liten extra kostnad för betydligt högre kvalitét på komponenterna. Seasonics psu är väldigt bra, noctua nhd15 är väldigt bra. Jag föredrar själv msi´s grafikkort för att fläktarna är (eller åtminstone har varit de senaste 2-3 generationerna) de tystaste. Går bra ihop med noctuakylaren där.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

@pyth

här är info om raid

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av pyth:

@SUMITOMO: Oj det missa jag! Tack för det Såg att du valde ett EVGA kort istället, någon anledning att du tog den över MSI?

Om dom nu monterar slutna vattenkylare, har du några tips på ett bra?

@kakan86: Hmm vad menar du exakt

Gillar EVGA.
Verkar ha mindre problem med Coil-whine
Något högre klockat och billigare.

Händer titt som tätt att vattenkylningar börjar läcka och friterar komponenter,
även om det inte är jättevanligt.
Låter ofta mer än luftkylare.

Hade valt Noctua NH-D15, men det går inte om datorn skall skickas.

Permalänk
Medlem

Intressant, det gick att bygga en SLI med 2st GTX 1070för samma pris som TS dator. Undrar vilken som presterar bäst?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9456539/

Permalänk
Medlem

@kakan86 vinsten är så pass liten med raid på ssd så det är inte ens värt besväret

@pyth köp en samsung 950 pro ssd istället
Och köper du MSI-moderkort eller EVGA så kan du sätta i två stycken
Vissa modeller har det från t ex msi och evga

Permalänk
Avstängd

kör två stycken 1080 för att kunna lira i bättre fps i hög resoulution (hoppas du har en bra skärm). Priset spelar ju ingen roll.

Permalänk
Medlem

kika på define S om du ändå bara ska ha en SSD

Visa signatur

i5 4690k @4ghz
asus strix 970

Permalänk
Medlem

Bara för att TS satt en budget på 20-30k måste den förmodligen inte gå på 30k.
De sista 8-10k ger inte så mycket mer.
Kanske smartare att ha de pengarna till uppgraderingar istället.

Permalänk
Avstängd

Jag hade försökt bygga ett mITX bygge med en fete downblower CPUkylare

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bara för att TS satt en budget på 20-30k måste den förmodligen inte gå på 30k.
De sista 8-10k ger inte så mycket mer.
Kanske smartare att ha de pengarna till uppgraderingar istället.

this^

Permalänk
Medlem

Tja om 1070 har samma prestanda boost som 1080 i SLI, kan det vara värt det.

http://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-gtx-1080-2-way-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pyth:

Tjena, håller på att kolla på en ny speldator till mig själv och jag har lyckats bygga ihop en kundvagn på inet som jag nästan är nöjd med!

Inet Kundvagn

Nu när GTX 1080 har kommit så vill jag ha den bästa möjliga speldatorn som går, söker efter tips på vad jag kan uppgradera och göra bättre! (priset spelar ingen roll!) Jag valde "be quiet! Pure Rock" luftkylare bara pga att den ingår i monteringen av inet (inte över 750g, som jag förstod det så monterar dom ej vattenkylning?)

Sen så undrar jag vilket GTX 1080 kort som är bäst att köpa/beställa? Jag har valt "MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X" för jag tyckte den såg bra ut!

TL:DR
Vill göra datorn bättre om det är möjligt, priset spelar ingen roll, kommer att köra alla nya spel så ifrågasätt inte min budget då jag vill ha det bästa som går att fixa ^-^

MVH Jacob!

Inga som helst fel med kundvagnen du har petat ihop här, enda är väl att man eventuellt kör på ett Maximus-kort med uppgraderingspaketet för en bråkdel mer pengar. Hade nog personligen kört på ett ASUS Strix GTX 1080 istället för MSIs motsvarighet, men det är lite strunt samma. Sen kan du köra på ett Define S istället för R5.

