Lost in Transistors - bygger första gamingdatorn sen '08, söker hjälp med chassi/moderkort/m.m.

Permalänk

Lost in Transistors - bygger första gamingdatorn sen '08, söker hjälp med chassi/moderkort/m.m.

Tja!

Så jag skrev ett inlägg här för ungefär ett år sedan och frågade om hjälp med att bygga en ny desktop för första gången sen 2008. Jag fick då rådet att vänta tills Skylake-processorerna släpptes, vilket jag bestämde mig att göra. Datorbygget försenades tyvärr något ytterligare, men nu är jag tillbaka för att på allvar ta itu med detta efterlängtade projekt!

Jag har i princip bestämt mig ett 1070 och har redan inhandlat ett 6600K, en HDD och en SSD. Det jag hade behövt hjälp med är i princip allt annat. Allra främst chassi, PSU och moderkort där jag verkligen känner mig totalt vilsen, men jag hade även uppskattat tips om RAM och kylning.

Budget är "inom rimliga gränser", jag räknar väl med att lägga ~15000kr på datorn allt som allt. Jag har även tänkt att jag vill kunna överklocka i framtiden.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha någon viss formfaktor på datorn, är du ute efter att bygga en så liten dator som möjligt eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Inaktiv

Det finns en hel hop med trådar om en datorn för ungefär 15k. Ta en titt i dem i linje med forumets regler så kanske du kan få några tips.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vill du ha någon viss formfaktor på datorn, är du ute efter att bygga en så liten dator som möjligt eller spelar det ingen roll?

Njae, alltså mindre är väl såklart bra ur rent utrymmesmässig hänsyn, men jag känner inte att jag har bra koll nog att avgöra vad jag borde satsa på. Jag läste lite och fick uppfattningen om att ett större chassi är bättre för luftgenomströmning/kylning osv samt att vissa komponenter är för stora för små chassin, är detta något man behöver tänka på i allmänhet eller är det mer för monstersetups?

Så för ett ge dig ett enkelt svar så spelar det väl ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetuous:

Njae, alltså mindre är väl såklart bra ur rent utrymmesmässig hänsyn, men jag känner inte att jag har bra koll nog att avgöra vad jag borde satsa på. Jag läste lite och fick uppfattningen om att ett större chassi är bättre för luftgenomströmning/kylning osv samt att vissa komponenter är för stora för små chassin, är detta något man behöver tänka på i allmänhet eller är det mer för monstersetups?

Så för ett ge dig ett enkelt svar så spelar det väl ingen roll.

Vet du med dig att du inte kommer att köra flera grafikkort och/eller behöver extra PCIe platser så är såklart mITX ett roligt alternativ.
Hur mycket plats man har i ett ITX chassi beror såklart på vilket chassi man väljer.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Vet du med dig att du inte kommer att köra flera grafikkort och/eller behöver extra PCIe platser så är såklart mITX ett roligt alternativ.
Hur mycket plats man har i ett ITX chassi beror såklart på vilket chassi man väljer.

Om jag vill ha möjlighet att köpa ett till grafikkort, vilket sorts chassi ska jag välja då? mITX ser väl nice ut, jag vill mest bara försäkra mig om att jag inte fuckar upp min build genom att ta ett chassi/moderkort som är för litet. Finns det några reela nackdelar med att ha ett mini-chassi förutom just uppgraderingsmöjligheterna?

En annan fråga dessutom: har köpt en 144hz monitor så jag kommer ju vilja använda DisplayPort. Går det att använda DisplayPort med de flesta moderkort, eller är detta något som bara vissa moderkort har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetuous:

Om jag vill ha möjlighet att köpa ett till grafikkort, vilket sorts chassi ska jag välja då? mITX ser väl nice ut, jag vill mest bara försäkra mig om att jag inte fuckar upp min build genom att ta ett chassi/moderkort som är för litet. Finns det några reela nackdelar med att ha ett mini-chassi förutom just uppgraderingsmöjligheterna?

En annan fråga dessutom: har köpt en 144hz monitor så jag kommer ju vilja använda DisplayPort. Går det att använda DisplayPort med de flesta moderkort, eller är detta något som bara vissa moderkort har?

