Värt att ge sig in på klockning? Info innan man ger sig in på guiderna!

Permalänk
Medlem

Värt att ge sig in på klockning? Info innan man ger sig in på guiderna!

Vill börja med att få ut att jag inte kommer göra något förhastat beslut som gör att någon av min komponenter ryker. Men jag har läst runt lite på trådar om klockning och tänkte höra runt lite om för samt nackdelar med att överklocka.

Så som jag har fattat det så går det i stort sett ut på att göra processorn snabbare och därmed datorn men jag har lite andra konkreta frågor som jag skulle vilja ha svar på innan jag ger mig på alla guider.

Grundläggande specs på min dator:

Intel Core i5 6600k 3,5gHz
z170 moderkort (itx)
2x4gb 2133mHz ddr4 RAM
cx500m nätaggregat
Fractal design define Nano S
250gb Samsung EVO SSD
Sen rullar det mest sannorlikt in ett Radeon Rx480 i slutet av Juni (sitter på ett gammalt kort tills dess)

Mina grundläggande frågor riktar sig till både det bra och det dåliga med klockning. Framförallt så vill jag väl veta hur märkbar skillnad det blir av att klocka en processor. Är det någonting man gör bara för att se siffrorna stiga eller märker man det när man använder datorn. (Är det olika hur mycket man märker det när man göra olika saker?). Sen antar jag att temperaturen kommer stiga på processorn av detta. Borde man då investera i t.ex vattenkylning eller liknande för att det ska bli tystare? Eller blir datorn inte högre rent generellt av fläktarna. (Är datorn mer högljudd även när man gör saker som inte kräver så mycket uträkningar t.ex. att kolla på någon nedladdad film.). Sedan vill jag även höra om andrahandsvärdet på processorn. Om man skulle göra en klockning helt klockrent (badum tss), skulle andrahandsvärdet bli sämre eller bättre på processorn, eller skulle den hållas någorlunda samma.

Är det något annat som är bra att veta innan man börjar läsa guider? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Vill börja med att få ut att jag inte kommer göra något förhastat beslut som gör att någon av min komponenter ryker. Men jag har läst runt lite på trådar om klockning och tänkte höra runt lite om för samt nackdelar med att överklocka.

Så som jag har fattat det så går det i stort sett ut på att göra processorn snabbare och därmed datorn men jag har lite andra konkreta frågor som jag skulle vilja ha svar på innan jag ger mig på alla guider.

Grundläggande specs på min dator:

Intel Core i5 6600k 3,5gHz
z170 moderkort (itx)
2x4gb 2133mHz ddr4 RAM
cx500m nätaggregat
Fractal design define Nano S
250gb Samsung EVO SSD
Sen rullar det mest sannorlikt in ett Radeon Rx480 i slutet av Juni (sitter på ett gammalt kort tills dess)

Mina grundläggande frågor riktar sig till både det bra och det dåliga med klockning. Framförallt så vill jag väl veta hur märkbar skillnad det blir av att klocka en processor. Är det någonting man gör bara för att se siffrorna stiga eller märker man det när man använder datorn. (Är det olika hur mycket man märker det när man göra olika saker?). Sen antar jag att temperaturen kommer stiga på processorn av detta. Borde man då investera i t.ex vattenkylning eller liknande för att det ska bli tystare? Eller blir datorn inte högre rent generellt av fläktarna. (Är datorn mer högljudd även när man gör saker som inte kräver så mycket uträkningar t.ex. att kolla på någon nedladdad film.). Sedan vill jag även höra om andrahandsvärdet på processorn. Om man skulle göra en klockning helt klockrent (badum tss), skulle andrahandsvärdet bli sämre eller bättre på processorn, eller skulle den hållas någorlunda samma.

Är det något annat som är bra att veta innan man börjar läsa guider? Tack!

