Sony: "Playstation 4 Neo ska hindra spelare från att gå över till PC"

Permalänk
Medlem

Om de verkligen siktade på att konkurrera med PC-plattformen, tror jag det vore betydligt mycket effektivare att tillåta styrning med tangentbord och mus i konsolspelen. Handkontrollstvånget är konsolernas största handikapp gentemot PC-plattformen, om ni frågar mig. Hårdvaruförutsättningarna finns redan där utan några nya versioner. Alla konsoler sedan förra generationen har USB-kontakter, det är bara en mjukvarufråga.

En annan fråga är huruvida man inte tappar man förtroende bland de early adopters som sitter med den bara något år eller två gamla ursprungsversionen, och potentiellt inte kan spela nya spel helt optimalt, eller i värsta fall inte alls? Varför ska de plocka upp PS5 snart efter release när det beger sig? De lär sig nog sin läxa, lika bra att hålla an något år och få "fullversionen".

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Komiskt uttalande efter att Microsoft presenterat Project Scorpio. Varför skulle någon välja PS4 Neo när både Scorpio och PC har snabbare hårdvara och troligen kommer få större spelutbud båda?

Som PS4-ägare kan jag inte direkt påstå att Sony gjort mycket för att få ut nya spel till PS4. Multiplattformtitlar och remasters i överflöd, betydligt färre exklusiva nya titlar även om jag tycker att Uncharted 4 och Infamous: Second Son är värda att nämnas.

Det som känns mest komiskt här tycker jag är att många på forumet verkar bli provocerade eller känner sig hotade av nyheten.
Jag tolkar Sonys uttalande som. "Vi ser att kärn publiken ser ut att falla tillbaka till högpresterande datorer. Detta för att dom vill uppleva den bästa grafiken. Så här finns ett bra tillfälle för dom att stanna kvar."

Det är ju knappast så att dom skryter eller påstå sig vara bäst, utan bara en förbättring i hopp om att behålla sina fans.

Sen att någon påstår 4k och 60 fps som många har som riktlinje vet jag inte var det kommer ifrån. Jag kan tänka mig att det kanske blir 1080p uppskalat till 4k, 30 eller 60 fps. Mycket beroende på var man lägger ribban för grafiken. Men man nämner inget om uppskalat eller inte.
Frågan är bara hur många har en 4k tv idag eller när spelkonsolen släpps? Jag tror inte alltför många. Så 4k är kanske bara mer att försöka få igång utvecklingen som annars går rätt segt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Håller med författaren av denna artikel: http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-16-microsofts-mixed...

Xbox one Scorpio som släpps 2017 tillsammans med Microsofts slopande av exklusiva titlar för konsolen där istället titlarna fungerar även på windows 10 gör att det är dumt att köpa en Xbox one idag och det är frågan om varför man vill köpa en vid julen 2017 när Scorpio släpps istället för att köpa en bra PC där utbudet av spel är större. Spel som utvecklas idag med release datum 2018 och 2019 lär göra det med scorpio i åtanke så det finns stora frågetecken om hur bra de kommer fungera med äldre Xbox one och Microsoft är väldigt luddiga när de svarar på den frågan.

Playstation 4 Neo däremot har fortfarande ett existensberättigande då Sonys ekosystem ligger separat från PC i motsats ill Microsofts.

Jag antar för dom som ha det enkelt att spela utan att behöva göra en massa inställningar för att få spelet att flyta (om man har sämre burk). Jag tycker att det är underbart att man får spel på båda plattform eftersom jag spelar både PC och konsol.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Folk här är helt insnöade i PC. Det finns många gamers där ute som inte vill ta i en PC med tång ens, men en del av dem vill nog gärna kunna uppgradera den på detta vis.

Skrivet av Pepsin:

...

Man undrar också varför både Microsoft och Sony valde att inte göra nuvarande konsoler mer kraftfulla från början. Kom 4K och VR helt som en överraskning? Trodde de att spelare skulle nöja sig med 720p de närmsta 5-6 åren efter release?

Typ ja.

Och när PS4 kom var Sony konkursfärdigt, de hade och har fortfarande inte råd att saluföra en maskin med initiala förluster som de gjort tidigare. Det var därför som PS Vita dumpades.
Microsoft å sin sida designade ju sin maskin för TV TV TV och spel knutna till ens användarkonto och ville allmänt ha en enkel maskin och slippa allt (hårdvaru)strul som det var de första åren med 360.

Båda var i ett läge där det inte var alldeles självklart att konsoler hade en framtid. Speciellt för MS där Xbox och hårdvara i allmänhet alltid varit ett yvigt inslag i företagets produktportfölj. Det fanns krafter hos MS som ville avveckla hela Xboxdelen.

Skrivet av Alucius:

Håller med författaren av denna artikel: http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-16-microsofts-mixed...

Xbox one Scorpio som släpps 2017 tillsammans med Microsofts slopande av exklusiva titlar för konsolen där istället titlarna fungerar även på windows 10 gör att det är dumt att köpa en Xbox one idag och det är frågan om varför man vill köpa en vid julen 2017 när Scorpio släpps istället för att köpa en bra PC där utbudet av spel är större. Spel som utvecklas idag med release datum 2018 och 2019 lär göra det med scorpio i åtanke så det finns stora frågetecken om hur bra de kommer fungera med äldre Xbox one och Microsoft är väldigt luddiga när de svarar på den frågan.

Playstation 4 Neo däremot har fortfarande ett existensberättigande då Sonys ekosystem ligger separat från PC i motsats ill Microsofts.

Xbone som projekt är ju väldigt misslyckad egentligen. Den var som sagt designad för TV TV TV, Kinnect, spel knutna till ens konto och alltid online. Allt det där har åkt ut genom rutan och slaget är i stort sett förlorat, liksom varumärket, även om den säljer hyggligt. Microsoft har egentligen bara två val i rådande läge: lägga ner, eller boosta Xbox med hjälp av en annan stark produkt man har och möjligen stärka den produkten ytterligare därigenom. MS valde det senare och är i full färd med att integrera Xbox i Windows (10) komplett med cross-buy, cross-play och molntjänster. Observera att det dock bara kommer gälla Windows store, vilket är hela poängen. Det kommer bli som Steam, fast MS har en specialbyggd box. Förresten kommer Steam kastas ut i sinom tid.

Bra artikel.

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker detta är bra. Jag vill tillbaka till tiden då konsoler både var billigare än PC OCH piskade dem i grafikprestanda.

Kommer aldrig hända. Förr var processorer för generella beräkningar svinsvindyra men ändå ganska klena, så därför byggde man specialprocessorer och annat special för ett specifikt ändamål för att få ner kostnaden få upp effektiviteten. Dessutom programmerade man direkt till hårdvaran, och spel på olika plattformar såg ut och fungerade helt olika. Idag är allt det där precis tvärtom.

Skrivet av SolidReactor:

Den nya "konsolen" är väl unreal engine, unity3d och cry engine tillsammans med steam och gog antar jag?
Då menar jag vad konsolernas syfte och funktion var från 80 talet fram till nyligen, nämligen att de var en plattform för både spelskapare och spelare.

Förr var konsoler för spelskaparna en förspecificerad maskin med verktyg att skapa spel på som även har en stor användarbas; samtidigt från andra sidan en produkt för konsumenter som har utbud och tillfredsställande funktionalitet, allt detta där gemene spelar kan handskas med konsolen utan större utmaning eller förkunskaper.

Idag kan i princip alla datorer oavsett specifikation agera som en plattform som konsoler gjorde och gör idag tack vare dessa spelmotorer för spelskapare och steam & gog för spelarna.
Med steam och gog så blir även utbudet både lättillgängligt och lätthanterligt som kassetter och skivor var "i den gamla tiden" för spelarna.

Den enda konkurrensfördelen för konsoler över datorer idag är operativsystemet och pris. Microsoft försöker göra sin OS win10 attraktiv med UWP som distributionsplattform och Valve försöker göra tvärtom med att göra sin distributionsplattform Steam attraktiv med steam machines.
De stora förlorarna i längden blir sony och nintendo om de inte gör något eftersom priset går att motivera med större funktionalitet på en dator jämförelsevis mot dagens konsoler.

Synd att sony tog bort linux på ps3:an, hade sony gått vidare med linux, utvecklat idén och skapat en "sony machiens" (med vulkan) hade det kanske sett annorlunda ut idag för dem.

Nu får förvisso sony ett litet extra förlängt andrum och konkurrensfördelar mot datorer tack vare VR, då konsoler kan agera bättre än vad datorer kan med pris, lättillgänglighet och vara mer lätthanterligt.

Bara några tankar jag delar, trevlig helg!

Du underskattar gravt hur många människor som ser ett stort värde i enkelheten med en "traditionell" konsol. Massvis med konsolspelare är totala teknikanalfabeter, men tycker spel är hur lajbans som helst, och inte sällan är de riktigt bra på spel. Men tekniken begriper de inte. Sony och Nintendo har fortfarande existensberättigande. Microsoft skapar istället en ny nisch med en Windows-konsol, vilket jag tror är oerhört smart egentligen. Det är ju egentligen vad Valve med Steam halvhjärtat har försökt. Jag tror det bara finns plats för en PC-konsol, frågan är om det blir Microsoft eller Valve som tar hem spelet till slut.

Linux på PS3 var enbart för att marknadsföra Cell och sprida kunskap om det.
Anledningen till att x86 är mest använt är för att kunskaperna om det är mest spritt, inte för att det är bäst. För att etablera Cell lät man entusiaster kunna installera Linux i syfte att bekanta sig med Cell, och på så vis öka chanserna att någon skulle se nyttan av den. När forskningsinstitutioner köpte in PS3 en masse och byggde beräkningskluster av dem för ⅓ av priset mot en vanlig klusterdator utan en tanke på att köpa något spel (=enorm ekonomisk förlust för Sony) tog man bort detta.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag undrar: var är Steam Machine och Steam OS?
Om Valve bara kunde få sitt Steam OS att bli lite lättanvänt skulle Steam OS bli en välkommen aktör i spelet om våra pengar

Undrar jag också. Valve måste vakna om inte MS ska köra över dem.

Skrivet av Wasted Hobbit:

4k på hårdvaran i Scorpio och speciellt Neo låter inte direkt som en trevlig upplevelse. Sitter mycket hellre på stabila 1080p 60fps med mer ögongodis så kanske gemene konsol spelare får upp ögonen och kan uppskatta en mer flytande upplevelse.

Scorpio,s reveal var fylld med skitsnack, mycket prat om lite information och mycket buzzwords. Varför ska typ alla presskonferenser gällande hårdvara vara en enda cirkus? Går inte att ta något bolag seriöst. Från NVIDIA,s cringe fest och förskönande av siffror och AMD,s brist på siffror och total avsaknad av karism och sist men inte minst Microsoft med endast två korta snuttar av riktig information och resten var som att kolla på politiker som slingrar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Wasted Hobbit:

Klart man gör, de säljer produkter så att göra något annat vore idiotiskt men det finns gränsen.

NVIDIA höll igång publiken och hade lite karisma men det var en total lekstuga med fans som tog allt som Jen-Hsun Huang sa som guds ord, höjdpunkten då jag förlorade all respekt var när de började dra memes.

AMD hade en otrolig brist på information då de enda "riktiga" siffrorna var ett crossfire benchmark i Ashes of singularity och de visade inte total prestanda. Priset var nog det enda Intressanta de visa upp var kortet i sig självt och priset. Total brist på karisma och dåliga skämt på NVIDIA,s bekostnad.

Microsoft Scorpio reveal var totalt förvirrande och har man lite koll på de tekniska aspekterna så använde de termer som inte betyder något och de pratade om enheten som om den vore magisk.

Varför kan inte de ha en person i stuk med John Carmack under hans keynotes fast med simplare termer för gemene man? Snubben kan snacka och hålla igång och vet vad han snackar om. Är det så svårt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ord. Så mycket ord

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Sony har lärt sig from förra generationen att första prioritet är innehåll, dvs. AAA-spel och dess exklusiva titlar som inte finns någon annan stans, därefter hårdvara.

Xbox scorpio verkar vara Microsoft egna "Steam Machine" i framtiden då dom vill göra allt för att blanda ihop Xbox och Windows 10 till en och samma grej med enda skillnaden att på pc väljer du själv hårdvara och Xbox där du har hårdvara satt ihop från microsoft vart tredje år eller så.
- Speciellt nu när nästintill alla Xbox titlar inte är exklusiva längre utan blir tillgängliga på Windows inom en snar framtid efter xbox-lanseringen.

Själv är jag nöjd med PS4 och antar att deras nya konsol kommer vara deras "PS4 Slim" för samma prislapp medans den vanliga PS4an antigen fasas ut eller blir prissänkt. Väntar just nu på nya God of War. Har en polare som äger Xbox One och tänker köpa PS4 Neo på grund av God of War.

Några spel som jag kommer köpa till PS4 är iaf:
Bloodborne, Crash Bandicoot 1,2,3, Disgaea 5, Days Gone, Dreams, God of War, Gran Turismo 7, Gran Truism Sport, Gravity Rush HD, Gravity Rush 2, Horizon Zero Dawn, Infamous First Light/Second Son, Killzone Shadow Fall, Kingdom Hearts 2.8, Kingdom Hearts 3, The Last Guardian, Ni No Kuni 2, Nier: Automata, Ratchet & Clank, Spider-Man, Tearaway Unfolded, Uncharted 4, Until Dawn, Yakuza, Death Stranding, Dragon Quest Builders, Dragon Quest XI, Firewatch, Little Big Planet, Persona 5, No Man's Sky, Odin's Sphere, Shenmue, Star Ocean V, Tales of Berseria/Zestiria, World of Final Fantasy etc.......och mer som antigen inte är utannonserat som ex. The last of us 2.

Det enda spelet till Xbox One jag är sugen på är Forza Horizon 3, men det kommer till Windows så jag har ingen anledning att skaffa Xbox, speciellt inte när min G27 inte är kompatibel med Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det varierar.
720p är iaf under alla omständigheter fel och det blir inte mer rätt för man upprepar det ofta.

Enda gången 720P upprepas i denna tråd är när andra citerar honom. Eller tänker du på andra trådar?

Permalänk
Medlem

Bzzzzzzt : Compute error.

Sony is evil, send in the terminators.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Enda gången 720P upprepas i denna tråd är när andra citerar honom. Eller tänker du på andra trådar?

Andra trådar.
Blivit nån slags stående sanning här. Med 10 "likes" på varje för att på nått sätt fira okunnigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Samtidigt så försöker Microsoft att göra det enklare att välja vart du vill spela. Kommer nog bli att bli mycket exklusiva saker till Microsoft i framtiden, mer spelare brukar ju betyda det iallafall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Detta gör mig bara mer benägen att köpa en PC i framtiden. Varför köpa en ny konsol vartannat år för 4000kr när man kan köpa ett nytt grafikkort för samma pris om man vill uppgradera?

Eventuellt ny CPU och moderkort också. Kan röra sig om fler delar när de ändrar gränssnitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Eventuellt ny CPU och moderkort också. Kan röra sig om fler delar när de ändrar gränssnitten.

Fast en ny cpu håller längre än en generation. Kolla bara på i7 2700k.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Du underskattar gravt hur många människor som ser ett stort värde i enkelheten med en "traditionell" konsol. Massvis med konsolspelare är totala teknikanalfabeter, men tycker spel är hur lajbans som helst, och inte sällan är de riktigt bra på spel. Men tekniken begriper de inte. Sony och Nintendo har fortfarande existensberättigande.

Du får ursäkta oskicket att redigera merparten av ditt inlägg i citatet, men det är specifikt denna del jag vill kommentera.

Är konsolerna verkligen så otroligt mycket enklare att använda än PC idag? Ett av de absolut största skälen till att jag inte köpt några konsoler ur denna generation, och att mina maskiner från förra generationen bara står och samlar damm, är just stöket med att komma igång och spela.

Konsolen ska bootas, det ska klabbas med skivor som inte är särskilt robusta, det ska krånglas i menyer, det är laddtider, och när spelet väl startar tvingas man se en bunte företagslogotyper man är helt ointresserad av, innan man i bästa fall kommer till en meny man kan starta spelet från. Därifrån är det mer laddtider, kanske nån FMV eller nån annan storyberättande företeelse som stjäl tid, och så vidare. Det är inte som på SNES-tiden, då man pluggade i sin kassett, tryckte på powerknappen, och var igång och spelade några sekunder senare.

Kontentan är att i alla fall jag ledsnat på konsoler. Det är för krångligt och något av ett projekt att spela på moderna konsoler. Jag upplever det som att det alltid går mycket snabbare att komma igång i PC-versionerna av samma spel, bara en sådan enkel sak som att det till skillnad från i konsolversionerna nästan alltid går att trycka bort alla de där meningslösa företagsloggorna gör det hela lite mer uthärdligt. Man kan som sidospår fråga sig varför det aldrig går i konsolversionerna?

Ja, och så är det förstås den där rent av enfaldiga principen konsoltillverkarna klamrat sig fast vid, att konsolspel spelas med handkontroll, inte tangentbord och mus, oavsett att det senare faktiskt är helt överlägset som kontrollmetod i vissa typer av spel.

Bör också tillägga att jag spelar tämligen flitigt på mina äldre konsoler, det är alltså inte frågan om att jag blivit vuxen och ledsnat på spel i stort

Det man däremot måste ge dig, är förstås att den där handhavandefelsfaktorn är så gott som eliminerad på konsoler. Det går inte att göra några allvarliga fuckups, typ. Stökigheten är en ren upplevelsefråga, och ingenting tekniskt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Smaken är som baken. Själv ser jag fram emot följande Playstation 4 titlar som kommer i närtid: Star ocean V: Integrity and faithlessness, Trails of Cold steel II, Final Fantasy XV, Persona V, Kingdom Hearts III, Ni no kuni II, Tales of Berseria, Final Fantasy XII: Zodiac age, Nier Automata, Final Fantasy VII: Remake, I am Setsuna, Valkyria, Azure Revolution, Dragon Quest XI och många fler som jag inte orkar nämna

Gott om liv i PS4 plattformen således om du är ett RPG fan.

Så sant. Jag gillar RPG's men fullkomligt avskyr JRPG's.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Var väl jul 2017 på den, med lite förseningar så har vi väl sommar 2018..

Det gick väl antagligen inte att få in den typen av hårdvara såpass tidigt..
En annan sak är ju att som säkert Hr minst 1 år, om inte 2 eller 3 i utvecklingscykel, se bara på MS vars scorpio ligger 1,5 år bort trots att den säkerligen redan är 1 år in i utveckling...

Så ja, när ps4 och X11 började utvecklas så fanns nog varken något av VR bolagen ännu, och 4k visste folk inte ens vad det var...
Så jo, liiiite väl lätt stt i efterhand sitta och säga att 4k och VR skulle förutspåtts till en sån självklarhet för typ 6-7-8 år sen...

Själv är jag nöjd, skulle gärna se att konsolerna uppdateras med 2, max 3 års cykler.
Finns nog alltid någon som är beredd att köpa ens gamla konsol beggat så borde man kunna uppgradera för 2-3k vilket skulle ge en kostnad på runt 1000:- per år för stt hålla konsolen up to date..

För mig handlar det egentligen inte om pengarna, jag gillar att bara stoppa i skivan och spela, samtidigt som man sitter i soffan vid sin stora tv och surround
Visst, det går att lösa med PC också men det blir aldrig lika smidigt och integrerat som en konsol..
Vidare är många av de bästa spel jag kört konsolexklusiva, samt att som man sett (t ex Batman) så läggs ju mkt krut från tillverkarna på just konsol.

Jag har full förståelse för alla PC-spelare, men inte ens nu när #pcmasterrace duger som argument längre så måste tydligen alla pc-spelare leta nya saker att klanka på

Största nackdelen enligt mig är bristen på flyt på konsoler, vet en polare som körde mycket med sitt PS 3 och hände det för mycket droppa det (räckte med det kom ett meddelande eller sparning i vissa spel). Ser inte nya "NEO" i närheten av ersätta en PC, komplement vist men inte mer (möjligen om spel kör i högre FPS och inte har frame dropp).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du får ursäkta oskicket att redigera merparten av ditt inlägg i citatet, men det är specifikt denna del jag vill kommentera.

Är konsolerna verkligen så otroligt mycket enklare att använda än PC idag? Ett av de absolut största skälen till att jag inte köpt några konsoler ur denna generation, och att mina maskiner från förra generationen bara står och samlar damm, är just stöket med att komma igång och spela.

Konsolen ska bootas, det ska klabbas med skivor som inte är särskilt robusta, det ska krånglas i menyer, det är laddtider, och när spelet väl startar tvingas man se en bunte företagslogotyper man är helt ointresserad av, innan man i bästa fall kommer till en meny man kan starta spelet från. Därifrån är det mer laddtider, kanske nån FMV eller nån annan storyberättande företeelse som stjäl tid, och så vidare. Det är inte som på SNES-tiden, då man pluggade i sin kassett, tryckte på powerknappen, och var igång och spelade några sekunder senare.

Kontentan är att i alla fall jag ledsnat på konsoler. Det är för krångligt och något av ett projekt att spela på moderna konsoler. Jag upplever det som att det alltid går mycket snabbare att komma igång i PC-versionerna av samma spel, bara en sådan enkel sak som att det till skillnad från i konsolversionerna nästan alltid går att trycka bort alla de där meningslösa företagsloggorna gör det hela lite mer uthärdligt. Man kan som sidospår fråga sig varför det aldrig går i konsolversionerna?

Ja, och så är det förstås den där rent av enfaldiga principen konsoltillverkarna klamrat sig fast vid, att konsolspel spelas med handkontroll, inte tangentbord och mus, oavsett att det senare faktiskt är helt överlägset som kontrollmetod i vissa typer av spel.

Bör också tillägga att jag spelar tämligen flitigt på mina äldre konsoler, det är alltså inte frågan om att jag blivit vuxen och ledsnat på spel i stort

Det man däremot måste ge dig, är förstås att den där handhavandefelsfaktorn är så gott som eliminerad på konsoler. Det går inte att göra några allvarliga fuckups, typ. Stökigheten är en ren upplevelsefråga, och ingenting tekniskt.

Jag är helt med dig, och det är en anledning till att jag nu har gått till PC igen Fast det där med att trycka bort företagslogotyper har jag inte kunnat göra sedan år 2000 på PC, så det känner jag inte alls igen. Sen är handkontroll det absolut mest lämpliga sättet att spel på i en soffa. Poängen med en konsol är att den ska vara kopplad till en TV, och i regel står en sådan i vardagsrummet.

Rent faktiskt handlar det väl om perceptionen av att allt "just works". Har kompisar som haft oerhört mycket strul med sina PS3:or. Jag har klarat mig hittills, men de är sega och omständliga att hantera. Med en PC kan man åtminstone ha en chans att fixa strul, man kan byta delar enkelt, säkerhetskopiera, fixa systemfiler etc. Konsoler har numera mycket av komplexiteten hos en PC, men nästan inget av flexibiliteten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Jag är helt med dig, och det är en anledning till att jag nu har gått till PC igen Fast det där med att trycka bort företagslogotyper har jag inte kunnat göra sedan år 2000 på PC, så det känner jag inte alls igen. Sen är handkontroll det absolut mest lämpliga sättet att spel på i en soffa. Poängen med en konsol är att den ska vara kopplad till en TV, och i regel står en sådan i vardagsrummet.

Rent faktiskt handlar det väl om perceptionen av att allt "just works". Har kompisar som haft oerhört mycket strul med sina PS3:or. Jag har klarat mig hittills, men de är sega och omständliga att hantera. Med en PC kan man åtminstone ha en chans att fixa strul, man kan byta delar enkelt, säkerhetskopiera, fixa systemfiler etc. Konsoler har numera mycket av komplexiteten hos en PC, men nästan inget av flexibiliteten.

Företagsloggor går i regel att enkelt modda bort, har knappt sett en företagslogga dyka upp på PC-spel sen ~2005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Om det blir för mycket inkrementella uppgraderingar kan det också bli så att *fler* väljer PC framför konsolen. En PC kan uppgraderas, medan en konsol måste bytas ut helt och hållet varje gång. Att "hålla kvar" spelarna genom att göra deras nuvarande konsol föråldrad känns som det kan misslyckas, eftersom en stor fördel med konsoler sägs ska vara just att de håller längre än en dator.

Man undrar också varför både Microsoft och Sony valde att inte göra nuvarande konsoler mer kraftfulla från början.

Exakt. Tror detta var en klar miss ifrån båda.

Svårt för de att backa ifrån lagd plan just nu precis som du säger; antingen så förargar man de som "gått på" att köpa nuvande klena generation med att så snabbt släppa nya som gör de utdaterade, eller så ser man användarna rata konsoller och gå mer på PC.

Inget enkelt val för Sony och MS.

Idag ångrar de nog rätt mycket nerköpet med dagens, relativt sätt, historiskt klena konsoller.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Playstation 4 Neo däremot har fortfarande ett existensberättigande då Sonys ekosystem ligger separat från PC i motsats ill Microsofts.

Håller inte med alls.

Tror att Sony tappar på att isloera sina spelare till enbart konsoll och deras eget ekosystem. Spelare vill möta varandra, och inte vara insolerade ifrån varandra.

Vinnarna är de som kan lösa detta problem, och då kan man inte bortse ifrån PC som en stor plattform för även spelande.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Håller inte med alls.

Tror att Sony tappar på att isloera sina spelare till enbart konsoll och deras eget ekosystem. Spelare vill möta varandra, och inte vara insolerade ifrån varandra.

Vinnarna är de som kan lösa detta problem, och då kan man inte bortse ifrån PC som en stor plattform för även spelande.

Jag hade också gärna sett att Sony satsat mer på PC. De släpper ibland spel, typ MMOs och liknande men jag hade gärna sett att de breddat med utbudet på Playstation fast för PC. The Last of Us på PC? Ja tack.