Oneplus släpper flaggskeppet Oneplus 3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pwntato:

Förstår inte problemet med 1920x1080? Fullt tillräckligt för en mobil!

Inte med PenTile.

1920x1080 RGB funkar däremot bra på 5,5″.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av anon15480:

Tröttnat? Jag har själv en Z3C och undrar lite hur du resonerar. Det är en smidig telefon med bra prestanda och kamera. Varför skulle man vilja lägga pengar på en annan telefon då?

Jag har också en z3c och jag tycker det är trevligt att denna får ta del av Sonys kamera teknik.
Men jag är inte så intresserad av att köpa ny telefon för tillfället.

Skulle min z3c ge upp kan eventuellt denna vara ett alternativ. Jag var rätt nöjd med kameran i XPERIA P (8 MP) så gå tillbaka till 16 känns inte som ett stort problem.
(det viktiga är ju kvaliteten på sensorn och vilka linser som används. )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan du ge några exempel på mobiler med OLED RGB?

EDIT: Menar då en modern sådan. Min GS2 från 2011 har ju OLED RGB, men jag kan inte komma på någon annan på rak arm.

Du har faktiskt rätt. Att en skärmtyp existerar betyder inte att den används någonstand. Synd...

Permalänk
Snusfri

La en beställning idag, min Lumia 1520 har börjat muppa sig tyvärr den sista tiden.
Tråkigt att behöva gå ner från 6" till 5.5" men med tanke pris/prestanda/kvalité så kommer det nog att gå bra.

Har inte kort Android sedan min Galaxy S2 så det skall bli intressant att se hur pass mycket bättre det blivit med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Cable:

Du kommer att uppleva att den är för stor ibland vid enhandsanvändning. Mer specifikt vid tillfällen när du vill nå upp till vänstra eller högra hörnet med ena fingret beroende på vilken hand du använder. Annars finner jag det perfekt, skulle inte vilja ha en mindre telefon. OnePlus X är för liten för mitt tycke, som är 5".

Skulle vara bra om de implementerade någon funktion för att "dra ner" skärmen halvvägs som Windows 10 Mobile eller iOS när man håller in mittenknappen.

Tack för svaret.
Hmmm.... I mitt tyckte bra spec och bra funktioner så får tänka över det.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Är det roligt att vara kontroversiell? Alla komponenter är helt nya, designen är omgjord från plast med metallram till unibody i aluminium.

Vad mer ska man kräva? Inbyggd raketmotor?

Personligen ser jag ingen skillnad mellan denna och en Nokia 3310, båda går att ringa med!

eller istället för att halvt attackera det jag sa, kanske förklara skillnaderna? uppenbarligen visste jag inte skillnaden

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Till skillnad från när Oneplus one kom finns ju massor av intressanta kinatelefoner (Xiaomi, Huawai, Elephone mm). Frågan är dock hur bra kameran är eftersom det är ofta den svaga punkten med kinatelefoner.

EDIT. verkar vara en ok kamera, inte samsung, iphone, lg, sony-bra men helt ok.
https://www.engadget.com/2016/06/14/oneplus-3-review/
http://www.cnet.com/products/oneplus-3-review/

Visst finns det många kina mobiler men de flesta är i regel inget att ha, Elephone t ex är inget märke att rekomendera,, byggkvaliten på dem är dålig, batterier som inte räcker långt, att få uppdateringar till telefonen är inte att tänka på.
Av alla kina mobiler där ute så är det nog bara Huawei, ZTE, Lenovo och Meizu att ha förutom oneplus.

Permalänk
Medlem

@fairyland:

Kul att du pratar med sån auktoritet. Jag har en jiayu s3 advanced och jag är jättenöjd med allt utan supporten som ju är terribel. Köpte en thl 2015 också som jag också är nöjd med. ALDRIG något lagg. Dock suger det att support är så kass, tagit väääldigt lång tid att byta spruckna skärmar.

Båda dessa har utbyttbart batteri och jag tror aldrig jag kommer köpa en telefon utan det, så värt både komfort men det hjälper ju även rejält då batteritiden blir ju kass tillslut på en mobil, hade en zte blade som har sisådär 15 minuters batteritid, det känns ju lagom användbart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

6gb primärminne!? Hur använder man ens så mycket på en mobil? Skulle tro att 90% eller mer av befolkningen klarar sig med 8gb på datorn så 6g på telefonen känns ju.... framtidsäkrat....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

På en vanlig RGB-panel består varje pixel av tre subpixlar, formade som rektangulära stripes och placerade jämte varandra, så här: |||

En sådan konstellation av tre subpixlar räknas som en pixel. En skärm vars upplösning är specad till 1920x1080 har 1920 × 1080 = 2 073 600 sådana pixlar och 6 220 800 subpixlar.

På en PenTile-panel är inte subpixlarna arrangerade enligt det mönstret, utan till exempel så (RGBG):

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Nexus_one_screen_microscope.jpg

Här tycker tillverkarna tydligen att de kan räkna en grön och en röd/blå subpixel som "en pixel"! (Jämför med en RGB-panel, där det krävs en röd, en grön och en blå subpixel för att räknas som en pixel. Det är naturligtvis även ett krav för att kunna representera andra färger än röda, gröna och gula nyanser.) Med det bedrägliga sättet att räkna på kan tillverkarna tydligen skriva ut en högre upplösning än panelen egentligen har: En RGBG-panel med "1920x1080" har bara 4 147 200 subpixlar.

Men det stannar inte där. PenTile ger upphov till andra bieffekter som försämrar bildkvaliteten: Kantutjämning på text fungerar inte alls, linjer som ska vara raka blir "taggiga" och färger blir "prickiga" eller "brusiga" på ett märkligt sätt.

PenTile är rakt igenom ett elände vars enda syfte är att lura ovetande konsumenter.

Tackar! Då var jag utbildad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Christley:

vad skiljer skärmen och kameran? vad kör op2 för skärm?

1080p amoled skärm, op2 kör en 1080p IPS.

Kameran är en av sony's nyare 16mgp, troligtvis samma som sitter i Xiaomi mi5.
Gamla har en 16mgp.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Föredrar i så fall Samsungslösning där dubbla simkort ELLER ett simkort + SD-kort kan användas.

Jag trodde Samsung-lösningen var att

1) Bara sälja dual-SIM-versionen i Förenade Arabemiraten och i Kina (den senare helst låst till China Telecom CDMA),

2) Låsa LTE till vissa operatörer i vissa marknader (samma för alla single-SIM-lurar också),

3) Knox...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag trodde Samsung-lösningen var att

1) Bara sälja dual-SIM-versionen i Förenade Arabemiraten och i Kina (den senare helst låst till China Telecom CDMA),

2) Låsa LTE till vissa operatörer i vissa marknader (samma för alla single-SIM-lurar också),

3) Knox...

Vet inte hur det varit tidigare men S7 har en modul med två platser, antingen för 2 sim eller 1 sim och ett minneskort. Har man två simkort kan man växla mellan dem utan att boota om telefonen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Se där, en privatkopieringsenhet med möjligheter till bl a telefoni, kamera och mycket annat...smidigt!

Visst är det! Undrar om OP betalar Copyswede, de skickar telefonerna från Shenzhen via UK till slutkund så förhoppningsvis betalar de inte den barocka kassettavgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Visst är det! Undrar om OP betalar Copyswede, de skickar telefonerna från Shenzhen via UK till slutkund så förhoppningsvis betalar de inte den barocka kassettavgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall de inte gör det är det bara en tidsfråga. Hörde att CopySwede ska öppna en filial förresten...Trafikswede. Tydligen kan man använda bilar till att köra för fort med, köra mot rött och felparkera, vilket många tydligen gör i en inte oansenlig mängd, och det här förlorar ju många pengar på vilka måste dras in på något sätt. Det smidiga är att man inte ens behöver ha bil för att betala tilläggsavgiften, det räcker med att man är 18 och därigenom har möjlighet att ta körkort.

Det förväntas att klubbas igenom raskt och utan problem hos HD då det faktiskt står i lagen att man inte för köra för fort, mot rött eller felparkera.

...

Jag är inte bitter!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Telefonmakaren Oneplus tar åter upp kampen mot mer etablerade aktörer. Med hög prestanda och ett pressat pris hoppas de kunna konkurrera i toppskiktet med Oneplus 3.

Läs hela artikeln här

Ni skriver "med hög prestanda" men inte en enda jämförelse med andra telefoner, var är de jämförande testerna som styrker det ni skriver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bra att de satte tillbaks NFC, det gjorde att jag inte kunde köpa 2:an. Däremot är jag bakåotsträvare om jag saknar IR-blaster på den? Det har inte varit på någon av dem än, men jag skulle gärna göra mig av med några fjärrkontroller hemma. LG G* har ju tex, och inte fasligt mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

såg den där
de har lagt upp en till video : https://www.youtube.com/watch?v=1fcIZctnRjE

sen var det ganska lustigt att den gjorde så i speedtestet, när han tester hur många spel som kan sparas i minnet ser man att typ 7-8 spel är kvar, men i speedtestet var inget kvar https://www.youtube.com/watch?v=NnhOa8sPX2E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

1080p på 5,5″ är inga problem (om man tycker att 5,5″ är en bra storlek). "1080p" PenTile på 5,5″ är däremot ett rätt saftigt skämt år 2016.

I en tid då OLED i princip undantagslöst medför PenTile blir det tyvärr tummen ner, trots att OLED per se är en makalöst bra teknik för mobilskärmar (och andra skärmar). Väljer utan tvekan 720p IPS RGB framför "1080p" OLED PenTile i dagsläget.

Du har helt klart rätt i att PenTile på 5,5''' inte är så tilltalande i dagsläget dock tror jag att de syftat på en energi-tradeoff jämfört med LCD som förvisso är mer ljusstark men slukar mer batteri.
Kan intyga detta då min nuvarande OnePlus 2 har LCD och jag nästan alltid måste ha skärmen dämpad för att det inte skall dra löjligt mycket batteri. Tycker dock personligen att AMOLED vare sig PenTile eller inte, är kanon för svärta, energiförbrukning och funktionalitet. (f.d. Nokia N9 ägare)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Nån som är det monsta insatt: Kör dom fortfarande invitesystemet tro?

Skönt att en tillverkare stannar på 1080p på flaggskeppet! Fan ska man med mer till? Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, fattar inte varför folk klagar, man ska inte använda luren under förstoringsglas liksom. Och nej jag bryr mig inte om VR ett dugg. Inte på mobilen i alla fall.
Hade klagat på SD men 64GB internt tar jag alla dagar förre 32GB internt + SD som Samsung. Riktigt dålig att de inte ens säljer 64GB med tanke på vad de tar betalt.
Jag är suger på nya notes6/7 eller vad de kallar det, för pennans skull . Annars hade jag köpt denna direkt.

Permalänk
Medlem

Fick min igår. Beräknat leveransdatum var den 27:e så var lite glatt överraskad när snubben från dhl ringde på dörren.
Paketet kom fram helt utan skador, vilket inte alltid är garanterat när dhl levererar..

Mitt intryck hitills är gott. Fanns en update med lite buggfixar och så att hämta redan. En till ska tydligen komma väldigt snart. Då många här har pratat om pentile, så testade jag lite VR, och resultatet är lite blandat just nu. Mobiler, oavsett upplösning eller pentile, är inte speciellt bra för VR.. Med det sagt, jämnfört med min gamla Samsung Galaxy S3, så är screendoor effekten betydligt bättre, om än fortfarande märkbar. Ett problem med VR just nu för OnePlus3 är att det är en bugg med magnetometern, som gör att den peakar var 5e sekund. Detta gör att appar gjorda för Google Cardboard med en magnet, tror att du rör på magneten var 5 sekund vilket leder till massa problem. Detta har dom svarat på i Söndags dock att det ska vara ett mjukvaruproblem som redan lösts och så snart lösningen testats tillräckligt så ska det komma en patch inom kort. Förhoppningsvis så ska det inte vara något problem alltså.
I övrigt stördes jag inte speciellt av screendoor effekten, speciellt runt lite mörkare färger där den knappt syntes.

