Problem med 1080p/50 Hz på en 1440p-skärm?

Permalänk
Medlem

Problem med 1080p/50 Hz på en 1440p-skärm?

Dell Ultrasharp U2515H

Innan jag läste denna test så verkade den här skärmen rätt skaplig och prisvärd 2990 kr.

Så jag beställde en.
Sedan hittade jag denna test, då fick jag illa kvickt avbeställa skärmen, den verkar ju helt värdelös, enligt testen.
Det jag hängde upp mig på, var att det inte gick att se på typ film i 1080P 50 Hz, utan att det blev flimmer och annan skit

Otydlig rubrik
Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

"Bra produkt" skriver Sweclockers, inte "helt värdelös"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vad är tanken att det ska diskuteras om här egentligen? att du avbeställde en skärm? Man får vad man betalar för.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hawk: Ifall du är ute efter en skärm som kan matas med 50 Hz-signal för att titta på exempelvis DVD, titta på TV via digitalbox eller spela retrokonsoler är det många datorskärmar som faller bort. De flesta ger ryckig bild i det läget.

Där har du mer möjligheter med en TV i dagsläget. De flesta, men inte alla, hanterar 50 Hz-signaler på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Hawk: Ifall du är ute efter en skärm som kan matas med 50 Hz-signal för att titta på exempelvis DVD, titta på TV via digitalbox eller spela retrokonsoler är det många datorskärmar som faller bort. De flesta ger ryckig bild i det läget.

Där har du mer möjligheter med en TV i dagsläget. De flesta, men inte alla, hanterar 50 Hz-signaler på rätt sätt.

Tack för ett bra och vänligt svar, man behöver inte vara otrevlig , inte lätt att veta vad som gäller om man vill gå upp till 1440

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

vad är tanken att det ska diskuteras om här egentligen? att du avbeställde en skärm? Man får vad man betalar för.

Vad får man om man betalar för det då?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Vad får man om man betalar för det då?

Det man betalar för.

Såvida du inte blir lurad! Trixigt det där

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawk:

Dell Ultrasharp U2515H

Innan jag läste denna test så verkade den här skärmen rätt skaplig och prisvärd 2990 kr.

Så jag beställde en.
Sedan hittade jag denna test, då fick jag illa kvickt avbeställa skärmen, den verkar ju helt värdelös, enligt testen.
Det jag hängde upp mig på, var att det inte gick att se på typ film i 1080P 50 Hz, utan att det blev flimmer och annan skit

Vad snackar du om?

Det enda de skriver som är dåligt är:

"Märkligt fel vid 1080p i 50 Hz
Däremot kan vi inte köra 50 Hz i 1080p över HDMI"

Vilket endast är ett problem med HDMI.. inget annat.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Som det låter så är det om man kör i 1080p i 50hz och det är en 1440p panel i 60hz så jag hade kört den i just det. Så det är i princip ett ickeproblem

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Det man betalar för.

Såvida du inte blir lurad! Trixigt det där

Vad menar du ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Tack för ett bra och vänligt svar, man behöver inte vara otrevlig , inte lätt att veta vad som gäller om man vill gå upp till 1440

Otrevlig?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Otrevlig?

detta svar anser jag vara otrevligt

"vad är tanken att det ska diskuteras om här egentligen? att du avbeställde en skärm? Man får vad man betalar för."

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

detta svar anser jag vara otrevligt

"vad är tanken att det ska diskuteras om här egentligen? att du avbeställde en skärm? Man får vad man betalar för."

Du ställde ingen tydlig fråga, eller skrev att du ville diskutera något. Därav svaret.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vill du formulera om tråden (och rubriken) för att nå diskussionsvärde så är det bara att kontakta oss med den nya formuleringen. Ingen frågeställning eller diskussionsvärde i nuvarande form, tråd låst.

Citat:

§ 3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av infigo:

Som det låter så är det om man kör i 1080p i 50hz och det är en 1440p panel i 60hz så jag hade kört den i just det. Så det är i princip ett ickeproblem

Ja, ifall du enbart kör datorn till skärmen ja.

Annars är tyvärr svårt att få ut 1440p i 60 Hz från en digitalbox, dvd-spelare, en gammal konsol eller liknande teknik. Det är ett tillräckligt vanligt problem för att jag ofta ska få frågor om det. Och skäll de gånger jag inte testat 50 Hz-över-HDMI-funktionen brukar det bli klagomål från läsarna.