Bildanslutningar del 3 – HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är tyvärr väldigt vanligt att förstärkarna inte följer standard, dvs arbetar inom definitionen för ITU Rec.709 och sätter referens för svart och vitt till 16 och 235 om de borde. De klipper signal och förskjuter nivåer.

Träffade nyligen på en Pioneer-förstärkare som lyfte hela signalomfånget fel (svart på digital 4) och alltså gjorde bilden mycket ljusare. Då måste man introducera fel i bilden i TV:n för att kompensera för felet i förstärkaren. Några reglage eller inställningar som påverkade detta i förstärkaren fanns inte. Min rekommendation till ägaren var att reklamera den, enbart köra ljudet till stärkaren eller helt enkelt köpa nytt.

I ditt fall är det troligtvis fel i både källorna och i förstärkaren. Men det kan också vara EDID-fråga där förstärkaren ger fel information till källorna. Kanske i kombination med att den också gör fel och klipper.

För att få svar på sådant måste man först se till att TV:n gör rätt mot en korrekt signalkälla. Annars är man lite "dubbelblind". Man ser att det är fel men vet inte var det introduceras.

Tack för svaret! Jag tror skärmen gör helt rätt ja. Den funkar ju när man direktkopplar.

Bara byta förstärkare menar du? Och/eller hoppas Nvidia fixar sin låda..?

Sen är väl frågan hur stort problem det är? Har ju kunnat justera nivåerna genom att koppla direkt mot skärmen, så "allt" man tappar är lite vita detaljer väl? Om nu inte allt förskjuts som du säger? Korrekt?

Skrivet av zOlid:

Klipper vitt?

Se sidan sex i artikeln. Klipper vitt är att den inte gör skillnad på färger över 235 (dvs 236-255). Men i mitt fall gör förstärkaren nåt annat lurigt också verkar det som. Samtidigt som jag inte vet vad Shielden pysslar med heller..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

@laxpudding mycket bra artikel! Lärde mig massor, läste hela från början till slut vilket jag inte brukar orka när det är så mycket info Tummen upp!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Älskar dessa artiklar, de skulle dock enligt mig bli ännu bättre av att även ha en grundläggande video likt Linus Tech Tips "As Fast As Possible".

Jag tycker det låter som en dålig idé. För mycket viktig information som inte bör skäras ut. Alternativt en video per sida, men då förlorar det hela meningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

"Att en HDMI-kabel skulle göra det urvalet vore lika troligt som en högtalarsladd endast spelar Celine Dion men vägrar spela Metallica."

Underbar kommentar, jag skratta gott till den

Annars också en kanonbra, detaljerad och bra förklarande artikel.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av philipborg:

Jag tycker det låter som en dålig idé. För mycket viktig information som inte bör skäras ut. Alternativt en video per sida, men då förlorar det hela meningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar självklart att en sådan video skall vara ett komplement till artikeln och inte ersätta densamma.
På så sätt kan de som bara är lite nyfikna tillgodose sig information enkelt och kanske även blir mer intresserade och läser igenom hela artikeln istället för att bara hoppa över den.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ännu en subjektivt sett underbar artikel.

Själv så har jag gått i tron att tillverkarnas information på databladen då de skriver ut vilken version av hdmi de stödjer varit sann.

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen syftet med DHCP krypteringen? För som jag förstår det så är det kryptering för datan som skickas genom HDMIsladden. Altså krypteras bildsignalen precis innan den lämnar grafikkortet och dekrypteras i skärmen. Om så är fallet, vad har detta för syfte när jag enbart kopplar min personliga dator direkt till min TV?

Har jag missupfattat något? eller är krypteringen enbart avsedd för företag och liknande med många seriekopplade enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vad är egentligen syftet med DHCP krypteringen? För som jag förstår det så är det kryptering för datan som skickas genom HDMIsladden. Altså krypteras bildsignalen precis innan den lämnar grafikkortet och dekrypteras i skärmen. Om så är fallet, vad har detta för syfte när jag enbart kopplar min personliga dator direkt till min TV?

