Permalänk
Medlem

Inköp budgetdator

Efter en eftermiddag som började i panik pga datorhaveri, slutade i några timmars research och övergick i kväll utan några klara svar om hur min nästa dator skall se ut så konsulterar jag forumets trogna besökare.

Jag har en budget på 6k, mer än så har jag inte råd med då jag hoppades kunna avvakta med datorköpet till hösten.
Mina nuvarande datorvanor har baserats på vad en 6 år gammal trotjänare till laptop har klarat av (innan den lade av idag..), dvs surfning, kolla på viaplay/netflix och enklare spel (typ banished, factorio, openttd).
Mitt önskemål är att nästa dator skall kunna uppgraderas i framtiden utan några alltför stora problem, alternativt att delarna skall kunna flyttas med till nästa datorbygge.

I budget skall OS ingå. Mekanisk hårddisk kan uteslutas till förmån för en SSD då jag har en relativt ny i laptopen som kan flyttas med.
Skärm finns, så även mus och tangentbord inklusive tillhörande kablage.
Närområdet (Värmland/Karlstad) är genomsökt på begagnade prisvärda/prutningsbara datorer utan framgång, och att köpa begagnade delar är jag inte bekväm med.

Då jag gärna vill ha en dator så snabbt som möjligt så har jag sneglat runt på märkesdatorer som eventuellt kan inhandlas redan imorgon, och egentligen bara fastnat för en enda dator: Acer Expire XC710 på EG
Saknar visserligen ett separat grafikkort och SSD, men det tänker jag mig att man kan komplettera med i efterhand när ekonomin tillåter det.

Frågan är, kan man bygga en bättre dator för samma peng? OS skall ingå, skärm är överflödigt.

Permalänk
Medlem

Här är ett alternativ jag gav för några minuter sen till ett annat budget bygge.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9475713/
Windows 10 går att köpa på diverse sidor för ca 300kr.

Permalänk
Medlem

Kör på det inbyggda grafikkortet tills amd släpper 480 i slutet av den här månaden

Permalänk

Ett förslag att utgå från:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9475968/

Och gör som @pchelp säger och kör på den integrerade grafiken till du har råd med ett bra dedikerat grafikkort.
Windows-licens ska finnas att köpa från 300:- via vissa sidor som @Kevin nämner. Inget jag provat själv dock, så kan inte svara för hur "legit" det är.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Den där kundvagnen såg ju intressant ut, då skulle en windowslicens för en tusenlapp kunna få plats utan att spräcka budgeten för mycket. Synd att minnena inte fanns i lager, då får man lösa det på annat håll eller ta en annan sort.

Sådana där billiga licenser för 300kr är inget jag gillar utan jag får alltid en känsla av att de inte helt legit när jag ser de.

Permalänk

@Mieriola: Minnen kan du hitta billigt från de flesta sidor. Använder du inga mer avancerade datorprogram, kör simuleringar osv. så behöver du inte bry dig särskilt om hastigheten eller latensen på minnena, utan välj i princip de billigaste 8 GB du kan hitta. Om du kör 1x8 eller 2x4 spelar inte heller någon större roll, annat än begränsningarna att uppgradera i framtiden om du fyller alla RAM-slots.
Moderkortet valde jag att "kosta på" lite, med Z170 chipset vilket ger möjligheten att uppgradera till en k-processor i framtiden, det har gott om anslutningsmöjligheter samt stöder Crossfire.
Känner du att du inte behöver dessa funktioner kan du välja ett billigare moderkort med ex H110 chipset och spara ett par hundringar där.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Nyckeln i sig är äkta för Windows, men flera ggr är dom köpta med stulna kreditkort, därav priset, vilket givetvis är omöjligt att spåra.

Mitt förslag är följande;

Processor - Intel i5 6600K från Netonnet 1900 kr
https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/intelsocket...

DDR4 RAM - 8GB Crucial Ballistix från Netonnet 399 kr
https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cruc...

