Permalänk

Vilken Gtx 1080? MSI/ASUS/EVGA?

Tjena, vet inte vilken jag ska välja. Hade tänkt på att köra 1080 MSI i SLI men vet inte om ASUS är bättre med högre MHz eller har MSI något bättre? Eller är EVGA bättre? Hjälp mig att välja snälla.

Skiljetecken i rubrik korrigerade. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBlackMist:

Tjena, vet inte vilken jag ska välja. Hade tänkt på att köra 1080 MSI i SLI men vet inte om ASUS är bättre med högre MHz eller har MSI något bättre? Eller är EVGA bättre? Hjälp mig att välja snälla.

Pratar vi Founder's eller partnertillverkarnas egna fläktlösningar? Utgår i från alla du inte menar Founder's för det enda som skiljer där är supportpolicys.
Spelar egentligen ingen roll i övrigt när det gäller deras egna fläktlösningar, då de verkar ligga på ungefär samma ljudnivå och temp i de reviews jag sett. Dessutom slår alla korten i taket runt 2-2,2 Ghz, verkar mest ha med tur att göra där.

Jag valde ASUS då jag vill testa något nytt (alltid kört gigabyte) och det verkar vara ett trevligt kort. Nackdelen är väl att det är lite längre än MSI/EVGA-korten. Många väljer EVGA för att de har bäst supportavtal (du kan slita isär kortet och t ex sätta på vattenkylning med garantin intakt).
Priset skiljer även några hundralappar mellan korten. MSI-kortet var ju helt åt helvete prissatt i början men nu verkar det ha gått ner några hundra i pris.
Annars är det väl också en estetisk fråga, dvs vilket kort man helst vill sitta och stirra på (om man tänder på sådant).

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

EVGA alla dagar i veckan, garanti är som bra vinterdäck, du behöver dem bara / märker skillnad när du kör av vägen ordentligt, och det gör du i regel bara en gång.

EVGA kommer stötta dig i vått och torrt om kortet går sönder inom garantitiden, det är ovärderligt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

EVGA alla dagar i veckan, garanti är som bra vinterdäck, du behöver dem bara / märker skillnad när du kör av vägen ordentligt, och det gör du i regel bara en gång.

EVGA kommer stötta dig i vått och torrt om kortet går sönder inom garantitiden, det är ovärderligt.

MVH

Har tyvärr inte samma erfarenhet av EVGA som du, men det var back in the bad old days of GTX 480.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade tagit ASUS för att jag har bra erfarenhet av deras komponenter sedan innan och deras kylare för Nvidia brukar få bra betyg.

Permalänk
Livsnjutare 😎

EVGA pga deras världstäckande service/garanti och även vid ev. kylarbyte!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

De presterar väldigt lika av vad jag sett.

Antingen,

MSI - Bästa kylaren då kylflänsarna sitter på rätt håll därmed leder varmluften ut ur chassit

eller,

EVGA - 5 års garanti!