Har jag missupfattat något? eller är krypteringen enbart avsedd för företag och liknande med många seriekopplade enheter?

Tanken är att man inte ska kunna piratkopiera. Som förr i tiden när man kopplade ihop två VHS:er med scart och spelade över filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vad är egentligen syftet med DHCP krypteringen? För som jag förstår det så är det kryptering för datan som skickas genom HDMIsladden. Altså krypteras bildsignalen precis innan den lämnar grafikkortet och dekrypteras i skärmen. Om så är fallet, vad har detta för syfte när jag enbart kopplar min personliga dator direkt till min TV?

Har jag missupfattat något? eller är krypteringen enbart avsedd för företag och liknande med många seriekopplade enheter?

Haha! Den är inte för skydda/hjälpa dig. Den är till för att hindra dig (att pirat- samt privatkopiera, varav det senare är lagligt och som du betalar för att göra, genom kassettbandsskatten).

Tydligen så är Netflix rädda för att jag ska piratkopiera deras material, så jag kan inte få ut full kvalitet från tjänsten, för att min förstärkare inte har rätt senaste version av HDCP. Medans jag istället skulle kunna ladda ner den full kvalitet från valfri torrent-sida..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Haha! Den är inte för skydda/hjälpa dig. Den är till för att hindra dig (att pirat- samt privatkopiera, varav det senare är lagligt och som du betalar för att göra, genom kassettbandsskatten).

Tydligen så är Netflix rädda för att jag ska piratkopiera deras material, så jag kan inte få ut full kvalitet från tjänsten, för att min förstärkare inte har rätt senaste version av HDCP. Medans jag istället skulle kunna ladda ner den full kvalitet från valfri torrent-sida..

Jahopp, där ser man. Detta känns väldigt överarbetat.. Är det inte fortfarande väldigt enkelt för en repeater att kopiera strömen? Enligt wikipedia dekrypterar en repeater signalen, för att sedan kryptera den med en annan nyckel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DevilsDad:

Jahopp, där ser man. Detta känns väldigt överarbetat.. Är det inte fortfarande väldigt enkelt för en repeater att kopiera strömen? Enligt wikipedia dekrypterar en repeater signalen, för att sedan kryptera den med en annan nyckel.

Systemet bygger på att alla enheter har unika nycklar och om det blir känt att en viss enhet bryter mot licensavtalen (exempelvis genom att som du säger kopiera dataströmmen till en okrypterad ström) så kommer den nyckeln att svartlistas vilket gör att den enheten kommer sluta fungera att skicka data till.

Svartlistningen fungerar genom att det på varenda blu-ray-film som säljs följer med en lista på alla svartlistade nycklar och den kopieras in i blu-ray-spelaren när en film stoppas in, blu-ray spelaren vägrar sen skicka data till mottagare som finns med på den "svarta listan". Systemet medför alltså också att det inte är förens man köper en ny film som ens nyligen svartlistade enhet slutar fungera som mottagare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Systemet bygger på att alla enheter har unika nycklar och om det blir känt att en viss enhet bryter mot licensavtalen (exempelvis genom att som du säger kopiera dataströmmen till en okrypterad ström) så kommer den nyckeln att svartlistas vilket gör att den enheten kommer sluta fungera att skicka data till.

Svartlistningen fungerar genom att det på varenda blu-ray-film som säljs följer med en lista på alla svartlistade nycklar och den kopieras in i blu-ray-spelaren när en film stoppas in, blu-ray spelaren vägrar sen skicka data till mottagare som finns med på den "svarta listan". Systemet medför alltså också att det inte är förens man köper en ny film som ens nyligen svartlistade enhet slutar fungera som mottagare.

Intressant system. Jag förstår fortfarande inte hur en annan enhet ska få reda på det. Säg om en repeater sparar en kopia av strömmen i minnet precis innan den krypterar strömen med den nya nyckeln och skickar vidare den. Hur får din bluray spelare reda på detta?

