Permalänk
Medlem

Vad är datorn värd idag?

Sitter i uppgraderingsplaner men blir nu nog ett helt nytt bygge. Undrar därför lite vad min dator skulle kunna säljas för idag ca.
Inköpt i början av 2012 från inet. Köptes då för ca 26k.

Kan tänka mig att sälja allt förutom hårddiskarna.

Komponenter:
CPU: i7-3930K (blev aldrig av med överklockning på denna... Ja vet nästan olagligt.. Så den är i bra skick)
CPU kylning: Corsair Cooling Hydro H80 (med Scythe Gentle Typhoon fläktar)
Chassi: Silverstone Fortress FT02B USB 3.0 black (har även i efterhand köpt en sidolucka av de som är transparent)
PSU: Corsair AX 1200W modular 80+ GOLD
Moderkort: MSI X79A-GD65 (8D)
Ram: Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
GPU: Gigabyte GTX 980 G1 Gaming (köpt i slutet på nov 2014 (knappt överklockats))

Permalänk
Medlem

CPU ~3700
kylning ~800
chassi ~2800
PSU ~3000
mobo ~inga prisuppgifter på prisjakt
ram ~600 EDIT: ~300kr
GPU ~4000

ca 16-17k

sen är sakerna 4 år gamla

jag personligen hade aldrig erbjudit mer än 6-8k

Permalänk

Runt 7-10k kan du nog få för den om du hittar rätt köpare.
Får man fråga varför du vill uppgradera när du sitter på en såpass bra dator?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

CPU ~3700
kylning ~800
chassi ~2800
PSU ~3000
mobo ~inga prisuppgifter på prisjakt
ram ~600
GPU ~4000

ca 16-17k

sen är sakerna 4 år gamla

jag personligen hade aldrig erbjudit mer än 6-8k

600kr för 4gb av ddr3?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

600kr för 4gb av ddr3?!

ja ojsan, gick nog lite snabbt där i googlande ^^ 300 kr r det ändrat till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Sitter i uppgraderingsplaner men blir nu nog ett helt nytt bygge. Undrar därför lite vad min dator skulle kunna säljas för idag ca.
Inköpt i början av 2012 från inet. Köptes då för ca 26k.

Kan tänka mig att sälja allt förutom hårddiskarna.

Komponenter:
CPU: i7-3930K (blev aldrig av med överklockning på denna... Ja vet nästan olagligt.. Så den är i bra skick)
CPU kylning: Corsair Cooling Hydro H80 (med Scythe Gentle Typhoon fläktar)
Chassi: Silverstone Fortress FT02B USB 3.0 black (har även i efterhand köpt en sidolucka av de som är transparent)
PSU: Corsair AX 1200W modular 80+ GOLD
Moderkort: MSI X79A-GD65 (8D)
Ram: Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
GPU: Gigabyte GTX 980 G1 Gaming (köpt i slutet på nov 2014 (knappt överklockats))

Du ska verkligen hitta rätt säljare om du ska få sålt den till ett bra pris.

Jag hade nog haft svårt att köpa den, skulle va om jag tänkt att utöka med två extra 980 ändå. 1200w nätagg är rätt mycket även på 2 st 980.
Hade dessutom behövt komplettera med minst 4 Gb ram, men har man de speccsen så skulle jag nog kört på minst 16 GB.

Så som jag ser det är det man betalar för, cpu, chassi, gpu och ram.
Hade erbjudit 5k max. Mycket med tanke på det nyliga droppet på 900 serien och de kort som kommer i slutet av månaden.

Tror dock du kommer få ut mer från datorn om du säljer den i delar.
Tycker den är för obalanserad för att få ut ett vettigt pris annars.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Runt 7-10k kan du nog få för den om du hittar rätt köpare.
Får man fråga varför du vill uppgradera när du sitter på en såpass bra dator?

Nä men är sugen på nytt chassi, å ju mer jag tittar på det desto mer vill jag köra annat nytt x99 etc så tänkte att om jag iaf kan få en slant för det jag har nu tar det inte emot att köpa nytt... Men sen är väl anledning egentligen inge vidare då allt funkar bra idag... Men kul med nytt

Men blir nog som @sushifrukt sa att sälja de i delar då builden kanske inte är optimal som paket när det gäller pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ninjar tråden lite...

Vad är ett Sapphire 7970 3GB värt idag?

Har sett 7950 ute för 1000kr, men är det ett rimligt pris för det? Isf bör 7970 ligga runt 1300?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FBGKimpan:

Ninjar tråden lite...

Vad är ett Sapphire 7970 3GB värt idag?

Har sett 7950 ute för 1000kr, men är det ett rimligt pris för det? Isf bör 7970 ligga runt 1300?

Får du 1000 kr ska du vara väldigt nöjd. jag sålde båda mina 7970 för 800 styck i våras:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd

@Tunnland: Ut med den på blocket så får du nog bästa möjliga pris:-)

Oj ursäkta för bump:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ninjar tråden lite...

Vad är ett Sapphire 7970 3GB värt idag?

Har sett 7950 ute för 1000kr, men är det ett rimligt pris för det? Isf bör 7970 ligga runt 1300?

Antar att du syftar på stollen som skrev 1000kr är redan lågt, ring inte för att pruta? Diskussionstråden existerar inte av en anledning.

Som nämnts ovan ska du va riktigt glad om du får 1000kr, har sett 970/390 kort vars bud startar kring 1200kr på sistone, och ofta (gissningsvis) säljer under 2k.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

CPU ~3700
kylning ~800
chassi ~2800
PSU ~3000
mobo ~inga prisuppgifter på prisjakt
ram ~600 EDIT: ~300kr
GPU ~4000

ca 16-17k

sen är sakerna 4 år gamla

jag personligen hade aldrig erbjudit mer än 6-8k

ingen vettig Persson köper en i7-3930K för 3700kr,
bara för att delen finns på prisjakt så betyder det inte att det är priset.. har du en produkt som inte sålts på många år och där det finns nyare generationer skylake/haswell-e som springer cirklar runt i7-3930K hur kan den då vara dyrare ?

varför skriver du GPU ~4000 om det inte är värdet på TS GTX 980 G1 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Tunnland:

Sitter i uppgraderingsplaner men blir nu nog ett helt nytt bygge. Undrar därför lite vad min dator skulle kunna säljas för idag ca.
Inköpt i början av 2012 från inet. Köptes då för ca 26k.

Kan tänka mig att sälja allt förutom hårddiskarna.

Komponenter:
CPU: i7-3930K (blev aldrig av med överklockning på denna... Ja vet nästan olagligt.. Så den är i bra skick)
CPU kylning: Corsair Cooling Hydro H80 (med Scythe Gentle Typhoon fläktar)
Chassi: Silverstone Fortress FT02B USB 3.0 black (har även i efterhand köpt en sidolucka av de som är transparent)
PSU: Corsair AX 1200W modular 80+ GOLD
Moderkort: MSI X79A-GD65 (8D)
Ram: Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
GPU: Gigabyte GTX 980 G1 Gaming (köpt i slutet på nov 2014 (knappt överklockats))

För spel & vanligt användande finns ingen mening att bygga helt nytt. Om du videoredigerar eller göra andra tunga grejer kan endast du svara på om det är värt den extra prestandan som i7 6800k ger eller vad du tänkt köpa, kolla tester & priser och jämför

För uppgraderingar hade jag kollat på:

- 16gb ram eller mer, gärna 2133mhz eller högre om moderkort stödjer.
- GPU, GTX 1070/1080
- Ny skärm?
- SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

För spel & vanligt användande finns ingen mening att bygga helt nytt. Om du videoredigerar eller göra andra tunga grejer kan endast du svara på om det är värt den extra prestandan som i7 6800k ger eller vad du tänkt köpa, kolla tester & priser och jämför

För uppgraderingar hade jag kollat på:

- 16gb ram eller mer, gärna 2133mhz eller högre om moderkort stödjer.
- GPU, GTX 1070/1080
- Ny skärm?
- SSD?

Hmm, tack för alla svar får ta mig en funderare.
Glömde skriva men det är 16gb ram 4x4gb som sitter i nu.
Blir i så fall 6850k, 1080.
Har en ROG 279 skärm å SSD har jag så det räcker å blir över
Ja det blir en del tung videoredigering utöver gaming, så det är väl en av anledningarna, svårt att hitta jämförelsegrafer med både 3930k å 6850k :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ingen vettig Persson köper en i7-3930K för 3700kr,
bara för att delen finns på prisjakt så betyder det inte att det är priset.. har du en produkt som inte sålts på många år och där det finns nyare generationer skylake/haswell-e som springer cirklar runt i7-3930K hur kan den då vara dyrare ?

varför skriver du GPU ~4000 om det inte är värdet på TS GTX 980 G1 ?

för att man får utgå ifrån vad delarna kostar i dagsläget.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810934

sedan skrev jag också att delarna är 4 år gamla vilket betyder att man får räkna med att dra av en hel del på priset vilket borde ha framgått när jag också skrev vad jag personligen hade gett för delarna.

fler frågor?

Permalänk
Skrivet av pokelia:

för att man får utgå ifrån vad delarna kostar i dagsläget.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810934

sedan skrev jag också att delarna är 4 år gamla vilket betyder att man får räkna med att dra av en hel del på priset vilket borde ha framgått när jag också skrev vad jag personligen hade gett för delarna.

fler frågor?

ja

följer du alltid Prisjakts uppgifter även fast dom är 5-6år gamla och ingen längre köper dom? att komplett har några ex kvar på lagret sen 2011 gör väl inte att det priset ska sättas på begagnade varor... det finns ju nyare processorer som presterar likvärdigt och är billigare.. ex skylake/haswell-e

skulle du säja att denna Pentium 4 som ändå kostar 7428kr fortfarande har kvar sitt "värde" fast du eller jag kanske skulle köpa den för 10kr begagnat ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66415

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja

följer du alltid Prisjakts uppgifter även fast dom är 5-6år gamla och ingen längre köper dom? att komplett har några ex kvar på lagret sen 2011 gör väl inte att det priset ska sättas på begagnade varor... det finns ju nyare processorer som presterar likvärdigt och är billigare.. ex skylake/haswell-e

skulle du säja att denna Pentium 4 som ändå kostar 7428kr fortfarande har kvar sitt "värde" fast du eller jag kanske skulle köpa den för 10kr begagnat ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66415

ja. jag måste ju ha någonting att utgå ifrån även om jag vet om att produkten är lastgammal.

men vi är olika som människor och det är såhär jag gör, du för säkert på ett annat sätt där du höftar priser. och funkar det för dig så grattis.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

ja. jag måste ju ha någonting att utgå ifrån även om jag vet om att produkten är lastgammal.

men vi är olika som människor och det är såhär jag gör, du för säkert på ett annat sätt där du höftar priser. och funkar det för dig så grattis.

fast då blir det ju en dålig blocket annons ?

antar att du läst tråden Det här med blocket utgår man från en produkt som är så gammal att den antingen inte finns på lager, eller är sjukt överprisad just för att den såldes för så många år sedan och sen har inte priset ändrats sen 2012. varför tar man då ens med det i beräkningarna på värdet på en i7-3930K ?

varför jämför du inte delen som inte sålts på x antal år med nån liknande produkt som ex haswell-e /skylake och hittar nånting som är likvärdigt i prestanda och sen drar dina slutsatser från det ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

fast då blir det ju en dålig blocket annons ?

antar att du läst tråden Det här med blocket utgår man från en produkt som är så gammal att den antingen inte finns på lager, eller är sjukt överprisad just för att den såldes för så många år sedan och sen har inte priset ändrats sen 2012. varför tar man då ens med det i beräkningarna på värdet på en i7-3930K ?

varför jämför du inte delen som inte sålts på x antal år med nån liknande produkt som ex haswell-e /skylake och hittar nånting som är likvärdigt i prestanda och sen drar dina slutsatser från det ?

ja jag har läst den.

jo för att även om det finns en likvärdig i dagsläget så kanske just den processorn/pryle/mollejoxen en feature som var speciell just för den modellen. därav att de nyare modellerna inte skulle räcka till.

visst, ska jag köpa ett gammalt system själv så kollar jag vad priset ligger på ettnytt idag (om jag itne letar efter just det gamla systemet)

Permalänk
Skrivet av pokelia:

ja jag har läst den.

jo för att även om det finns en likvärdig i dagsläget så kanske just den processorn/pryle/mollejoxen en feature som var speciell just för den modellen. därav att de nyare modellerna inte skulle räcka till.

visst, ska jag köpa ett gammalt system själv så kollar jag vad priset ligger på ettnytt idag (om jag itne letar efter just det gamla systemet)

kan du nämna nånting på i7-3930K som inte finns på dagens processorer ? om den nyare modellen inte räcker till så har du valt fel.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kan du nämna nånting på i7-3930K som inte finns på dagens processorer ? om den nyare modellen inte räcker till så har du valt fel.

nej, det kan jag inte. men jag utgår alltid ifrån prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

fast då blir det ju en dålig blocket annons ?

antar att du läst tråden Det här med blocket utgår man från en produkt som är så gammal att den antingen inte finns på lager, eller är sjukt överprisad just för att den såldes för så många år sedan och sen har inte priset ändrats sen 2012. varför tar man då ens med det i beräkningarna på värdet på en i7-3930K ?

varför jämför du inte delen som inte sålts på x antal år med nån liknande produkt som ex haswell-e /skylake och hittar nånting som är likvärdigt i prestanda och sen drar dina slutsatser från det ?

han skriver ju bara va de går på ungefär idag eller när de såldes, ingen vill väl betala nypris för 4-5 år gamla saker, man får väl räkna på det själv hur mycket de har tappat värdet

han skriver ju sen 6-8k

Permalänk
Medlem

PSU, moderkort och CPU får du rätt bra pengar för fortfarande, det är fina grejer. X79-kort är ett helvete att få tag på billigt och många gillar dem för att köpa billiga Xeon-proppar sedan X99 ersatte mycket serverbrädor. Och en upplåst sexkärnig processor är inte fy skam för de flesta, jag hade nog gått upp till 4 lakan ungefär för de två delarna, så Snålskägg Svensson hamnar nog precis under det.

Vattenkylare med så liten radiator är ingen knäpptyst lönnmördare direkt om man ska överklocka den där processorn, och 4GB RAM på 1600Mhz däremot kan med fördel placeras i rektum.

1200W nätagg (oavsett varför i helvete du köpte det haha) får du nog en fager slant för fortfarande eftersom att nätagg i den storleken är rätt dyra. Vad vet jag inte, själv hade jag kunnat tänka mig att pröjsa ~1000-1200kr för det tror jag om jag kände att jag var i behov av den effekten.

Chassi hade jag väl kunnat tänka mig att pröjsa 6-700 för om jag gillat just det. Antagligen finns det någon som är mer tänd på just den montageriktningen som kanske är mer intresserad, verkar vara ett ganska fint case i kvaliten när man kikar lite på det.

980 vet jag inte, inte sett ett gå på marknaden på sistone. 2000-2200 kanske om man hittar någon som har ett och vill köra SLI? Ren gissning. Någon dåre kommer iaf garanterat starta 1070-diskussion i annonsen, och bjuda typ 14:50.

Antar att du redan sålt allt och att det här är helt meningslöst, men annars hoppas jag att det ger lite perspektiv/hjälp.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Ska anmäla dig för utebliven överklockning av K-processor

Permalänk
Skrivet av Viochee:

han skriver ju bara va de går på ungefär idag eller när de såldes, ingen vill väl betala nypris för 4-5 år gamla saker, man får väl räkna på det själv hur mycket de har tappat värdet

han skriver ju sen 6-8k

Vad är då detta om det inte är värdet på delarna ? att slaviskt följa Prisjakt på delar från 2011 bara för att dom finns i lager för 3700kr. ?

CPU ~3700
kylning ~800
chassi ~2800
PSU ~3000
mobo ~inga prisuppgifter på prisjakt
ram ~600 EDIT: ~300kr
GPU ~4000

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Vad är då detta om det inte är värdet på delarna ? att slaviskt följa Prisjakt på delar från 2011 bara för att dom finns i lager för 3700kr. ?

CPU ~3700
kylning ~800
chassi ~2800
PSU ~3000
mobo ~inga prisuppgifter på prisjakt
ram ~600 EDIT: ~300kr
GPU ~4000

vad yrar du om? billigaste den cpun har varit enligt prisjakt är 3500

summerar man alla pengar han listade blir det 14600

sen skriver han 6-8k

han säger aldrig att den är värd 3700 idag. och det har ingen i tråden sagt

Permalänk
Skrivet av Viochee:

vad yrar du om? billigaste den cpun har varit enligt prisjakt är 3500

summerar man alla pengar han listade blir det 14600

sen skriver han 6-8k

han säger aldrig att den är värd 3700 idag. och det har ingen i tråden sagt

jaha CPU ~3700 betyder inte att den är värd 3700 idag, så dumt av mig att tro det *sarkasm* om du vet vad det är?
okej vad betyder 14600 ? förklara gärna ? lägger man upp en summa vad datorn har kostat för flera år sedan ?

Citat:

vad yrar du om? billigaste den cpun har varit enligt prisjakt är 3500

och ? vad spelar det för roll ? följer du också 5år gamla prisjakt länkar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

jaha CPU ~3700 betyder inte att den är värd 3700 idag, så dumt av mig att tro det *sarkasm* om du vet vad det är?
okej vad betyder 14600 ? förklara gärna ? lägger man upp en summa vad datorn har kostat för flera år sedan ?

och ? vad spelar det för roll ? följer du också 5år gamla prisjakt länkar ?

orkar inte mera