Överklockningar brukar hamna på kanske 20-30% över stockhastigheten för normalanvändaren, vilket ger just 20-30% högre prestanda där processorn är flaskhalsen. Det märks, om inte prestandan redan är över gränsen för vad som kommer märkas. Har du en hyfsad luftkylare så skulle jag inte lägga pengar på en vattenkylare, de låter mer, men kyler lite bättre (om det är större vattenkylare, de mindre vattenkylarna bli slagna av stora luftkylare). När du gör något som inte är krävande för processorn så klockar den ner sig (både frekvens och spänning, om du har rätt inställningar i BIOS aktiverade) och det kommer inte bli någon märkbar extra temperatur jämfört med innan överklockning, det är bara när du kör fullt fräs som värmeskillnaden spelar roll.

Om det visar sig att du kan klocka din processor riktigt högt, så kommer andrahandsvärdet gå upp, just eftersom den är bättre än alla andra liknande processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Överklockningar brukar hamna på kanske 20-30% över stockhastigheten för normalanvändaren, vilket ger just 20-30% högre prestanda där processorn är flaskhalsen. Det märks, om inte prestandan redan är över gränsen för vad som kommer märkas. Har du en hyfsad luftkylare så skulle jag inte lägga pengar på en vattenkylare, de låter mer, men kyler lite bättre (om det är större vattenkylare, de mindre vattenkylarna bli slagna av stora luftkylare). När du gör något som inte är krävande för processorn så klockar den ner sig (både frekvens och spänning, om du har rätt inställningar i BIOS aktiverade) och det kommer inte bli någon märkbar extra temperatur jämfört med innan överklockning, det är bara när du kör fullt fräs som värmeskillnaden spelar roll.

Om det visar sig att du kan klocka din processor riktigt högt, så kommer andrahandsvärdet gå upp, just eftersom den är bättre än alla andra liknande processorer.

Tack så mycket för svar! Du säger att värmeskillnaden spelar roll när man gör ansträngande saker. Om jag skulle lyckas klocka upp min processor till kanske 4.0-4.3 gHz, skulle den riskera att ta vatten over huvudet någongång och köra på så hårt att datorn kraschar om jag inte har tillräckligt bra kylning, detta ifall jag skule köra något som var riktigt krävande av processon. Eller känner den igen själv när den ligger för högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Tack så mycket för svar! Du säger att värmeskillnaden spelar roll när man gör ansträngande saker. Om jag skulle lyckas klocka upp min processor till kanske 4.0-4.3 gHz, skulle den riskera att ta vatten over huvudet någongång och köra på så hårt att datorn kraschar om jag inte har tillräckligt bra kylning, detta ifall jag skule köra något som var riktigt krävande av processon. Eller känner den igen själv när den ligger för högt?

Vid ca 105C (vet inte säkert för skylake, du borde kolla upp det) så når du temperaturtaket, då börjar processorn klocka ner sig automatiskt för att inte ta skada. Dit vill du inte nå. Normalt brukar man hålla sig under kanske 90C vid benchmarks bara för att ha bra marginal.

Det som gör att datorn krashar i normala fall är att du kör för hög klockhastighet jämfört med spänningen, då får man bluescreens. Då ökar man bara spänningen tills det funkar igen (så länge temperaturerna är under kontroll och du inte överstiger rekommenderar maxspänning)

Permalänk
Medlem

Nackdelen är att det tar tid. Sen om det är värt att överklocka beror på vad du ska göra på datorn. Vid spelande så kommer du inte märka så mycket skillnad för du har ju nya komponenter vid spel märks däremot överklockning av grafikkortet. Största fördelen med att kunna överklocka din processor är att du slipper uppgradera lika ofta. Sen att ta död på komponenterna är ganska svårt om du inte gör nått riktigt dumt det som kan skada grejer är för mycket spänning och för dålig kylning. Och att processorn dör en tidig död behöver du inte vara rädd för, det kommer ta många år så länge du har tillräcklig kylning. Moderkortet kommer stryka med långt innan processorn gör det.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Nackdelen är att det tar tid. Sen om det är värt att överklocka beror på vad du ska göra på datorn. Vid spelande så kommer du inte märka så mycket skillnad för du har ju nya komponenter vid spel märks däremot överklockning av grafikkortet. Största fördelen med att kunna överklocka din processor är att du slipper uppgradera lika ofta. Sen att ta död på komponenterna är ganska svårt om du inte gör nått riktigt dumt det som kan skada grejer är för mycket spänning och för dålig kylning. Och att processorn dör en tidig död behöver du inte vara rädd för, det kommer ta många år så länge du har tillräcklig kylning. Moderkortet kommer stryka med långt innan processorn gör det.

Ha det gött

Hur mycket tid skulle du tro att den genomsnittliga människan behöver?

Permalänk
Avstängd

Jag brukar leta upp en "standard clock" dvs en ganska säker klock som fungerar på dom flesta processorer.

Kanske 4,3-4,5 GHZ och vettig späning. Sen höjer du spänningen om du får bluescreen, tills du inte får bluescreen längre. Är tempen för hög så får du sedan gå ned i "GHZ" för att möjliggöra lägre spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Hur mycket tid skulle du tro att den genomsnittliga människan behöver?

1 timme eller 2 borde räcka för att lära sig BIOS och få en helt OK klock. Vill man pressa till max kommer det krävas en del mer tid (för långa och många benchmarks)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Hur mycket tid skulle du tro att den genomsnittliga människan behöver?

Genomsnittsgamern klarar sig utmärkt på stock påstår jag, men tekniskt medvetna finsmakare kan absolut stå och falla på de där extra 20-30%:en beroende på spel. CPU-holdback är riktigt jävla tråkigt när det händer, för genast sitter man med jättefina grafikkort som man lagt massa pengar på och inte får ut full kräm av. Det är en skaplig förlust IMHO. Finns heller ingen direkt orsak att INTE överklocka lite grann om man redan har all utrustning för det, alltså K-propp, mobo som tillåter och en skaplig kylare. Då är det en gratis uppgradering liksom, vem vill inte ha en sån?

Överklockning av en 6600k tar en eftermiddag kanske, får du hjälp av någon som är lite mer händig med siffrorna går det snabbare än så om du inte ska göra några astronomiska 24 timmars-tester i två olika vädersträck varje gång du ändrar volten 0,005 som vissa tycker är rimligt. Senast puttade jag på min polares 6700k till 4,5Ghz på första försöket, tog väl 6-7 minuter av vår tid typ. Rättvis investering tycker jag, när det går så smidigt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Tack så mycket för svar! Du säger att värmeskillnaden spelar roll när man gör ansträngande saker. Om jag skulle lyckas klocka upp min processor till kanske 4.0-4.3 gHz, skulle den riskera att ta vatten over huvudet någongång och köra på så hårt att datorn kraschar om jag inte har tillräckligt bra kylning, detta ifall jag skule köra något som var riktigt krävande av processon. Eller känner den igen själv när den ligger för högt?

Gå in i bios/uefi och bekanta dig med inställningar där, på en så pass modern rigg kommer du finna allt du kan önska dig i form av inställningar, din cpu kommer klocka ner sig om den går för varm.

Utöver det så kan man inte säga vid vilken frekvens en cpu kommer bli för varm utöver att du vet om det rekommenderade taket för just den cpu'n, allt beror på just ditt exemplar (golden sample el inte, allt ett lotteri som vanligt), som enkel regel: ju mer vcore ju högre temps.

Tex Asus har ju mjukvaran AI Suite annat märke så har du säkert tillgång till motsvarande mjukvara, vill egentligen inte rekommendera bloat men det kan vara en bra guide för "överklock newbs" i vissa fall. I AI Suite kan du ställa in max volt för cpu och låt mjukvaran klocka så högt den kan baserat på det, sedan kan du tex kika i bios/uefi vad som ändrats och finjustera manuellt, sakta men säkert lär du dig samtidigt som du har mjukvaran att luta dig emot allt i lätt att förstå gui.

När det sitter, avinstallera bloat och kör 100% manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Hur mycket tid skulle du tro att den genomsnittliga människan behöver?

Beror på hur länge du vill stresstesta men ett par timmar tar det om du vill vara noggrann.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det lätt för mig..
Jag köpte en fet kylare och klockade sedan genom UEFI/bios på en knapp på förstasidan som hette Överklockning, den klockade upp min 2500K till 4,5Ghz

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är Low-profile luftkylare något att ha när det kommer till att överklocka? Skulle vilja ha kylningen av en vanlig luftkylare men jag har fönster och tänker lite på utseendet och en vanlig kylare kommer hela vägen fram til fönstret

Permalänk

Har man en K märkt Cpu så ska man klocka den som "rarifag" sa så är det ett silicon lotteri då det alltid är kylnings kapacitet och mängden ström en cpu behöver för att nå slut användarens oc-mål
Ett exempel kan vara någon som sitter på en 5820K kan klara en bit över 4.5 Ghz på relativt låg spänning runt 1.250-1.300 vcore medans någon annan måste mata in nära 1.400 för att datorn ska boota in i os överhuvudtaget behöver Cpun så mycket ström så kommer det bli problem med värme utveckling och det är alldrig bra att mata någon dator komponent med för mycket ström 24/7.
Då kan det vara på sin plats med H2O kylning stora fläktar ger oftast mer tryck vid lägre varvtal men då behöver du även en större klumpigare radiator en eller flera då är frågan skiljer det märkbart mycket tex mellan 4.5Ghz och 4-4.8Ghz svar nej det blir bara mycket varmare om du inte har köpt en cherry picked cpu eller bara har tur i lotteriet då kanske du kan nå 4.8 kanske trend av 5ghz utan att koppla cpun till en kärn reaktor.
Vad behöver du de flesta kan kräm ut en hel del extra men det ska vara stabilt 24/7 utan monster rads eller fläktar som överöstar ett tröskverk prova dig fram bästa kompromiss mellan värme och prestanda
Det finns många bra guider på nätet.
Lycka till.
Mvh.Niclas

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem

Finns det ingen typ "sweetspot". En i7a till exempelvis 4,5 med en specifik volt osv? Eller är det så pass olika att man måste testa sig fram med bsod? Tycker det låter läskigt. Inte haft en bsod sen w98.

Finns det någon frekvens man kan räkna med 110% stabilt? Typ 4,3 med 6700k?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag har en 4960k och den behövde jag överklocka till 4.2 Ghz för att jag skulle klara av att spela t.ex Diablo 3 i 1440p, under det så blev det problem, sen har jag bara låtit den ligga där då dem andra spelen jag har verkar klara sig bra och jag inte märker av några problem.

Överklocka din processor så mycket du behöver för att klara av spelen du använder tycker jag om det är så att du har problem med fpsen.

Men innan du börjar mata in en massa siffror och ändrar volten etc i bios så sätt alla inställningar på "default" starta om och starta sen t.ex hwinfo skriv ner max värdena du får på cpu vad det gäller vcore och liknande när du kör något stresstest program. Efter du kört det 1-2 timmar så du ser att stock är stabilt och du har fått bra siffror, gå tillbaka i bios och mata in allt manuellt och börja sen med att sänka vcore tills du crashar. Du vill nå absolut lägsta vcore för att köra stock multiplier innan du börjar så överklocka ( enligt mig iallafall )

Som exempel min 4960k använde 1.14vcore när jag körde stock och den gick i max, men när jag matade in allt manuellt så visade sig att jag kunde köra samma multiplier men med 1.10vcore istället. ville jag inte klocka cpun högre så hade jag i alla falla lyckats sänka mängden volt cpun fick och jag minskade även mängden ström datorn drog även om den sista biten troligen är helt obefintlig, och minns jag rätt så kör jag den nu i 4.2 och med 1.13vcore dvs jag kör multipliern över stock men jag använder ändå mindre vcore än stock, ber om ursäkt för en säkert väldigt komplicerad mängd text

Permalänk
Medlem

Beror också lite på vad du har för moderkort. Vissa moderkort är enklare än andra.
Själv vann jag ett moderkort från MSI där jag antingen via Bios eller via knapp på moderkort helt enkelt vrider upp frekvensen på min i76700k i snäpp om 100Mhz från 4.0Ghz - 5.0Ghz. Under vinterhalvåret drog jag upp den till 4.6 och en maxtemp på 88 grader under spelande. Nu under sommaren sänker jag ner den till 4.1 för att inte värmen ska rusa upp eller min Noctua NH-D15 ska låta för mycket.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w