Permalänk
Medlem

Intressantaste artikeln jag läst i år, tackar för det.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DevilsDad:

Intressant system. Jag förstår fortfarande inte hur en annan enhet ska få reda på det. Säg om en repeater sparar en kopia av strömmen i minnet precis innan den krypterar strömen med den nya nyckeln och skickar vidare den. Hur får din bluray spelare reda på detta?

Nej alltså din blurayspelare får inte reda på det direkt utan HDMI-organisationen måste få reda på att en av deras licensanvändare har en enhet som bryter mot reglerna. Att det exempelvis skulle finnas en repeater som går att använda för kopiering skulle vara väldigt svårt att hålla hemlig, ganska snabbt skulle ryktet sprida sig och HDMI-organisationen lägger då till den enhetens nycklar i den svarta listan.

Varje gång en blu-ray-film släpps så läggs den senaste aktuella svarta listan med på skivan och stoppar man den skivan i din blu-ray-spelare så uppdaterar spelaren sin interna lista med alla nya svartlistade nycklar från den skivan. Därefter så vägrar spelaren skicka bild till den nu mera svartlistade repeatern.

Så länge du inte köper nya skivor kan du alltså fortfarande skicka bild till din "ful-enhet" som bryter mot licensen men du är ju samtidigt fast med att kopiera gamla filmer, så fort du köper en tillräckligt ny film där din enhet är med på listan så kommer det sluta fungera. Även gamla filmer kommer upphöra att fungera för blu-rayspelaren har som sagt ett eget minne och sparar en kopia av den nyaste listan den någonsin stött på.

Systemet är ju dock inte helt perfekt för säg att det i en blu-ray-spelare från Philips upptäcks att det finns en bugg som gör det möjligt för hackers att löda in sig på kretskortet inne i spelaren och på något sätt få tillgång till den okrypterade videoströmmen, är det då vettigt att svartlista den modellen av blu-ray-spelare? Det kan ju finnas miljontals "oskyldiga" användare ute i världen som varken kan, vet eller vill modifiera sin spelare, svartlistar man den kommer man få ganska många missnöjda användare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Intressant system. Jag förstår fortfarande inte hur en annan enhet ska få reda på det. Säg om en repeater sparar en kopia av strömmen i minnet precis innan den krypterar strömen med den nya nyckeln och skickar vidare den. Hur får din bluray spelare reda på detta?

Skrivet av hunden:

Nej alltså din blurayspelare får inte reda på det direkt utan HDMI-organisationen måste få reda på att en av deras licensanvändare har en enhet som bryter mot reglerna. Att det exempelvis skulle finnas en repeater som går att använda för kopiering skulle vara väldigt svårt att hålla hemlig, ganska snabbt skulle ryktet sprida sig och HDMI-organisationen lägger då till den enhetens nycklar i den svarta listan.

Varje gång en blu-ray-film släpps så läggs den senaste aktuella svarta listan med på skivan och stoppar man den skivan i din blu-ray-spelare så uppdaterar spelaren sin interna lista med alla nya svartlistade nycklar från den skivan. Därefter så vägrar spelaren skicka bild till den nu mera svartlistade repeatern.

Så länge du inte köper nya skivor kan du alltså fortfarande skicka bild till din "ful-enhet" som bryter mot licensen men du är ju samtidigt fast med att kopiera gamla filmer, så fort du köper en tillräckligt ny film där din enhet är med på listan så kommer det sluta fungera. Även gamla filmer kommer upphöra att fungera för blu-rayspelaren har som sagt ett eget minne och sparar en kopia av den nyaste listan den någonsin stött på.

Systemet är ju dock inte helt perfekt för säg att det i en blu-ray-spelare från Philips upptäcks att det finns en bugg som gör det möjligt för hackers att löda in sig på kretskortet inne i spelaren och på något sätt få tillgång till den okrypterade videoströmmen, är det då vettigt att svartlista den modellen av blu-ray-spelare? Det kan ju finnas miljontals "oskyldiga" användare ute i världen som varken kan, vet eller vill modifiera sin spelare, svartlistar man den kommer man få ganska många missnöjda användare.

