Överklockning slutade fungera helt plötsligt. (i5 4670K)

Permalänk
Medlem

Överklockning slutade fungera helt plötsligt. (i5 4670K)

Har haft min cpu överklockad till 4,4 ghz i +1 år utan problem. Men helt plötsligt slutade det fungera, samtidigt som detta hände så slutade även Intel Turbo Boost fungera. Den visar inte längre någon klock eller "blå pelare" som brukade vara där.
Märkte även när jag startade datorn att jag under booten hamnade i ett fönster som hade 2 rader med alternativ. Minns inte exakt vad det stod men det var något med CPU clocken, och man kunde välja F1 och F2. Tryckte F1 och om jag minns rätt hamnade jag i bios. Har inte hamnat i detta fönster igen så kan inte kolla vad det stod exakt.

Försökte resetta bios och klocka igen men klocken fäster inte och visar nu på mellan 3,4 - 3,7 ghz.

Hade CPU multipliern på 44 och volten på 1.140.

Har inte märkt några konstiga temperaturer eller liknande.

CPU: i5 4670K
Moderkort: MSI z87-g45 gaming

Vet inte om någon mer information behövs, så om det är något mer jag borde lägga upp får ni gärna säga till.

Någon som har en aning vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Har haft min cpu överklockad till 4,4 mhz i +1 år utan problem. Men helt plötsligt slutade det fungera, samtidigt som detta hände så slutade även Intel Turbo Boost fungera. Den visar inte längre någon klock eller "blå pelare" som brukade vara där.
Märkte även när jag startade datorn att jag under booten hamnade i ett fönster som hade 2 rader med alternativ. Minns inte exakt vad det stod men det var något med CPU clocken, och man kunde välja F1 och F2. Tryckte F1 och om jag minns rätt hamnade jag i bios. Har inte hamnat i detta fönster igen så kan inte kolla vad det stod exakt.

Försökte resetta bios och klocka igen men klocken fäster inte och visar nu på mellan 3,4 - 3,7 mhz.

Hade CPU multipliern på 44 och volten på 1.140.

Har inte märkt några konstiga temperaturer eller liknande.

CPU: i5 4670K
Moderkort: MSI z87-g45 gaming

Vet inte om någon mer information behövs, så om det är något mer jag borde lägga upp får ni gärna säga till.

Någon som har en aning vad problemet kan vara?

Det låter ju iaf som att någon typ av fel uppstått och uefi/bios-inställningar nollställts då när du fick det där felmeddelandet.

Vad händer när du gör nya inställningar och du menar att de "inte fäster"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det låter ju iaf som att någon typ av fel uppstått och uefi/bios-inställningar nollställts då när du fick det där felmeddelandet.

Vad händer när du gör nya inställningar och du menar att de "inte fäster"?

Det jag menar är att inställningarna inte fungerar, eller det fungerar väl lite eftersom CPUn egentligen ska vara 3,4 mhz men hamnar på runt 4,6.

Men klocken jag hade förut funkar inte längre. Jag ställer in 44 i multipliern och höjer volten men klocken går inte över 3,6 mhz. Det är samma inställningar jag hade förut som funkade utmärkt väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Precis som ovan sa, låter som att dina bios-inställningar har nollats av någon konstig anledning. Är moderkortet gammalt? kanske dags för ett nytt batteri.

Permalänk
Medlem

Konstigast att du orkat använda datorn sån lång tid. Då cpun går endast i 3,6 - 4,4 mhz.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Precis som ovan sa, låter som att dina bios-inställningar har nollats av någon konstig anledning. Är moderkortet gammalt? kanske dags för ett nytt batteri.

3 år gammalt kanske. Kommer uppgradera datorn om några månader, så om jag måste byta batteri väntar jag nog tills dess istället!

Skrivet av XPerion:

Konstigast att du orkat använda datorn sån lång tid. Då cpun går endast i 3,6 - 4,4 mhz.

Fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

3 år gammalt kanske. Kommer uppgradera datorn om några månader, så om jag måste byta batteri väntar jag nog tills dess istället!

Fixat.

Prova med en bios-uppdatering till att börja med. En kompis hade också problem med att inställningar inte sparades. Även han hade ett Msi moderkort.

Ett batteri är inte särskilt dyrt, orkar du skriva en tråd så orkar du fixa din dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

3 år gammalt kanske. Kommer uppgradera datorn om några månader, så om jag måste byta batteri väntar jag nog tills dess istället!

Fixat.

Om det är batteriet som är problemet så skulle jag förvänta mig att inställningar i UEFI Setup upprepade gånger försvinner.

Ett nytt batteri (brukar vara ett CR2032) kostar väl typ 20 spänn eller så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Prova med en bios-uppdatering till att börja med. En kompis hade också problem med att inställningar inte sparades. Även han hade ett Msi moderkort.

Ett batteri är inte särskilt dyrt, orkar du skriva en tråd så orkar du fixa din dator..

Det konstiga är att inställningarna jag gjorde i bios var kvar även efter omstart av datorn. Även fast överklocken inte gav resultat.

Skrivet av evil penguin:

Om det är batteriet som är problemet så skulle jag förvänta mig att inställningar i UEFI Setup upprepade gånger försvinner.

Ett nytt batteri (brukar vara ett CR2032) kostar väl typ 20 spänn eller så.

Fick upp felmeddelandet igen.

"All settings were reset to default values.
The previous overclock settings have failed, system has been restored to its default settings.
Press F1 to run setup.
Press F2 to load default values and run setup."

Tryckte F1 och hamnade i Bios. Men inställningarna jag hade gjort förut var fortfarande kvar.

Men har fått ett nytt problem nu, datorn vägrar starta.
Efter jag kommit ut ur bios efter felmeddelandet så börjde jag få bluescreens när det står "windows startas" och man ser windowsloggan. Efter ungefär 3 bluescreens på samma ställe så har nu datorn slutat komma till det stadiet.

Nu när jag startar den så stannar skärmen svart. Även fast man hör att datorn är igång. Skärmen är bara svart.

Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Det konstiga är att inställningarna jag gjorde i bios var kvar även efter omstart av datorn. Även fast överklocken inte gav resultat.

Fick upp felmeddelandet igen.

"All settings were reset to default values.
The previous overclock settings have failed, system has been restored to its default settings.
Press F1 to run setup.
Press F2 to load default values and run setup."

Tryckte F1 och hamnade i Bios. Men inställningarna jag hade gjort förut var fortfarande kvar.

Men har fått ett nytt problem nu, datorn vägrar starta.
Efter jag kommit ut ur bios efter felmeddelandet så börjde jag få bluescreens när det står "windows startas" och man ser windowsloggan. Efter ungefär 3 bluescreens på samma ställe så har nu datorn slutat komma till det stadiet.

Nu när jag startar den så stannar skärmen svart. Även fast man hör att datorn är igång. Skärmen är bara svart.

Vad kan detta bero på?

Kör du med överklock nu? IBLAND så har överklocks en tendens att bli ostabila med tiden. t.ex min 4690k gick stabilt i nästan ett halvår innan den ville ha mer volt. Konstigt. Men så kan det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Kör du med överklock nu? IBLAND så har överklocks en tendens att bli ostabila med tiden. t.ex min 4690k gick stabilt i nästan ett halvår innan den ville ha mer volt. Konstigt. Men så kan det vara.

Aaa, eller jag gjorde. Som sagt, inställningarna var kvar, men inte samma effekt.

Men efter en omstart av datorn igår på natten så fick jag bluescreens under uppstarten när man ser windowsloggan. Hände 3 gånger och nu startar inte datorn. Eller man hör att den startar men skärmen stannar svart, inget händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Aaa, eller jag gjorde. Som sagt, inställningarna var kvar, men inte samma effekt.

Men efter en omstart av datorn igår på natten så fick jag bluescreens under uppstarten när man ser windowsloggan. Hände 3 gånger och nu startar inte datorn. Eller man hör att den startar men skärmen stannar svart, inget händer.

Vad har du för nätagg? Något har uppenbarligen givit upp i din dator. För mig låter "uppstarts-symptomet" precis som böjda pins eller defekta minnen. Men även ett söndrigt nätagg kan ge sånna här konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vad har du för nätagg? Något har uppenbarligen givit upp i din dator. För mig låter "uppstarts-symptomet" precis som böjda pins eller defekta minnen. Men även ett söndrigt nätagg kan ge sånna här konsekvenser.

Jag har Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär.

Permalänk
Medlem

Ta ur alla minnen utom ett och nålla bios och prova igen . Du bör ha en clear cmos jumper på kortet

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Ta ur alla minnen utom ett och nålla bios och prova igen . Du bör ha en clear cmos jumper på kortet

Testade detta. Har en 2 pins jumper, så satte en skruvmejsel mot dom i några sekunder, ska räcka va?

Funkade tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Troligen är det något litet på moderkortet som har rykt så att det inte kan hålla kvar den klock som du har ställt in på processorn. Om du kan köra dina minnen i XMP, testa att ställa in det för att se om det skiter sig även där. Vad för kylare kör du på processorn, Noctua D-15 kanske?. Kolla så att processorkylaren kyler som den ska. Kolla också med HWMonitor temperaturen och att processorn visar alla kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vad har du för nätagg? Något har uppenbarligen givit upp i din dator. För mig låter "uppstarts-symptomet" precis som böjda pins eller defekta minnen. Men även ett söndrigt nätagg kan ge sånna här konsekvenser.

Uppdatering.
Datorn funkar att starta och använda nu. Det var min huvudskärm som som inte funkade. När den var inkopplad funkade ingen av skärmarna. Den funkar heller inte på en annan dator.

Skrivet av Fiklm:

Troligen är det något litet på moderkortet som har rykt så att det inte kan hålla kvar den klock som du har ställt in på processorn. Om du kan köra dina minnen i XMP, testa att ställa in det för att se om det skiter sig även där. Vad för kylare kör du på processorn, Noctua D-15 kanske?. Kolla så att processorkylaren kyler som den ska. Kolla också med HWMonitor temperaturen och att processorn visar alla kärnor.

Ska testa köra minnen i XMP.
Min kylare är Noctua NH-U12P SE2. Har HWmonitor uppe och har inte sett några konstiga temperaturer. Alla 4 kärnor visas.