Om du vill ha möjlighet till SLI eller CF i framtiden så är det ju minst mATX och helst vanlig ATX som gäller.
mATX kan ju verka lockande, men utbudet av moderkort och chassin är mycket sämre än ATX.
Så om ITX inte är ett alternativ rekar jag att köra på vanlig ATX.

Vad gäller skärmanslutning så är det ju grafikkortet som bestämmer.
"Alla" grafikkort numera har ju DP och flera HDMI/DVI utöver det.
Kopplar du skärmen via moderkortet (DP eller inte) så kör du via CPU's egna grafikkrets och får usel 3D prestanda och vare sig FreeSync eller Gsync.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perpetuous:

Om jag vill ha möjlighet att köpa ett till grafikkort, vilket sorts chassi ska jag välja då? mITX ser väl nice ut, jag vill mest bara försäkra mig om att jag inte fuckar upp min build genom att ta ett chassi/moderkort som är för litet. Finns det några reela nackdelar med att ha ett mini-chassi förutom just uppgraderingsmöjligheterna?

Uppgraderingsmöjligheter är inga problem med mITX, det är just möjligheten till SLI eller Crossfire som försvinner eftersom mITX-korten är så små att de bara har en PCI-E-port. Tänk även på att du av samma anledning bara får plats med ett expantionskort, förmodligen då ett grafikkort. Har du till exempel ett ljudkort eller nätverkskort får de inte plats.

Skrivet av Perpetuous:

En annan fråga dessutom: har köpt en 144hz monitor så jag kommer ju vilja använda DisplayPort. Går det att använda DisplayPort med de flesta moderkort, eller är detta något som bara vissa moderkort har?

Jag tror att de flesta nu för tiden har det men det spelar mer roll att du har DP på grafikkortet du tänker använda i så fall, vilket typ alla nu för tiden har så det kommer inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetuous:

Om jag vill ha möjlighet att köpa ett till grafikkort, vilket sorts chassi ska jag välja då? mITX ser väl nice ut, jag vill mest bara försäkra mig om att jag inte fuckar upp min build genom att ta ett chassi/moderkort som är för litet. Finns det några reela nackdelar med att ha ett mini-chassi förutom just uppgraderingsmöjligheterna?

Det blir varmare - Svårare att överklocka (moderkorten för M-ITX brukar inte vilja överklockas ö.h.t.)
Sen blir det förbannat trångt och svårt att komma åt överallt.

Visst, det är roligt att prova på något nytt - men jag kommer då aldrig bygga i M-ITX igen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det blir varmare - Svårare att överklocka, samt moderkorten för M-ITX brukar inte vilja överklockas ö.h.t.

Wait what ?
Det som bestämmer kylningen har ju ingenting med vilken storlek på moderkort man har.
Du kan ju slänga på det grymmaste vattenblocket på ett ITX moderkort lika väl som ett vanligt ATX.
Enda som kan bli lite struligare är om man prompt måste köra med en gigantisk luftkylare.
Och överklockning har mer med vilken CPU man har, det finns ju gott om entusiast ITX kort som verkligen inte snålar på strömförsörjningar.
Och chassiventilation bestämmer ju chassit, inte formfaktorn på moderkortet

Generellt så har du ju rätt (mindre ytor gör saker lite struligare), men i sak så bestämmer man ju själv hur bra system man vill bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Wait what ?
Det som bestämmer kylningen har ju ingenting med vilken storlek på moderkort man har.
Du kan ju slänga på det grymmaste vattenblocket på ett ITX moderkort lika väl som ett vanligt ATX.
Enda som kan bli lite struligare är om man prompt måste köra med en gigantisk luftkylare.
Och överklockning har mer med vilken CPU man har, det finns ju gott om entusiast ITX kort som verkligen inte snålar på strömförsörjningar.
Och chassiventilation bestämmer ju chassit, inte formfaktorn på moderkortet

Generellt så har du ju rätt (mindre ytor gör saker lite struligare), men i sak så bestämmer man ju själv hur bra system man vill bygga.

