Asus sjösätter konceptet Pure – datorer utan bloatware

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood: Försök till personangrepp? Inte för att det är fel att vara feminist. Jag skulle kunna argumentera väldigt väl för varför alla bör vara feminister. Om man nu inte tycker att man som man har rätt att diskriminera kvinnor och behandla dem som andra klassens medborgare. Men det tänker jag inte göra här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Förstår det, men tycker ändå att det är lite oschysst mot konsumenter att tvinga på en liten skara att betala ett premium för en licens av ett OS de inte planerar att använda.

Fast datorn hade varit 500 kronor billigare om den levererades utan OS.

Inte nödvändigtvis. Det är inte gratis att utöka med nischvarianter. Det kan skapa förvirring bland kunder vilket leder till uteblivna köp, returnerade felköp och badwill. Det får den modell som nästan alla vill ha att se lite mindre prisvärd ut om de placeras intill varandra. Det ska göras nya förpackningar, nya produktblad, allokeras separat utrymme på lagerhyllor och mycket annat. Dessutom ska butiker övertalas att ta den högre risk det innebär att lagerhålla det redan från början känt mycket mindre populära alternativet, vilket innebär att de vill ha en högre marginal. Dessa 500 kronor på en produkt i den här prisklassen äts upp fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

bra initiativ, men lite sorgligt att det ska vara en Unique Selling Point att sälja datorer utan bloatware.

Instämmer i detta, det borde vara givet att kunden får vad den vill ha.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Äntligen!

Känns som dom är 15 år sena...

Permalänk
Medlem

Bra initiativ hoppas fler säljare hakar på. Installerade om min andra Asus laptop i helgen pga deras bloatware!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Bra initiativ hoppas fler säljare hakar på. Installerade om min andra Asus laptop i helgen pga just detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Pga. att Asus släppte nyheten eller för att bli av med bloatware?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hur svårt hade det varit att ha gjort detta från allra första början?

\Lifooz

Inget illa menat men varför envisas du med att alltid skriva / lifooz i dina inlägg? Sett 2-3 till användare som gör likadant. Man ser ju klart och tydligt nickname redan som det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Pga. att Asus släppte nyheten eller för att bli av med bloatware?

Nä pga deras bloatware aldrig sett denna nyheten förän idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varumärket Asus Filth?

Men jo jag håller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Typ.
Ser redan reklamloggan framför mig ;=)

Permalänk
Medlem

Här kommer något man längtat efter och så börjar diskussionstråden spåra ur med att Windows är bloatware. Vadfan tror ni är största marknaden? Dom som vill ha förinstallerat OS eller dom som vill installera själva? Det hade knappast blivit billigare utan Windows installerat, och vill man då ha något annat så är det enkelt att bara köra in en Linux dist det första man gör och rensa disken från Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jo, men man borde få välja. Det borde finnas en fungerande marknad för operativsystem, vilket det knappast gör idag.

För egen del har jag "dual-bootat" Windows och Linux sedan 1997. Jag använder Windows endast för spel och skulle inte ha något emot att dumpa det helt och hållet om spelen också kom till Linux.

Det finns nog inte, Asus hade en burk med Ubuntu för några år sen - den sålde inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Här kommer något man längtat efter och så börjar diskussionstråden spåra ur med att Windows är bloatware. Vadfan tror ni är största marknaden? Dom som vill ha förinstallerat OS eller dom som vill installera själva? Det hade knappast blivit billigare utan Windows installerat, och vill man då ha något annat så är det enkelt att bara köra in en Linux dist det första man gör och rensa disken från Windows.

håller med. Tror ofta att folk generellt glömmer att vi här på swec med våra intressen och värderingar angående datorer utgör en extrem minoritet av totala marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ja, för att din känsla ska vara fakta för oss andra. Feminist måhända?

Kunde gärna levereras utan Windows tycker jag nog.., valfrihet är bra skit.

Det är nog faktiskt så att w7 anhängarna går på känsla och w10 på fakta och erfarenhet Jag menar, majoriteten (nästan alla) har faktiskt bytt från w7/w8 till w10 och är väldigt nöjda det är en försvinnande liten spillra som vägrar inse fakta och kör på w7.

Sen förstår jag inte denna diskussionen överhuvudtaget i denna tråden, Asus levererar datorer med helt rent windows. Underbart!!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Stort cred till Asus för det där!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Frågan är hur ren denna installationen kommer vara. Okej att det inte följer med helt irrelevanta program, men sen då?

Kommer det vara wlan-drivrutiner med egen konfiguration? Ljuddrivrutiner med autostartande ljudcenter? Kanske en asus-centralapplikationer för bios- och drivrutinsuppdateringar?

Det är ytterst sällan jag ser en ren installation som är OS+drivrutiner utan massa tredjepartsprogramvara i autostarten.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Positivt. Men det borde varit en självklarhet för samtliga leverantörer för länge sedan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

och då hade det kostat 1200kr extra för 99/100 som köper en laptop eftersom det är vad windows kostar

Man behöver inte välja Windows när det finns gratis OS

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Man behöver inte välja Windows när det finns gratis OS

hade du läst i citatkedjan så hade jag redan nämnt linux. vilket 1/100 står för

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Wow, vilket koncept... Detta borde vara standard.

Permalänk
Inaktiv

Man känner alltså att man behöver stoltsera med ett helt nytt produktnamn för att tillgodose kunden med något de inte önskat från början? 👊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan vi få se samtliga tillverkare sluta skicka med McAfee då snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

@Clint Eastwood: Försök till personangrepp? Inte för att det är fel att vara feminist. Jag skulle kunna argumentera väldigt väl för varför alla bör vara feminister. Om man nu inte tycker att man som man har rätt att diskriminera kvinnor och behandla dem som andra klassens medborgare. Men det tänker jag inte göra här.

Gött, om du då tycker feminismen är bra kan det ju inte vara ett personangrepp..

Personligen gillar jag varken dagens feminism eller då när någons subjektiva åsikter (känslor) ska styra andras tillvaro.

Du skrev:

Skrivet av FabriciusRex:

Men lägg ner. Har använt Microsoft OS sedan MS-DOS tiden och win10 är det OS som ger överlägset bäst upplevelse.

Mkay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Som vanligt på Sweclockers så spelar det ofta inte någon roll vad Microsoft relaterade diskussion gör så ska dom "stenas".
Detta är väl inte på något sätt en unik affärsmodell. Kolla på dom flesta europeiska lagliga streamingsiter som Sporitfy, TV(X)play etc etc. En billig variant med reklam, premiummodeller utan reklam.. Jämför med "grå/pirat" streaming siter som är nedlusade av reklam/phishing/virus.

Eh... ja, har man inte Spotify Premium så får man reklam.
Notera dock att man köper en dator. Oftast för väldigt mycket pengar.

Skrivet av Nautilus011:

Det skulle dessutom bli ett ramaskri om alla laptops såldes utan windows. Jag är också rätt säker på att en OS lös dator inte är runt 1200 kr billigare.

Vad sägs om ett val?

[ ] Jag vill ha med Windows 10 (500kr)

Skrivet av Nautilus011:

Jag är också rätt säker på att en OS lös dator inte är runt 1200 kr billigare.

Vad menar du? Tror du att Windows är gratis?

Skrivet av MsSmith:

Det finns nog inte, Asus hade en burk med Ubuntu för några år sen - den sålde inte

Skickades från m.sweclockers.com

Dell säljer dock fortfarande XPS-datorer med Ubuntu förinstallerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Tror knappast att ASUS eller några andra leverantörer är speciellt oskyldiga. För det första så måste de ha Windows i sina maskiner för att sälja, för det andra så kan de antagligen få ned kostnaden för maskinerna om Microsoft sponsrar med lite pengar eller dylikt för att de säljer nya datorer med t ex Windows 10.

Lite cyniskt måste man självklart se på det. ASUS gör knappast något utan att främst ha profit som sitt främsta mål.

Permalänk
Skrivet av Србо:

Lite cyniskt måste man självklart se på det. ASUS gör knappast något utan att främst ha profit som sitt främsta mål.

Nämn ett företag som gör något annat än för Profit?

Men jag förstår och håller med om din tanke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Exakt, nu får du ju keyloggers och virus inbyggt från start i operativet istället för bloatware som man (oftast) kunde ta bort.

Bara terrorister och pedofiler har något emot keyloggers och virus! Är du en sådan?

MSs samarbete med NSA är nog det bästa som hänt Linux sedan det föddes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Inget illa menat men varför envisas du med att alltid skriva / lifooz i dina inlägg? Sett 2-3 till användare som gör likadant. Man ser ju klart och tydligt nickname redan som det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem min vän.

Först och främst ser jag det artigt att avsluta med sin signatur.

Sedan så är det att markera avslut på det inlägg man har gjort. Speciellt nu när det svärmar av smartphones och surfplattor, som ju ökat risken att posta för tidigt.

Jag vet att vi är några stycken kvar som fortfarande avslutar med vårat nickname, vi är tappra i ett hav, där alla andra skriver som om dom chattade.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Förstår inte varför man ens måste få med Windows?
Varför kan man inte köpa endast hårdvaran som man kan med stationära datorer?
Windows är bloat.

Det är väl microsoft som avsiktligt gjort de flesta vana vid windows och ser till att de inte väljer bort det, bortsett från OSX kanske i vissa fall. OEM anser sig väl behöva windows för att sälja och microsoft vill ju ha det så. Jag skulle gärna köpa en prisvärd och bra laptop med eller utan operativ, om med så helst linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ja det är ju "bra". Men det är dåligt att det är bra och inte standard.

Men en läcker Ultrabook + Ubuntu eller Mint... Det hade jag gärna velat haft.

Skrivet av oxygenial:

Nämn ett företag som gör något annat än för Profit?

Men jag förstår och håller med om din tanke.

Eftersom att du ber om det. Tesla Motors och SpaceX kommer spontant i tanken. Ja, vinst är en del av planen, men det är inte målen utan mera ett verktyg eller "path of least resistance". Målen är att "Accelerera adapteringen av hållbara transportmedel" respektive kolonisering av planeten Mars.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Schyst att kunna ta betalt för en formatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync