Permalänk
Medlem

Vattenkylning värt det?

Tjena, jag har lite frågor ang. vattenkylning. Jag har nyligen köpt det mesta av en ny dator och byggt ihop den i ett Fractal Design Define Nano S Windowed. Med tanke på att datorn är så pass liten så ser det väldigt konstigt ut att smälla in min gamla Hyper 212 Evo luftkylningssystem även om den har fungerat bra tidigare. Så därför letar jag efter ett vattenskylningssystem.

Så min fråga är huvudsakligen vilket vattenskylningssystem som är mest prisvärt/snyggt/nödvändigt samt var i det lilla chassit man kan montera radiatorn etc. Sen ville jag även se vad det finns för fördelar med vattenkylning på CPU förutom att det är snyggt. Från vad jag har sett så ligger ljudnivån högre om någonting samtidigt som det är dyrare. Borde man skita i det helt och hållet eller har det sina fördelar?

Permalänk
Medlem

Har du tänkt klocka mycket och gillar att pilla med datorn, då är vattenkylning värt. Annars nej, enligt mig. Finns många bra luftkylare idag som tar de flesta vattenkylningssystemen.

Permalänk
Medlem

AIO klassar ut luftkylning enligt mig (och många andra) om man tänker sig att överklocka eller om man istället vill ha tystnad och sätter ned fläktarnas RPM.
Så om man vill överklocka:
-Kommer en AIO låta lika mycket som en luftkylare om man överklockar med den.
-Ge bättre prestanda än en luftkylare.
-Se snyggt ut.

Om man inte vill överklocka så kan man sätta ner fläktarnas RPM få det tystare än en de flesta luftkylare men till priset av prestanda. Så självklart de har deras fördelar men detta gäller bara en bra AIO kylare och de är dyra!

Permalänk
Medlem

JaysTwoCents gjorde ett vattenkylt bygge i en sån låda för ett tag sen. Kan vara bra att se för lite inspiration om du tänker ge dig på vattenkylning.
https://youtu.be/6VMtJEjiMxA

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

AIO klassar ut luftkylning enligt mig (och många andra) om man tänker sig att överklocka eller om man istället vill ha tystnad och sätter ned fläktarnas RPM.
Så om man vill överklocka:
-Kommer en AIO låta lika mycket som en luftkylare om man överklockar med den.
-Ge bättre prestanda än en luftkylare.
-Se snyggt ut.

Om man inte vill överklocka så kan man sätta ner fläktarnas RPM få det tystare än en de flesta luftkylare men till priset av prestanda. Så självklart de har deras fördelar men detta gäller bara en bra AIO kylare och de är dyra!

Det beror ju helt på vilken luftkylare du har. En Noctua DH14/15 eller tex min Thermalright TS140 power låter inte mer i load än i idle. Till skillnad mot dagens AIO som alla för ett förskräcklig oljud från pumpen.

En AIO är bra om man har ont om plats runt CPUn och om man kräver väldigt bra kylning. Allt på bekostnad av ljudnivå.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@Trött Det där såg ju sjukt najs ut men som en fattig student har man inte riktigt råd med ett sånt system :/

@DoZen Jag känner inte egentligen något behov av att överklocka
@Loleo Så även om man inte överklockar så är finns det vattenkylning som är tystare rent generellt än luftkylning?

Permalänk
Medlem

@MickeRd: Ja och nej. Det är fläktarnas RPM som avgör det. Tar du en luftkylare så kan du sätta ner fläktarna till en låg RPM och få relativt bra kylning. Tar du ner en AIO (med bra fläktar, du kanske behöver byta ut stock fläktarna) fläkt RPM så får du bra kylning men lite högre ljud.

Permalänk
Medlem

@MickeRD

Njae, om du inte ska överklocka kommer en mid-high end luftkylare vara tystare än ett AIO-system. Iallafall enligt mina egna erfarenheter av AIO-system som H100i, Arctic 120mm varianter och Antecs 1220.

Hemskt oljud när fläktarna måste veva igång bara för att datorn belastas.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämner storleken, vilken är grotesk när det gäller de mer kompetenta luftkylarna. En nackdel imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I mina ögon så är vattenkylning främst ett roligt men en aning kostsamt projekt. Rekommenderar det starkt i fall du gillar att bygga.

Permalänk

Håll dig borta från slutna färdiga vattenkylare bara, alla väsnas antingen från fläktar eller pump.

Är du sugen på vattenkylning är det att bygga eget som gäller enligt mig. Är det värt det pris & prestandamässigt? Hell no, men gillar du att pilla och göra ditt eget lilla projekt så go for it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Det beror ju helt på vilken luftkylare du har. En Noctua DH14/15 eller tex min Thermalright TS140 power låter inte mer i load än i idle. Till skillnad mot dagens AIO som alla för ett förskräcklig oljud från pumpen.

En AIO är bra om man har ont om plats runt CPUn och om man kräver väldigt bra kylning. Allt på bekostnad av ljudnivå.

Jag har haft 3-4 olika AIO, aldrig hört ett knyst från pumpen....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte heller problem med mitt H100i i en Define R5 låda, i7-4790K samt ett gtx960 som ska bytas mot bättre grafik snart.
Chassifläktskontrollen på lägsta och H100i på läge Quiet så går det väldigt tyst och behagligt även när jag spelar.

Så ja jag tycker det är värt det, även om det säkert skulle funka med en vettig luftkylare också. Fast nu har jag fördelen att lådan är sval då processorns värme flyttas direkt ut till radiatorerna i lådtaket utan att behöva vispas runt i lådan tillsammans med kylluft till grafiken.

Trots att jag är 50+ tycker jag det är snyggt med lite onödigt blingbling som när pumpen ändrar färg innanför chassifönstret och kylslangarna för tanken till att det går åt ett kärnkraftverk till att driva det hela.

Förra datorn tjöt som ett reaplan i jämförelse visserligen mest pga Gts8800 kortet, den här ger ifrån sig ett knappt hörbart diskret sus.

Trots kylfläktarna i lådtaket öppnar upp chassit en del så hörs i praktiken inte kylpumpen utanför lådan och då har jag ju ändå den äldre H100i varianten där pumpen går på konstant varvtal och det bara är fläktarna som varvtalsändras efter belastning och valt prestandaläge.

Visst ställer man upp alla fläktarna på max ökar fläktbruset men det har jag inte behövt göra, skulle jag pressa max överklockning kanske det skulle behövas men lägger man sig på en lite lägre nivå eller kör stock går det alldeles utmärkt på tysta läget.

Nu står visserligen datorlådan i en datorvagga med hjul på golvet, hade jag haft den precis i öronhöjd på skrivbordet är det möjligt att jag hört den lite mer.

Permalänk

Gör det enbart för att du gillar att pyssla med datorn. Är ofta minimal prestanda att tjäna och den är inte alls värt priset. Satsa på bra pump och tysta fläktar som är enkla att styra, annars lär du bli besviken.

Skickades från m.sweclockers.com