Hjälp mig uppgradera min 5 år gamla dator.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig uppgradera min 5 år gamla dator.

För 5 år hjälpte en kompis mig att bygga en dator och idag känner jag verkligen att den måste uppgraderas.

Vill kunna spela dagens spel men måste inte bli någon super dator. Idag kan ja bara köra tex Overwatch på lägsta o då ligger fps mellan 30-60.

Inte alls kunig alls på datorer så vet inte alls om jag behöver byta ut hela datorn eller om de går att uppgradera den bara.

Postar en bild på mina spesifikationer, om de saknas något som behövs säg bara till så försöker ja kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

För 5 år hjälpte en kompis mig att bygga en dator och idag känner jag verkligen att den måste uppgraderas.

Vill kunna spela dagens spel men måste inte bli någon super dator. Idag kan ja bara köra tex Overwatch på lägsta o då ligger fps mellan 30-60.

Inte alls kunig alls på datorer så vet inte alls om jag behöver byta ut hela datorn eller om de går att uppgradera den bara.

Postar en bild på mina spesifikationer, om de saknas något som behövs säg bara till så försöker ja kolla upp det.

http://i.imgur.com/prN1xsQ.png

Vad har du för nätaggregat?
Du behöver en ny processor, grafikkort och processor kylare.
Vad är din budget?

Permalänk

Skulle föreslå en begagnad 2500k/2600k, samt ett nytt grafikkort. Men du bör som sagt ange en ungefärlig budget.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Om det är av intresse och du har lite tålamod så ska jag sälja av mina komponenter i juli. Därav i5 2500k som du hade kunnat få första-tjing på om det inte är så att du ska köpa komponenterna NU.

Inget fel på någon av mina delar utan de sitter i min nuvarande burk och den används fram tills nästa lön kommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 1080ti Zotac Amp Extreme | Ryzen 1700x | Asus Crosshair VI Hero |
| Corsair h110 v2 | 16gb Corsair 3000mhz ddr4 | Corsair 570x rgb | Corsair hx1000 |

Permalänk
Medlem

En begagnad Core i7 2600k eller 2700k. Och ett nytt grafikkort så kommer den datorn klara av nya spel bra.
Vänta tills RX 480 visats den 29 juni innan du köper grafikkort skulle jag rekommendera.
Du kan ju även dubbla minnesmängden till 16GB om du känner att du ligger på gränsen med 8GB.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin:

Vad har du för nätaggregat?
Du behöver en ny processor, grafikkort och processor kylare.
Vad är din budget?

Bra fråga,
PÅ nätaget stod det CX600.

Buggeten kanske är mellan 5-7 k ish.

Skrivet av jOnÄTÄn:

En begagnad Core i7 2600k eller 2700k. Och ett nytt grafikkort så kommer den datorn klara av nya spel bra.
Vänta tills RX 480 visats den 29 juni innan du köper grafikkort skulle jag rekommendera.
Du kan ju även dubbla minnesmängden till 16GB om du känner att du ligger på gränsen med 8GB.

Beganat? Används sånt? Kan verkligen inte mycket om vad som används.

Tänker du jag ska vänta pga de andra droppar i pris?

Va för grafikkort ska man isf ha?

Permalänk
Medlem

Måste vara en konstig kompis som parade ihop ett topp moderkort med en så sopig processor.

Processorn går som tidigare nämnts att få tag på I5 2500k eller I7 2600k, dom håller bra klass fortfarande. Samt ett grafikkort. Det är de två saker du behöver uppdatera på datorn.
Samt formatera diskarna, installera Win 10. Kanske ny processorkylare. Så ska det gå att köra Overwatch riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Det finns några I5 till salu på nätet som du kan pruta på. Grafikkort så ligger gtx 1070 inom din budget. Eller vänta någon vecka och köp ett 980TI när priset gått under 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

Bra fråga,
PÅ nätaget stod det CX600.

Buggeten kanske är mellan 5-7 k ish.

Beganat? Används sånt? Kan verkligen inte mycket om vad som används.

Tänker du jag ska vänta pga de andra droppar i pris?

Va för grafikkort ska man isf ha?

En begagnad i7 2600k/2700k kostar ca 1000 kr.
Sen kan du väl uppgradera gratis till Windows 10.
Grafikkort + CPU kylare + kylpasta = 5700kr
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9478907/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Måste vara en konstig kompis som parade ihop ett topp moderkort med en så sopig processor.

Processorn går som tidigare nämnts att få tag på I5 2500k eller I7 2600k, dom håller bra klass fortfarande. Samt ett grafikkort. Det är de två saker du behöver uppdatera på datorn.
Samt formatera diskarna, installera Win 10. Kanske ny processorkylare. Så ska det gå att köra Overwatch riktigt bra.

Minns ej hur det var men för mig jag inte hade så mycket pengar så därav tog han ett moderkort som skulle hålla ett tag sa han ( har jag för mig).
Okej, I7 låter bra? Men som sagt, kan inget o vet inte alls hur dom skilljer sig i pris.

Jaså? Vill man ha Win 10? Brukar alltid säga nej till uppdateringen när windows frågar.

Skrivet av Kevin:

En begagnad i7 2600k/2700k kostar ca 1000 kr.
Sen kan du väl uppgradera gratis till Windows 10.
Grafikkort + CPU kylare + kylpasta = 5700kr
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9478907/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9478907/

Vart hittar man dessa beganade, kanske finns en marknasds del på detta forum(såg dock ingen)?
MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming, de är bra grafikkort?

Ledsen för alla dumma frågor, vill bara vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

Minns ej hur det var men för mig jag inte hade så mycket pengar så därav tog han ett moderkort som skulle hålla ett tag sa han ( har jag för mig).
Okej, I7 låter bra? Men som sagt, kan inget o vet inte alls hur dom skilljer sig i pris.

Jaså? Vill man ha Win 10? Brukar alltid säga nej till uppdateringen när windows frågar.

Vart hittar man dessa beganade, kanske finns en marknasds del på detta forum(såg dock ingen)?
MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming, de är bra grafikkort?

Ledsen för alla dumma frågor, vill bara vara säker.

Skapa en annons för 15kr här på Sweclockers där det står att du söker en i7 2600k/2700k och ett GTX 980Ti så kommer folk att kontakta dig.
980Ti är det bästa kortet som existerar just nu innan 1080 släpps. Det kommer sjunka i pris också på grund av det.

Skapa en annons med kommentarer så kan vi vara med och hjälpa dig med priserna osv.

Permalänk
Medlem

@Cambro:

finns en marknadsdel här
Marknaden

vilket 980TI du väljer har marginel betydelse utan handlar mer om vilket utseende som tilltalar en mest sedan kan ljudnivån och sånt variera lite
nedan är några efter en snabb sökning
EVGA 980TI hybrid
MSI 980TI
I7 2600K

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Det finns några I5 till salu på nätet som du kan pruta på. Grafikkort så ligger gtx 1070 inom din budget. Eller vänta någon vecka och köp ett 980TI när priset gått under 4000kr.

Varför går priset ner om någon vecka?

Skrivet av Kevin:

Skapa en annons för 15kr här på Sweclockers där det står att du söker en i7 2600k/2700k och ett GTX 980Ti så kommer folk att kontakta dig.
980Ti är det bästa kortet som existerar just nu innan 1080 släpps. Det kommer sjunka i pris också på grund av det.
Skapa en annons med kommentarer så kan vi vara med och hjälpa dig med priserna osv.

Så bör jag köpa grafikkort nytt eller begangat? Känns som nytt borde vara mycket bättre?
Samt fick inte göra en annons på marknaden? Var det de du menade med 15 kr eller vad ?=)

Min kompis sa jag borde bytta ut chassit med, vet ej. Tycker det känns onödigt? Är ett cooler master chassi men kan ej hitta model :/

Låt oss säga jag har 7 k.
Antar jag behöver:
i7 2600k/2700k?
Grafikkort
CPU kylare
mer?

De du länkade Kevin till Inet såg rätt bra ut, men som sagt. Kan inget så att ja säger de såg bra ut betyder ej mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

Varför går priset ner om någon vecka?

Så bör jag köpa grafikkort nytt eller begangat? Känns som nytt borde vara mycket bättre?
Samt fick inte göra en annons på marknaden? Var det de du menade med 15 kr eller vad ?=)

Min kompis sa jag borde bytta ut chassit med, vet ej. Tycker det känns onödigt? Är ett cooler master chassi men kan ej hitta model :/

Låt oss säga jag har 7 k.
Antar jag behöver:
i7 2600k/2700k?
Grafikkort
CPU kylare
mer?

De du länkade Kevin till Inet såg rätt bra ut, men som sagt. Kan inget så att ja säger de såg bra ut betyder ej mycket.

1080 släpps snart det är därför 980Ti kommer sjunka i pris. Att köpa begagnat är inga problem speciellt inte på något så nytt.
Okej, det kanske du inte kan då det är 3 månaders medlemskap innan du kan lägga upp en annons om jag minns rätt.

Det kostar 15kr att lägga upp en annons.

Om du köper allt begagnat så kommer du att ha råd med ett nytt chassi och 16GB RAM. Men det är ju bara om t.ex grafikkortet är för långt samt att 16GB RAM är inte ett måste.

Här har du processorn.
http://www.tradera.com/item/344505/260053188/intel-core-i7-26...

http://www.tradera.com/item/344505/259987128/intel-core-i7-27...

http://www.tradera.com/item/344505/260023887/intel-core-i7-27...

Jag hittar inget begagnat 980Ti till bra pris så antingen får du vänta eller köpa ett nytt. Jag hittade ett för 4 500kr.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236883-msi_ge...

Permalänk
Medlem

Lutar kanske mer mot att bara köpa en ny dator trots allt. Kan ändå inget om att uppgradera datorn.

Förslag 1
Ska vara 480 kort på grafikkortet men de släpps först nästa vecka.

Förslag 2

Enda skillnaden är grafikkortet.
Som ni ser har budgeten gått upp lite.

Enligt min kompis kommer dessa hålla 5 år utan några problem, speciellt de senare allternativet. Dock sa han att de ej finns något datum när 1070 släpps.

Vad tycker ni om denna build?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

Lutar kanske mer mot att bara köpa en ny dator trots allt. Kan ändå inget om att uppgradera datorn.

Förslag 1
Ska vara 480 kort på grafikkortet men de släpps först nästa vecka.

Förslag 2

Enda skillnaden är grafikkortet.
Som ni ser har budgeten gått upp lite.

Enligt min kompis kommer dessa hålla 5 år utan några problem, speciellt de senare allternativet. Dock sa han att de ej finns något datum när 1070 släpps.

Vad tycker ni om denna build?

Inet kommer säga att du måste välja 2133Mhz minnen istället. Det finns ett EVGA nättagg 200kr billiagre. Ser annars helt okey ut.

Däremot skulle jag i ditt fall kika på den här:
https://greattech.se/product.html/infinity-gt-2?category_id=3...

GTX 1070 har redan släppts, däremot är dessa slut hos tillverkaren då efterfrågan är enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

GTX 1070 har redan släppts, däremot är dessa slut hos tillverkaren då efterfrågan är enorm.

Var det jag menade, my bad.

Men är det värt att vänta på 1070 ellr köra 480 kortet ?

Permalänk
Medlem

@Cambro:

Det beror på din budget, GTX 1070 är ett mer high end kort. Men RX 480 kommer vara prisvärt antagligen i klass med GTX 980 men billigare.
1070 för runt 5000kr och RX 480 för runt 2700kr+ eller nått.

Ny processor är nog lättast att byta ut på din dator. Här på forumet säljs en del sådana. Då slipper du köpa en massa andra delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Inet kommer säga att du måste välja 2133Mhz minnen istället.

Eller så säger man till Inet att bara köra dem i stock, 2133MHz. Överklockar man dem sedan med XMP när man har fått den.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.