Osäker på nätaggregat inför uppgradering.

Permalänk
Medlem

Osäker på nätaggregat inför uppgradering.

Hej Clockers.

Jag har kollat runt lite grann men hittar inte riktigt någon information om just detta, i just min situation. Plockar ut en ganska fin lön den här månaden och tänkte uppgradera slithästen.

Jag funderar på att köpa antingen ett GTX 1070 eller ett GTX 1080 och har då ett Cooler Master GX 650W 80+ Bronze inköpt år 2012. Det jag då undrar är om det räcker till i längden eller om det är något som kommer tugga den i längden.

Det grafikkort jag har nu är ett MSI GTX 770 som är överclockat men ska kräva 600W.

Det övriga i burken:
Intel Core I7 6700K med en Cooler Master 412S med en fläkt på.
2 x Corsair Vengeance 2400Mhz 8GB
MSI H170A GAMING PRO
2 x Samsung SSD 500GB & 64 GB
5 x Fläktar som går mellan 800 - 1200 RPM
DVD-läsare

Inget är clockat och kommer mest troligt inte bli det heller.

Jag frågar er därför att jag är väldigt osäker på just det här med nätaggregat och känner väl inte riktigt att jag vill lita på en "PSU Calculator" på nätet och vet att det finns väldigt välinformerade och utbildade personer kring just det här ämnet.

Blir det ett måste kan jag lägga till ett större nätaggregat också.

Jag kanske gör en höna av en fjäder men... "Better safe than sorry".

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör fungera, du använder inte ens hälften av dess kapacitet just nu och kommer inte göra det med ett 1070 eller 1080 heller. Det är dessutom från ett respektabelt märke. Dock är det ju inte purungt längre och jag tror inte det var det bästa som fanns när det köptes heller. Det är lite upp till dig, jag är av åsikten att en dator man har lagt ut så mycket pengar på i övrigt förtjänar ett riktigt bra nätagg.

Du har rätt, processorn kommer det inte bli någon klockning av då den sitter i ett H170-moderkort vilket är synd på ett K-märkt chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skylake H170 är optimerat för lägre watt så det krävs mindre med nyare komponenter.

Lägger du till 3-4 SSD och kör SLI kanske du ska fundera på mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det bör fungera, du använder inte ens hälften av dess kapacitet just nu och kommer inte göra det med ett 1070 eller 1080 heller. Det är dessutom från ett respektabelt märke. Dock är det ju inte purungt längre och jag tror inte det var det bästa som fanns när det köptes heller. Det är lite upp till dig, jag är av åsikten att en dator man har lagt ut så mycket pengar på i övrigt förtjänar ett riktigt bra nätagg.

Du har rätt, processorn kommer det inte bli någon klockning av då den sitter i ett H170-moderkort vilket är synd på ett K-märkt chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av VinterX:

Skylake H170 är optimerat för lägre watt så det krävs mindre med nyare komponenter.

Lägger du till 3-4 SSD och kör SLI kanske du ska fundera på mer.

Så med andra ord skulle det inte vara ett krav med större nätaggregat egentligen? Som sagt är det något som skulle vara en större fördel, speciellt i längden då jag tänkt ha denna burk ett bra tag fram över så kan jag ju likväl lägga in ett nytt. Hade bara hoppas på att slippa behöva gräva i och pilla med sladdar igen haha!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxarn93:

Hej Clockers.

Jag har kollat runt lite grann men hittar inte riktigt någon information om just detta, i just min situation. Plockar ut en ganska fin lön den här månaden och tänkte uppgradera slithästen.

Jag funderar på att köpa antingen ett GTX 1070 eller ett GTX 1080 och har då ett Cooler Master GX 650W 80+ Bronze inköpt år 2012. Det jag då undrar är om det räcker till i längden eller om det är något som kommer tugga den i längden.

Det grafikkort jag har nu är ett MSI GTX 770 som är överclockat men ska kräva 600W.

