Permalänk
Medlem

Vattenkylningssusande (!)

Hej!

Har, efter många om och men, äntligen fått ihop min vattenkylning. Det är en kort loop som innefattar grafikkort, 240 radiator och EK's reservoar- (minsta ,140?) och pump (MCP 655) kombination.

Efter åtminstone 24 timmars körning susar det fortfarande något enormt. Det låter som om det är en strand, vid ett hav, och att det var femteish sekund kommer en relativt stor våg.

Jag har försökt på alla möjliga sätt att få bort det. Vinklat datorn åt alla möjliga håll för att få ut luft. Försökt efter dessa försök att fylla på mer vatten, vilket inte går. Vad jag förstår så är loopen full. Har försökt läsa alla möjliga trådar.

Det enda andra jag kommit fram till, kan det vara så att loopen är för kort och pumpen för "kraftfull"? Låter ju (tyvärr) logiskt. Blir ju som en våg som i fart kommer mot en strand då.

Är det någon som har ett annat förslag till en lösning?

Tack på förhand!

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Det låter som att antingen så kaviterar din pump, eller så går hastigheten på den upp och ner.
Är hastigheten ställbar eller styrs den av datorn? har aldrig haft en MCP 655.

Om det är luft:
Du kan försöka att köra den manuellt på låg hastighet i några sekunder och sedan stänga av den, sedan upprepa. det kan lossa på eventuella luftkuddar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det låter som att antingen så kaviterar din pump, eller så går hastigheten på den upp och ner.
Är hastigheten ställbar eller styrs den av datorn? har aldrig haft en MCP 655.

Om det är luft:
Du kan försöka att köra den manuellt på låg hastighet i några sekunder och sedan stänga av den, sedan upprepa. det kan lossa på eventuella luftkuddar.

Hej!

Tack för att du tar dig tid.
Kaviterar? Defekt? Den är ställbar. En plastbit man skruvar på med t.ex. en skruvmejsel. Och datorn har ingen möjlighet att lägga sig i då, antar jag?

Har nog, tyvärr, testat även det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Nä, den behöver inte vara defekt. Det är mest troligt att det är luft i pumpen om hastigheten är ställbar direkt på pumpen.

Hur ser loopen ut? sitter pumpen långt ner?

jag gissar att du inte har en separat nätadapter till pumpen, men prova att ställa den på lägsta hastigheten och starta/stoppa den några gånger.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Nä, den behöver inte vara defekt. Det är mest troligt att det är luft i pumpen om hastigheten är ställbar direkt på pumpen.

Hur ser loopen ut? sitter pumpen långt ner?

jag gissar att du inte har en separat nätadapter till pumpen, men prova att ställa den på lägsta hastigheten och starta/stoppa den några gånger.

Okej. Bra det. Förhoppningsvis är så ej fallet då. Loopen ser ut som följer:
Pump/res combo - radiator - grafikkort - tillbaka till pump/res.
Ja, den gör ju det. Pumpen sitter långt ner. Det var ingen hit alltså?

Nej, tyvärr inte. Skulle det hjälpa att vända chassit upp och ner och starta stoppa? Eller "räcker det" att och stoppa? Jag kommer ju få starta och stoppa hela datorn dock.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

det är bra att pumpen sitter långt ner, det blir mer statiskt tryck då.

det skulle kunna bli en hävert-effekt också, i radiatorn. om det går så kan du sätta grafikkortet efter pumpen så att du får motstånd efter pumpen. Men det borde hjälpa att sänka hastigheten på pumpen, förutsatt att den kan gå så långt ner.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

det är bra att pumpen sitter långt ner, det blir mer statiskt tryck då.

det skulle kunna bli en hävert-effekt också, i radiatorn. om det går så kan du sätta grafikkortet efter pumpen så att du får motstånd efter pumpen. Men det borde hjälpa att sänka hastigheten på pumpen, förutsatt att den kan gå så långt ner.

Jaha! Ja, men det var ju bra då! Tror kanske, vid närmare eftertanke, att det redan kan vara så. Att pumpen är före grafikkort. Alltså tvärtom vad jag sa. Pumpens hastighet är tyvärr på det lägsta. Inga mer idéer?

Skulle ju, förstås, kunna testa att höja hastigheten och se om det gör någon skillnad...? Detta gjorde ingen skillnad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Ökar ljudet om du höjer pumphastigheten ? och har du uteslutit att det verkligen kommer därifrån ?
med tanke på förklaringen susande ljud, inte så att det e en fläkt som gör det ljudet för den går fort. tänker att du får susande ljud i radiatorn då.

Men e det pumpen o du har luft. e det bara o försöka få ut den. höja sänka hastighet på pump. fylla på reservoaren så fort den sjunker för att minska att pumpen suger luft. vända upp o ner o fram o tillbaks på chassit, skaka det lite försiktigt osv för att få luften till reservoaren. (föreslår lägsta pumphastighet då för att suga så lite luft som möjligt som kommer till reservoaren. )

Permalänk
Entusiast

Bilder och kanske en liten video skulle kunna förklara. Kör du 90-graders ut ur pumpen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boax:

Ökar ljudet om du höjer pumphastigheten ? och har du uteslutit att det verkligen kommer därifrån ?
med tanke på förklaringen susande ljud, inte så att det e en fläkt som gör det ljudet för den går fort. tänker att du får susande ljud i radiatorn då.

Men e det pumpen o du har luft. e det bara o försöka få ut den. höja sänka hastighet på pump. fylla på reservoaren så fort den sjunker för att minska att pumpen suger luft. vända upp o ner o fram o tillbaks på chassit, skaka det lite försiktigt osv för att få luften till reservoaren. (föreslår lägsta pumphastighet då för att suga så lite luft som möjligt som kommer till reservoaren. )

Ljudet blir nog inte högre, men däremot mer konstant. Så med andra ord bör jag väl ha kommit fram till att det kommer därifrån? Ljudet pulserar, kommer och försvinner. Jag vet inte.. men min känsla säger att det inte bör vara en fläkt, till radiatorn, då.

Skrivet av Zpnk:

Bilder och kanske en liten video skulle kunna förklara. Kör du 90-graders ut ur pumpen kanske?

Oj. Låter läskigt. Men, ja. Det ska ordnas. Ja, det gör jag.

Visa signatur

Richard aka inkui