Kommer du kunna skjuta HS riktigt hårt med, något jag misstänker att du redan gör baserat på både ditt namn och nick

Med detta i tankarna vill jag också råda dig att behålla din gamla dator för att kunna dual streama, du som proffs lär ju bli minst lika galen som mig på microstuttering och sånt i CS, och ska man streama och spela CS på samma dator kommer det nästan alltid att lagga lite smått. Enda sättet att undvika det på är att köra två datorer där man spelar på den ena och streamar på den andra.

Skicka PM om du vill veta lite mer, har bra erfarenhet av dual pc streaming själv och har ganska bra koll på vad som krävs mer exakt för CS.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: https://www.inet.se/produkt/6910096/fractal-design-define-s-f... det du menar? Aight tack, ja det har jag tänkt att göra! Ska nog trycka in ett avermedia kort också ^^

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av pyth:

Tjena, håller på att kolla på en ny speldator till mig själv och jag har lyckats bygga ihop en kundvagn på inet som jag nästan är nöjd med!

Inet Kundvagn

Nu när GTX 1080 har kommit så vill jag ha den bästa möjliga speldatorn som går, söker efter tips på vad jag kan uppgradera och göra bättre! (priset spelar ingen roll!) Jag valde "be quiet! Pure Rock" luftkylare bara pga att den ingår i monteringen av inet (inte över 750g, som jag förstod det så monterar dom ej vattenkylning?)

Sen så undrar jag vilket GTX 1080 kort som är bäst att köpa/beställa? Jag har valt "MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X" för jag tyckte den såg bra ut!

TL:DR
Vill göra datorn bättre om det är möjligt, priset spelar ingen roll, kommer att köra alla nya spel så ifrågasätt inte min budget då jag vill ha det bästa som går att fixa ^-^

MVH Jacob!

1 grafikkort bara? Varför bygga en stor ATX dator när du kan bygga MATX/ITX? Ska du utöka med ett till grafikkort senare?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pyth:

Tjena, håller på att kolla på en ny speldator till mig själv och jag har lyckats bygga ihop en kundvagn på inet som jag nästan är nöjd med!

Inet Kundvagn

Nu när GTX 1080 har kommit så vill jag ha den bästa möjliga speldatorn som går, söker efter tips på vad jag kan uppgradera och göra bättre! (priset spelar ingen roll!) Jag valde "be quiet! Pure Rock" luftkylare bara pga att den ingår i monteringen av inet (inte över 750g, som jag förstod det så monterar dom ej vattenkylning?)

Sen så undrar jag vilket GTX 1080 kort som är bäst att köpa/beställa? Jag har valt "MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X" för jag tyckte den såg bra ut!

TL:DR
Vill göra datorn bättre om det är möjligt, priset spelar ingen roll, kommer att köra alla nya spel så ifrågasätt inte min budget då jag vill ha det bästa som går att fixa ^-^

MVH Jacob!

Om du är seriös med att priset inte har någon betydelse kan du inte dra in på en enda av dessa komponenter du måste ha exakt detta för ett bygge med maximal spelprestanda (bortsett chassie givetvis): Du måste också lämna tillbaka/köpa om i7 6700K tills du får en som klarar MINST 4,9Ghz, annars är det inte det bästa, sen har inte Inet tillräckligt bra ram-minnen egentligen utan du behöver ha GSKILL's snabbaste DDR4 16GB kit. Om du börjar spara in på en enda del så hade priset tydligen betydelse.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9457228/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pyth:

@Ninjaflipp: https://www.inet.se/produkt/6910096/fractal-design-define-s-f... det du menar? Aight tack, ja det har jag tänkt att göra! Ska nog trycka in ett avermedia kort också ^^

Precis, antingen det eller det utan fönster, upp till dig sparar lite pengar där den enda skillnaden är att du inte har någon plats för 5,25"-enheter vilket ingen idag använder ändå.