Det övriga i burken:
Intel Core I7 6700K med en Cooler Master 412S med en fläkt på.
2 x Corsair Vengeance 2400Mhz 8GB
MSI H170A GAMING PRO
2 x Samsung SSD 500GB & 64 GB
5 x Fläktar som går mellan 800 - 1200 RPM
DVD-läsare

Inget är clockat och kommer mest troligt inte bli det heller.

Jag frågar er därför att jag är väldigt osäker på just det här med nätaggregat och känner väl inte riktigt att jag vill lita på en "PSU Calculator" på nätet och vet att det finns väldigt välinformerade och utbildade personer kring just det här ämnet.

Blir det ett måste kan jag lägga till ett större nätaggregat också.

Jag kanske gör en höna av en fjäder men... "Better safe than sorry".

Ta en titt på länken så ser du vad hela datorn drar ( deras dator är mer strömtörstigt än ditt system ), längst ner på sidan kommer infon..
http://www.sweclockers.com/test/22255-evga-geforce-gtx-1080-s...
för SLi/crossfier, något äldre länk:
http://www.sweclockers.com/test/20216-nvidia-geforce-gtx-tita...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

@Fixxarn93: Du behöver inte byta nätdel, däremot är fyra år relativt långt tid för GX serien och jag hade passat på att byta ut det när du byter GPU endast för att vara säker på att det fungerar väl de kommande fyra åren.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag satsat på ett kvalitetsaggregat om jag skulle köpa ett nytt dyrt grafikkort. Finns från flera märken att välja på. Den som Aeig länkade fungerar utmärkt för övrigt. Sweclockers har ju testat en del: Länk till testerna av nätaggregat

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det bör fungera, du använder inte ens hälften av dess kapacitet just nu och kommer inte göra det med ett 1070 eller 1080 heller. Det är dessutom från ett respektabelt märke. Dock är det ju inte purungt längre och jag tror inte det var det bästa som fanns när det köptes heller. Det är lite upp till dig, jag är av åsikten att en dator man har lagt ut så mycket pengar på i övrigt förtjänar ett riktigt bra nätagg.

Du har rätt, processorn kommer det inte bli någon klockning av då den sitter i ett H170-moderkort vilket är synd på ett K-märkt chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aeig:

@Fixxarn93: Du behöver inte byta nätdel, däremot är fyra år relativt långt tid för GX serien och jag hade passat på att byta ut det när du byter GPU endast för att vara säker på att det fungerar väl de kommande fyra åren.

MVH

Skrivet av Yaana:

Personligen skulle jag satsat på ett kvalitetsaggregat om jag skulle köpa ett nytt dyrt grafikkort. Finns från flera märken att välja på. Den som Aeig länkade fungerar utmärkt för övrigt. Sweclockers har ju testat en del: Länk till testerna av nätaggregat

Tack så mycket, grabbar. Ännu en gång så kan man lita på detta community!
Efter mycket råd och rön så har jag bestämt mig för att slänga på ett nytt nätaggregat då jag väl ska beställa. Jag känner väl att det är lika bra att vara på den säkra sidan då man beställer ett grafikkort för över 7 000 kr haha. Har suttit och kollat på nätagg och fastnade för detta, även fast kablarna är osleevade ( ) Bild nedan

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxarn93:

Tack så mycket, grabbar. Ännu en gång så kan man lita på detta community!
Efter mycket råd och rön så har jag bestämt mig för att slänga på ett nytt nätaggregat då jag väl ska beställa. Jag känner väl att det är lika bra att vara på den säkra sidan då man beställer ett grafikkort för över 7 000 kr haha. Har suttit och kollat på nätagg och fastnade för detta, även fast kablarna är osleevade ( ) Bild nedan

http://puu.sh/px6g0/ac5bf6c045.png

Om det är där skon klämmer så går det att köpa färdigsleevat set om man vill. Kostar ju en del dock. Inet har en del set men de är för andra nätaggregat. Alternativt så kan du ju välja och se om det finns ett nätaggregat med sleevat eller sleeva själv.

https://store.cablemod.com/products/?filter_series=cm-series&...

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@Fixxarn93: Ett gott val min gode herre, det där nätagget är ett galet fynd för 899 kr, bland det bästa priset på ett agg jag sett på månader, galet. Sleevat eller inte så är dom iallafall svarta, bättre prestanda än så får du inte för 899 kr särskilt ofta, ett par ggr per år kanske.

Du borde vara stolt och glad, och du gjorde helt rätt som valde ett nytt agg till ett nytt kort, dessutom finns det en möjlighet att även resten av datorn håller längre när det får högkvalitativ strömförsörjning : ) Agget kommer hålla i tio år.

Storebror Cooler Master V850 fick 9,7/10 av JonnyGuru och 10/10 på "Build Quality", det är fortfarande samma plattform och tillverkare i ditt agg, nämligen Seasonic.

Grattis!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Däremot tycker jag chassit är för mycket, finns bättre chassin för billigare peng om du inte ska göra ett monsterbygge med custom vattenkylning osv.

Föreslår Enthoo Pro eller Corsair600Q, 600Q saknar fönster men är riktigt tyst. Båda har fått grymma betyg på Sweclockers och övriga sidor.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/...

https://www.komplett.se/product/863353/datorutrustning/chassi...

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Om det är där skon klämmer så går det att köpa färdigsleevat set om man vill. Kostar ju en del dock. Inet har en del set men de är för andra nätaggregat. Alternativt så kan du ju välja och se om det finns ett nätaggregat med sleevat eller sleeva själv.

https://store.cablemod.com/products/?filter_series=cm-series&...

Viktigt att tänka på är att det inte finns någon standard för hur nätaggskablar är kopplade till nätagget, så man bör endast använda kablar som är gjorda för nätagget i fråga. Annars finns det risk att de är felkopplade, med rök och tårar som resultat.

Kablarna du länkade från CableMod listar några av nätaggen i Cooler Master V-serie som kompatibla, men inte just V750 som TS tänkte köpa. De listar dock V700 och V850, så det kan tänkas att de bara missat V750. Men man bör absolut kolla upp det innan man använder dem till V750, det är inte alls säkert att de är kopplade lika bara för att de hör till samma serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Viktigt att tänka på är att det inte finns någon standard för hur nätaggskablar är kopplade till nätagget, så man bör endast använda kablar som är gjorda för nätagget i fråga. Annars finns det risk att de är felkopplade, med rök och tårar som resultat.

Kablarna du länkade från CableMod listar några av nätaggen i Cooler Master V-serie som kompatibla, men inte just V750 som TS tänkte köpa. De listar dock V700 och V850, så det kan tänkas att de bara missat V750. Men man bör absolut kolla upp det innan man använder dem till V750, det är inte alls säkert att de är kopplade lika bara för att de hör till samma serie.

Tror nog mer att det är en miss med deras kompatibel-lista men det går ju att kolla med dem om man är intresserad.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Viktigt att tänka på är att det inte finns någon standard för hur nätaggskablar är kopplade till nätagget, så man bör endast använda kablar som är gjorda för nätagget i fråga. Annars finns det risk att de är felkopplade, med rök och tårar som resultat.

Kablarna du länkade från CableMod listar några av nätaggen i Cooler Master V-serie som kompatibla, men inte just V750 som TS tänkte köpa. De listar dock V700 och V850, så det kan tänkas att de bara missat V750. Men man bör absolut kolla upp det innan man använder dem till V750, det är inte alls säkert att de är kopplade lika bara för att de hör till samma serie.

Precis. Nätagg i samma serie kan vara byggda av helt olika fabriker. Bra sett!

Tycker det är bra att TS väljer att köpa ett nytt nätagg och Cooler Master-agget är ypperligt, bra mycket bättre än den gamla GX-enheten. Jag har för mig att GX 750W enligt Johnny Guru i stort sätt bara var en 600 W-enhet i realiteten. Gissar att samma gäller för de lägre watt-enheterna. Så det kan vara dumt att chansa men jag har inte forskat vidare i det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770