Vart är bästa stället att leta efter folk att programmera med?

Permalänk
Medlem

Vart är bästa stället att leta efter folk att programmera med?

Hej!
Börjar på maskinteknik i höst och tänkte därför börja programmera större delen av sommaren för att ha något värdefullt att göra på dagarna. Just nu programmerar jag ca 5-6 timmar effektiv tid om dagen vilket jag planerar att fortsätta med i princip hela sommaren. Jag är hyfsat bra på att arbeta självständigt, men jag gör i princip allting snabbare och mer effektivt när jag arbetar med andra. Det enda problemet problemet är att jag inte har någon kompis som är i samma läge som jag är, d.v.s som både saknar många grundläggande kunskaper inom programmering och har orken att lägga relativt mycket tid på programmering.

Jag har redan gått gymnasiekursen Programmering 1 där jag inte lärde mig ett smack, så jag har inte anmält mig till någon programmeringskurs i sommar utan lär mig själv genom att använda böcker, YouTube, Google och olika hemsidor, där jag redan hittat flera bra guider att börja med (jag har börjat programmera med Java/Eclipse, men jag är öppen för andra programmerinsspråk). Jag undrar därför om det är någon som läser detta som har några idéer på vart jag skulle kunna börja leta efter folk att programmera med. Jag har inga krav på att dessa personer måste ha några förkunskaper inom programmering, utan bara att de är beredda att lägga ner mycket tid på att programmera i sommar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad är ditt mål med arbetet? Vill du ha ett grupparbete? Vill du att alla ska vara på samma plats och jobba på ett projekt ihop eller vill du bara ha en plats där du och andra jobbar med programmering?

Det finns kanske något hackerspace i närheten av där du bor?

Om du är intresserad av att jobba med andra online så kan jag rekommendera att man lär sig använda någon form av version control, t.ex. git. (Rekommenderar git starkt)

Permalänk
Medlem

@Manarky: Mitt mål är först och främst att utveckla förståelse för programmering utan att fastna på något avancerat som gör att jag tappar intresset (detta för att vara bättre förberedd för den utbilldning som kommer på civilingenjörsutbildningen i maskinteknik). Ett kortsiktigt mål blir därför att utveckla enkla program/appar/spel, och jag tänker mig att det skulle fungera bäst om man arbetade tillsammans med 1-3 andra människor.

Jag bor i Stockholm så jag har 3 Hackerspace i närheten, men jag har inte hört talas om varken det eller Version Control förrut tyvärr. Fungerar det bra och komma in på de två plattformarna om man saknar grundläggande kunskaper i programmering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gelbrect:

@Manarky: Mitt mål är först och främst att utveckla förståelse för programmering utan att fastna på något avancerat som gör att jag tappar intresset (detta för att vara bättre förberedd för den utbilldning som kommer på civilingenjörsutbildningen i maskinteknik). Ett kortsiktigt mål blir därför att utveckla enkla program/appar/spel, och jag tänker mig att det skulle fungera bäst om man arbetade tillsammans med 1-3 andra människor.

Jag bor i Stockholm så jag har 3 Hackerspace i närheten, men jag har inte hört talas om varken det eller Version Control förrut tyvärr. Fungerar det bra och komma in på de två plattformarna om man saknar grundläggande kunskaper i programmering?

Jag tycker det låter bra, men enkla program behöver ju oftast inte flera människor som jobbar ihop. Men jag tycker definitivt att du skall leta reda på likasinnade då jag tycker man kan vinna väldigt mycket kunskap ur diskussioner iaf.

Det jag gör när jag vill programmera är att lösa uppgifter på : https://projecteuler.net/
Många "korta" uppgifter, (som i det blir kanske inte så mycket kod men tar ibland lång tid)
Inte så lämpat för grupper kanske, men man kan använda vilket språk man vill.

Men om du hittar någon att arbeta med skulle jag rekommendera att ni kommer på något kul som motiverar er att hålla igång. Dock så kan man inte räkna med att det kommer vara sådär värst kul hela tiden, man får helt enkelt arbeta på ändå.

Jag har bara varit på ett hackerspace som finns i samband med det program jag läser och är inte där så ofta. Men dem brukar vara väldigt taggade på nya människor och gillar att peppa folk som kanske inte kan så mycket. Mycket handlar ju om det sociala, att få prata om programmering och teknik. Kan rekommendera starkt att uppsöka någon av dem och se om det är din grej.

Version Control så som git är ju bara ett verktyg man använder för att kunna sammarbeta bra i projekt. Sen finns det ju sidor så som github och bitbucket där man lätt kan dela all kod i ens projekt mellan gruppmedlemmar.

Permalänk
Medlem

@Manarky: Du har såklart helt rätt i att man inte behöver en hel grupp av människor för att göra enkla java-program, det är bara det att jag är mer produktiv när jag arbetar tillsammans med andra.

I alla fall: Tack så mycket för tipsen, ska definitivt kolla upp Hackerspace och projecteuler.net.

Permalänk
Medlem

@gelbrect: Inga problem, om du skulle komma på några andra relaterade frågor så går det bra att höra av sig via pm så svarar jag oftast när jag har tid.