SSD - Kingston UV400 240GB från Netonnet 599 kr
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Summa för delarna från Netonnet blir 2997 kr.

Du köper nätagg (BeQuiet! 500W på REA), moderkort (Grymt pris på Z170 REA), chassi (CM prisvärt!) processorkylare hos Inet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9476385/

Totalt hamnar du på; 5293 kr

OBS! Ska du köpa detta så får du slå till inom kort, särskilt på processorn och nätagget, flera av delarna är på REA.

Värt att ha i åtanke om du köper prylarna ovan; Du behöver inte byta processor de kommande 3-4 åren, det är en i5 med fyra moderna Skylake kärnor. Moderkortet har stöd för DDR4 som nyttjar två kanaler, och DDR4 produkten är 2 stickor, dvs ej heller här behöver du uppgradera på 2-3 år då 8GB är fullt tillräckligt för allt utom om du ex ska spela i VR.

Du får ett bra nätagg från BeQuiet! och jag lade till en processorkylare från BeQuiet!, en i5 6600K skall överklockas, allt annat är en styggelse och då är detta en bra och prisvärd kylare, enklast är att köpa en kylare vid första montering av datorn för det blir väldigt krångligt att montera i efterhand.

Chassit Antec GX500 är ren stöld för 499 kr, det medföljer tre fläktar med fläktkontroll, det är relativt stort för sitt pris och du har gott om utrymme, processorkylaren jag har valt rymt i chassit, det är väldigt prisvärt.

Det enda du behöver göra för att denna datorn ska fungera bra i 3-4 år är att köpa ett grafikkort så småningom, och AMD släpper Polaris i slutet av juni, Nvidia pressar ner priserna på 970, så mitt råd är att du köper ett 480 eller 470, alt 970 om du kan hitta det för 2000 kr.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@Guybrush82: Den där kundvagnen såg ju intressant ut, då skulle en windowslicens för en tusenlapp kunna få plats utan att spräcka budgeten för mycket. Synd att minnena inte fanns i lager, då får man lösa det på annat håll eller ta en annan sort.

Sådana där billiga licenser för 300kr är inget jag gillar utan jag får alltid en känsla av att de inte helt legit när jag ser de.

Finns ingen anledning att köpa en oem licens för över 1k när w10 pro finns för 250:- på kinguin inkl. buyers protection. Jag har köpt flera och många jag känner likaså, aldrig nått strul. Alla licencer jag köpt har varit från skrotade laptops där licencen låsts upp. Helt legit.

Har man en tight budget så är det svårt att få ihop allt om du bränner 1/5 av den på w10 som du dessutom inte kan flytta med om du bestämmer dig för att uppgradera mobo senare.

Permalänk
Medlem

Här haglar tipsen in, underbart!

@Aeig: Haha, även de minnen du länkade till fanns ej i lager. Men de kan jag som sagt hitta på andra ställen.

@Jompa79: Som sagt, de fungerar säkert, men de ger mig ändå känslan av att de inte är helt legit från början. Inget som däremot hindrar mig från att kanske skaffa det till en början, går ju att byta om det skulle uppstå problem med licensen.

E: Jag antar att jag kan lägga till en hundring och köpa dessa minnen: https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cruc...

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Länkade fel, dessa är det; https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cruc...

Uppdaterar posten.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Mieriola: Snyggt ihop-plockat av @Aeig

En 6600k med ett Z170-moderkort och en bra eftermarknadskylare gör datorn mer "framtidssäker" då det finns möjlighet till öveklockning, och du har som sagt en processor för flera år framåt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen @Aeig & @Guybrush82!
Känner mig nöjd med paketet, inom budget och goda möjligheter att bygga ut i framtiden.
Nu återstår bara att vänta på leverans och sen kan man bygga ihop den.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Härligt, du lär inte bli besviken, det blir en riktigt bra dator och jag är faktiskt förvånad över hur det gick ihop prismässigt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem