Hjälp en nybörjare: Rigg främst för annat än spel

Permalänk

Hjälp en nybörjare: Rigg främst för annat än spel

Jag har svårt att hitta råd när det gäller att bygga en kompetent rigg för annat än spel.

Det som kan tänkas vara krävande är foto-redigering och kanske i viss mån video-redigering.

Sedan spela, men jag är ingen gamer och kräver inte så höga inställningar. Men givetvis vill jag ha en någorlunda kompetent burk även på spelsidan, och om inte annat uppgraderingsbar.

I nuläget har jag kikat en del på Sweclockers vinterdator och varianter av den. Min nuvarande "build" ser ut som följer:

Intel Core i5 6600K (2000:-)
Cooler Master Hyper 212 / Be Quiet! (300-350:-)
Asus Geforce GTX 970 (2700:-)
Corsair Vegeneance DDR4 2x8 GB (800:-)
Samsung 850 EVO 500GB (1300:-)
Asus Z170 Pro (1600:-)
Nätagg???
Chassi???

Processor: Jag hoppas i5 räcker till både spel och lite bild/video-edits. Eller ska jag fokusera på en annan processor ifall det är annat än spel som ligger i fokus?
CPU-kyl: Kan inte tänka mig att det spelar så stor roll.
Grafikkort: Som sagt, inte högsta fokus men detta kort bör räcka gott till mina behov. Skall jag ta ett billigare är kanske frågan? Vilket i sådant fall?
Minne: Kanske går på 2x16 GB, får se.
HDD/SSD: Börjar med bara SSD, då jag har en NAS på 4TB hemma.
Moderkort: Ingen aning om hur man väljer detta

Nätagg antar jag man kan räkna ihop när man valt komponenter? Den effekt de blir tillsammans + lite marginal för ev framtida uppgradering.

Chassi: Helst hade jag velat ha MicroATX / ITX, men då det är första gången jag bygger dator vet jag inte ifall det bara kommer ställa till med bekymmer. Hur vet man ifall sakerna får plats?

Permalänk
Medlem

För foto redigering är antalet kärnor och trådar i processorn viktigt, billigaste lösningen är en maxa AMD AM3+ dator eller om du har mycket pengar Intel 2011-3. Och ett dugligt grafikkort. Rekommenderar ett Nvidia gtx 1070 i nuläget. Alternativt flera billigare kort.

Vilken budget har du?

Om du har en tight budget så rekommenderar jag AMD med AM3+ socket det ger mer valuta för pengarna vid redigering då dessa program gärna vill ha de extra processor kärnorna. Det går forfarande att spela på den. Det är även billigare att köpa mindre formformat moderkort till AM3+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av springarn:

Jag har svårt att hitta råd när det gäller att bygga en kompetent rigg för annat än spel.

Det som kan tänkas vara krävande är foto-redigering och kanske i viss mån video-redigering.

Sedan spela, men jag är ingen gamer och kräver inte så höga inställningar. Men givetvis vill jag ha en någorlunda kompetent burk även på spelsidan, och om inte annat uppgraderingsbar.

I nuläget har jag kikat en del på Sweclockers vinterdator och varianter av den. Min nuvarande "build" ser ut som följer:

Intel Core i5 6600K (2000:-)
Cooler Master Hyper 212 / Be Quiet! (300-350:-)
Asus Geforce GTX 970 (2700:-)
Corsair Vegeneance DDR4 2x8 GB (800:-)
Samsung 850 EVO 500GB (1300:-)
Asus Z170 Pro (1600:-)
Nätagg???
Chassi???

Processor: Jag hoppas i5 räcker till både spel och lite bild/video-edits. Eller ska jag fokusera på en annan processor ifall det är annat än spel som ligger i fokus?
CPU-kyl: Kan inte tänka mig att det spelar så stor roll.
Grafikkort: Som sagt, inte högsta fokus men detta kort bör räcka gott till mina behov. Skall jag ta ett billigare är kanske frågan? Vilket i sådant fall?
Minne: Kanske går på 2x16 GB, får se.
HDD/SSD: Börjar med bara SSD, då jag har en NAS på 4TB hemma.
Moderkort: Ingen aning om hur man väljer detta

Nätagg antar jag man kan räkna ihop när man valt komponenter? Den effekt de blir tillsammans + lite marginal för ev framtida uppgradering.

Chassi: Helst hade jag velat ha MicroATX / ITX, men då det är första gången jag bygger dator vet jag inte ifall det bara kommer ställa till med bekymmer. Hur vet man ifall sakerna får plats?

i5 6600k räcker långt för spel, bild- och videoredigering! Däremot kan 32GB RAM, precis som du själv påpekat, vara en väldigt god investering.

Vad har du för budget att jobba med? Citera mig med en budget så sätter jag ihop ett vettigt ITX-system till dig

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar hur som helst en I7 processor om du primärt ska rendera. Annars är det bortkastad kapacitet. Om du kikar på olika benchmarks.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

För foto redigering är antalet kärnor och trådar i processorn viktigt, billigaste lösningen är en maxa AMD AM3+ dator eller om du har mycket pengar Intel 2011-3. Och ett dugligt grafikkort. Rekommenderar ett Nvidia gtx 1070 i nuläget. Alternativt flera billigare kort.

Vilken budget har du?

Om du har en tight budget så rekommenderar jag AMD med AM3+ socket det ger mer valuta för pengarna vid redigering då dessa program gärna vill ha de extra processor kärnorna. Det går forfarande att spela på den. Det är även billigare att köpa mindre formformat moderkort till AM3+.

Jag lägger mig gärna inte så långt över 10k för hela rasket, men samtidigt så vill jag ha mycket bang for the buck - och ifall detta sker vid 13k så får det bli så.

Skrivet av Belzer:

i5 6600k räcker långt för spel, bild- och videoredigering! Däremot kan 32GB RAM, precis som du själv påpekat, vara en väldigt god investering.

Vad har du för budget att jobba med? Citera mig med en budget så sätter jag ihop ett vettigt ITX-system till dig

Se mitt svar till VinterX.
Jag kommer ha svårt att lägga mer än 12k, och ligger helst runt 10k.

Tack som fan på förhand, ett ITX-bygge är ju drömmen om det inte blir alldeles för dyrt.

Skrivet av VinterX:

Jag rekommenderar hur som helst en I7 processor om du primärt ska rendera. Annars är det bortkastad kapacitet. Om du kikar på olika benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av springarn:

Jag lägger mig gärna inte så långt över 10k för hela rasket, men samtidigt så vill jag ha mycket bang for the buck - och ifall detta sker vid 13k så får det bli så.
Se mitt svar till VinterX.
Jag kommer ha svårt att lägga mer än 12k, och ligger helst runt 10k.

Tack som fan på förhand, ett ITX-bygge är ju drömmen om det inte blir alldeles för dyrt.

Här kommer en inköpslista på ett ganska gediget mITX-system. Landade ungefär mittemellan prispunkterna, på 11k kr. Det enda du behöver tilläga är en PSU-bracket, förslagsvisden här.

Jag inser att det kan vara något krångligt att kika på en lista från prisjakt då den inkluderar en hel rad olika butiker, men vill man spara pengar är prisjakt vägen att gå. Tänk dock på eventuella fraktavgifter, då du via sweclockers får fri frakt hos Inet

Permalänk
Medlem

Webhallen varukorg

Först och främst kör jag på webhallen då Inet var dyrare.
Grundtanken är budget på vissa detaljer men maximera prestandan till redigering med bra I7 processor. Lade bara till 16GB minne som du kan utöka senare. Formfaktor är mATX som är kanske 30% mindre än ATX vilket betyder ett mindre chassi, valde därför ett minichassi. . Nätagget är bästa möjliga på den budgeten. Jag lade inte till något grafikkort eftersom du får avgöra själv vad som passar din budget.

Win 10 finns för 240kr:
http://www.kinguin.net/se/category/19429/windows-10-professio...

Totalt blir det runt 7950kr.

Som grafikkort kan rekommenderas ett GTX 1070 för 4599kr
https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-GTX-1070-JetStream-...

Totalt blir det då 12549kr Men välj grafikkort efter din budget. Jag tyck dock det är värt att spara till det då prestandan är extremt mycket bättre.

Troligtvis kan du få ned priset 400kr om du jagar extrapriser. Har du inget intresse av överklockning kan du köpa en I7-6700 utan K som inte går att överklocka. Kostar 250kr mindre på netonnet.