Kolla PM förresten om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Om du är seriös med att priset inte har någon betydelse kan du inte dra in på en enda av dessa komponenter du måste ha exakt detta för ett bygge med maximal spelprestanda (bortsett chassie givetvis): Du måste också lämna tillbaka/köpa om i7 6700K tills du får en som klarar MINST 4,9Ghz, annars är det inte det bästa, sen har inte Inet tillräckligt bra ram-minnen egentligen utan du behöver ha GSKILL's snabbaste DDR4 16GB kit. Om du börjar spara in på en enda del så hade priset tydligen betydelse.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9457228/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9457228/

En version av windows 10 kanske han behöver? Finns väl billigare 1080 än för 7899?
Den korgen som plockades ihop med 2st 1070 skulle jag föredragit!
21k ist för 38k..
Förhoppningsvis så spelar TS i 4k om han behöver all denna kraft?

-Drar tillbaka mitt uttalande om 1070sli före ett 1080

http://youtu.be/tn4oIa4erVs

Skickades från m.sweclockers.com

Efterklok
Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

En version av windows 10 kanske han behöver? Finns väl billigare 1080 än för 7899?
Den korgen som plockades ihop med 2st 1070 skulle jag föredragit!
21k ist för 38k..
Förhoppningsvis så spelar TS i 4k om han behöver all denna kraft?

-Drar tillbaka mitt uttalande om 1070sli före ett 1080

http://youtu.be/tn4oIa4erVs

Skickades från m.sweclockers.com

Han har uppenbarligen hakat upp sig på "priset har ingen betydelse" och har inte gjort kundvagnen seriöst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pyth:

Tjena, håller på att kolla på en ny speldator till mig själv och jag har lyckats bygga ihop en kundvagn på inet som jag nästan är nöjd med!

Inet Kundvagn

Nu när GTX 1080 har kommit så vill jag ha den bästa möjliga speldatorn som går, söker efter tips på vad jag kan uppgradera och göra bättre! (priset spelar ingen roll!) Jag valde "be quiet! Pure Rock" luftkylare bara pga att den ingår i monteringen av inet (inte över 750g, som jag förstod det så monterar dom ej vattenkylning?)

Sen så undrar jag vilket GTX 1080 kort som är bäst att köpa/beställa? Jag har valt "MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X" för jag tyckte den såg bra ut!

TL:DR
Vill göra datorn bättre om det är möjligt, priset spelar ingen roll, kommer att köra alla nya spel så ifrågasätt inte min budget då jag vill ha det bästa som går att fixa ^-^

MVH Jacob!

Vad ska du ha för skärm till detta?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inet
Skrivet av pyth:

Tjena, håller på att kolla på en ny speldator till mig själv och jag har lyckats bygga ihop en kundvagn på inet som jag nästan är nöjd med!

Inet Kundvagn

Nu när GTX 1080 har kommit så vill jag ha den bästa möjliga speldatorn som går, söker efter tips på vad jag kan uppgradera och göra bättre! (priset spelar ingen roll!) Jag valde "be quiet! Pure Rock" luftkylare bara pga att den ingår i monteringen av inet (inte över 750g, som jag förstod det så monterar dom ej vattenkylning?)

Sen så undrar jag vilket GTX 1080 kort som är bäst att köpa/beställa? Jag har valt "MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X" för jag tyckte den såg bra ut!

TL:DR
Vill göra datorn bättre om det är möjligt, priset spelar ingen roll, kommer att köra alla nya spel så ifrågasätt inte min budget då jag vill ha det bästa som går att fixa ^-^

MVH Jacob!

Skicka oss ett PM om det är något som vi kan hjälpa till med!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Helt off-topic. Men är du pyth i NIP?

Permalänk

@pyth: operativsystem går ju att köpa för 200kr från typ g2a eller typ kinguin. Vet dock inte hur säkert det är, har aldrig gjort det själv men läser ofta om folk som tipsar från dem 2 sidorna

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

Kanske värt att kika på 2011-3?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT