Gigabyte tillkännager specialversion av Geforce GTX 1080 utvecklat för VR

Permalänk
Medlem

GGGTX1080XG

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det brular vara "Pappa" betalar" i den åldern.

Om man drar det ett steg. Många av de produkter som har fräsiga namn och har en look som attraherar P12:or är ju inte direkt billiga.

Nej det är sant. Men som sagt, frågar igen lite mer utförligt.
Har du nån gång träffat någon vars "pappa betalar" ett grafikkort för så mycket pengar till sin son på 12 år?
För det tvivlar jag starkt på. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Kan inget om vr, om jag vill spela t.e.x. total war:rome 2 funkar det då eller blir det problem? Skulle vara kul att bli omsluten av en hel värld (kartan i spelet), även om man spelar med mus och tangentbord, vilket inte är några problem direkt.

Nej det är tyvärr inte så enkelt. Det kräver i princip att man från utvecklar spelet från grunden för VR. Just detta gör ju att det är lite som att börja om från början för utvecklare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nej det är tyvärr inte så enkelt. Det kräver i princip att man från utvecklar spelet från grunden för VR. Just detta gör ju att det är lite som att börja om från början för utvecklare också.

ahh, väldigt synd. Dock vill jag klargöra att när jag skrev att det inte är några problem så menade jag att spela med mus och tangentbord vilket jag vet att du förstod, tacksam för svaret. Skulle varit så trevligt dock att spela i vr och se sina soldater rusa mot motståndaren.

Permalänk
Skrivet av Ymerio:

ahh, väldigt synd. Dock vill jag klargöra att när jag skrev att det inte är några problem så menade jag att spela med mus och tangentbord vilket jag vet att du förstod, tacksam för svaret. Skulle varit så trevligt dock att spela i vr och se sina soldater rusa mot motståndaren.

Redan för 15 år sen spelade jag diverse spel med nvidias 3d-glajor. Det gick alldeles utmärkt med dom flesta spelen att få stereoskopisk rendering tack vare grafikdrivrutinen som tog hand om detta. Dom enda spelen som inte var "stereoscopic-ready" var vissa spel som innehöll 2d-element då dessa objekt renderades med helt fel djup (en cm från ögat). Egentligen borde det vara lika "enkelt" idag att låta drivrutinen rendera stereoskopiskt, även om övrig mekanik i headsetet kan vara jobbigare att implementera.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Redan för 15 år sen spelade jag diverse spel med nvidias 3d-glajor. Det gick alldeles utmärkt med dom flesta spelen att få stereoskopisk rendering tack vare grafikdrivrutinen som tog hand om detta. Dom enda spelen som inte var "stereoscopic-ready" var vissa spel som innehöll 2d-element då dessa objekt renderades med helt fel djup (en cm från ögat). Egentligen borde det vara lika "enkelt" idag att låta drivrutinen rendera stereoskopiskt, även om övrig mekanik i headsetet kan vara jobbigare att implementera.

Precis. Med hjälp av en programvara som t.ex. VorpX kan man emulera musen med head-tracking och få in stereobilden i HMD. Detta kan man ju använda till väldigt många titlar. Finns en lista på spel som stödjs här:

http://www.vorpx.com/supported-games/

Det som är problemet är ju att det ofta krävs en del anpassningar, konfigurering och allmänt googlande för att få det att bli bra. Det är ju viktigt t.ex. att ställa in precis rätt FOV för att man inte ska må dåligt.

Permalänk
Medlem

Hmmm ja jag är ju på gång att köpa ett 1080-kort i princip för att köra VR. Fick hem min HTC Vive i tisdags men har inte riktigt dator för att driva den.

Kanske blir ett sånt här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

@Rapidact:

Japp. Den här generationens VR kommer att vara en lågupplöst, spelfattig (mycket få om ens några AAA-titlar) och allmänt förvirrande enda röra.

Känns som du glömde det viktigaste: "...och skänka de som investerar en oerhörd upplevelse."

Skrivet av dblade:

Jag minns tiden då jag jag köpte min första dator, en Commodore 128. En rejäl investering, men för mig var det en ny "era" i mitt liv. Man möttes av en Ready-prompt och det var extremt svårt att få tag på program speciellt utförda till att fungera på en C128. Visst, det fanns ju ett C64 läge och så kunde man kopiera kompisars spelkassetter. Just bristen på program var kanske anledningen till att jag lärde mig Basic och Assembler på denna maskin.

