Starta IT-café, kostnader för burkar?

Permalänk

Starta IT-café, kostnader för burkar?

Hej! Jag och en polare, och möjligtvis en investerare har planer på att starta ett IT-café, eller gaming-café då det inte finns något här där vi bor. Vi har redan kollat på lokaler och ska ha möte med kommunen om några dagar. Vi har dock dålig koll på vad kostnaderna för utrustning kommer att gå på. Vi vill ha burkar som klarar de senaste liren på helt OK nivåer, och vi tänker satsa på populära spel som DotA 2, LoL, CS:GO, Overwatch och säkerligen andra titlar. Vår idé är att börja på ca 10 burkar, och sedan om det går bra expandera därifrån.

Finns det någon eller några här i forumet som har bra ideér på hur man ska gå tillväga för att hålla nere kostnaderna för utrustning, vad man bör tänka på och något eventuellt cirkapris som vi kan förvänta oss behöva satsa? Är det att beställa direkt från inet eller liknande eller kan man kontakta grosshandlaren och få en deal? Vi uppskattar all hjälp vi kan få

Denna tråd gäller alltså bara för datorer och kringutrustning, övriga kostnader har vi redan räknat på och har ett någorlunda hum om.

Mvh

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Inaktiv

Skall det vara schyssta burkar med skärm, OS, mjukvara och alla andra tillbehör får ni nog räkna med 15k per burk.

Det borde vara en av de enklaste kostnaderna att kolla upp kan jag tycka?

Permalänk
Medlem

Det jag kommer att tänka på direkt är väl att ni bör tänka på hur licensieringen hanteras kring spelen som ska finnas tillgängliga på datorerna, med stor sannolikhet kan ni inte ha vanliga konton på burkarna.

Vad gäller att få ned kostnaderna på burkarna så är förmodligen er bästa chans att ta kontakt med något lokalt företag, exempelvis lokal bredbandsleverantör, då de förmodligen kan införskaffa delar/datorer lite billigare i utbyte mot reklam.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Hej! Jag och en polare, och möjligtvis en investerare har planer på att starta ett IT-café, eller gaming-café då det inte finns något här där vi bor. Vi har redan kollat på lokaler och ska ha möte med kommunen om några dagar. Vi har dock dålig koll på vad kostnaderna för utrustning kommer att gå på. Vi vill ha burkar som klarar de senaste liren på helt OK nivåer, och vi tänker satsa på populära spel som DotA 2, LoL, CS:GO, Overwatch och säkerligen andra titlar. Vår idé är att börja på ca 10 burkar, och sedan om det går bra expandera därifrån.

Finns det någon eller några här i forumet som har bra ideér på hur man ska gå tillväga för att hålla nere kostnaderna för utrustning, vad man bör tänka på och något eventuellt cirkapris som vi kan förvänta oss behöva satsa? Är det att beställa direkt från inet eller liknande eller kan man kontakta grosshandlaren och få en deal? Vi uppskattar all hjälp vi kan få

Denna tråd gäller alltså bara för datorer och kringutrustning, övriga kostnader har vi redan räknat på och har ett någorlunda hum om.

Mvh

Jag uppskattar att ni behöver lägga ut 8000-10000 per maskin. Sedan tillkommer allt annat runt om så som mjukvara för att hantera datorer till spel från t.ex steam. För att hålla detta nere så behöver ni göra allt själva.

Mitt tips att kolla runt på andra i branschen och se vad de gör. Då ser ni hur de löser problem.

EDIT
http://www.infernoonline.com/hardvara/pc/

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Bestäm vad för delar som skall ingå.
Bygg datorerna själva.
Kontakta butiker för offert. Vid köp av 10st kan ni säkert få bättre priser.

Grovt räknat på en dator med RX 480 + Win + 24 skärm 10k +moms.

Kolla upp med licenser, går att köpa för fler användare.

Permalänk
Medlem

Jag tror du ska rikta in dig på något leasing kontrakt där du kan byta ut datorerna efterhand. På tex 3års basis.

https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=lease

Permalänk
Medlem

Någonting sådant här för datorerna: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9463158/ ?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9463158/

Lägg sedan till windows 10 licens för flera användare eller någonting sådant + rx 480 (4gb)
Resonemang: Semi-passivt nätagg för lite mer tystnad, bra processor, tillräckligt med ram, ljuddämpat chassi, liten SSD för os + populära spel, stor hdd för allt annat. Billigt bra moderkort.

För tillbehör: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9463172/
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9463172/

Resonomang: Ni borde inte ha större skärm p.g.a platsen den tar upp, samma gäller musmatta och keyboard; man kan inte ha baota grejer. Razer mus för Razer är ballt? Musen passar både höger- och vänsterhänta personer. Bra medelstor musmatta rätt så billig. Tangentbord med ljuddämpning dock är det mekaniskt så att det varar längre. När det kommer till gamers kan de bli rätt så aggressiva i sitt tryckande av tangenter i stridens hetta! Ett par hörlurar om ni vill ha med det. Basic 1080p skärm med 60hz, ingen anledning att ha bättre.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Jag tror du ska rikta in dig på något leasing kontrakt där du kan byta ut datorerna efterhand. På tex 3års basis.

https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=lease

Nu i efterhand värkar detta som bäst alternativ.

Permalänk
Medlem

Inet kan säkerligen ordna nåt liknande med taurus-datorer. Tror själva funktionen med spellicenser och os och dylikt är viktigare att tänka på.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Inte för att va den men tänk på att dom försvinner mer och mer IT-café alltså tror vi bara har ett kvar i Stockholm nu.
Har ni gjort för undersökningar och kollat om det kan finnas en marknad för det innan ni köper burkar ?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Inte för att va den men tänk på att dom försvinner mer och mer IT-café alltså tror vi bara har ett kvar i Stockholm nu.
Har ni gjort för undersökningar och kollat om det kan finnas en marknad för det innan ni köper burkar ?

Håller med.
Bara för att det inte finns nåt där ni bor så betyder det inte att det MÅSTE finnas.

Man kan säga att det var en fluga förr (i Stockholm åtminstone) men inte längre.

Gör en enkät där ni kollar ifall det verkligen finns ett behov och vad folk skulle vara villiga att betala. Underlättar mycket så att ni inte sitter där med bara polare och utgifter i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet med Stockholm är de hutlösa hyrorna, priserna har ätit upp marginalerna. Jag tror det kan fungera på andra orter med en annan prisbild. Om man jobbar aktivt med evenemang och engagerar sig i eSport. arrangerar Lan under tex E3 etc. Matrix på hötorget brukade ju köra "all night" för 100kr då låste de dörrarna och släppte bara ut folk, ganska många ungdomar som satt där hela natten. Det kräver dock engagemang. Det är väll bara Matrix som fortfarande har öppet i Stockholm?

Permalänk
Medlem

@VinterX: Inferno Online finns väl kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Problemet med Stockholm är de hutlösa hyrorna, priserna har ätit upp marginalerna. Jag tror det kan fungera på andra orter med en annan prisbild. Om man jobbar aktivt med evenemang och engagerar sig i eSport. arrangerar Lan under tex E3 etc. Matrix på hötorget brukade ju köra "all night" för 100kr då låste de dörrarna och släppte bara ut folk, ganska många ungdomar som satt där hela natten. Det kräver dock engagemang. Det är väll bara Matrix som fortfarande har öppet i Stockholm?

Tyvärr inte Matrix har bommat igen

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Vissa företag kan man ju knyta licensavtal med, typ att man får ett gäng konton som folk kan spela på för en viss summa. vet iaf att det finns på internetcafeer i andra länder.

Permalänk
Medlem

Fast om ni ska köpa burkar kan ni göra det som ett företag . Om ni kommer vara ett momspliktigt företag kan ni köpa delar från komplett utan skatt . Så det lär landa på 10 k per burk +kostnader för kringutrustning.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Jag är av den åsikten att man ska känna till branschen man ger sig in på.
Saknar ni erfarenhet av IT-cafe eller motsvarande så ska ni nog kanske undersöka detta noga.

Att driva ett företag är väldigt tidsödande projekt.
Tid är pengar och ni kommer till slut att inse att ni inte kan vara överallt och göra allt.
Mitt råd är att satsa på en färdigbyggd märkesdator med serviceavtal.

Permalänk
Medlem

i5 processor och grafikkort i 2000kronorsklassen (privatpris ink moms räknat) hade jag förväntat mig på ett cafe.

Jag tror att man måste vara engagerad om man ska ha internetcafe. Ordna tävlingar, tillställningar etc. Att åka och hyra en dator för att spela håller inte idag.

Sedan räkna på hur mycket man får in i timmen från kunderna och vad det får kosta för att gå runt. Är kunderna beredda på att betala den summan regelbundet?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte vi ska vara negativa. Killarna har stora utmaningar, men det är då man lär sig.
Hur än det går för dem så kommer de att lära sig massor på vägen. Det man måste undvika är att sätta sig i skuld som påverkar det privata.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag tycker inte vi ska vara negativa. Killarna har stora utmaningar, men det är då man lär sig.
Hur än det går för dem så kommer de att lära sig massor på vägen. Det man måste undvika är att sätta sig i skuld som påverkar det privata.

Ingen är negativ här just de du skriver som vi försöker skydda dom ifrån att köpa in massa burkar och inte ha en enda kund.
Det är absolut inget fel i att satsa men man ska veta att det finns kunder innan man drar igång.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ingen är negativ här just de du skriver som vi försöker skydda dom ifrån att köpa in massa burkar och inte ha en enda kund.
Det är absolut inget fel i att satsa men man ska veta att det finns kunder innan man drar igång.

Jo jag vet, men samtidigt så är risken att tonen blir ganska hård i trådar som denna.
Självklart ska det finnas en affärsplan i grunden.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Skall det vara schyssta burkar med skärm, OS, mjukvara och alla andra tillbehör får ni nog räkna med 15k per burk.

Det borde vara en av de enklaste kostnaderna att kolla upp kan jag tycka?

Absolut inte. Som du säkert sett i tråden så finns det flera olika alternativ för hur man kan gå tillväga. Pris för hyra, el och internetuppkoppling är mycket lättare att kolla upp. Hade det varit enkelt så hade jag såklart inte gjort en tråd. Tack för input.

Tack för alla svar hittills. Har varit väldigt busy senaste dagarna så har inte kunnat kolla tråden så aktivt. Leasing låter absolut som ett bra alternativ för oss, så jag har kontaktat firmor här i närheten, men även större företag som Dell, HP etc.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tyvärr inte Matrix har bommat igen

Inte så konstigt. Riktigt snuskigt ställe. Sist jag var där, så stod en medarbetare med en Billys i handen, vid kassan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt att ni borde satsa på en gaming-bar istället. GG bar i Göteborg (först i landet) går hur bra som helst, det är alltid knökfullt där och riktigt trevligt ställe att hänga på för de som gillar spel. Blir isåfall trixigt för er med spritlicens & bartender osv.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag tycker inte vi ska vara negativa. Killarna har stora utmaningar, men det är då man lär sig.
Hur än det går för dem så kommer de att lära sig massor på vägen. Det man måste undvika är att sätta sig i skuld som påverkar det privata.

Nu är inte internetcafé någon blomstrande bransch direkt, de flesta som har ett intresse för datorspel äger en dator (vilket inte är sant i t.ex Korea och Japan där internetcaféer är populära) och nästan alla äger smartphones och pads. Små vinstmarginaler och en väldigt begränsad marknad kommer betyda mycket jobb för väldigt lite avkastning.

Kolla upp rörelseresultatet på internetcafén.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Absolut inte. Som du säkert sett i tråden så finns det flera olika alternativ för hur man kan gå tillväga. Pris för hyra, el och internetuppkoppling är mycket lättare att kolla upp. Hade det varit enkelt så hade jag såklart inte gjort en tråd. Tack för input.

Tack för alla svar hittills. Har varit väldigt busy senaste dagarna så har inte kunnat kolla tråden så aktivt. Leasing låter absolut som ett bra alternativ för oss, så jag har kontaktat firmor här i närheten, men även större företag som Dell, HP etc.

Jag menade mer att det beror väldigt mycket på vad du vill ha vad et kommer kosta (enbart speldatorer, vissa speldatorer, 144Hz skärmar med G-sync) vilket gör att priset kan variera från 5000 - 40000 kronor per dator. Beroende på man vill ha är ju däremot priset fast (däremot är det ju intressant om du kan hyra / leasa datorerna (lär ju däremot sluta på samma summa eller dyrare i det långa loppet))

Ursäkta om jag lät snäv, så kan det gå när man har brått

Permalänk
Medlem

Gör en sånhär istället:

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Administrativ avgift

Du vet inte hur mycket jävla crap det är för att fixa något liknande , själv har man problem med att bara fixa 2st datorer....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag tycker definitivt att ni borde satsa på en gaming-bar istället. GG bar i Göteborg (först i landet) går hur bra som helst, det är alltid knökfullt där och riktigt trevligt ställe att hänga på för de som gillar spel. Blir isåfall trixigt för er med spritlicens & bartender osv.

Brukar du gå dit? hur är det (stämning, temat, nörderi, mat) där egentligen? Varit sugen men har aldrig haft chansen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst allt i tråden så vill förvarna för det.

Räkna på kostnader och hur många kunder ni behöver per dag för att dra runt det hela. Tror att steam fortfarande har license för internet cafes . Jag tycker att det är väldigt viktigt att ni räknar på kostnader och försäkrar er om att det går att dra runt det hela. Finns inte måna internet cafes kvar jämfört vad det var för 10 år sedan. Detta är värt att ta ned i beräkningen innan ni drar igång projektet.

MVH

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii