Uppgradering av speldator, Ca 10k budget

Permalänk
Medlem

Uppgradering av speldator, Ca 10k budget

Hejsan! Som så många andra är jag nu sugen på att uppgradera min dator till de nya nvidia korten. Planen ligger just nu på att uppgradera till en i7 6700k och en GTX 1070 (ASUS eller EVGA har jag läst ska vara bäst).

Sen tidigare har jag följande:
Windows 7 som skall uppgraderas till Windows 10 i och med uppgraderingen av hårdvara
Chassi: Fractal Design R4
Nätaggregat: 650W nätaggregat (Tror det är Cooler master, är osäker)
CPU: i5 4670k
HDD: 1tb SATA hdd
SSD: 128gb SSD
Minne: 8gb DDR3
Grafikkort: GTX 680
Noctua CPU kylare, kommer ej ihåg märket, men den kyler nuvarande i5 4670k bra
Har även 4 st 140mm fläktar installerade i chassit, 2 in och 2 ut kör jag just nu.
Kommer ej heller ihåg vilket moderkort jag har, men det spelar ingen roll eftersom det måste bytas oavsett.

Det jag behöver hjälp med är att hitta nya minnen (Vet t.ex. inte hur stor skillnad det är mellan de olika DDR4 minnena gällande hastighet, hur mkt skillnad det är mellan 2400Mhz och 3000Mhz etc)

Jag har också sen tidigare insett att mitt inköp av en 128gb SSD var ett dåligt val och har beslutat att det skall införskaffas en 256gb SSD som får komplettera den nuvarande 128gb SSD. Tanken är så att lägga in windows på 128gb SSD:n och sen ha 256gb SSD:n för spel och sedan återanvänta 1tb SATA HDD:n för allt annat.

Sedan har jag också läst lite grann om GTX 1070 och har sett att det överlägset köps ASUS kort, jag vet dock inte varför (Klockfrekvens eller något sådant kanske?) Vet däremot att EVGA säljs mycket pga att kundsupport och garanti ska vara bra så valet står väl mellan dessa just nu, såvidare det inte visar sig att något annat kort är bättre.

Utöver det så har jag väl tänkt att eftersom jag ändå ska byta grafikkort så borde jag uppgradera CPUn, enligt nått benchmark test jag googlade fram så var det ca 21% skillnad i prestanda mellan 4670k och 6700k så jag antar att detta är befogat.

Önskvärt är väl också ett ATX kort, aldrig gillat mATX.

Spel jag kör just nu och ska spela i framtiden:
Arma 3
Battlefield 1
CS:GO
Starcraft 2
World of Warcraft

Kom gärna med tips och förslag, det går självklart att tänja på budgeten något.

Permalänk
Medlem

Det blir i princip omöjligt att hålla sig vid 10,000SEK. Men, någonting i den här stilen, passar dig nog.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9479504/

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Varför ska du uppgradera processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det blir i princip omöjligt att hålla sig vid 10,000SEK. Men, någonting i den här stilen, passar dig nog.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9479504/

Priset är självklart tänjbart något, finns det någon speciell anledning till att du valde MSI GTX 1070? Undrar också ifall det är någon märkbar skillnad mellan t.ex. ett 2400 MHz ram mot 3000 MHz.

Kanske även borde diskutera ifall det är rimligt att vänta tills AMD släpper sina grafikkort i hopp om att nvidia kortens priser skall gå ner något

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Varför ska du uppgradera processorn?

Tanken var väl att jag googlade upp ifall det var någon nämnvärd skillnad mellan min gamla processor och nyare.
Fick då fram att enligt något benchmark test så var det 21% ökning i prestanda vilket jag tycker är rätt mycket ändå. Du kanske tycker annorlunda (alt. vet bättre)?

Permalänk
Medlem

Hade kört på ett GTX 1070 och en Samsung 250GB och behållt resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hade kört på ett GTX 1070 och en Samsung 250GB och behållt resten.

Du tror inte att det gör någon nämnvärd skillnad att uppgradera processorn och minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscccc:

Du tror inte att det gör någon nämnvärd skillnad att uppgradera processorn och minnen?

Din i5 kommer duga utmärkt till spel ihop med GTX1070.
Kör på den och uppgradera till någon av Intels kommande generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscccc:

Du tror inte att det gör någon nämnvärd skillnad att uppgradera processorn och minnen?

Uppgrdera till en 4790k isf så slipper du byta moderkort och minnen

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Din i5 kommer duga utmärkt till spel ihop med GTX1070.
Kör på den och uppgradera till någon av Intels kommande generation.

Hmm okej, vet man när Intels nästa generation kommer?

Skrivet av erssn:

Uppgrdera till en 4790k isf så slipper du byta moderkort och minnen

Är det verkligen värt att lägga 3000kr på ett gammalt kort bara för att slippa byta moderkort och minnen? Känns som man ändå måste göra det förr eller senare

Permalänk
Medlem

Märkte nu att jag glömt berätta om vilka typer av spel jag kör, uppdaterar tråden för detta.. ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem

själv har jag nedgraderat till en 2700k från en 4770k och märker ingen skillnad i spel med mitt gtx 980. Visserligen ligger den på 4.8ghz men ändå

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

själv har jag nedgraderat till en 2700k från en 4770k och märker ingen skillnad i spel med mitt gtx 980. Visserligen ligger den på 4.8ghz men ändå

Nej givetvis, dom flesta spel kräver ju inte så tung CPU, jag spelar dock Arma 3 (Ett av dom där sällsynta spelen där CPU faktiskt betyder något)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscccc:

Nej givetvis, dom flesta spel kräver ju inte så tung CPU, jag spelar dock Arma 3 (Ett av dom där sällsynta spelen där CPU faktiskt betyder något)

Frågan är ju hur mycket skillnad det blir från din 4670k, hade själv en sådan innan min 4770k. Klocka den lite? Går ju att få upp den i skylake stockprestanda utan problem! Du skrev inte vilket moderkort du har?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd

en 4670 i orginal utförande är inte en flaskhals i 99% av spelen och liten fps skillnad med en i7 på ett 1070 även om det är 21% så använder inte spel all cpu kraft och i dom oftastl är grafikkortet flaskhals även i datorn du har med ett 1070 ...en 4670k har bra oc potential och 4400mhz + brukar inte vara något problem så en uppgradering till 6700 är rätt värdelös då den med ddr 4 på 3000mhz i bästa fall får några få fps extra men du skulle aldrig märka skillnaden ...och nej är inte värt att köpa en 4790k till gamla heller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Frågan är ju hur mycket skillnad det blir från din 4670k, hade själv en sådan innan min 4770k. Klocka den lite? Går ju att få upp den i skylake stockprestanda utan problem! Du skrev inte vilket moderkort du har?

Har läst att bara uppgradera från i5 till i7 gör sjuk skillnad i det spelet. Problemet är att spelet är så dåligt kodat så den utnyttjar inte datorns hårdvara till max.

CPUn jag har nu är klockad till 4.1Ghz, tänker klocka även ifall jag köper ny processor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscccc:

Har läst att bara uppgradera från i5 till i7 gör sjuk skillnad i det spelet. Problemet är att spelet är så dåligt kodat så den utnyttjar inte datorns hårdvara till max.

CPUn jag har nu är klockad till 4.1Ghz, tänker klocka även ifall jag köper ny processor!

Om spelet är dåligt och inte utnyttjar datorn till max varför skulle då en i7 hjälpa :)? Får du kass fps nu?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

en 4670 kommer i orginal utförande inte vara flaskhals i 99% av spelen och är väldigt liten fps skillnad med en i7 på ett 1070 och även om det är 21% så använder spel inte all cpu kraft och i dom flesta fall är grafikkortet flaskhals även i datorn du har med ett 1070 ...en 4670k har bra oc potential och 4400mhz + brukar inte vara något problem så en uppgradering till 6700 är rätt värdelös då den med ddr 4 på 3000mhz i bästa fall får några få fps extra men du skulle aldrig märka skillnaden ...och nej är inte värt att köpa en 4790k till gamla heller

Håller väl delvis med, det enda som egentligen drar mig till att köpa ny processor är för Arma 3 sen kan man ju tycka att det är onödigt att köpa delar för 5000 bara för att kunna klara av att spela 1 spel.

i Arma 3 så är varje fps värderlig, jag sitter nu på ca 30fps på multiplayer, tanken är väl att det vore trevligt om ny processor kunde boosta upp den 10+ fps

Men det är definitivt ett bra argument för att inte byta ut processorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Om spelet är dåligt och inte utnyttjar datorn till max varför skulle då en i7 hjälpa :)? Får du kass fps nu?

För han får HT så cpu´n blir snabbare per kärna då spelet belastar cores väldigt hårt så blir i7an snabbare men än i5 men man kan kompensera det med oc på i5an och är en av en handfull spel man faktiskt kan märka lite skillnad med en i7 mot i5 men samtidigt så kan en i5 med oc matcha en i7a med ht som är vanlilla

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Om spelet är dåligt och inte utnyttjar datorn till max varför skulle då en i7 hjälpa :)? Får du kass fps nu?

Har väl ca 30 fps i multiplayer just nu vilket ändå är decent för hyffsade datorer (Spelet är så pass hemskt optimerat), grafikkort gör inte jättemycket i det spelet. Jag kan inte svara på varför en i7 ska hjälpa, har läst en del på olika forum och där säger folk att det gör stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

För han får HT så cpu´n blir snabbare per kärna då spelet belastar cores väldigt hårt så blir i7an snabbare men än i5 men man kan kompensera det med oc på i5an och är en av en handfull spel man faktiskt kan märka lite skillnad med en i7 mot i5 men samtidigt så kan en i5 med oc matcha en i7a med ht som är vanlilla

Givetvis är ju tanken att överklocka ifall jag bestämmer mig för att köpa processor, om jag bestämmer mig för ny processor så gör jag ju det för att jag vill maximera min fps i Arma 3, det känns som det är egentligen enda skälet till att fixa ny processor i nuläget efter vad folk har skrivit i tråden och så. Då känns det dumt att inte försöka maximera FPSen genom att inte överklocka

Permalänk
Medlem

Om man bestämmer sig för att strunta i att uppgradera CPUn så kanske man ska gå ett steg längre och köra på GTX 1080 istället.

Kan ju vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscccc:

Har väl ca 30 fps i multiplayer just nu vilket ändå är decent för hyffsade datorer (Spelet är så pass hemskt optimerat), grafikkort gör inte jättemycket i det spelet. Jag kan inte svara på varför en i7 ska hjälpa, har läst en del på olika forum och där säger folk att det gör stor skillnad

Allright, jag är med på vad du menar. Men du får nog tänka över om det är värt att spendera så mycket mer pengar på ett nytt moderkort och processor om det bara skulle hjälpa i typ en titel...

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Allright, jag är med på vad du menar. Men du får nog tänka över om det är värt att spendera så mycket mer pengar på ett nytt moderkort och processor om det bara skulle hjälpa i typ en titel...

Jo det känns ju väldigt onödigt att spendera så mycket pengar på endast 1 titel, jag håller med. Får dock se, är det spelet jag har kört mest dom senaste månaderna och en expansion släpps i juli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miscccc:

Håller väl delvis med, det enda som egentligen drar mig till att köpa ny processor är för Arma 3 sen kan man ju tycka att det är onödigt att köpa delar för 5000 bara för att kunna klara av att spela 1 spel.

i Arma 3 så är varje fps värderlig, jag sitter nu på ca 30fps på multiplayer, tanken är väl att det vore trevligt om ny processor kunde boosta upp den 10+ fps

Men det är definitivt ett bra argument för att inte byta ut processorn

Ja känns som en tråkig utgift haha ...men jag tycker helt klart du ska köra en oc på den du har det finns mycket att hämta ur en 4670k och 4300-4600mhz vilket blir ganska många % ökning mot orginal och har hemskt svårt att tro det är mer än väldigt lite skillnad på i7 eller i5med oc ens i det

Är inte MP men skillnaden i bench är väldigt liten och kanske finns några fps att hämta med snabbare ram + i7 där men skulle gissa det är marginellt även där men är svårt att säga exakt då arma både nya och gamla är cp spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscccc:

Hmm okej, vet man när Intels nästa generation kommer?

Är det verkligen värt att lägga 3000kr på ett gammalt kort bara för att slippa byta moderkort och minnen? Känns som man ändå måste göra det förr eller senare

Slutet av 2017 tror jag det är.

Absolut inte. Möjligtvis om du hittar en begagnad.

Börja med att köpa ett GTX 1070 eller RX 480 samt en Samsung 250GB.
Skulle du inte vara nöjd med prestandan är det bara att byta resten.
Problem solved

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Slutet av 2017 tror jag det är.

Absolut inte. Möjligtvis om du hittar en begagnad.

Börja med att köpa ett GTX 1070 eller RX 480 samt en Samsung 250GB.
Skulle du inte vara nöjd med prestandan är det bara att byta resten.
Problem solved

Kommer nog köra på det tror jag, testa och se helt enkelt. Har du någon åsikt om vilken 1070 som är bäst?

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig bli nöjd med prestandan i Arma 3, som jag förstått det är prestandan beroende på servern i de allra flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Du kommer aldrig bli nöjd med prestandan i Arma 3, som jag förstått det är prestandan beroende på servern i de allra flesta fallen.

Givetvis är jag med på detta, men jag vill göra så mycket jag kan från min sida.

Permalänk
Medlem

@miscccc Detta kanske kan vara värt att ta i beaktning innan du köper ny CPU

4690k vs 4790k i Arma3 https://www.youtube.com/watch?v=aDqa1TEEVW8
4790k vs 6700k i Arma3 https://www.youtube.com/watch?v=NIAuC1fNMcY

Själv skulle jag ju då inte tycka att de pengarna ett nytt moderkort, cpu och minne kostar är värt de fåtal FPS du skulle få ut.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.