Nu är man ju ett antal år äldre och man blir alltmer kräsen. Man uppdaterar sin dator till att gå snabbare och snabbare. Man köper större och mer högupplösta skärmar. Detta kan ha ett visst underhållningsvärde under en period.

2016 kommer vara året jag minns, då man köpte den överlägset mest banbrytande tekniska prylen jag köpt sedan min Commodore 128.

Ni andra som är skeptiska, ni kan ju vänta! Själv är jag glad att jag inte väntade. Bryr mig heller inte så mycket över att det inte finns mängder av stora speltitlar. Detta har istället gjort att jag nu finner stort nöje i att utveckla egna titlar i VR, för room scale. Det går lite snabbare och det är faktiskt roligare än det var på 90-talet!

Har gjort ungefär samma resa som du, fast började med VIC-20 som första dator (Luxor/Fairchild Channel F som första konsol). Ingen visste riktigt hur man gjorde ett bra spel. Utvecklarna fick vara kreativa och pröva sig fram. Upplever samma med VR nu. Om jag ser tillbaks... skulle jag vilja ha väntat med min första dator och börjat spela/programmera 30 år senare, när hårdvaran blivit bättre och spelutvecklare följer "mall 1a"?
Hell no! Så mycket nöje jag haft under den här tiden. Dessutom - att fått vara med om den här resan (datorutvecklingen) - från något som bara några få hade, till något som alla idag bär med sig i fickan, är ett privilegium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ingen visste riktigt hur man gjorde ett bra spel. Utvecklarna fick vara kreativa och pröva sig fram. Upplever samma med VR nu.

Precis. Det var ju under denna tiden som RTS, FPS och fler speltyper sakta mejslades fram. Tror det kan bli samma resa igen men inom VR. Först måste vi bara göra om alla klassiska 2D spel i ny i 3D/VR-tappning såsom Pong, Breakout, Galaga, m.m. (Finns redan på steam)

Skrivet av duked:

skulle jag vilja ha väntat med min första dator och börjat spela/programmera 30 år senare, när hårdvaran blivit bättre och spelutvecklare följer "mall 1a"?
Hell no! Så mycket nöje jag haft under den här tiden. Dessutom - att fått vara med om den här resan (datorutvecklingen) - från något som bara några få hade, till något som alla idag bär med sig i fickan, är ett privilegium.

Väl formulerat! Den faktiskt snabba utvecklingen inom både hårdvara och mjukvara har hjälpt mig hålla liv i intresset. På senare år har det ju stagnerat. T.ex. så är spelen numera bara mindre förbättringar/uppföljare av gamla titlar.

Idag visade jag upp Viven för ett par killar som köpt Oculus DK1. Snacka om dom var förvånade. De hade inte fattat att det var så stor skillnad att gå från "vanlig" VR till "Roomscale". Det var kul att få se när dom blev som barn på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Idag visade jag upp Viven för ett par killar som köpt Oculus DK1. Snacka om dom var förvånade. De hade inte fattat att det var så stor skillnad att gå från "vanlig" VR till "Roomscale". Det var kul att få se när dom blev som barn på nytt.

Tack.

Ja.det är ju som de säger, room scale är som ytterligare en dimension till VR! Grymt!

Åh, vad jag längtar till att se VR-utvecklingen! Planerar också köpa en Virtuix Omni för att kunna gå längre sträckor (utan ett konstant teleporterande) i spel som HL2. Hoppas Omni får bra kritik när det släpps nu i höst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Tack.

Ja.det är ju som de säger, room scale är som ytterligare en dimension till VR! Grymt!

Åh, vad jag längtar till att se VR-utvecklingen! Planerar också köpa en Virtuix Omni för att kunna gå längre sträckor (utan ett konstant teleporterande) i spel som HL2. Hoppas Omni får bra kritik när det släpps nu i höst!

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver dock inte använda teleportörer i VR spel. Finns ju knappt inga spel där det ingår förflyttning. Själv lider jag bara av problem när det blir snabb eller plötslig acceleration. Det finns ju mängder av sätt att lösa locomotion på förutom TP.