Nvidia Geforce "Pascal" får inte stöd för fler än två grafikkort i SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Fast artikeln handlar ju om att Nvidia inte kommer ge ut några sådana längre så räkna med att du aldrig kommer få en.

"Då den utlovade landningssidan uteblivit kontaktade chefredaktören Ryan Shrout Nvidia för att få tillgång till en nyckel, men fick ett svar som går att tolk som att konceptet inte längre är aktuellt."

Nyckeln var en bluff från första början.. Fyfan. Tänkte hur många dom blåste på dedär?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jonasies:

Vänta nu. Hade inte du tre gsync skärmar?

Sålde 2x

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Du byter grafikkort som någon annan byter kalsonger

Hoppas du duschar oftare än du byter kalsonger

Ontopic: nu kanske man äntligen har råd att "ha det värsta" 2 kort kostar ju mindre än 4 😀

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ok jag har kollat runt på nätet om 4 way sli gtx 1080 och jag har ej blivit smartare

Men den här länken värka vara ok :)eller? https://www.youtube.com/watch?v=2wBDt9tN5-c

om jag förstår de rät så funkar 4 Way sli gtx 1080 i windows 7?

Permalänk
Medlem

Tycker ärligt talat att det är ett ganska konstigt beslut. Mig gör det inget, men det finns folk som vill ha fler än 2 kort (av högst oklara skäl enligt mig då både Crossfire och SLI fungerar rent utav tvärkasst i de flesta fall) och varför skulle de få för sig att stoppa dem? De säljer mer kort.

Enda anledningen är väl att man sparar resurser på att inte behöva optimera alls för mer än 2 kort i SLI.

Permalänk

Less features for higher cost Nvidias nya slogan

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Nvidia är ny Apple, de behöver inte ens förhålla sig till AMD längre fåren kommer att köpa korten i vilket fall.

Jaaa, den obligatoriska kängan till Apple-användare bland kommentarerna på SweC.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hoppas du duschar oftare än du byter kalsonger

"någon annan" behöver inte vara jag Jag har stenkoll på mångas kalsongvanor

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Då lär det bli svårare att hinna uppleva flera FPS i 4K. Får vi väl vänta till 2020 när 4K kan klara av 144FPS för 144Hz skärmar med 1 Singel-GPU kort.

Med tanke på att SLI krävs 2 eller flera kort för att få en grym upplevelse i 4K när du spelar och kör allting på maximalt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Då lär det bli svårare att hinna uppleva flera FPS i 4K. Får vi väl vänta till 2020 när 4K kan klara av 144FPS för 144Hz skärmar med 1 Singel-GPU kort.

Med tanke på att SLI krävs 2 eller flera kort för att få en grym upplevelse i 4K när du spelar och kör allting på maximalt.

AMD finns ju fortfarande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

AMD finns ju fortfarande.

AMD vet man.

Men jag fokuserade endast på NVIDIA.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade du tänkt köra 3 eller fler kort?

Ja faktiskt, ska man bygga med vattenkylning och allt extra lullull så vill man inte bara köra 2 kort, det klarar luft utan problem oavsett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja faktiskt, ska man bygga med vattenkylning och allt extra lullull så vill man inte bara köra 2 kort, det klarar luft utan problem oavsett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Då förstår jag dig. Tror att de flesta som är förstörda över detta är folk som inte planerat fler än ett kort och kanske två på sin höjd.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Två av dessa kort kostade mer än hela min dator haha
Nvidia vet hur man tar bra betalt. Blir att invänta amds svar på detta så även vi dödliga har råd

Den dagen AMD har något att kontra med släpper nVidia Ti, och sänker priset på 1080, så att de fortsätter vara konkurrenskraftiga. AMD har inte råd att priskriga, så de kommer inte utmana nVidia med snabba sänkningar på nysläppta produkter. Hela AMD's fokus ligger på konsolerna, och kan de tillverka chip som är lönsamma till överenskommet pris kan de hämta hem mycket, komma tillbaka och bli en seriös spelare igen. Men i dagsläget har de inte de ekonomiska musklerna som behövs för att utmana nVidia på grafiksidan, och Intel på CPU sidan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Viochee: Och vad betyder det då att dom inte optimerar drivrutiner för mer än två kort i Sli? ... Jo en artificiell spärr.. så påståendet är korrekt

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Marknadsstrategin med detta beslut är långsiktig och har ett tydligt men relativt dolt syfte. Om ni kan lista ut det återstår, letråd är; Segmentering.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

@Viochee: Och vad betyder det då att dom inte optimerar drivrutiner för mer än två kort i Sli? ... Jo en artificiell spärr.. så påståendet är korrekt

Synonymer till artificiell
konstgjord, syntetisk, onaturlig, oäkta, tillverkad; konstlad, tillgjord, förkonstlad, plastig; artificiell intelligens datorprogram som efterliknar mänskligt tänkande, AI, maskinintelligens

Synonymer till spärr
1. hinder, stopp, avspärrning, barrikad, barriär, skrank, gräns, begränsning; spärranordning, spärrhake; passerkontroll, gate, vändkors, entré, biljettspärr; hämning, blockering; rida spärr mot trotsigt motsätta sig ngt

förstår inte hur du får det till en artificiell spärr, eftersom dom säger rakt ut att de inte tänker optimera drivrutiner är det ingen spärr utan snarare att man inte ser vinningen av att lägga tid och pengar på det

en spärr vore att det fungerade och de tog 1000 kr extra för få drivrutiner för att köra ett tredje kort

om vi till exempel tar de första orden för artificiell spärr får vi "konstgjord hinder" - de har inte satt ett hinder, snarare att de inte bygger banan över huvud taget
hoppas du förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Marknadsstrategin med detta beslut är långsiktig och har ett tydligt men relativt dolt syfte. Om ni kan lista ut det återstår, letråd är; Segmentering.

MVH

Precis min tanke. Snart borde det framgå att Quadro (/Tesla/whatevs...) stödjer 3-4-vägs SLI fullt ut. Dagens 4-vägs SLI beräkningsdatorer som används för vetenskap är för "billiga", här finns pengar att hämta.

Hurra för kapitalismen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jaaa, den obligatoriska kängan till Apple-användare bland kommentarerna på SweC.

Lol..

Permalänk
Inaktiv

Kommenterade det i tråden igår men personligen har jag blandade åsikter. Synd att entusiast-möjligheterna minskar men samtidigt har lösningar med fler än två kort sällan fungerat bra. Även om 3 kort faktiskt varit ganska vettigt till och från vad jag sett.

Samtidigt är det ju något som påverkar ytterst få med. Och DirectX 12 och Multi-Adapter är förhoppningsvis en bra ersättare för både CF och SLI.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Jag kanske borde känna mig träffad (för jag är en av dem)… Men det gör jag inte, för jag anser det vara ett högst medvetet val – i alla fall från min sida.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Multi-GPU är framtiden, och här finns vare sig AMD eller Nvidia med sina egna, förlegade lösningar med i bilden.

Bitboys Oy ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jaaa, den obligatoriska kängan till Apple-användare bland kommentarerna på SweC.

Åh lite känga får ni ju tåla. Är man fanatiskt religiös så får man ta det ibland.

*Jag skojade för det mesta men lite sanning finns i det*

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoof:

Precis min tanke. Snart borde det framgå att Quadro (/Tesla/whatevs...) stödjer 3-4-vägs SLI fullt ut. Dagens 4-vägs SLI beräkningsdatorer som används för vetenskap är för "billiga", här finns pengar att hämta.

Fast beräkningskluster varken behöver eller använder SLi bryggor. Så där kan man även framöver köra 4, eller fler, nVidia "spel" grafikkort.

Skrivet av anon5930:

Samtidigt är det ju något som påverkar ytterst få med. Och DirectX 12 och Multi-Adapter är förhoppningsvis en bra ersättare för både CF och SLI.

