HTC Vive i svenska butiker den 23 juni

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive i svenska butiker den 23 juni

Efter att ha kommit ikapp med tillverkningen och möta efterfrågan går HTC ett steg längre i att kommersialisera VR-headsetet Vive, som lagom till midsommar dyker upp i svenska butiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var ligger logiken i att man ska betala samma pris som vid beställning plus frakt?

Det betyder ju att fraktkostnaden är påhittat och de kunde lika gärna lagt samma pris och haft "gratis frakt". Suck.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Precis så det är här: https://www.inet.se/produkt/1999813/htc-vive/#merinfo
Ser man en på butikshyllan kanske man inte kan hålla sig längre haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var ligger logiken i att man ska betala samma pris som vid beställning plus frakt?

Det betyder ju att fraktkostnaden är påhittat och de kunde lika gärna lagt samma pris och haft "gratis frakt". Suck.

En teori är att frakten är en utgift som HTC har sen väljer de själva hur de tar in den och det självklara är väl att lägga påslaget på alla enheter.

Går de i plus pga. frakt-summan däremot så kan man diskutera saker och ting.

Med detta sagt så har jag ingen aning om hur det fungerar i praktiken.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Var ligger logiken i att man ska betala samma pris som vid beställning plus frakt?

Det betyder ju att fraktkostnaden är påhittat och de kunde lika gärna lagt samma pris och haft "gratis frakt". Suck.

Att beställa hem är en separat frakt från HTC. En massleverans till butik är betydligt billigare och givetvis kan inte leverantören ta samma pris som återförsäljare, då förfaller ju själva saken med just återförsäljare.

DVS:

Dom MÅSTE vara dyrare än återförsäljaren. Annars kommer inte återförsäljaren ta in produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

...
Dom MÅSTE vara dyrare än återförsäljaren. Annars kommer inte återförsäljaren ta in produkten.

Men nu är det ju fortfarande billigare att beställa från Vive's hemsida än att köpa i butik.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta hur det ser ut på deras fabriker? Använder HTC Foxconn också? Vilka använder Oculus m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Oj oj, kan det vara en tillfällighet att de släpps i Sverige nu när förmodligen steamrean börjar samma dag?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MrVodka:

Oj oj, kan det vara en tillfällighet att de släpps i Sverige nu när förmodligen steamrean börjar samma dag?

Är det så? Att steamrean brukar vara high and beyond nu vid den svenska midsommarn?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Var ligger logiken i att man ska betala samma pris som vid beställning plus frakt?

Det betyder ju att fraktkostnaden är påhittat och de kunde lika gärna lagt samma pris och haft "gratis frakt". Suck.

Att fraktkostnaden är direkt påhittad tror jag inte. Men det är väl en definitionsfråga för all typ av prissättning å andra sidan ;).

Jag skulle gissa på att det rör sig om följande:
1. Webhallen kan ta ett lite högre försäljningspris. Alternativet att beställa från steam är ändå inte billigare.
2. Vet inte vad inköpspris för webhallen är men marginalerna kan vara så små att det inte går att få vinst annars.
3. Webhallen måste förhålla sig till svensk lagstiftning. Exempelvis reklamationsrätt på tre år och ångerrätt vilket inte steam behöver tänka på. Vidare kommer webhhallen säkerligen ge support på grejerna vilket man behöver fakturera någonstans. Det är ju lite av en chansning hur mycket de här headsetsen kommer kosta i problem framöver.

Men det är svårt att sia närmre om utan att veta inköpspris och kostnadskalkyler på support och liknande. För egen del hade jag föredragit en svensk välkänd återförsäljare över en utländsk aktör om det uppstår problem med produkten :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att det är samma pris. Orättvisan för några förlorade hundralappar hade annars skapat en Sweclockers-riot nästan lika stor som efter vilken Oculusnyhet som helst.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Finns det några vettiga spel till Vive ännu?

Permalänk
Medlem

Lite spännande hur man i början av året var så sjukt taggad på en vive att man tom drömde om det varje natt till att när det närmade sig release frågade sig vad man skulle göra med det när man har köpt det. Kunde inte svara på den frågan då det inte fanns ett spel som såg i närheten av roligt ut, mest tech-demos, indiespel och lite rymdpangare som kanske kan vara kul om man gillar star trek..

Hoppet låg till att valve skulle släppa en bomb de suttit på som skulle frälsa vr men icke så intresset dog totalt.

Ni som köpt vive, använder ni den något? dagligen?

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog tills nästa år då priset har sjunkit och bra spel har släppts .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Jag ser än bara Alpha version på VR's.

Och jag vill ha trådlöst om jag ska skaffa mig nån av alla VR's.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det så? Att steamrean brukar vara high and beyond nu vid den svenska midsommarn?

http://whenisthenextsteamsale.com/

http://www.pcgamer.com/steam-summer-sale-dates-have-leaked/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Löfvet:

Lite spännande hur man i början av året var så sjukt taggad på en vive att man tom drömde om det varje natt till att när det närmade sig release frågade sig vad man skulle göra med det när man har köpt det. Kunde inte svara på den frågan då det inte fanns ett spel som såg i närheten av roligt ut, mest tech-demos, indiespel och lite rymdpangare som kanske kan vara kul om man gillar star trek..

Hoppet låg till att valve skulle släppa en bomb de suttit på som skulle frälsa vr men icke så intresset dog totalt.

Ni som köpt vive, använder ni den något? dagligen?

Jag använder min dagligen. Lucky's Tale (Oculus-spel men kör med Revive), Elite Dangerous, Assetto Corsa, Euro Truck Simulator, Alien Isolation, Budget Cuts, Flight Sim X och med VorpX så kan jag även köra icke-VR spel med full headtracking osv. Och det kommer ständigt nya saker att testa med.

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Yes det är nog så kan jag tänka mig.