Skulle sträcka mig så långt att få skulle ta den vägen för att kopiera för eget bruk (finns smidigare sätt än sno dataströmen från HDMI kabeln).

Så detta skydd sätter jag inte många kr för (är enkelt att kringgå, om man har en PC)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle sträcka mig så långt att få skulle ta den vägen för att kopiera för eget bruk (finns smidigare sätt än sno dataströmen från HDMI kabeln).

Så detta skydd sätter jag inte många kr för (är enkelt att kringgå, om man har en PC)

Nej för Blu-ray-filmer har HDCP ett begränsat (eller inget) skydd eftersom filmernas kopieringsskydd i sig är knäckt. HDCP är dock ett skydd på en annan nivå som funkar på annat än bara Blu-Ray-filmer.

HDCP i sig verkar väl sen också vara mer eller mindre knäckt där en så kallad master key har läckt ut som kör det möjligt att generera oändligt med nycklar till enheter för att kunna komma runt svartlistningen. Det enda som verkar hindra någon från att tillverka en enhet som genererar nya nycklar åt sig själv hela tiden är att Intel (som skapat HDCP) hotar att stämma den som tillverkar en enhet som kringgår HDCP

Oavsett dess effektivitet tycker jag systemet är ganska intressant med funktionen att nya svartlistade nyckar skickas ut på skivorna för att kunna uppdatera offline-enheter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Nej för Blu-ray-filmer har HDCP ett begränsat (eller inget) skydd eftersom filmernas kopieringsskydd i sig är knäckt. HDCP är dock ett skydd på en annan nivå som funkar på annat än bara Blu-Ray-filmer.

HDCP i sig verkar väl sen också vara mer eller mindre knäckt där en så kallad master key har läckt ut som kör det möjligt att generera oändligt med nycklar till enheter för att kunna komma runt svartlistningen. Det enda som verkar hindra någon från att tillverka en enhet som genererar nya nycklar åt sig själv hela tiden är att Intel (som skapat HDCP) hotar att stämma den som tillverkar en enhet som kringgår HDCP

Oavsett dess effektivitet tycker jag systemet är ganska intressant med funktionen att nya svartlistade nyckar skickas ut på skivorna för att kunna uppdatera offline-enheter.

Just det jag menar, ser att meningen har ett kraftigt syftningsfel. Det jag var ute efter, är att man tar ju inte signalen från HDMI om man vill spela in en kopia, enklare att plocka ur iso:n från blurayskivan i stället (fortare och betydligt enklare).

Sen kan man spela upp filmen på valfri enhet (om den inte måste bli matad med HDCP skyddat material då).

Men ja nu när jag fått hör mer om HDCP, speciellt deras nyckelsystem (som verkar vara rätt smart gjort). Är ju kul att höra om teknik i alla dess former och höra hur dessa fungerar, samt är uppbyggda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

Just det jag menar, ser att meningen har ett kraftigt syftningsfel. Det jag var ute efter, är att man tar ju inte signalen från HDMI om man vill spela in en kopia, enklare att plocka ur iso:n från blurayskivan i stället (fortare och betydligt enklare).

Fast nu skulle jag ju förklara hur HDCP funkar/är tänkt att funka, inte hur man enklast kopierar Blu-ray-filmer. HDCP har sin funktion, att skydda bildsignalskedjan, och uppfanns innan både Blu-ray och HDMI. HDCP skyddar fortfarande i de fall där man inte har tillgång till ursprungsmaterialet, exempelvis en inlåst Blu-ray-spelare eller mediaenheter så som Apple TV.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Så om jag förstått det rätt så klarar HDMI 2.0 120 hz. Det är skärmen i sig som måste ha rätt stöd?

Är denna tv jag har. https://m.prisjakt.nu/product/3048332/properties

Klarar min tv 120 hz via hdmi för pc spelande?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thai86:

Så om jag förstått det rätt så klarar HDMI 2.0 120 hz. Det är skärmen i sig som måste ha rätt stöd?

Är denna tv jag har. https://m.prisjakt.nu/product/3048332/properties

Klarar min tv 120 hz via hdmi för pc spelande?

Som artikeln försöker förklara: Du kan inte titta på HDMI-versionummer och dra definitiva slutsatser om vad som fungerar eller inte.

1920x1080 i 120 Hz kräver en pixelklocka på upp till 300 MHz. Detta har varit tekniskt möjligt sedan 2006 enligt HDMI 1.3-specifkationen. Men det är fortfarande upp till varje enskild produkt att svara på frågan: "Fungerar 120 Hz?".

Står inte svaret i klartext någonstans måste det testas fram på Sony X85xx-modellerna. Informationen på Prisjakt är tyvärr inte pålitlig.

Men när du vet vad du är ute efter blir det också enklare att googla fram rätt information till exempel att Googla "Sony X8500 120Hz input". Då framgår det att det har testats fram hos användare som fått 1920x1080 och 120 Hz att fungera. Men på amerikanska modeller som kan skilja sig något kring exakta kretsuppsättningar jämfört med Europeiska modeller.

Fast eftersom du redan äger denna TV:n, är det inte bara att testa?

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding:

Har ej köpt datorn ännu:) har den inom ca 2 veckor:)

Om man testar hur vet man att det fungerar?

Eller är det bara att man går in på nvidias kontrollpanel och finns 120 hz som val så fungerar det, eller?

Ursäkta den kanske dumma frågan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Thai86: Du måste skapa en Custom Resolution i Nvidias kontrollpanel och testa dig fram.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding:

Jaha okej. Hur är det man märker om det ej fungerar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Thai86: Det blir ingen bild.

I en del fall kan man hamna mitt emellan. Man får bild men det är fel i bilden, flimmer, hack etc.

Permalänk

En mycket bra artikel.
TACK.

Permalänk
Medlem

Finns det "mjuka" hdmi-kablar som inte kostar skjortan? Ska försöka mig på kabelkanaler men mina hdmi är lika flexibla som julgranen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Följdfråga på del 9 @Laxpudding:
Du skriver att maxwell (900 serien) har 600MHz pixeklocka för 4k/60 4:4:4 men du nämner inte 1000 serien mer än att nya kommer under året. Har inte 1000 serien det eller har du slipat artikel på denna så länge att nya grafikkort har kommit ut?
Samt hur ser det ut på AMD sidan med t.ex. RX480?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Bildexpert 📺

@infigo: GTX 1000-serien klarar det och AMD RX 460, 470 och 480 klarar det. Man ska aldrig säga aldrig, men vi kan räkna med att AMD och Nvidias, samt även Intels lanseringar för 2017 kommer att klara 600 MHz pixelklocka. Nu har de haft över 3 år på sig att uppdatera sin hårdvara.

Dock kan det mycket väl komma att vara begränsningar på annat håll. Kretsuppsättningar på moderkort och hos bärbara gör att det fortfarande är en fråga produkt för produkt vad som är möjligt med dess HDMI-anslutning.

Ska uppdatera artikeln.

Permalänk
Avstängd

...och så gör vi ett inspel med en enklare fråga:

Har HDMI-porten alltid en riktning?

Annorlunda formulerat; jag har en microHDMI-port på min laptop som jag vet skickar signal ut till en TV. Finns det måhända chans att den även kan ta emot en signal som skickats ut från en HDMI-port på en VCR?

Det framgår inte av manualen och jag vill slippa köpa en kabel och ta mig till morsans VCR, bara för att testa en döfödd idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

...och så gör vi ett inspel med en enklare fråga:

Har HDMI-porten alltid en riktning?

Annorlunda formulerat; jag har en microHDMI-port på min laptop som jag vet skickar signal ut till en TV. Finns det måhända chans att den även kan ta emot en signal som skickats ut från en HDMI-port på en VCR?

Det framgår inte av manualen och jag vill slippa köpa en kabel och ta mig till morsans VCR, bara för att testa en döfödd idé.

Nej. HDMI-porten kan ha två riktningar.

Porten på din dator har dock med allra högsta sannolikhet bara en riktning. Det är i princip alltså chanslöst att den kan ta en inkommande signal.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB