Permalänk
Medlem

OCD-Datorn för 20-30k

Hej Alla!
Jag har inte byggt en egen dator sen 2008, men efter att ha kollat på många timmars videor på youtube, följt inläggen här på sweclockers, så har jag satt ihop ett bygge. Några frågor har dykt upp och jag tänkte lista de nedan. Jag är tacksam för alla svar!

Jag har mild OCD och kraven som jag har när jag bygger ihop min egna dator är:

  • Vill ha ett minimalistiskt bygge.

  • Alla komponenter måste vara svarta eller vita och det måste vara ungefärligt balanserat. I den mån det går.

  • Datorn kommer främst att användas för spel, men även lite videoredigering, och jag vill gärna få ut så mycket prestanda som möjligt, utifrån förutsättningarna.

(Uppdaterad: 13/6 10:12)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9461411/

PS, detta är ett bygge som jag bara "chansade" mig fram till. Om någon har förslag på bättre byggen för en mindre prislapp, men som någorlunda uppfyller kraven, så uppskattar jag det givetvis.

Har heller inte någon egentlig budget, utan jag tänkte att jag vill få ut så mycket dator för pengarna som möjligt, utan att köpa mer än vad jag egentligen kommer att använda, så ifall några av era förslag är väldigt mycket dyrare så tveka inte att dela med de ändå. Jag kan fundera om det är värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av salmin:

[li]Kommer Inet att montera detta, eller har jag brutit mot några utav deras krav?[/li]

Minnet får ej vara över 2133 MHz för sockel 1151

Quote:
Minneshastigheter vid montering:

Intel 1150 max 1600 Mhz

Intel 1151 max 2133 Mhz

Intel 2011-3 max 2666 Mhz

AMD max 1866 Mhz

Anledningen till minneskraven är för att öka kompatibilitet och stabilitet.

Annars tycker jag den ser mycket bra ut Har ingen koll på vattenkylare, men både Deepcool och Fractal Design har några på Inet som är vita. Annars finns ju Phanteks PH-TC14PE om luftkylare accepteras

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en riktigt tyst luftkylare kan jag rekommendera denna, som jag själv kör med:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9460864/

Fläkten är vit och knäpptyst, även i load. Toppen på kylaren är svart så borde passa in i färgschemat.
Den är dock rätt hög (172mm) så se till att den får plats i chassit

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Minnet får ej vara över 2133 MHz för sockel 1151

Quote:
Minneshastigheter vid montering:

Intel 1150 max 1600 Mhz

Intel 1151 max 2133 Mhz

Intel 2011-3 max 2666 Mhz

AMD max 1866 Mhz

Anledningen till minneskraven är för att öka kompatibilitet och stabilitet.

Ok. Ska jag montera den själv istället eller är det bättre att jag väljer andra minnen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vinolik:

Minnet får ej vara över 2133 MHz för sockel 1151

Quote:
Minneshastigheter vid montering:

Intel 1150 max 1600 Mhz

Intel 1151 max 2133 Mhz

Intel 2011-3 max 2666 Mhz

AMD max 1866 Mhz

Anledningen till minneskraven är för att öka kompatibilitet och stabilitet.

Ehm, va?

Jag vet inte var du hämtat de där siffrorna ifrån men 1151 hanterar absolut 3200MHz-minnen.
Det är DDR4 vi snackar om här.
Och socket 1150 hanterar dessutom minnen över 1600MHz.

Edit: Never mind, inser nu att det är Inets krav.
Lite konstigt dock då 2133MHz är riktigt lågt för DDR4.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det är egentligen inte svårt att bygga en dator, men med dina specifika krav är det svårt att hjälpa till. Ett tips är att det går att köpa kablar och tillbehör i rätt färger i efterhand.
Håller du komponenterna till ett märke så kan du vara säker på att få liknande.

MSI KRAIT moderkort vet jag är mer svart/vit
MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor OC svart/vit

Jag är inte så säker på att NZXT Kraken inte har ett blått ljus på processorkåpan.

Bara lite tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Om du vill ha en riktigt tyst luftkylare kan jag rekommendera denna, som jag själv kör med:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9460864/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9460864/

Fläkten är vit och knäpptyst, även i load. Toppen på kylaren är svart så borde passa in i färgschemat.
Den är dock rätt hög (172mm) så se till att den får plats i chassit

Har haft 2-3 liknande fläktar förut och de är fantastiska, men jag skulle helst vilja ha ett slutet vattenkylning i detta bygge.

Skrivet av Uzanar:

Ehm, va?

Jag vet inte var du hämtat de där siffrorna ifrån men 1151 hanterar absolut 3200MHz-minnen.
Det är DDR4 vi snackar om här.
Och socket 1150 hanterar dessutom minnen över 1600MHz.

Jag tror att han kopierade INETs krav för montering. Vet själv inte varför de inte monterar snabbare minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ehm, va?

Jag vet inte var du hämtat de där siffrorna ifrån men 1151 hanterar absolut 3200MHz-minnen.
Det är DDR4 vi snackar om här.
Och socket 1150 hanterar dessutom minnen över 1600MHz.

Edit: Never mind, inser nu att det är Inets krav.
Lite konstigt dock då 2133MHz är riktigt lågt för DDR4.

Inet monterar inte minnen över 2133mhz när man använder deras bygga dator tjänst.

tror dock inet monterar dem och låter de köra i 2133mhz som de gör standard så får du själv gå in i BIOS och överklocka dom

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Det är egentligen inte svårt att bygga en dator, men med dina specifika krav är det svårt att hjälpa till. Ett tips är att det går att köpa kablar och tillbehör i rätt färger i efterhand.
Håller du komponenterna till ett märke så kan du vara säker på att få liknande.

MSI KRAIT moderkort vet jag är mer svart/vit
MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor OC svart/vit

Jag är inte så säker på att NZXT Kraken inte har ett blått ljus på processorkåpan.

Bara lite tips.

Det var två bra förslag ändå! ska titta på de med detsamma.
NZXT Kraken har något RGB-ljus med en mjukvara där man antagligen kan ändra till vitt. Det såg så ut i de videorna jag kollade upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av salmin:

Har haft 2-3 liknande fläktar förut och de är fantastiska, men jag skulle helst vilja ha ett slutet vattenkylning i detta bygge.

Jag tror att han kopierade INETs krav för montering. Vet själv inte varför de inte monterar snabbare minnen

INET kan inte montera datorn med AIO eller minnen till 1151 över hastigheten 2133 MHz och annat nämnvärt är att datorn måste vara komplett för dem när de monterar, d.v.s så tror jag inte at Inet kommer montera ihop en dator helt utan att AIO kylaren är på eftersom de även testar alla komponenter osv. Så antingen ingen montering med AIO och snabba minnen eller en luftkylare på mindre än 750g och 2133MHz minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salmin:

Det var två bra förslag ändå! ska titta på de med detsamma.
NZXT Kraken har något RGB-ljus med en mjukvara där man antagligen kan ändra till vitt. Det såg så ut i de videorna jag kollade upp

Det stämmer nog ska gå att ändra. Du ska absolut inte köpa vattenkylning utan att ha ett ljudisolerat chassi. Jag har själv ett 280mm system, låter en del på max load.

Beställ extra sata kablar och kika på bilder på monterade komponenter så ser du om de passar. En del har grå kablar som bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

INET kan inte montera datorn med AIO eller minnen till 1151 över hastigheten 2133 MHz och annat nämnvärt är att datorn måste vara komplett för dem när de monterar, d.v.s så tror jag inte at Inet kommer montera ihop en dator helt utan att AIO kylaren är på eftersom de även testar alla komponenter osv. Så antingen ingen montering med AIO och snabba minnen eller en luftkylare på mindre än 750g och 2133MHz minnen.

Citat:

Vi monterar ej extra kylare på grafikkort, icke slutna vattenkylningssystem eller utför sleeving.

Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!

Det står inget om att AIO-kylare inte kan monteras. Och jag känner till andra som har tagit vattenkylare, just eftersom de inte monterar luft över 750g.

Permalänk
Medlem

Inet monterar AIO vattenkylnig och minnen över 2133MHz, men de kommer inte köra dem i mer än 2133MHz.

Vi monterar ej extra kylare på grafikkort, icke slutna vattenkylningssystem eller utför sleeving.

Permalänk
Medlem

Jag bytte moderkort till ett Asus Z170 Pro. (Kändes onödigt att välja delux då jag inte kommer använda wifi), och har lagt till några vita sata-kablar (tack till VinterX som påminde mig).

uppdaterad länk:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9460953/

Tips på vita SSDer uppskattas också (om de är bra / prisvärda)?
Tips på andra minnen jag kan köpa om INET inte skulle montera dessa?

Permalänk
Medlem

Om du vill att den ska vara tyst så välj ett ljuddämpat chassi utan fönster. T.ex. Fractal Define R5. Finns i svart, vit och titan. Som bonus slipper du färgmatcha vad som sitter på insidan...

Sedan skulle jag nog satsa på:

1) Större hårddisk, minst 512GB. Helst 1TB.
2) Bättre moderkort med bättre ljud. T.ex. Asus ROG Ranger.
3) Luftkylning istället för vattenkylning. Noctua eller BeQuiet.
4) EVGA grafikkort då jag tycker dom är bättre än ASUS.
5) Minnena kommer inte inet vilja installera (fjantar) så köp själv och tryck dit.
6) Skippa kabelmodden.
7) Köp dom här minnena istället. Bättre pris. https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om du vill att den ska vara tyst så välj ett ljuddämpat chassi utan fönster. T.ex. Fractal Define R5. Finns i svart, vit och titan. Som bonus slipper du färgmatcha vad som sitter på insidan...

Sedan skulle jag nog satsa på:

1) Större hårddisk, minst 512GB. Helst 1TB.
2) Bättre moderkort med bättre ljud. T.ex. Asus ROG Ranger.
3) Luftkylning istället för vattenkylning. Noctua eller BeQuiet.
4) EVGA grafikkort då jag tycker dom är bättre än ASUS.
5) Minnena kommer inte inet vilja installera (fjantar) så köp själv och tryck dit.
6) Skippa kabelmodden.
7) Köp dom här minnena istället. Bättre pris. https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

  1. Jag har 2st 250GB just nu. Det räcker, men jag ska fundera på ifall jag behöver 2st 500GB istället

  2. Kan jag inte köpa ett ljudkort istället?

  3. Noctua har svåra färger att jobba med. Brunt eller något grått. Be quiet har denna som jag gillar: https://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3/...
    Men frågan är varför jag inte ska köra sluten vattenkylning?

  4. Personlig preferens eller finns det någon annan anledning?

  5. Får kanske göra det

  6. Varför? Vill gärna ha vita kablar

  7. Jag ska ha de i åtanke, men minnen är så pass billiga just nu att det känns inte nödvändigt att välja billigare

Permalänk
Medlem

@rarifag: https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...
''Vi monterar ej extra kylare på grafikkort, icke slutna vattenkylningssystem eller utför sleeving.''
AIO=All-in-one liquid cooler. Vilket betyder på svenska slutet vattenkylingssystem (Fackord översätts inte alltid på direkt svenska). Så återigen nej, montering kommer inte att fungera med en AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

@rarifag: https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...
''Vi monterar ej extra kylare på grafikkort, icke slutna vattenkylningssystem eller utför sleeving.''
AIO=All-in-one liquid cooler. Vilket betyder på svenska slutet vattenkylingssystem (Fackord översätts inte alltid på direkt svenska). Så återigen nej, montering kommer inte att fungera med en AIO.

Det står ju att de inte monterar icke slutna vattenkylningssystem vilket innebär att de inte monterar custom vattenkylning, men sluten vattenkylning dvs AIO går bra.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@salmin:

2) Jodå. Det går utmärkt. Fast jag har ändå själv valt ett ROG Ranger, det är ett entusiastmoderkort med lite högre kvalitet och fler inställningar och så.
3) Tänk på att inet inte monterar kylare som väger över 750gram. Luftkylare är väldigt bra idag och brukar vara tystar då de inte har någon pump. Dessutom är 6700k är rätt sval processor. En sådan här räcker faktiskt: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs
4) EVGA har bättre garanti och support.
6) Om du skippar fönstret spelar det ingen roll.

Du får göra som du vill, det är ju din dator. Jag vill bara ge lite feedback om hur jag skulle byggt min dator.

(Jag hade valt en stor Noctua kylare och snabba ram-minnen och byggt själv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av salmin:
  1. Jag har 2st 250GB just nu. Det räcker, men jag ska fundera på ifall jag behöver 2st 500GB istället

  2. Kan jag inte köpa ett ljudkort istället?

  3. Noctua har svåra färger att jobba med. Brunt eller något grått. Be quiet har denna som jag gillar: https://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3/...
    Men frågan är varför jag inte ska köra sluten vattenkylning?

  4. Personlig preferens eller finns det någon annan anledning?

  5. Får kanske göra det

  6. Varför? Vill gärna ha vita kablar

  7. Jag ska ha de i åtanke, men minnen är så pass billiga just nu att det känns inte nödvändigt att välja billigare

1. Det räcker ifall du tror det räcker, punk slut, du har rätt.
2. Du har rätt, antingen ett internt ljudkort eller ett externt skulle fungera fint.
3. Ifall du vill ha den bästa prestandan med luftkylning är det Noctua som gäller men det är en själv som bestämmer när man bygger datorer därmed så får man göra vissa kompromisser om man vill. Du kommer få mer prestanda med Noctua fast till priset av utseende och vice versa.
4. EVGA är prisat för deras garantier, kundservice och bra komponenter. De kan anses objektivt bättre i vissa delar som nätagg och grafikkort men lika väl sämre som i moderkort. Jag skulle köra med EVGA's 1080 FTW då den ser stilren ut, har dubbel strömförsörjning (2 st 8-pins konnektors, normalt har man en 8-pin ASUS har 8-pin+6-pin). Med mer strömförsörjning finns det bättre rum för strömförsörjning så att man kan t.ex. överklocka mer. EVGA's FTW kort har även RGB belysning och det är det kortet jag kommer köpa om det kommer ett vattenblock till det. Värt och ta en titt på.
5. ehm, tror inte de kommer att göra själva monteringen utan minnena eftersom det står med på deras krav och nej de är inte ''fjantar'' de vill bara garantera kompatibilitet vilket är förståeligt. @CFSsss: Om du nu så gärna vill ha en högre MHz kan du väl bara bygga datorn själv.
6. Kör kabelmodden. Det är din dator och du bestämmer. Bara se till att de har alla sladdar du behöver och så de passar din modell av nätagg.
7. Dominator plat minnen är inget måste men de är fina dock så skulle jag pimpa dem med LED-kittet. B)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Det står ju att de inte monterar icke slutna vattenkylningssystem vilket innebär att de inte monterar custom vattenkylning, men sluten vattenkylning dvs AIO går bra.

Mejla dem vet ja! Jag vet inte ärligt längre, du kan ha helt rätt. Inet brukar vara väldigt snabba på att svara på mejl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Mejla dem vet ja! Jag vet inte ärligt längre, du kan ha helt rätt. Inet brukar vara väldigt snabba på att svara på mejl.

De borde skriva Vi monterar endast slutna vattenkylningssystem.

För nu kan det tydligen misstolkas

Permalänk

Bara jag som reagerar på att kablarna är för ett be quiet nätaggregat och han har ett från corsair?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Bara jag som reagerar på att kablarna är för ett be quiet nätaggregat och han har ett från corsair?

Inet har inga andra kablar än dessa? Jag kanske kan byta nätaggregatet till detta:
https://www.inet.se/produkt/6909899/be-quiet-power-zone-650w/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av salmin:

Inet har inga andra kablar än dessa? Jag kanske kan byta nätaggregatet till detta:
https://www.inet.se/produkt/6909899/be-quiet-power-zone-650w/...

Jo dom säljer corsair kablar, men de är dyra så det lönar sig mer att köpa rätt nätagregat även om du får lägga till nån hundring.

Permalänk
Medlem

@salmin
Du bör absolut inte blanda tillverkare på nätaggregat och kablar. Det finns ingen som helst standard på hur nätaggsuttagen är kopplade, så har du otur bränner du hela datorn om kablarna är felkopplade. Ska du köpa ett kabelkit så bör det vara gjort speciellt för nätagget du valt, eller så måste du vara 100% säker på att det är rätt kopplat för det nätagget. Annars kommer det sluta i ytterligare en "Min dator brinner"-tråd.

När det gäller kylare, här är en recension där både NZXT Kraken X61 och den tidigare rekommenderade Thermalright True Spirit 140 är med. Som du kan se så är Kraken X61 någon enstaka grad bättre, men med mycket högre ljudnivå och en prislapp som är mer än dubbelt så stor.

Permalänk
Medlem

@salmin: Med din budget borde du överväga X99, fyra kärnor som är max på Z170 är minimum idag i flera titlar ( startar ej med mindre ). X99 är Intels nuvarande entusiastplattform och stödjer upp till 10 kärnor. Nyligen släpptes Broadwell-E, och den största förbättringen mot Haswell-E är processorn 6950X, IPC skiljer endast 5-10%. Fördelen är att Haswell-E går att fynda för bra pris, Intel i7 5820K är en superb processor som har 50% fler kärnor än 6700K, 6 kärnor och 12 trådar totalt med HyperThreading.

Edit: Särskilt om du skall pyssla med videoredigering.

Jag gillar temat med svart & vitt som du är intresserad av, också ditt minimalistiska tänk.

Jag hade lagt huvuddelen av budgeten på processor ( avgör datorns livslängd ), moderkort ( bättre kvalité innebär mindre risk för problem ), och grafikkort.

Postar gärna ett förslag på X99 om du så önskar.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Jo dom säljer corsair kablar, men de är dyra så det lönar sig mer att köpa rätt nätagregat även om du får lägga till nån hundring.

https://www.inet.se/produkt/6911882/cablemod-corsair-series-a...

Det är rätt kablar.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

@Milansson: Visst är det rätt kablar. Men jag skulle hellre lägga 1800kr på ett nätagg med rätt kablar från början. Istället för 1000kr + 900kr för extra kablar.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag med X99, ett par noteringar;

Bytte ut nätagget, RMi har stöd för Corsair Link i Windows som i sig är fantastiskt bra, du kan följa förbrukningen i realtid och styra fläkten, dessutom är kvalitén marginellt högre.

Du får sex kärnor istället för fyra, totalt 12 trådar.

Moderkortet är dyrare än ett Z170, men det håller hög kvalité och har sanslöst med framtida utrymme, PCI-E platser, m.2, minne, osv.

16 GB DDR4 RAM om 2400 MHz i hastighet.

Intel har en ny SSD serie som kommer med 5 års garanti, valde den.

Kylaren H110i V2 kommer passa utmärkt estetiskt, du kan välja vitt som färg på Corsair loggan med hjälp av Corsair Link. Lade till två Noctua fläktar som används istället för de som medföljer, för att tysta kylaren.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9461142/

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED