AMD tillkännager "Polaris" Radeon RX 480 – kostar drygt 2 000 kronor

Permalänk
Medlem

Kommer detta kort gå att få i "referens" utförande månne?

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja där ser man. Har missat det inlägget lite.
Men man har ju som sagt pratat om R9-series och R7-series innan. Så vi vet inte om RX är varken unikt eller obligatoriskt för korten i 400-serien. Därför kan vi inte säga att det inte finns en 400-serie på samma sätt som vi inte kan säga att det inte finns en 200-serie.

...

Fanns det några tvivel att de inte skulle kalla Polaris-kort för annat än RX så bör de tvivlen avtagit med senaste tillkännagivandet. Low-endkorten kommer heta RX 460 och RX 470. Vi får se om Vega blir RX 490 eller något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fanns det några tvivel att de inte skulle kalla Polaris-kort för annat än RX så bör de tvivlen avtagit med senaste tillkännagivandet. Low-endkorten kommer heta RX 460 och RX 470. Vi får se om Vega blir RX 490 eller något helt annat.

Men för i...! Jag har aldrig sagt att det ska komma kort som inte heter något med RX. Hela min argumentation handlade om att det inte skulle finnas någon RX 480X. Och att vi inte sett spåren av någon snabbare "full P10". Sedan så rådde det viss spekulation om vad Ellesmere Pro skulle heta. Det verkar ju nu bli RX 470. De har alltså gått ifrån det där med t.ex. 390X och 390.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men för i...! Jag har aldrig sagt att det ska komma kort som inte heter något med RX. Hela min argumentation handlade om att det inte skulle finnas någon RX 480X. Och att vi inte sett spåren av någon snabbare "full P10". Sedan så rådde det viss spekulation om vad Ellesmere Pro skulle heta. Det verkar ju nu bli RX 470. De har alltså gått ifrån det där med t.ex. 390X och 390.

Jo du spekulerade i att det skulle finnas R 480 och RX 480 #16188353 Så ta inte i så du spricker. Att just serien heter RX är just förändringen i namngivningen de gjort, som jag pekade på flera sidor sedan. Det verkar hålla sig för Polaris 10 och 11 i vilket fall. Sen får vi väl se vad det blir för kaos av det som vanligt.

Permalänk
Medlem

för att vara hyfsat oinsat i hur korten presterar, försöker lära mig men rent prestandamässigt vart lägger man detta kort

Kraftfullare eller svagare än R9 380, 390, ungefär som ett GTX 960 eller 70, förstår att det är rätt kraftfullare än mitt R9 280 och priset verkar heltklart lukruativt för mig

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nyberabb:

för att vara hyfsat oinsat i hur korten presterar, försöker lära mig men rent prestandamässigt vart lägger man detta kort

Kraftfullare eller svagare än R9 380, 390, ungefär som ett GTX 960 eller 70, förstår att det är rätt kraftfullare än mitt R9 280 och priset verkar heltklart lukruativt för mig

Verkar lägga sig runt 390 390x och GTX970, gissar på något bättre än så, kanske runt GTX980.
http://videocardz.com/61005/new-amd-radeon-rx-480-3dmark-benc...
Men vi har inga riktiga tester än.
Troligtvis om två veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo du spekulerade i att det skulle finnas R 480 och RX 480 #16188353 Så ta inte i så du spricker. Att just serien heter RX är just förändringen i namngivningen de gjort, som jag pekade på flera sidor sedan. Det verkar hålla sig för Polaris 10 och 11 i vilket fall. Sen får vi väl se vad det blir för kaos av det som vanligt.

Diskussionen handlade om RX 480 var snabbaste Polaris 10-baserade kortet eller inte. Folk frågade sig om det skulle komma ett RX 480X. Jag har argumenterat med hyfsad bestämdhet för att det inte skulle dyka upp något sådant, oavsett vad det nu skulle komma under för namn. Jag har poängterat att de övriga kort som kan tänkas komma med största sannolikhet är långsammare och handikappade versioner av Polaris 10. Att jag nämnde potentiella namn för denna långsammare variant var högst spekulativt och jag var tydlig med att det var rena spekulationer då jag spånade om ett par olika alternativ. Men du envisas med att argumentera som om jag tvärsäkert skulle ha påstått att det ska komma kort som inte heter något med RX, och du fortsätter att återkomma till detta. Vet inte varför du fått för dig detta.

Om du någon gång är tydlig med att en tankegång är fullkomligt spekulativt där du lägger upp ett par tänkbara alternativ om hur saker ligger till, ska man komma tillbaka till att du haft fel i ett eller flera alternativ gång på gång som om du svurit ed på att allt du sagt är objektiv sanning? Läs igen, till och med i inledande meningen så klargör jag tydligt att jag undrar och jag ställer mig frågandes till vad Pro-versionen av Polaris 10 kommer heta. Hur kan det vara något som måste rättas så många gånger?

Kort sagt, du återkommer med ett "Vad var det jag sa!" hela tiden i en fråga där jag aldrig sagt emot. Det enda jag sagt emot är existensen av ett RX 480X. Jag var också tydlig med att jag först missade inlägget där det länkades till en pressrelease. Så jag nämnde mina funderingar en gång till efter det inlägget. Men jag har fortfarande inte argumenterat emot så som det verkar på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, någon snabbare krets är inte nära förestående (och inte någon långsammare Polaris 10 inom desktop-segmentet heller, får man förmoda) samtidigt verkar vissa överskatta prestandan på "67DF:C7". Mer detaljer om Polaris får vi om bara 3 veckor!

Är rätt säker på att Radeon RX 470 är baserad på Polaris 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Diskussionen handlade om RX 480 var snabbaste Polaris 10-baserade kortet eller inte. Folk frågade sig om det skulle komma ett RX 480X. Jag har argumenterat med hyfsad bestämdhet för att det inte skulle dyka upp något sådant, oavsett vad det nu skulle komma under för namn. Jag har poängterat att de övriga kort som kan tänkas komma med största sannolikhet är långsammare och handikappade versioner av Polaris 10. Att jag nämnde potentiella namn för denna långsammare variant var högst spekulativt och jag var tydlig med att det var rena spekulationer då jag spånade om ett par olika alternativ. Men du envisas med att argumentera som om jag tvärsäkert skulle ha påstått att det ska komma kort som inte heter något med RX, och du fortsätter att återkomma till detta. Vet inte varför du fått för dig detta.

Om du någon gång är tydlig med att en tankegång är fullkomligt spekulativt där du lägger upp ett par tänkbara alternativ om hur saker ligger till, ska man komma tillbaka till att du haft fel i ett eller flera alternativ gång på gång som om du svurit ed på att allt du sagt är objektiv sanning? Läs igen, till och med i inledande meningen så klargör jag tydligt att jag undrar och jag ställer mig frågandes till vad Pro-versionen av Polaris 10 kommer heta. Hur kan det vara något som måste rättas så många gånger?

Kort sagt, du återkommer med ett "Vad var det jag sa!" hela tiden i en fråga där jag aldrig sagt emot. Det enda jag sagt emot är existensen av ett RX 480X. Jag var också tydlig med att jag först missade inlägget där det länkades till en pressrelease. Så jag nämnde mina funderingar en gång till efter det inlägget. Men jag har fortfarande inte argumenterat emot så som det verkar på dig.

Alltså det är inget att bråka om eller svära om. Vid tillfället spekulerade många, men AMD hade däremot redan presenterat det hela som en RX-serie och redan där bör det framgått att det inte blir några 480X eller 470X, eller några "icke -X" men bilden har blivit klarare senare. I allmänhet råder fortfarande förvirring kring namngivningen. Hade de kört som på 200-serien och 300-serien så hade fyra-fem andra modeller också presenterats, förhoppningsvis hamnar vi inte där med Polaris. Vill de lansera några trimmade kort i framtiden får de hitta på någon annan märkning än att lägga till ett X. Vad det gäller RX 470 vet vi inte ens om det är Polaris 10 än. Det är en god möjlighet att det är just det däremot. Men vi har faktiskt ingen aning om hur stor Polaris 11 är, man kan i alla fall hoppas att den kan stå sig mot GTX 970M i bärbara, men det är kanske Polaris 10 man ska hålla utkik på där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är rätt säker på att Radeon RX 470 är baserad på Polaris 10.

Det verkar vara så, med tanke på kortets utformning. Polaris 11 kan vara ovanligt svag i jämförelse, till skillnad från t.ex. Tonga XT och Hawaii XT skulle skillnaden kunna vara ännu större än så mellan Polaris 11 och 10. Det är något vi får se om några veckor.