Man får hoppas att spelutvecklarna lägger till vettigt stöd för det. Men det kommer ha sina begränsningar, då korten blir tvingade att hålla på med olika saker. Ett AMD kort kan inte rendera grafik och visa på den nVidia anslutna skärmen, så dina FPS blir begränsade till vad grafikkortet skärmen är ansluten till klarar av. I stället blir det AI, fysik osv som körs på extra beräkningsenheter, som de här grafikkorten... Inget fel i det, men det betyder att 4 1080 i SLi och 2 för fysik / AI, ger fler FPS än 2 1080 i SLi och 4'a för AI / fysik. Extremt exempel som jag misstänker vi aldrig sett i verkligheten även om 4x SLi hade varit en realitet, men jag försöker tydliggöra vad jag menar.
(Jag har för övrigt inget emot nVidias strategi. Det är deras val att göra. Crossfire stödjer 4 kort, och AMD kommer sannolikt göra mycket väsen om det, som ett försäljningsargument. Det är bra för oss alla om AMD får en vinkling de kan göra sig lite extra, lönsam försäljning.)

Det framtida drömsystemet blir kanske 4x Polaris, och 1-2 1080Ti för fysik & AI. Fy F-N för att betala för det, men...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Åh lite känga får ni ju tåla. Är man fanatiskt religiös så får man ta det ibland.

*Jag skojade för det mesta men lite sanning finns i det*

Jag tycker generellt att det är Apple-basharna som borde klassas fanatiskt religiösa. Ofta gnäll utan att ha belägg (dvs. vara insatt) i vad man snackar om. Men visst – det finns så klart en massa sådana på båda sidor. Men det är sällan jag hör någon vidare sakligt kritik från lägret som ”tycker sig veta bäst”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

AMD finns ju fortfarande.

2 VEGA i crossfire med hbm2 ska du se att rippar orten med nvidia

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast beräkningskluster varken behöver eller använder SLi bryggor. Så där kan man även framöver köra 4, eller fler, nVidia "spel" grafikkort.

Jaa...ha. Så är det kanske ja. Då så, då var det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

2 VEGA i crossfire med hbm2 ska du se att rippar orten med nvidia

Jag är inte så säker på det. Men det spelar inte heller så stor roll. AMD har nu helt plötsligt möjligheten att positionera sig med sina kort så att 3, eller 4x crossfire är pris, och prestandamässigt bättre än 2x SLi, så även om de nya korten inte är så bra som du hoppas på, finns det möjlighet att de rör om ordentligt på marknaden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast beräkningskluster varken behöver eller använder SLi bryggor. Så där kan man även framöver köra 4, eller fler, nVidia "spel" grafikkort.

Man får hoppas att spelutvecklarna lägger till vettigt stöd för det. Men det kommer ha sina begränsningar, då korten blir tvingade att hålla på med olika saker. Ett AMD kort kan inte rendera grafik och visa på den nVidia anslutna skärmen, så dina FPS blir begränsade till vad grafikkortet skärmen är ansluten till klarar av. I stället blir det AI, fysik osv som körs på extra beräkningsenheter, som de här grafikkorten... Inget fel i det, men det betyder att 4 1080 i SLi och 2 för fysik / AI, ger fler FPS än 2 1080 i SLi och 4'a för AI / fysik. Extremt exempel som jag misstänker vi aldrig sett i verkligheten även om 4x SLi hade varit en realitet, men jag försöker tydliggöra vad jag menar.
(Jag har för övrigt inget emot nVidias strategi. Det är deras val att göra. Crossfire stödjer 4 kort, och AMD kommer sannolikt göra mycket väsen om det, som ett försäljningsargument. Det är bra för oss alla om AMD får en vinkling de kan göra sig lite extra, lönsam försäljning.)

Det framtida drömsystemet blir kanske 4x Polaris, och 1-2 1080Ti för fysik & AI. Fy F-N för att betala för det, men...
B!

Mina förhoppningar på spelbranschen är låga. Tvivlar på att speciellt många vill göra jobbet. Men bra att de nu har möjligheten att styra upp deras spel mer än innan, nu kan de inte skylla ifrån sig lika lätt.

Permalänk
Hjälpsam

Drabbar som sagt inte många och det finns säkert tekniskt goda skäl till beslutet.
Dåligt dock att lova detta med "Enthusiast Key", när de inte kan hålla vad de lovar.
Den saken får trots allt ligga dem till last.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |