Permalänk
Medlem

uppgradering av prossesor?

Hej Sweclockers forum, har tänkt att "friska upp" min dator, har en AMD athlon 860k på 4.4Ghz och har vart helt "ok" men man känner att min FPS är ganska låg i spel som CS:GO och Overwatch (har en GTX 970 ganska ny ca 8 mån gammal), min gissning är att det är processorn är inte "up to snuff" och man undrar om det är tid att uppgradera.
Min inkomst är inte så hög (studerande) och då kommer frågan om det är värt att leta på blocket, sweclockers o.sv. efter begagnade delar eller om det är värt att spara till något som är mer "high-end"?

Specs för tillfället;
ASUS STRIX GTX 970
AsRock extreme4 am2+ ATX moderkort
AMD Athlon 860k (så klart)
Deepcool Gamer Storm Maelstrom 240T (vattenkylning, fick den med moderkortet o processor'n)
8GB ram
2st SSD's i RAID 0

Edit; Om jag ska köpa begagnat ska jag kolla mer för AMD än Intel eller tvärtom?

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite konfunderad. Det lär vara FM2+ du har? Inte AM2+? AM2+ är en stenåldersplattform... Men FM2+ är också en simplare plattform, de bästa från AMD använder AM3+.

Hur som så kommer du inte hitta något som är värt att uppgradera till på någon av de två plattformarna. Det är nytt moderkort som behövs för att du ska få en processor som håller måttet idag för spelande. Då kostar det dessvärre lite mer också.

Om du kikar på begagnat så ska du absolut titta på Intel. De har varit flera steg före de senaste 5-6 åren nu. Kika på om du hittar moderkort+processor med socket 1150, minst en i5 och gärna z87/z97 moderkort och K-processor. 1151 är den senaste socketen, och hittar du det till schysst pris så är det ju inte fel. 1155 är den äldre än 1150 och helt ok fortfarande idag men då ska det nog vara en i7 för att det ska vara värt att köpa (sitter på en sån själv t.ex.)

Edit: Det är soklart din processor som är för seg idag. Kika här till exempel http://www.techspot.com/review/1180-overwatch-benchmarks/page.... Lååångt långsammare än till och med en 5 år gammal i5 (2500K på socket 1155)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Men sånt händer när man kunde spendera 3k för chassi, morderkort, kylare, processor, agrigatet och rammet man fick göra det bästa av saken. Tro mig denhär datorn är springer varv över min gamla dator </3
Edit; Oh my, så kass är min dator nu ^^' herre min ge.