Permalänk
Medlem

För en oinsatt vid lanseringar av nya grafikkort, vad händer exakt den 29 juni - släpps kort för försäljning eller är det att det kommer ny och mer utförlig information inför ett kommande släpp?

Behöver uppgradera mitt HD6870 till ett som klarar 4K men vill inte förköpa mig på ett kort (typ 970/980/R9 390) nu som troligen kommer att prispressas ytterligare när Polaris-korten släpps.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Anwest:

För en oinsatt vid lanseringar av nya grafikkort, vad händer exakt den 29 juni - släpps kort för försäljning eller är det att det kommer ny och mer utförlig information inför ett kommande släpp?

Behöver uppgradera mitt HD6870 till ett som klarar 4K men vill inte förköpa mig på ett kort (typ 970/980/R9 390) nu som troligen kommer att prispressas ytterligare när Polaris-korten släpps.

Troligtvis släpps både kort till försäljning och tester den 29e.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Troligtvis släpps både kort till försäljning och tester den 29e.

Definitionsfråga. Det sedan tidigare vanliga från AMD är att det blir tillåtet att publicera information om och sälja korten. Leveranser av kort till butikerna har tyvärr i praktiken ofta dröjt en månad eller två, så det har inte funnits någonting att köpa vid lanseringen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Definitionsfråga. Det sedan tidigare vanliga från AMD är att det blir tillåtet att publicera information om och sälja korten. Leveranser av kort till butikerna har tyvärr i praktiken ofta dröjt en månad eller två, så det har inte funnits någonting att köpa vid lanseringen...

Rent hittepå. Tillgången täckte inte efterfrågan på direkten vid 290X eller Fury X. De hade dock produkterna i butik. Annars har de haft bra tillgänglighet hela vägen tillbaka till minst 3000-serien.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Olle P:

Definitionsfråga. Det sedan tidigare vanliga från AMD är att det blir tillåtet att publicera information om och sälja korten. Leveranser av kort till butikerna har tyvärr i praktiken ofta dröjt en månad eller två, så det har inte funnits någonting att köpa vid lanseringen...

Månad eller två?
Det är absolut inte min erfarenhet.
Köpte HD3870, HD4850, HD6950 och R9 290 bara dagar efter de lanserats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Enligt WCCFTech.com kommer RX 480 att överklocka bra med AMDs egen programvara. Se länk.

Där står bland annat följande:
The “Beast Mode” RX 480 cards that we had talked about two days ago will come with pretty hefty factory overclocks right out of the box and some will be able to hit 1.5Ghz+ on air after some over-volting and fine tuning.[...]an overclocked RX 480 will actually perform within striking distance of AMD’s current R9 Fury X flagship

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Enligt WCCFTech.com kommer RX 480 att överklocka bra med AMDs egen programvara. Se länk.

Där står bland annat följande:
The “Beast Mode” RX 480 cards that we had talked about two days ago will come with pretty hefty factory overclocks right out of the box and some will be able to hit 1.5Ghz+ on air after some over-volting and fine tuning.[...]an overclocked RX 480 will actually perform within striking distance of AMD’s current R9 Fury X flagship

Så med en 20% överklockning som man kan nå om man övervoltar - kanske - så är den nästan lika snabb som Fury X? :/

Det placerar 480X i närheten av 390. Vilket känns lite väl pessimistiskt IMHO. Det skulle innebära 10% långsammare per shader och Hz. Vilket inte låter som en optimerad konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, någon snabbare krets är inte nära förestående (och inte någon långsammare Polaris 10 inom desktop-segmentet heller, får man förmoda) samtidigt verkar vissa överskatta prestandan på "67DF:C7". Mer detaljer om Polaris får vi om bara 3 veckor!

Vi vet ju ännu inte om det finns någon överklockningspotential, en sådan skulle öppna upp för snabbare eftermarknadskort med fetare strömförsörjning. Renderingar av RX 480 visar ju enbart 6-pin PCIe, alltså 75W från moderkortet/slotten och 75W direkt från nätagget vilket kanske inte är så optimalt om man vill ha ut mer av kortet. Jag går inte direkt och hoppas på något 40CU-kort, men som i tidigare generationer kan mer finnas att hämta ut på klockfrekvenser, mer på minne finns inte att hämta direkt däremot.

http://videocardz.com/61721/amd-radeon-rx-400-series-naming-s...

Permalänk
Medlem

Inte orimligt, men det skulle i princip betyda en 400-serie som inte heter RX och är "rebrands" också.