Permalänk
Medlem

Kontorsdator för 8 000

Hej,

Jag letar delar för en dator som ska användas för "vanligt" kontorsgöra och en del simpelt pohotoshopande.

Jag har redan chassi, nämligen ett Cooler Master Elite 120, så det är Mini-itx som gäller.

Grafikkort känns inte nödvändigt.

Tanken är att den ska vara ganska framtidssäker, eftersom det här en dator som jag inte kommer pilla med efter att den är köpt (det är inte jag som ska ha den).

16 Gb RAM?
Vilken processor?
Vilken liggande kylare?

Som nätaggregat funderade jag på Cooler Master G450Meller liknande modulärt.

Fläktar har jag några liggandes.

Minst 480 GB SSD, men där tänkte jag ta något bra erbjudande.

Det är inte så bråttom med att beställa så jag kan vänta in kampanjer och erbjudanden, men jag tänkte fixa allt innan Windows 10-rerbjudandet tar slut.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

Något sånt här kanske?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2290623&view=m

Edit: Såg att moderkortet endast har stöd för minnen i 2133HMz så bytte ut minnena.

Permalänk
Medlem

Köpråd kontorsdator för 8000

Hej!

Jag skulle behöva delar till en kontorsdator (mail, Word, surf, lite Photoshop). krav från han som ska ha den är att den ska hålla länge.

Är det i7-6700k man ska satsa på?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Chassi finns redan, och det är mini-itx som gäller.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Skrivet av HWS:

Hej!

Jag skulle behöva delar till en kontorsdator (mail, Word, surf, lite Photoshop). krav från han som ska ha den är att den ska hålla länge.

Är det i7-6700k man ska satsa på?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Chassi finns redan, och det är mini-itx som gäller.

Tack på förhand!

vad menar du med hålla länge ?
vilka delar behöver du ?

kan du sätta ihop den själv och göra installationen av Windows ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad menar du med hålla länge ?
vilka delar behöver du ?

kan du sätta ihop den själv och göra installationen av Windows ?

Hans senaste dator är från 2010, och det är väl att hålla ganska länge.

Allt utom chassi behövs. Skärm, tangentbord och sånt klarar vi av att köpa själva, och det ligger utanför budgeten på 8000. Så moderkort, nätagg, minnen, SSD (minst 480GB), processor.

Jag sätter ihop den, och vi har en Windows-nyckel.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Finns ärligt talat ingen anledning att köpa ny dator om man bara ska använda den som kontorsdator. Köp till lite mer Ram och en SSD eller liknande till nuvarande

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Finns andra små alternativ med som inte behöver kosta så mycket.

http://www.arrowdirect.se/sv/begagnade-stationaera-pc/hp-elit...

Annars så håller jag med antonbj.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Hedersmedlem

@HWS *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (ex. samma datorköp). Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9458786/

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Ta 500GB om det räcker och hamna inom budget.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9458794/

Permalänk
Medlem

Jag kopierade gothenburg kundvagn och modifierade lite. Dels för att valet av processorkylare inte får plats i chassit men mest för att det är onödigt att fläska på med en i5:a och ett påkostat "gaming"-moderkort för lite kontorsprogram.

En i3:a räcker långt, Office-program behöver inte fler trådar än så. När han väl använder Photoshop så kan det vara värt att vänta en sekund extra för att spara över 1000 kr. För användarupplevelsen skull är de pengarna mer värda att spendera på en bättre skärm eller stol.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9458802/

Processorkylaren är egentligen onödig för prestanda, men det känns lite lyxigare om inte datorn låter så mycket.

Permalänk
Medlem

@rSon, @SUMITOMO, @gothenburg

Tack för svar!

Kingston-minnena verkar ju populära, och likaså nätagget. Billigaste moderkortet borde nog räcka, och en vettig kylare är nog som sagt vettigt.

Kundvagnen här nedanför är väl det som jag har bestämt mig för än så länge. Sen ska jag ta ett snack om processor. Men menar ni att man inte märker någon större skillnad om man går från i3/i5 till i7? Det kan röra sig om fler lite tyngre program än Photoshop, men det var det han nämnde när vi ratades vid.

SSD kan jag nog vänta in en kampanj på, jag tycker att det då och då har kommit ut 500GB för runt 1000:-.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9459255/

Tack för all hjälp så här långt!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

6300 kr NUC
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9459299/

Intel NUC i5 6260U Skylake 2,5" (Med plats för mer lagringsutrymme)
Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Impact SO-DIMM
Samsung 850-series EVO 500GB M.2

För kontorsarbete kommer den räcka mer än väl och heller knappt synas. Montera bak på skärmen?

Permalänk
Medlem

@HWS:

De största skillnaderna mellan de olika i-modellerna är antalet kärnor och trådar.
i3 - 2 kärnor + SMT = 4 trådar
i5 - 4 kärnor utan SMT
i7 - 4 kärnor med SMT - 8 trådar

SMT, a.k.a. hyper threading, gör att processorn kan köra två instruktionsuppsättningar samtidigt, alltså i bästa fall dubbel prestanda. Men så bra är det inte tyvärr, jag vet inte hur man ska räkna men säg att du får 50% bättre prestanda med SMT.

i3 passar bra till:
Enklare kontorsprogram, läs Office-paketet
Surf och visning av multimedia
Sällsynt arbete i Photoshop, alltså rätta till färger på enskilda bilder då och då, konvertera filformat, etc..

För att det ska vara värt med i5:
Avancerad Excel
Halvt regelbundet bulkarbete i Photoshop - alltså rätta till färger på hela "kamerarullar" efter diverse event
Sällsynt videoredigering

För att det ska vara värt med i7:
Mycket bulkarbete i Photoshop
Regelbunden videoredigering

Permalänk
Medlem

@rSon:
Men blir det inte större skillnad ju längre tid man har datorn?

Jag menar om 5 år så kommer ju i7 vara närmare den tidens processorer än i3.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

@HWS:

Huh? Om du menar att morgondagens processorer kommer att ha fler trådar och därför kommer morgondagens program att kräva/utnyttja fler trådar så har det visat sig vara fel. Flertalet kärnor är inget nytt och jag tror inte att grunden i många populära datorprogram kommer att ändras på fem år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

@HWS:

Huh? Om du menar att morgondagens processorer kommer att ha fler trådar och därför kommer morgondagens program att kräva/utnyttja fler trådar så har det visat sig vara fel. Flertalet kärnor är inget nytt och jag tror inte att grunden i många populära datorprogram kommer att ändras på fem år.

Ja, det var väl så jag menade.

Men i3 blir det nog inte i alla fall.

i7 kostar 3100 och i5 kostar 2000. Ska man välja i5 då alltså?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Märker man inte av 500MHz extra?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Märker man inte av 500MHz extra?

Det gjorde jag när jag höjde min Intel Inside Core I7 4770K.
Vid 4GHz så blev det ett bra lyft.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Ja, det var väl så jag menade.

Men i3 blir det nog inte i alla fall.

i7 kostar 3100 och i5 kostar 2000. Ska man välja i5 då alltså?

Skrivet av HWS:

Märker man inte av 500MHz extra?

Grundregeln "Om du inte vet att du behöver en i7:a så behöver du inte en" gäller även här.

Allt beror ju som sagt vad du gör med datorn. Använder du mycket CPU-intensiva program så kommer du märka av +0,5 Ghz, men inte när du öppnar Word eller surfar runt på Facebook.