Annars har jag inte stött på något att klaga över. Hade gärna sett att hörlursuttaget hade suttit på ovansidan istället för undansidan, men det är mer en vanesak..

Om nån undrar över något så kan jag gärna försöka svara så gott jag kan!

Är iallafall hitills väldigt nöjd med mitt köp. Får väl se om det ändrar sig över de kommande veckorna/månaderna.

*Edit* fixade lite missar med stavningen, har inte somnat än

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bättre ljusstyrka på AMOLED då varje subpixel har en begränsad mängd ljus som kan genereras. Och så såklart VR. Jag lovar att du lär märka skillnad om du jämför full HD med Quad HD t. ex.

Ja, men dessa högupplösta skärmar pressar juicen ur mitt batteri mer än vad de gör nytta. VR på mobilen känns som en lika bra satsning som Nokia NGAME. Och jag tror verkligen inte att jag kommer se någon skillnad på 1080 och 2160 på en 5 tums yta annat än kanske ljusstyrka då.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, men dessa högupplösta skärmar pressar juicen ur mitt batteri mer än vad de gör nytta. VR på mobilen känns som en lika bra satsning som Nokia NGAME. Och jag tror verkligen inte att jag kommer se någon skillnad på 1080 och 2160 på en 5 tums yta annat än kanske ljusstyrka då.

Fast tittar man från generation till generation så minskar ju faktiskt strömuttaget på AMOLED-displayerna. Vet inte varför det är så men kan ju vara bättre optimerad elektronik, plus att man kan vara mer "exakt" i vilka pixlar som är tända. Grafikdelen däremot kan ju få lite mer att släpa på men de optimeras ju också från år till år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast tittar man från generation till generation så minskar ju faktiskt strömuttaget på AMOLED-displayerna. Vet inte varför det är så men kan ju vara bättre optimerad elektronik, plus att man kan vara mer "exakt" i vilka pixlar som är tända. Grafikdelen däremot kan ju få lite mer att släpa på men de optimeras ju också från år till år.

Ja, det är bra men det känns som att samma optimeringar kan även ske även om man stannar upp i upplösningskapprustningen. De små små små små fördelar en vanlig människa får av att öka ppi i detta skede känns så obetydliga i jämförelse hur nyttigt bättre batteritid skulle vara då de allra flesta flagskepp knappt klarar sig genom dygnet utan att behöva laddas.

Jag kan absolut ingenting om det här men det sattsas för hårt på nishade funktioner och höga siffror i specifikationerna. Släng in en 1080p-skärm, en bra cpu, 3+ ram och ett sinnes fett batteri (ett batterie på 6000 mah+) så skulle jag springa till affärnen.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, men dessa högupplösta skärmar pressar juicen ur mitt batteri mer än vad de gör nytta. VR på mobilen känns som en lika bra satsning som Nokia NGAME. Och jag tror verkligen inte att jag kommer se någon skillnad på 1080 och 2160 på en 5 tums yta annat än kanske ljusstyrka då.

Skrivet av Ozzed:

Fast tittar man från generation till generation så minskar ju faktiskt strömuttaget på AMOLED-displayerna. Vet inte varför det är så men kan ju vara bättre optimerad elektronik, plus att man kan vara mer "exakt" i vilka pixlar som är tända. Grafikdelen däremot kan ju få lite mer att släpa på men de optimeras ju också från år till år.

Det är ju lite för att en OLED-panel inte drar mer ström vid högre upplösning. En LCD panel blir mindre genomskinlig med tätare pixelmatris och behöver därmed starkare bakgrundsbelysning för att uppnå samma ljusstyrka.

Det som drar mer med högre upplösning oavsett skärmtyp är ju belastningen på GPU, Men modernare och modernare GPU:er medför att de klarar av samma belastning till mindre och mindre strömåtgång.