Färdig dator med 1080? Budget runt 20K

Permalänk

Färdig dator med 1080? Budget runt 20K

hittar inget färdigt. typ på webbhallen osv är de bästa runt 20k 980ti. någon som vet om det fins en färdigbyggd o köpa?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Komplett har några datorer med GTX1080 under "Komplett Gamer Xtreme"
https://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=11106

Inet har några under Taurus
https://www.inet.se/kategori/84/gaming-speldator/464/taurus

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sammeb:

Obegripligt att de väljer cx600 i en dator för 25k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Obegripligt att de väljer cx600 i en dator för 25k.

Mycket. Men, deras barn skall också ha julklappar. Man måste tjäna pengar, på något vis. Köper man en komplett dator, så har man nog inte lika stort intresse, som du och jag, i datorbyggandet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Mycket. Men, deras barn skall också ha julklappar. Man måste tjäna pengar, på något vis. Köper man en komplett dator, så har man nog inte lika stort intresse, som du och jag, i datorbyggandet.

Jo, det är väl så.
Annars hade de inte snålat på det andra.
Men folk har mer koll på CPU och GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Mycket. Men, deras barn skall också ha julklappar. Man måste tjäna pengar, på något vis. Köper man en komplett dator, så har man nog inte lika stort intresse, som du och jag, i datorbyggandet.

De har dock fläskat på onödigt mycket på minne och moderkort.
Sedan snålat in på nätaggregatet.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

De har dock fläskat på onödigt mycket på minne och moderkort.
Sedan snålat in på nätaggregatet.

Fläskat på, är väl att ta i. Arbetsminnen är en ganska billig datorkomponent. Finns väl inte så många vettiga moderkort för 2011-3.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Du kan ju också fråga efter råd här och sedan be t.ex. Inet eller Komplett att bygga ihop den åt dig om du inte vill göra den biten själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fläskat på, är väl att ta i. Arbetsminnen är en ganska billig datorkomponent. Finns väl inte så många vettiga moderkort för 2011-3.

Kanske lite att ta i, men det finns X99 för 1800 kr och 32 GB DDR4 för 1100 kr.
De som är i datorn kostar 3200 kr respektive 1600 kr. Finns många vettiga moderkort för ca 2500 kr.
Att de inte snålat på resten gör det bara mera oförståeligt varför de snålat på nätaggregatet.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9464074/

Här är en dator som kommer färdigbyggd från Inet med garanti och windowslicens, alles klar.

Sen valde jag inte till någon lagringsdisk - går att komplettera i efterhand, eller så lägger du till en i storleken du vill ha i kundvagnen.

Dock lär du vänta på att 1080 hamnar i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

hittar inget färdigt. typ på webbhallen osv är de bästa runt 20k 980ti. någon som vet om det fins en färdigbyggd o köpa?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9464099/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Kanske lite att ta i, men det finns X99 för 1800 kr och 32 GB DDR4 för 1100 kr.
De som är i datorn kostar 3200 kr respektive 1600 kr. Finns många vettiga moderkort för ca 2500 kr.
Att de inte snålat på resten gör det bara mera oförståeligt varför de snålat på nätaggregatet.

Ja, det har du rätt i.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Jag körde ett Corsair HX850i, 850W till den setupen, och en crucial 500gbs m.2 och en mekanisk 2tb disk.
Är inte så kunnig själv, enbart läst på lite före detta inköp.

Permalänk

videoredigerings dator hdr 4k under 20 000

krav gtx 1080

men vilken cpu + mobo.
skall klara av hdr redigering, lätt musikskapande i cubase, gaming
samt spela upp 4k hdr material när en ny tv inhandlas 2019.
dts x dolby atmos stöd oxo (för framtida bruk) hade varit najs men inget superkrav

tips på en bra varukorg från inet, eller måste man upp i 30k för det?

budgeten är egentligen 18 000

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten:
Kan alltid vara skönt när renderingar går fort så därför valde jag 5820k som processor då den har 6 kärnor och 12 trådar, samt går den självklart att överclocka en hel den med vattenkylningen.

1070 kommer också vara ett sjukt bra grafikkort till bygget och det kan du knappast bli missnöjd med. Du skapar även musik, så då kan det vara härligt att ha ett bra ljudkort till.
Däremot är jag inte så bra på ljudkort så vet inte riktigt om det där var bra men jag gick mest på recensioner

32gb ram minne blir också perfekt och det är inget man ångrar. (enligt min kompis som förr hade 16Gb och nu 32GB så är det en helt sjuk skillnad)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9468533/

Permalänk
Medlem

@jek35: Woops. insåg att jag glömde en SSD, så för att behålla budgeten så tog jag ett lite billigare ljudkort och gick åter igen på recensioner. Så nu ser det ut såhär:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9468585/

Om du vill tjäna några tusen så kan du byta ut processorn till en 6700k och då också byta ut moderkortet till ASUS Z170 PRO GAMING

Permalänk

@jek35:

episk kundvagn! är 58 verkligen mkt snabbare än 67k vid rendering av 4k 100mb/s video,.?

struntar nog i ljudkort ändå med en sån cpu och aiso4all funkar väl lätt music making ändå?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av spikfavoriten:

@jek35:

episk kundvagn! är 58 verkligen mkt snabbare än 67k vid rendering av 4k 100mb/s video,.?

struntar nog i ljudkort ändå med en sån cpu och aiso4all funkar väl lätt music making ändå?

Om du menar 5820k vs 6700k då är 5820k snabbare för att den har 2 kärnor/4 trådar mer än 6700k./Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@jek35:

episk kundvagn! är 58 verkligen mkt snabbare än 67k vid rendering av 4k 100mb/s video,.?

struntar nog i ljudkort ändå med en sån cpu och aiso4all funkar väl lätt music making ändå?

Den kommer vara liiiite snabbare, men inget du kommer att tänka på så mycket då det bara gäller kanske någon % mer.

Med det dära moderkortet kommer ljudet inte vara några problem så spelar inte så stor roll om du väljer att ha ett ljudkort.

Kolla på en del benchmarks på 6700k och 5820k. Så får du göra valet, de flesta rendering benchmarks är de båda väldigt lika .
Men en sak är säker:
Du kommer inte bli besviken på någon av processorerna oavsätt vilken av dem du väljer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Om du menar 5820k vs 6700k då är 5820k snabbare för att den har 2 kärnor/4 trådar mer än 6700k./Robin

Men 6700k har högre clockhastighet men båda går ju att overclocka till iallafall 4,5GHz med vattenkylningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försök slå ett sånt här för rendering med ovanstående kort:

http://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-E5-2686-V3-QS-SR1XD-Coded-...

Permalänk

6900k dator för under 20 000?

absolut sista fråga innan köp.

när det gäller videoredigering, är inte 6900k mycket bättre än 6700k? if so, hade det gått att få en dator med 6900k + gtx 1070 för 20 000?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av spikfavoriten:

absolut sista fråga innan köp.

när det gäller videoredigering, är inte 6900k mycket bättre än 6700k? if so, hade det gått att få en dator med 6900k + gtx 1070 för 20 000?

sätt ihop en dator med dom delarna du vill ha i www.prisjakt.nu så ser du väl om det går

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jek35:

Men 6700k har högre clockhastighet men båda går ju att overclocka till iallafall 4,5GHz med vattenkylningen

Han pratade ju dock på att använda den för videoredigering och där är 5280k snabbare än 6700k för att den använder de extra kärnorna/threadsen.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

@Bra Hemsida: Aa, till alla typer av renderingar så kommer 5820k vara snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem

@spikfavoriten *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Ja det skulle gå, kolla på lite benchmarks. Allt som har med rendering att göra så är 6900k nästan 30-40+% snabbare än 6700k men vid gaming är 6700k lite snabbare.

https://www.youtube.com/watch?v=Vw5efX9zAds

Permalänk

@jek35:

thx. googlade hela dagen. men kan man få en 6900k dator för under 20tkr? med passande komponenter osv?
6900k verkar vara exakt det jag behöver. går det? inet korg?

för med de nya processorerna behöver man väl speciellt moderkort och sockel?

en inet korg med 6900k under 20 papp hade varit awsome, med 32 gig ram och ett gtx 1080 eller 1070?

(iallafall runt 20 papp)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Tyvär kommer det ej att gå att få ihop ett paket för 20k med 6900k
Men jag satte ihop detta med 6800k. 6800k har 6 kärnor och 12 trådar vilket kommer att vara grymt, nästan alla kända YTers använder 6700k som processor och dom renderar och streamar varje dag. Och youtubers vill verkligen inte att renderingar ska ta lång tid.
6800k kommer att gå mycket snabbare än 6700k.

6800k är en processor som folk bara kan drömma om att ha.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9471109/