Datorbygge - för hög frekvens på minnet enligt Inet?

Permalänk
Medlem

Datorbygge - för hög frekvens på minnet enligt Inet?

Fick de här delarna rekommenderade av ett flertal personer här på Sweclockers och alla sa att det skulle fungera utan problem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9439043/namnlos

Idag fick jag ett mail av Inet:

Jag har gått igenom konfigurationen och vi måste byta minnen då de valda har för hög klockfrekvens.
Vi bygger inte med högre frekvens än 2133Mhz på socket 1151 moderkort pga riskerna att systemet kan bli instabilt.
Kan rekommendera dessa istället, https://www.inet.se/produkt/6110151/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Jag är helt datorokunnig, därför vände jag mig till er vid det här köpet,

Försöker Inet lura mig? Eller har Sweclockersmedlemmarna gjort ett misstag?

Rubrik redigerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk

@Maxwi: Alla delarna passar, bara att inet inte monterar datorer med minnen över en viss mhz ( kan inte komma på vilket mhz det ligger på)

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

De som rekommenderade delarna för dig kanske inte tänkte på att Inet skulle montera ihop grejerna. De tillåter inte att man väljer högre frekvens på RAM-minnena än 2133MHz när de själva monterar grejerna, men det är absolut möjligt att köra med de minnena du från början har valt. Riskerna för att systemet ska bli instabilt är nästan icke-existerande. Det du kan göra är att antingen välja ett par 2133Mhz-minnen istället, eller montera datorn själv med 2400/2666/whatever-frekvensminnen.

För att göra det absolut enklast för dig så skulle jag ha valt 2133Mhz-minnen istället.

Permalänk

Om du klickar på din egen länk angående moderkortet så ser du på Inets sida att det stöder upp till 3400Mhz minnen (överklockat).

"Minneshastighet 2133MHz (Upp till 3400MHz O.C)"

De kommer fungera alldeles utmärkt, men de kommer troligen ställa in sig automatiskt på 2133Mhz om Inet bygger datorn åt dig och inte aktiverar den högre hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxwi:

Fick de här delarna rekommenderade av ett flertal personer här på Sweclockers och alla sa att det skulle fungera utan problem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9439043/namnlos

Idag fick jag ett mail av Inet:

Jag har gått igenom konfigurationen och vi måste byta minnen då de valda har för hög klockfrekvens.
Vi bygger inte med högre frekvens än 2133Mhz på socket 1151 moderkort pga riskerna att systemet kan bli instabilt.
Kan rekommendera dessa istället, https://www.inet.se/produkt/6110151/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Jag är helt datorokunnig, därför vände jag mig till er vid det här köpet,

Försöker Inet lura mig? Eller har Sweclockersmedlemmarna gjort ett misstag?

Skrivet av gustavwester:

@Maxwi: Alla delarna passar, bara att inet inte monterar datorer med minnen över en viss mhz ( kan inte komma på vilket mhz det ligger på)

Står i Inets respons i första posten.

Skrivet av ackwell:

De som rekommenderade delarna för dig kanske inte tänkte på att Inet skulle montera ihop grejerna. De tillåter inte att man väljer högre frekvens på RAM-minnena än 2133MHz när de själva monterar grejerna, men det är absolut möjligt att köra med de minnena du från början har valt. Riskerna för att systemet ska bli instabilt är nästan icke-existerande. Det du kan göra är att antingen välja ett par 2133Mhz-minnen istället, eller montera datorn själv med 2400/2666/whatever-frekvensminnen.

För att göra det absolut enklast för dig så skulle jag ha valt 2133Mhz-minnen istället.

Får hålla med acwell, kör på 2133 minnen istället. Såg att du skulle ha en gaming dator och fps skillnaderna du får på högre klockfrekvens är väldigt små, p¨å ddr4 kan det röra sig om 2-3 fps ungefär.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Inget av delarna antagligen, Inet vill försäkra sig om att det inte blir strul och garantiärenden, swec's medlemmar anser att det är en baggis att ställa in minnet så det fungerar.
Crucials finns inte på Asus QVL lista, Corsairs är listade, inte det samma som att det inte fungerar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Gissningsvis för att inet inte vill ha massa mail sen med "jag köpte 2400 MHz, men de går bara i 2133, datorn är defekt och jag vill skicka tillbaka den".

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Att Inet inte bygger med den frekvensen har inget att göra med att delarna inte fungerar tillsammans.

Taskigt av dig att kasta skit på folket som hjälpt dig.

Välj ett något långsammare minne så är det inget problem.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara en rekommendation från Inet som bygger på erfarenhet snarare än ett faktum. Om man läser manualen till moderkortet så förstår jag det som att man vid högre klockfrekvenser än 2133MHz på minnena behöver in i Ai Tweaker för att få rätt hastighet på minnena, genom överklockning. Men i samma manual finns också flera minnen som ASUS testat och som alltså ska fungera, inklusive minnen med högre klockfrekvenser än 2133MHz.

Permalänk
Medlem

Användaren @Yaana varnade förresten dig angående just detta problem. Det måste ha skett ett missförstånd där.
#16219304

Permalänk
Medlem

Håller med daskedennis, dåligt att slänga ur dig skit bara för att du inte läst vad som står skrivet.

Permalänk
Avstängd

Kör mina venegance LPX 3200mhz i 3333mhz utan minsta problem.. Asus Hero VIII så nog funka det alltid... Be dem sätta ihop resten då o tryck i minnena själv.. Det klarar även en okunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxwi:

Fick de här delarna rekommenderade av ett flertal personer här på Sweclockers och alla sa att det skulle fungera utan problem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9439043/namnlos

Idag fick jag ett mail av Inet:

Jag har gått igenom konfigurationen och vi måste byta minnen då de valda har för hög klockfrekvens.
Vi bygger inte med högre frekvens än 2133Mhz på socket 1151 moderkort pga riskerna att systemet kan bli instabilt.
Kan rekommendera dessa istället, https://www.inet.se/produkt/6110151/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Jag är helt datorokunnig, därför vände jag mig till er vid det här köpet,

Försöker Inet lura mig? Eller har Sweclockersmedlemmarna gjort ett misstag?

Ingen som försöker luras utan att Inet inte vill att det ska bli ev. problem i senare skede.

"Minneshastigheter vid montering:

Intel 1150 max 1600 Mhz

Intel 1151 max 2133 Mhz

Intel 2011-3 max 2666 Mhz

AMD max 1866 Mhz

Anledningen till minneskraven är för att öka kompatibilitet och stabilitet."

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@DOGE: Menade inte så, datorsnack är som kinesiska för mig. Tänk dig att du frågar en kines hur man säger "xxxxxx" på kinesiska, så går du sedan fram till en annan person och säger det och så skrattar hen åt dig.

Allt är bara väldigt oklart så ni får ursäkta mig, att någon redan påpekat det där med minnena hade jag helt missat men hade nog ändå inte förstått vad han menade.

Permalänk
Medlem

Vilken titel på tråden asså. Själva inlägget var ju rätt lugnt men titeln är lite väl tycker jag...

Så som många redan påpekat så är det bara att Inet inte bygger system med högre än 2133MHz för Socket 1151 för att det är den officiellt högsta frekvensen som stöds av Intels cpu:er men moderkortstillverkarna gör det möjligt att köra högre än så. Själv kör jag mina i 2800MHz på min speldator och 2400MHz på min HTPC.

Annars hittar du en lista här på minnen som ASUS själva har testat med just Asus Z170 Pro Gaming: https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk...
Där finns det en .pdf som heter "Z170 PRO GAMING DRAM Report."

Om minnena inte finns med på den listan så betyder det inte att de inte fungerar men bara att de inte har testat just det minneskitet.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Ingen som försöker luras utan att Inet inte vill att det ska bli ev. problem i senare skede.

"Minneshastigheter vid montering:

Intel 1150 max 1600 Mhz

Intel 1151 max 2133 Mhz

Intel 2011-3 max 2666 Mhz

AMD max 1866 Mhz

Anledningen till minneskraven är för att öka kompatibilitet och stabilitet."

För att redogöra lite vad detta betyder eftersom @Maxwi själv sa att han inte är särskilt datorkunnig:
Intel 1151 är den socket som används på ditt nya moderkort och är kompatibelt med den processor du vill köpa (i7-6700k). För denna socket har Inet som krav att om de ska montera och testa ditt system så kan du inte välja RAM-minnen som har en frekvens som är högre än 2133MHz. Det du har valt har 2400Mhz, och Inet vill då att du ska välja ett som är max 2133Mhz. De minnen som de föreslog att du istället ska välja kommer att fungera utmärkt, så kör på det!

Permalänk
Medlem

+1 på vad övriga har skrivit.

Vill även poängtera ut att detta är ett forum, där vem som helst kan yttra sig. Att då säga att "ni här på Sweclockers..." är totalt missvisande. Det är inte en homogen grupp. Det är som att säga att alla som handlar på ICA inte kan ett skit om blåmesar.

Sluta nu. Du fick gratis rådgivning på ett diskussionsforum - ingen tvingar dig att följa råden.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Användaren @Yaana varnade förresten dig angående just detta problem. Det måste ha skett ett missförstånd där.
#16219304

This. Denna sak blev alltså redan uppmärksammad i byggtråden. Sweclockers är datorkunniga! Yay!

Men även om den inte blivit det så är det en bagatell. Minnet skulle körts i 2133MHz efter dom monterat ihop den ändå. Inget skulle vara instabilt utan det handlar nog bara om en policy från Inet, att förebygga från att få frågor om varför kundens übersnabba minne inte körs överklockat från butik.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Står ju solklart på moderkortet
Minneshastighet 2133MHz (Upp till 3400MHz O.C) upp till 3400Mhz i Over Clock

Sedan beror lite på bios uppdateringar och vilka minnen dem har testad som kompatibilitet från fabriken, är inte moderkortet helt nytt på marknaden så kan du förvänta dig att dem har släppt ett åtal nya BIOS uppdateringar som gör ingen större problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxwi:

Fick de här delarna rekommenderade av ett flertal personer här på Sweclockers och alla sa att det skulle fungera utan problem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9439043/namnlos

Idag fick jag ett mail av Inet:

Jag har gått igenom konfigurationen och vi måste byta minnen då de valda har för hög klockfrekvens.
Vi bygger inte med högre frekvens än 2133Mhz på socket 1151 moderkort pga riskerna att systemet kan bli instabilt.
Kan rekommendera dessa istället, https://www.inet.se/produkt/6110151/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Jag är helt datorokunnig, därför vände jag mig till er vid det här köpet,

Försöker Inet lura mig? Eller har Sweclockersmedlemmarna gjort ett misstag?

Det är väl snarare så att vi har bättre pejl på att bygga själva än låta någon annan göra det.

Har hört att inet byggt med snabbare minnen men endast kört dem i 2333MHz, men det gör dem tydligen inte då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

+1 på vad övriga har skrivit.

Vill även poängtera ut att detta är ett forum, där vem som helst kan yttra sig. Att då säga att "ni här på Sweclockers..." är totalt missvisande. Det är inte en homogen grupp. Det är som att säga att alla som handlar på ICA inte kan ett skit om blåmesar.

Sluta nu. Du fick gratis rådgivning på ett diskussionsforum - ingen tvingar dig att följa råden.

Om jag ska vara helt ärlig så var det meningen att rubriken skulle väcka lite känslor för att snabbt få svar, det var dumt av mig men det fungerade iaf.

Jag är väldigt tacksam för alla råd, utan er hade jag varit helt lost.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt om ordern med det minnet som blev rekommenderat av Inet, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxwi:

Jag har lagt om ordern med det minnet som blev rekommenderat av Inet, tack för hjälpen!

Bra att det löste sig! Hoppas du blir nöjd med datorn.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad enl § 1 och § 3.1*

Att formulera sig på det där viset var extremt dåligt, inget vi vill se igen.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator

Reglerna gäller även er andra.

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.