Det är rent generellt ett sämre luftflöde i ett M-ITX chassi jämfört med t.ex. ATX, vilket då resulterar i högre värme

Klart det finns moderkort som stödjer överklockning, men sen så kostar dem bra mycket mer också.

Sen är det chassi som TS verkade fråga om, vilket jag då svarade på.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Om du vill ha möjlighet till SLI eller CF i framtiden så är det ju minst mATX och helst vanlig ATX som gäller.
mATX kan ju verka lockande, men utbudet av moderkort och chassin är mycket sämre än ATX.
Så om ITX inte är ett alternativ rekar jag att köra på vanlig ATX.

Vad gäller skärmanslutning så är det ju grafikkortet som bestämmer.
"Alla" grafikkort numera har ju DP och flera HDMI/DVI utöver det.
Kopplar du skärmen via moderkortet (DP eller inte) så kör du via CPU's egna grafikkrets och får usel 3D prestanda och vare sig FreeSync eller Gsync.

Jag vettefan om jag inte är mer förvirrad nu än innan jag frågade haha. Men okej, ATX kanske är det jag borde satsa på då, nog att det hade varit nice med portabilitet men jag lär ju i princip aldrig flytta på åbäket ändå. Har du några förslag på märken/modeller som är bra? Jag har kollat på webhallen/inet osv. men allihop ser likadana ut för mig, förutom färgen/formen då. Är det bara att ta något som man tycker är snyggt?

Skönt att det går genom grafikkortet, då slipper jag tänka på det - visar ju också hur mycket jag kan om sånt här

Skrivet av Andreaz1:

Uppgraderingsmöjligheter är inga problem med mITX, det är just möjligheten till SLI eller Crossfire som försvinner eftersom mITX-korten är så små att de bara har en PCI-E-port. Tänk även på att du av samma anledning bara får plats med ett expantionskort, förmodligen då ett grafikkort. Har du till exempel ett ljudkort eller nätverkskort får de inte plats.
Jag tror att de flesta nu för tiden har det men det spelar mer roll att du har DP på grafikkortet du tänker använda i så fall, vilket typ alla nu för tiden har så det kommer inte vara ett problem.

Två PCIe kanske är minimum då, vet inte om jag kommer köra SLI/CF men det hade ju varit nice att ha möjligheten iaf.

Skrivet av Svensktiger:

Wait what ?
Det som bestämmer kylningen har ju ingenting med vilken storlek på moderkort man har.
Du kan ju slänga på det grymmaste vattenblocket på ett ITX moderkort lika väl som ett vanligt ATX.
Enda som kan bli lite struligare är om man prompt måste köra med en gigantisk luftkylare.
Och överklockning har mer med vilken CPU man har, det finns ju gott om entusiast ITX kort som verkligen inte snålar på strömförsörjningar.
Och chassiventilation bestämmer ju chassit, inte formfaktorn på moderkortet

Generellt så har du ju rätt (mindre ytor gör saker lite struligare), men i sak så bestämmer man ju själv hur bra system man vill bygga.

Detta leder ju osökt in på frågan om PSU och kylning, där jag är minst lika lost som ang. moderkort och chassin. Jag vill minnas att jag blev tillsagd förra året att man inte behövde en CPU-kylare, men jag läste att Skylake inte kommer med kylare längre, så det kanske behövs nu? Behöver jag ytterligare kylning än det?

Och angående nätagg, finns det någon modell/märke som är att föredra där?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perpetuous:

Detta leder ju osökt in på frågan om PSU och kylning, där jag är minst lika lost som ang. moderkort och chassin. Jag vill minnas att jag blev tillsagd förra året att man inte behövde en CPU-kylare, men jag läste att Skylake inte kommer med kylare längre, så det kanske behövs nu? Behöver jag ytterligare kylning än det?

Skylakes K-märkta CPU:er kommer inte med kylare. Det spelar dock ingen roll, vill du kunna överklocka måste du ändå köpa en biffigare än Intels standardkylare.

Skrivet av Perpetuous:

Och angående nätagg, finns det någon modell/märke som är att föredra där?

Något Guldcertifierat, där finns det många modeller. Corsair RMx, EVGA GQ och G2, Fractal Design Edison M, Corsair V, för att nämna några.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Skylakes K-märkta CPU:er kommer inte med kylare. Det spelar dock ingen roll, vill du kunna överklocka måste du ändå köpa en biffigare än Intels standardkylare.
Något Guldcertifierat, där finns det många modeller. Corsair RMx, EVGA GQ och G2, Fractal Design Edison M, Corsair V, för att nämna några.

Okej, vilken sorts kylare föreslår du då? Är det bara att ta första bästa?

Efter att ha kollat lite på ATX-chassin så tycker jag Fractal Design Define S eller Define R5 verkar nice, har du någon åsikt om vilket av dom som är att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetuous:

Okej, vilken sorts kylare föreslår du då? Är det bara att ta första bästa?

Efter att ha kollat lite på ATX-chassin så tycker jag Fractal Design Define S eller Define R5 verkar nice, har du någon åsikt om vilket av dom som är att föredra?

FD gör väldigt prisvärda och bra chassin.
Gillar du dessutom designen så är dom ett självklart val.
Define R5 och S skiljer sig åt, R5 är lite lyxigare med mera möjligheter.
S är lite mera barebone, men egentligen inte sämre för det, bara annorlunda.

Vad gäller processorkylning så är numera:
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs
Det givna budgetalternativet.
I mellansegmentet så:
https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2/#s...
Och vill du slå på stort (bildligt och bokstavligt talat) så är:
https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15/#specs
Kungen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

FD gör väldigt prisvärda och bra chassin.
Gillar du dessutom designen så är dom ett självklart val.
Define R5 och S skiljer sig åt, R5 är lite lyxigare med mera möjligheter.
S är lite mera barebone, men egentligen inte sämre för det, bara annorlunda.

Vad gäller processorkylning så är numera:
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs
Det givna budgetalternativet.
I mellansegmentet så:
https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2/#s...
Och vill du slå på stort (bildligt och bokstavligt talat) så är:
https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15/#specs
Kungen.

Det du behöver komma ihåg angående all kylning är att kolla att det du köper får plats i chassit du väljer. Det brukar stå listat max höjd för CPU-kylare i specifikationerna. Det bör inte vara några problem för FD R5 men skadar inte att dubbelkolla. Kan även vara bra idé att köpa RAM i lågprofil så att du är säker på att inget är i vägen.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

FD gör väldigt prisvärda och bra chassin.
Gillar du dessutom designen så är dom ett självklart val.
Define R5 och S skiljer sig åt, R5 är lite lyxigare med mera möjligheter.
S är lite mera barebone, men egentligen inte sämre för det, bara annorlunda.

Vad gäller processorkylning så är numera:
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs
Det givna budgetalternativet.
I mellansegmentet så:
https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2/#s...
Och vill du slå på stort (bildligt och bokstavligt talat) så är:
https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15/#specs
Kungen.

Tack för tipsen! Jag tror jag kör på medelkylaren, så Shadow Rock 2. Bara för att dubbelkolla, jag behöver inte skaffa någon mer kylningn än detta? Eller behöver jag skaffa fläktar osv också? Bestämde mig för Define S också.

Skrivet av Andreaz1:

Det du behöver komma ihåg angående all kylning är att kolla att det du köper får plats i chassit du väljer. Det brukar stå listat max höjd för CPU-kylare i specifikationerna. Det bör inte vara några problem för FD R5 men skadar inte att dubbelkolla. Kan även vara bra idé att köpa RAM i lågprofil så att du är säker på att inget är i vägen.

Tack för tipset, det hade jag nog inte tänkt på att kolla annars men till och med NH-D15 skulle få plats i Define S så det verkar lugnt. Ang. LP RAM, är det någon nackdel att skaffa LP? Jag gissar att icke-LP är bättre? Finns det något sätt att kolla om RAMet är för stort innan jag köper?

Edit: Detta blir nog den slutliga builden: http://pcpartpicker.com/list/KqdP6X Om någon ser något extremt efterblivet med den så får ni gärna säga till, annars blir det nog att köra på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetuous:

Tack för tipsen! Jag tror jag kör på medelkylaren, så Shadow Rock 2. Bara för att dubbelkolla, jag behöver inte skaffa någon mer kylningn än detta? Eller behöver jag skaffa fläktar osv också? Bestämde mig för Define S också.

Tack för tipset, det hade jag nog inte tänkt på att kolla annars men till och med NH-D15 skulle få plats i Define S så det verkar lugnt. Ang. LP RAM, är det någon nackdel att skaffa LP? Jag gissar att icke-LP är bättre? Finns det något sätt att kolla om RAMet är för stort innan jag köper?

Define S levereras med 2 st 140mm fläktar, vilket är mer än tillräckligt för en normal dator.

Vad gäller RAM så är gigantiska kylflänsarl 99% *bling* och 1% funktion, då RAM inte drar så mycket effekt och därmed inte blir varma av sig själva.
Så du kan med gott samvete köra på LP minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetuous:

Tack för tipsen! Jag tror jag kör på medelkylaren, så Shadow Rock 2. Bara för att dubbelkolla, jag behöver inte skaffa någon mer kylningn än detta? Eller behöver jag skaffa fläktar osv också? Bestämde mig för Define S också.

Tack för tipset, det hade jag nog inte tänkt på att kolla annars men till och med NH-D15 skulle få plats i Define S så det verkar lugnt. Ang. LP RAM, är det någon nackdel att skaffa LP? Jag gissar att icke-LP är bättre? Finns det något sätt att kolla om RAMet är för stort innan jag köper?

LP RAM är inte på något sätt sämre. Skillnaden är att de inte kan ha kylflänsar (som ändå är överflödigt för i princip alla användare), alltså är det mest utseendemässigt, där jag tycker LP är mycket snyggare än större RAM.

Det kommer med 2 st 140mm fläktar i chassit vilket duger bra. Själv hade jag nog köpt 1 till, och tagit som inblås i botten (finns bra dammfilter, så det är inget man direkt behöver oroa sig för) för att se till att grafikkortet får mer luft.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Define S levereras med 2 st 140mm fläktar, vilket är mer än tillräckligt för en normal dator.

Vad gäller RAM så är gigantiska kylflänsarl 99% *bling* och 1% funktion, då RAM inte drar så mycket effekt och därmed inte blir varma av sig själva.
Så du kan med gott samvete köra på LP minnen.

Skrivet av rarifag:

LP RAM är inte på något sätt sämre. Skillnaden är att de inte kan ha kylflänsar (som ändå är överflödigt för i princip alla användare), alltså är det mest utseendemässigt, där jag tycker LP är mycket snyggare än större RAM.

Det kommer med 2 st 140mm fläktar i chassit vilket duger bra. Själv hade jag nog köpt 1 till, och tagit som inblås i botten (finns bra dammfilter, så det är inget man direkt behöver oroa sig för) för att se till att grafikkortet får mer luft.

Grymt! Tack så hemskt mycket för hjälpen, ni sparade mig säkert ett dygn i research. http://pcpartpicker.com/list/YdxdCy blev den slutliga builden, nu är det bara att vänta på att 1070 släpps så den sista biten kan sättas på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetuous:

Grymt! Tack så hemskt mycket för hjälpen, ni sparade mig säkert ett dygn i research. http://pcpartpicker.com/list/YdxdCy blev den slutliga builden, nu är det bara att vänta på att 1070 släpps så den sista biten kan sättas på plats

Ser superbra ut det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetuous:

Grymt! Tack så hemskt mycket för hjälpen, ni sparade mig säkert ett dygn i research. http://pcpartpicker.com/list/YdxdCy blev den slutliga builden, nu är det bara att vänta på att 1070 släpps så den sista biten kan sättas på plats

CPU'n har ju integrerad grafik så du kan lungt beställa utan grafikkort.
Plus att när du kört med integrerad grafik ett tag så är det många gånger roligare att stoppa i ett riktigt kort senare

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

CPU'n har ju integrerad grafik så du kan lungt beställa utan grafikkort.
Plus att när du kört med integrerad grafik ett tag så är det många gånger roligare att stoppa i ett riktigt kort senare

Yes, allt är redan beställt! Får hoppas allt kommer imorgon så jag får något att snickra på i helgen