Permalänk

Överklock + auto voltage = dumt?

Hur dumt är detta på en skala 1-10?

Jag har gjort en väldigt lätt överklockning till 4.2 GHz på min 6600K med ett Z170 Pro Gaming-moderkort och jag känner inte att det är någon idé att fippla med voltages ännu så jag har låtit allt vara på stock. Den verkar sköta värdena bra, jag ligger på 1.312V i 100% load i AIDA64.

Permalänk
Medlem

1.312 låter högt för 4,2Ghz. Testa att ställa in volten manuellt på typ 1.250.

Auto voltage brukar för det mesta klämma på med mer än vad som behövs.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

vet inte vad som är rekommenderat som högsta spänning på dem vid överklock.

vet att min 4790k matades med upp till 1.4V i 4.7Ghz med auto vilket inte är att rekommendera då max rekomenderat vad jag läste mig till var ~1.3V.

men problemet kommer antar jag vid högre uppklockning men jag skulle säga att du troligen kan få ner spänningen lite om du kör manuellt autoläget brukar lägga på rätt bra över vad som egentligen behövs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

1.312 låter högt för 4,2Ghz. Testa att ställa in volten manuellt på typ 1.250.

Auto voltage brukar för det mesta klämma på med mer än vad som behövs.

Vad gör jag med de andra inställningarna? LLC är på auto, SVID är på auto, etc. Finns en massa annat. Jag vill bara ha en lätt överklockning utan en vidrigt massa pillande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Vad gör jag med de andra inställningarna? LLC är på auto, SVID är på auto, etc. Finns en massa annat. Jag vill bara ha en lätt överklockning utan en vidrigt massa pillande.

läs på ordentligt i guider ändå.

jag skulle aldrig använda auto voltage, lägger alltid på onödigt hög spänning

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@Theshawty:

Kör själv adaptive-Vcore 1.39v på 6600k @ 4.6

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Vad gör jag med de andra inställningarna? LLC är på auto, SVID är på auto, etc. Finns en massa annat. Jag vill bara ha en lätt överklockning utan en vidrigt massa pillande.

Låt de andra inställningarna vara som de är. Ändra bara multipliern till exempelvis 42 och ställ in manuell voltage på 1.250, spara och starta om. Sen kör du några tester och ser om det är stabilt. Om inte så höjer du bara voltage ett snäpp och testar igen. Svårare än så behöver det inte vara

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

1,312v är kanske lite högt men fortfarande inte hög spänning alls så om du inte orkar pilla så kör med det bara, det fungerar ju. annars kan du testa att låta moderkortet överklocka processorn automatiskt och se vad som händer, kan bli bra, kan bli mindre bra.

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

Låt de andra inställningarna vara som de är. Ändra bara multipliern till exempelvis 42 och ställ in manuell voltage på 1.250, spara och starta om. Sen kör du några tester och ser om det är stabilt. Om inte så höjer du bara voltage ett snäpp och testar igen. Svårare än så behöver det inte vara

Sant! Får se om jag pillar med det senare under dagen.

Skriver jag in värdet under "CPU Core Voltage Override", alltså?

Skrivet av versions:

1,312v är kanske lite högt men fortfarande inte hög spänning alls så om du inte orkar pilla så kör med det bara, det fungerar ju. annars kan du testa att låta moderkortet överklocka processorn automatiskt och se vad som händer, kan bli bra, kan bli mindre bra.

Finns det någon risk att jag bränner ut processorn i förtid om den hela tiden får högre volt än nödvändigt?

Jag testade det det första jag gjorde men det blev inte bra, hehe. Ostabilt som bara den

Permalänk
Medlem

Skriver jag in värdet under "CPU Core Voltage Override", alltså?

- Precis! Det är så du gör

http://i.imgur.com/csjoBCa.jpg

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

Skriver jag in värdet under "CPU Core Voltage Override", alltså?

- Precis! Det är så du gör [/url]

Kanon, tackar.

Fan, det var mycket lättare att överklocka ivy bridge, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Sant! Får se om jag pillar med det senare under dagen.

Skriver jag in värdet under "CPU Core Voltage Override", alltså?

http://i.imgur.com/csjoBCa.jpg

Finns det någon risk att jag bränner ut processorn i förtid om den hela tiden får högre volt än nödvändigt?

Jag testade det det första jag gjorde men det blev inte bra, hehe. Ostabilt som bara den

nej, 1,312v är väldigt låg spänning på skylake. tycker inte att det gör någon egentlig skillnad om du ligger på 1,25v eller 1,312v egentligen men vill du pilla med inställningarna för att få så låg spänning som möjligt så kan du absolut göra det. verkade bara som att du ville ha det så enkelt som möjligt och slippa pilla och stresstesta en massa.

Permalänk

@Theshawty:
Min 6700k ligger på typ 1.3+ "opillat" så jag tror inte du behöver göra något om du inte vill klocka högre.

Jag satte offset voltage till negativt 0.06 för att få ner värme/spänning vid högre frekvenser

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk
Skrivet av versions:

nej, 1,312v är väldigt låg spänning på skylake. tycker inte att det gör någon egentlig skillnad om du ligger på 1,25v eller 1,312v egentligen men vill du pilla med inställningarna för att få så låg spänning som möjligt så kan du absolut göra det. verkade bara som att du ville ha det så enkelt som möjligt och slippa pilla och stresstesta en massa.

Ja, jag vill helst ha det så enkelt som möjligt men om jag "dödar" min CPU i förtid genom att ge mer volt än vad som faktiskt behövs så får jag nog tänka om. Jag är bara lat.

Skrivet av MensInsana:

@Theshawty:
Min 6700k ligger på typ 1.3+ "opillat" så jag tror inte du behöver göra något om du inte vill klocka högre.

Jag satte offset voltage till negativt 0.06 för att få ner värme/spänning vid högre frekvenser

Vad är skillnaden mellan manual, offset och adaptive? Manual håller ju samma volt hela tiden oavsett även om processorn klockar ner i idle och enligt många ska man undvika manual just av den anledningen.

Permalänk

Kör inte auto längre

Drog upp till 44 i multiplier och satte 1.250 manuellt. Verkar stabilt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Theshawty:

Hur länge har du stresstestat? Jag brukar nöjda mig med runt 24 timmars stresstest + spel som kräver mycket. Min vän brukar köra minst 50 timmar för att utesluta möjliga stabilitetsproblem.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@Theshawty:

Hur länge har du stresstestat? Jag brukar nöjda mig med runt 24 timmars stresstest + spel som kräver mycket. Min vän brukar köra minst 50 timmar för att utesluta möjliga stabilitetsproblem.

Stresstestar aldrig mer än några minuter med AIDA64, det är inte realistiskt för min användning. Klarar maskinen det jag gör är jag nöjd, bråkar det så tittar jag på det då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Theshawty:

Vad är skillnaden mellan manual, offset och adaptive? Manual håller ju samma volt hela tiden oavsett även om processorn klockar ner i idle och enligt många ska man undvika manual just av den anledningen.

Som jag förstått det:

När Intel tillverkar processorerna så bränner de in lite olika voltsättningar i processorn (vID). Detta för att CPU:n inte ska behövas ge mer spänning än den behöver vid en viss frekvens.

Det offset voltage gör är att den låter oss lägga på eller dra bort visst mycket (ett offset) från det värde som intel programmerat in i prollen.

Ett hypotetiskt exempel:

Säg att Intel har programmerat in att CPU:n vill ha 1v vid 1000Mhz, 1.3v vid 4000Mhz och 1,4v vid 4200MHz/(Turbo). Om du du sätter offset till +0.1, så kommer motsvarande värden att bli: 1.1v , 1,4v och 1.5v.

Adaptive funkar som offset, men du kan även sätta en separat spänning för Turbo-frekvensen.

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk
Medlem

Jag kör min 6700K i offset (-0.07) och LLC på 4. Detta mår den bra på i 4,6Ghz och drar dessutom ner spänningen tillsammans med clockfrekvensen.

Just ja... På min cpu ger dom här inställningarna en vcore på precis över 1,3 vid syntetiska stresstest och 1,275 vid "normal" last @ 4,6Ghz

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]