Ny datorn, hur ser det ut? Är mitt val av processor sunt?

Permalänk

Ny datorn, hur ser det ut? Är mitt val av processor sunt?

Jag har bestämt mig för att det nog är ett bra läge att köpa en ny datorn nu när jag börjat få problem att spela spel som Fallout 4 och Dragon Age: Inquisition i stabila 60fps med hyfsade inställningar. Jag är inte så intresserad att behöva uppgradera annat än eventuellt grafikkort utan försöka köra så länge det går innan jag köper ett helt nytt system. Min första tanke var att köpa ett GTX 1080 men eftersom jag bara spelar i 1080p och har inga andra planer på att göra det heller så känns det som att ett GTX 1080 är för dyrt och jag kommer inte kunna dra nytta av den kraften utan ett GTX 1070 känns som ett bra kort (Sitter på ett GTX 670). Min fråga är hur vida mitt val av processor är ett bra val om jag inte vill behöva plocka ut den och uppgradera om två/tre år? (Sitter på en i5 3750k nu.) Tack

CPU: Intel Core i7-6700K 4.0GHz Quad-Core Processor
CPU Cooler: Noctua NH-D15 82.5 CFM CPU Cooler
Motherboard: Asus MAXIMUS VIII FORMULA ATX LGA1151 Motherboard
Memory: Kingston HyperX Fury Black 16GB (4 x 4GB) DDR4-2666 Memory
Video Card: MSI GeForce GTX 1070 8GB Video Card
Case: Corsair Carbide Quiet 600Q ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair RMx 750W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply

Permalänk
Medlem

Det är väl den bästa processorn på marknaden just nu så den ska hålla några år. Ser väll bra ut, skulle dock byta minne till 2x8.

Permalänk
Medlem

De delar du är intresserad utav kommer hålla måttet i åtminstone 5 år.
Bra val.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Det är väl den bästa processorn på marknaden just nu så den ska hålla några år. Ser väll bra ut, skulle dock byta minne till 2x8.

Varför just 2x8? Jag kör 2x8 nu, är det någon skillnad? EDIT: Nvm! Jag ska ha 2x8 jag har valt fel bara. Tack.

Skrivet av ImTheMeaN:

De delar du är intresserad utav kommer hålla måttet i åtminstone 5 år.
Bra val.

Åh, vad bra. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargavinter:

Varför just 2x8? Jag kör 2x8 nu, är det någon skillnad?

Processorn har bara två kanaler, så du vinner inget på att ha fler än två stickor. Med fyra stickor är risken för strul större, och du kan inte heller öka minnesmängden senare genom att stoppa i fler stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargavinter:

Varför just 2x8? Jag kör 2x8 nu, är det någon skillnad?

Åh, vad bra. Tack.

Är väll onödigt att köra 4x4 om det är samma pris som 2x8. Säg att du vill köpa mer minne, då har du 2x4 istället för 2x8. Vill du ha 32 så måste du då köpa 4x8. Om vi tänker framåt i tiden.

Permalänk
Skrivet av perost:

Processorn har bara två kanaler, så du vinner inget på att ha fler än två stickor. Med fyra stickor är risken för strul större, och du kan inte heller öka minnesmängden senare genom att stoppa i fler stickor.

Skrivet av VinterX:

Är väll onödigt att köra 4x4 om det är samma pris som 2x8. Säg att du vill köpa mer minne, då har du 2x4 istället för 2x8. Vill du ha 32 så måste du då köpa 4x8. Om vi tänker framåt i tiden.

Jag hade valt fel, skulle ha 2x8 i stället för 4x4. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargavinter:

Jag hade valt fel, skulle ha 2x8 i stället för 4x4. Tack.

Gott, lägger till några poäng på mitt karma konto.