problem med kontakten i mitt moderkort till RAM-minnena

Permalänk
Medlem

problem med kontakten i mitt moderkort till RAM-minnena

Tjenare! lång historia kort, jag skulle byta "cooling paste" eller vad det heter på svenska och behövde ta ut mina ram-minnen på min dator. Jag tog ut dem och satte sedan tillbaks dem. Datorn startar i cirka 5 sekunder, stängs av och startar igen efter 2 sekunder och detta pågår i en oändlig loop. Jag har 4 2gb ramkort och jag har testat på alla mina fyra "uttag/kontakter" och har kommit fram till att alla mina kort funkar, men så fort det finns ett ramkort i mina 2 vänstra uttag så startar loopen igen. Jag undrar ifall jag befinner mig i mardrömssituationen att ifall jag vill ha 8 gb ram så måste jag byta ut hela mitt moderkort eller ifall det finns till exempel 2 till 1 adapters eller någon billigare lösning som jag har råd med. När jag testade ram-korten så använde jag bara strömsladden men sedan när jag skulle starta datorn med alla sladdarna isatta och ram-korten i enbart mina 2 fungerande uttag så funkade det ibland inte heller. Kan det bero på något fel med strömtillföringen? Behöver desperat hjälp

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

i vilka ordning har du testat? Du kan testa 24 olika sätt. Testa att kör med bara 3 och 4.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

i vilka ordning har du testat? Du kan testa 24 olika sätt. Testa att kör med bara 3 och 4.

Är inte det meningslöst när alla kort funkar på de ena 2 och inte de andra 2?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av hemlatta:

Är inte det meningslöst när alla kort funkar på de ena 2 och inte de andra 2?

Hur menar du meningslöst?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av hemlatta:

Tjenare! lång historia kort, jag skulle byta "cooling paste" eller vad det heter på svenska och behövde ta ut mina ram-minnen på min dator. Jag tog ut dem och satte sedan tillbaks dem. Datorn startar i cirka 5 sekunder, stängs av och startar igen efter 2 sekunder och detta pågår i en oändlig loop. Jag har 4 2gb ramkort och jag har testat på alla mina fyra "uttag/kontakter" och har kommit fram till att alla mina kort funkar, men så fort det finns ett ramkort i mina 2 vänstra uttag så startar loopen igen. Jag undrar ifall jag befinner mig i mardrömssituationen att ifall jag vill ha 8 gb ram så måste jag byta ut hela mitt moderkort eller ifall det finns till exempel 2 till 1 adapters eller någon billigare lösning som jag har råd med. När jag testade ram-korten så använde jag bara strömsladden men sedan när jag skulle starta datorn med alla sladdarna isatta och ram-korten i enbart mina 2 fungerande uttag så funkade det ibland inte heller. Kan det bero på något fel med strömtillföringen? Behöver desperat hjälp

plockade du bort hela cpu´n från moderkortet?

isf kan det vara som så att du råkade böja något av stiften på cpu´n är en hel hög stift där som är till minnena.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

plockade du bort hela cpu´n från moderkortet?

isf kan det vara som så att du råkade böja något av stiften på cpu´n är en hel hög stift där som är till minnena.

Nej jag rörde inte cpu:n, bara ram-korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hur menar du meningslöst?

Hur kan olika kombinationer av ramkortens placering ändra något ifall ingen av dem fungerar på ena siden och fungerar på andra

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av hemlatta:

Hur kan olika kombinationer av ramkortens placering ändra något ifall ingen av dem fungerar på ena siden och fungerar på andra

dunno, vet bara att ibland så vill en dator inte starta om man kör t.ex 1,3 eller 2,4 men tydligen vill den starta om man kör 3,4. det hände när jag byggde min kompis dator.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär