Vill styra chassifläktar med PWM, lösning?

Permalänk
Medlem

Vill styra chassifläktar med PWM, lösning?

Jag planerar att bygga en ny dator i sommar och har gått i tankarna att gå från en manuell fläktkontroller till att styra chassifläktarna med PWM signalen ifrån moderkortet allteftersom processorn belastas. Jag har satt ihop en kundvagn med de delar jag vill ha med har fortfarande inte kommit på vilket moderkort som passar bäst och hur PWM styrningen ska fungera (Hub eller splitter?).

Kundvagnen just nu:

Jag står i valet mellan dessa 3 moderkort, vilket rekommenderar ni?

https://www.inet.se/produkt/1902894/msi-z170i-gaming-pro-ac/#...
https://www.inet.se/produkt/1902877/asus-z170i-pro-gaming/#sp...
https://www.inet.se/produkt/1900069/gigabyte-z170n-wifi/#spec...

När det kommer till PWM styrningen så har jag läst att det endast är CPU_FAN headern som har "äkta pwm" så kan jag då använda en PWM splitter med 4 uttag lik den här? https://www.komplett.se/product/812879/datorutrustning/chassi... eller bör jag använda mig av någon annan lösning?

Jag kommer att ha 2st 140mm fläktar i chassits front som insug och en 120mm bak samt fläkten till processorkylningen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har 4 st 120 mm fläktar som är kopplad till PWM de fungerar
Se till att splitten är PWM
Jag kör vattenkylning med 2 480mm radiatorer har 4 fläktar på varje som är PWM styrda av moderkortet har 2 cpu styrningar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Ph4st:
De bästa lösningarna är en lös fanclntroller som sköter fläktarna automatiskt baserad på temperatur sensorer och dina inställningar.

T.ex mcubed BigNg finns endast som begagnad numera... En verklig föregångare inom smarta fancontrollers.
En modernare och oerhört bra fancontroller, möjligtvis den bästa är Aquaero 5 Lt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Proffsmobbare

Har du erfarenhet av att löda?

Det finns ingen mening att skaffa en helt självständig fläktkontroller om du ska köra PWM-drivet, förutsatt att du har en OK programvara att styra det med. En fysisk fläktkontroller är bara meningsfull när man inte har PWM och måste styra fläktar med motstånd på spänningen, då blir det en förhållandevis rejäl värmeutveckling. PWM utvecklar ingen spillvärme.

Hade gjort följande;

- Ge fläktarna 12V och GND från molex
- Klipp alla RPM-kablar utom en
- Löd ihop PWM-kablarna

Precis som EK-splittern visar.

Normalt är CPU_FAN helt självständig, men CPU_OPT (eller liknande namngivning) kan vara en slavport baserad på CPU_FAN.

Skrivet av Wyver:

@Ph4st:
De bästa lösningarna är en lös fanclntroller som sköter fläktarna automatiskt baserad på temperatur sensorer och dina inställningar.

T.ex mcubed BigNg finns endast som begagnad numera... En verklig föregångare inom smarta fancontrollers.
En modernare och oerhört bra fancontroller, möjligtvis den bästa är Aquaero 5 Lt.

Håller inte med alls här, mcubed BigNg har inte PWM-stöd och skulle utveckla mycket spillvärme, något som undviks helt och hållet med PWM. AE 5 har bara en PWM-port (nr. 4) och då får man skaffa adaptrar ändå.

Eller har mcubed BigNg ett äkta PWM-läge? Portarna är bara 3-pin.

Permalänk
Medlem

@Ph4st:

Phanteks PWM-hub har fått bra recensioner iaf. Du kör in PWM-signalen från CPU-fan och kopplar sedan fläktarna till modulen.

Fördelen mot en splitterkabel är att du matar den med SATA-ström, så du garanterat har tillräckligt för flera fläktar. Vissa moderkort har inte så hög effekt på fläktuttagen annars.

https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub/#specs

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@Laine:
Alltså en 3-pin fläkt har du 12v, jord, hastighetssensor

på en 4 pin har du 12v, jord, hastighet och PWM (Pulse width Modulation)
T-balancer och BigNg behöver ju inte 4pin fläktar iom att T-balancer sköter pulseringen över 12v istället för över 4pin (PWM) som tex mderkort gör.
T-balancer och BigNg kan du köra både analogt och digitalt. Analogt betyder att du kör fläkthastighet genom att sänka spänningen medans digitalt så körs fläktarna konstant på 12v, medans hastighet styrs av hur ofta 12v pulser sänds till fläkten.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

jag sköter mina fläktar med en nzxt grid+, fungerar riktigt bra för mig kan dessutom justera fläktarna i mobilen samt se grafer och temps o sånt i telefonen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Wyver:

@JaZid:
Alltså en 3-pin fläkt har du 12v, jord, hastighetssensor
http://www.marnscda.com/Guide/3Pin12vMB_2.jpg

på en 4 pin har du 12v, jord, hastighet och PWM (Pulse width Modulation)
T-balancer och BigNg behöver ju inte 4pin fläktar iom att T-balancer sköter pulseringen över 12v istället för över 4pin (PWM) som tex mderkort gör.
T-balancer och BigNg kan du köra både analogt och digitalt. Analogt betyder att du kör fläkthastighet genom att sänka spänningen medans digitalt så körs fläktarna konstant på 12v, medans hastighet styrs av hur ofta 12v pulser sänds till fläkten.

Jo, men moduleringen på en 4-pinsfläkt sker väl ändå aktivt i fläkten? Annars hade man kunnat köra PWM via moderkortet även på 3-pinsfläktar? Själva PWM-kretsen sitter ju i fläkten.

Permalänk
Medlem

@Laine:

Moduleringen sker i BigNg och Aquaero inte i själva fläkten. Därför de är skitdyra jämfört med många andra fancontrollers

Normalt sker moduleringen i fläkten ja

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Har du erfarenhet av att löda?

Det finns ingen mening att skaffa en helt självständig fläktkontroller om du ska köra PWM-drivet, förutsatt att du har en OK programvara att styra det med. En fysisk fläktkontroller är bara meningsfull när man inte har PWM och måste styra fläktar med motstånd på spänningen, då blir det en förhållandevis rejäl värmeutveckling. PWM utvecklar ingen spillvärme.

Hade gjort följande;

- Ge fläktarna 12V och GND från molex
- Klipp alla RPM-kablar utom en
- Löd ihop PWM-kablarna

Precis som EK-splittern visar.

Normalt är CPU_FAN helt självständig, men CPU_OPT (eller liknande namngivning) kan vara en slavport baserad på CPU_FAN.

Håller inte med alls här, mcubed BigNg har inte PWM-stöd och skulle utveckla mycket spillvärme, något som undviks helt och hållet med PWM. AE 5 har bara en PWM-port (nr. 4) och då får man skaffa adaptrar ändå.

Eller har mcubed BigNg ett äkta PWM-läge? Portarna är bara 3-pin.

Har ingen erfarenhet av att löda tyvärr. Men behöver jag göra något med EK Kabeln? Den verkar bara ha en fläkt som rapporterar RPM så så ska jag nog inte behöva klippa sönder något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@Ph4st:

Phanteks PWM-hub har fått bra recensioner iaf. Du kör in PWM-signalen från CPU-fan och kopplar sedan fläktarna till modulen.

Fördelen mot en splitterkabel är att du matar den med SATA-ström, så du garanterat har tillräckligt för flera fläktar. Vissa moderkort har inte så hög effekt på fläktuttagen annars.

https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub/#specs

Har kikat på den där men är lite fundersam, den verkar bara vara för 3 pins fläktar och inte 4 pins, och alla PWM fläktar verkar ju vara 4 pin så får inte ihop det där ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Jag planerar att bygga en ny dator i sommar och har gått i tankarna att gå från en manuell fläktkontroller till att styra chassifläktarna med PWM signalen ifrån moderkortet allteftersom processorn belastas. Jag har satt ihop en kundvagn med de delar jag vill ha med har fortfarande inte kommit på vilket moderkort som passar bäst och hur PWM styrningen ska fungera (Hub eller splitter?).

Kundvagnen just nu: http://i.imgur.com/xeD1YeV.png?1

Jag står i valet mellan dessa 3 moderkort, vilket rekommenderar ni?

https://www.inet.se/produkt/1902894/msi-z170i-gaming-pro-ac/#...
https://www.inet.se/produkt/1902877/asus-z170i-pro-gaming/#sp...
https://www.inet.se/produkt/1900069/gigabyte-z170n-wifi/#spec...

När det kommer till PWM styrningen så har jag läst att det endast är CPU_FAN headern som har "äkta pwm" så kan jag då använda en PWM splitter med 4 uttag lik den här? https://www.komplett.se/product/812879/datorutrustning/chassi... eller bör jag använda mig av någon annan lösning?

Jag kommer att ha 2st 140mm fläktar i chassits front som insug och en 120mm bak samt fläkten till processorkylningen.

Tack på förhand!

Jag har ett Z97-A asus moderkort och där är samtliga fläktportar pwm. I bios kan man växla mellan "fejk" pwm som alltså bara ändrar spänning mellan 0-12V, eller välja riktig pwm som skickar en pwm signal på fjärde pinnen. Fejkpwm är för 3pins fläktar

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Har ingen erfarenhet av att löda tyvärr. Men behöver jag göra något med EK Kabeln? Den verkar bara ha en fläkt som rapporterar RPM så så ska jag nog inte behöva klippa sönder något?

Köper du färdig splitterkabel så är det redan fixat så att bara en rapporterar ja

Det är ju den enklaste lösningen och den har redan ström från PSUn så det är lugnt att koppla på.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag använder Akasa splitterkabel till fyra st chassifläktar. Den läser av från den första fläkten och justerar så de andra kör i samma hastighet. Fungerar helt suveränt!
Styrning från moderkortet och ström från PSUn!

Jag har satt så att min "master" fläkt är CPU fläkten och sedan är de 4 andra identiska chassifläktar.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Har kikat på den där men är lite fundersam, den verkar bara vara för 3 pins fläktar och inte 4 pins, och alla PWM fläktar verkar ju vara 4 pin så får inte ihop det där ...

Man kan köra PWM med 3-pins fläktar, eller 2-pins för den delen. PWM handlar ju bara om att slå av och på något snabbt, och genom att variera hur lång tid signalen är hög jämfört med låg kan man justera hastigheten. Detta kan göras med 2/3-pin fläktar genom att bara PWM:a strömmen till dem.

Ett problem man kan få med 3-pins fläktar är att elektroniken som räknar varvtal inte alltid fungerar så bra med PWM. Men den där fläkthubben bryr sig troligtvis inte om hur snabbt fläktarna snurrar, så den bör fungera utmärkt för att styra ett gäng 3-pin fläktar med en PWM-signal.

Det är däremot inte säkert att 4-pin fläktar fungerar så bra om man PWM:ar strömmen till dem istället för att ge dem en PWM-signal på den 4:e pinnen som de är designade för. Det har återigen att göra med att de har en del elektronik för att styra fläktmotorn som kan störas om strömmen PWM:as. Med andra ord, vill man använda den där fläktkontrollern så är det bäst att använda 2/3-pin fläktar istället för 4-pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Jag använder Akasa splitterkabel till fyra st chassifläktar. Den läser av från den första fläkten och justerar så de andra kör i samma hastighet. Fungerar helt suveränt!
Styrning från moderkortet och ström från PSUn!

Jag har satt så att min "master" fläkt är CPU fläkten och sedan är de 4 andra identiska chassifläktar.

Vad är det för skillnad på den du har och denna? https://www.komplett.se/product/812879/datorutrustning/chassi... är det bara antalet platser för fläktar? För om jag använder den kabel jag länkade och kopplar den som rapporterar rpm till cpu fläkten och de andra 3 till chassifläktarna så bör det fungera likadant?

Skrivet av perost:

Man kan köra PWM med 3-pins fläktar, eller 2-pins för den delen. PWM handlar ju bara om att slå av och på något snabbt, och genom att variera hur lång tid signalen är hög jämfört med låg kan man justera hastigheten. Detta kan göras med 2/3-pin fläktar genom att bara PWM:a strömmen till dem.

Ett problem man kan få med 3-pins fläktar är att elektroniken som räknar varvtal inte alltid fungerar så bra med PWM. Men den där fläkthubben bryr sig troligtvis inte om hur snabbt fläktarna snurrar, så den bör fungera utmärkt för att styra ett gäng 3-pin fläktar med en PWM-signal.

Det är däremot inte säkert att 4-pin fläktar fungerar så bra om man PWM:ar strömmen till dem istället för att ge dem en PWM-signal på den 4:e pinnen som de är designade för. Det har återigen att göra med att de har en del elektronik för att styra fläktmotorn som kan störas om strömmen PWM:as. Med andra ord, vill man använda den där fläktkontrollern så är det bäst att använda 2/3-pin fläktar istället för 4-pin.

Okej tack för förklaringen! men då jag har bestämt mig för att köra med 4-pins pwm fläktar så blir väl denna https://www.komplett.se/product/812879/datorutrustning/chassi... till 3st chassifläktar och cpu fläkten det enklaste alternativet för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Har kikat på den där men är lite fundersam, den verkar bara vara för 3 pins fläktar och inte 4 pins, och alla PWM fläktar verkar ju vara 4 pin så får inte ihop det där ...

Den är gjord så att även 4pins får plats även om det bara är 3 pinnar i varje kontakt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Okej tack för förklaringen! men då jag har bestämt mig för att köra med 4-pins pwm fläktar så blir väl denna https://www.komplett.se/product/812879/datorutrustning/chassi... till 3st chassifläktar och cpu fläkten det enklaste alternativet för mig?

Jag skulle rekommendera att du kopplar CPU-fläkten i ett uttag, och chassifläktarna i ett annat om det går. Dels för att undvika strul med att moderkortet får för sig att CPU-fläkten inte snurrar, och dels för att ha bättre kontroll på fläktarna. Jag tog en snabb titt i manualerna för moderkorten du kollar på, och så här verkar läget vara:

  • MSI Z170i Gaming Pro AC: Två fläktuttag, manualen är lite otydlig kring vad de faktiskt klarar. Men det verkar som att båda ska klara PWM, med separata fläktkurvor för varje uttag.

  • Asus Z170i Pro Gaming: Tre fläktuttag, samtliga klarar både PWM och spänningsreglering. Det går att definiera separata fläktkurvor för varje uttag.

  • Gigabyte Z170N WIFI: Två fläktuttag, båda klarar PWM, oklart om de även klarar spänningsreglering. Det verkar inte gå att ställa in egna fläktkurvor, bara PWM-ändring/°C för varje fläkt.

Asus är den klara vinnaren här, med den tydligaste manualen och bästa implementationen av fläktstyrning (baserat på info från manualerna). Men det finns väl en del annat som kanske spelar lite roll när man väljer moderkort också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Vad är det för skillnad på den du har och denna? https://www.komplett.se/product/812879/datorutrustning/chassi... är det bara antalet platser för fläktar? För om jag använder den kabel jag länkade och kopplar den som rapporterar rpm till cpu fläkten och de andra 3 till chassifläktarna så bör det fungera likadant?

Ja, det är nog den ända skillnaden, förutom priset oxå

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@Laine:

ursäkta mig du har du har rätt angående aquaero 5, den styr fläktar genom att sänka spänningen. Medans BigNg sköter moduleringen på fancontrollern.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad