Permalänk
Inofficiell ambassadör

mITX PC till frugan

Hej,
Den bättre hälftens gamla trötta Vaio laptop sjunger numera på sista versen. Då vi inte längre pluggar så är inte heller en laptop så nödvändig, därmed tänkte jag smälla ihop en liten mITX åt henne att ha på skrivbordet. Som sådant är chassit hennes val och går därmed inte att rucka på under några omständigheter.
Nätaggregat (Corsair TX650W)
SSD (Intel 335 180GB)
tangentbord, mus och en 1080p skärm
finns sen tidigare så de får hon i arvegods av mig.

Är datorn i länken något att ha för henne? Främsta användningsområden blir Surfande, youtube, netflix samt en del spelande av äldre spel så som Roller Coaster Tycoon, Sims, Simcity och annat - det mesta väldigt lättdrivet. Jag kollade även på en motsvarande intel setup men då verkar man behöva kasta i en minst en G4500 iaf för att kunna matcha, då blir det blir det för det första dyrare, och för det andra sämmre prestanda i spelen - eller har jag tänkt helt fel här?

Edit: vi har tittat på både Nuc och Apple Mac mini men valet av chassi kvarstår trots detta. Hon ska ha det som måleriprojekt att utsmycka chassiet är det tänkt tror jag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9481166/

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av BrusE:

Hej, glömde nämna det men SSD får hon också av mig - en Intel 335 180GB. Den passar inte i NUCen Så med de vi måste köpa till så blir NUCen betydligt dyrare - sen så vill hon ju verkligen ha just det chassiet Men tack i.a.f. för tippset.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ser väl rätt bra ut. Byt ut windows till icke OEM bara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hej, glömde nämna det men SSD får hon också av mig - en Intel 335 180GB. Den passar inte i NUCen Så med de vi måste köpa till så blir NUCen betydligt dyrare - sen så vill hon ju verkligen ha just det chassiet Men tack i.a.f. för tippset.

Det finns NUC med plats för vanlig SSD
https://www.inet.se/produkt/1450048/intel-nuc-i3-6100u-skylak...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av BrusE:

Ok... Vi provar en gång till: hon vill inte ha något annat chassie än det jag länkat till!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Webhallen varukorg

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Hej,
Den bättre hälftens gamla trötta Vaio laptop sjunger numera på sista versen. Då vi inte längre pluggar så är inte heller en laptop så nödvändig, därmed tänkte jag smälla ihop en liten mITX åt henne att ha på skrivbordet. Som sådant är chassit hennes val och går därmed inte att rucka på under några omständigheter.
Nätaggregat (Corsair TX650W)
SSD (Intel 335 180GB)
tangentbord, mus och en 1080p skärm
finns sen tidigare så de får hon i arvegods av mig.

Är datorn i länken något att ha för henne? Främsta användningsområden blir Surfande, youtube, netflix samt en del spelande av äldre spel så som Roller Coaster Tycoon, Sims, Simcity och annat - det mesta väldigt lättdrivet. Jag kollade även på en motsvarande intel setup men då verkar man behöva kasta i en minst en G4500 iaf för att kunna matcha, då blir det blir det för det första dyrare, och för det andra sämmre prestanda i spelen - eller har jag tänkt helt fel här?

Edit: vi har tittat på både Nuc och Apple Mac mini men valet av chassi kvarstår trots detta. Hon ska ha det som måleriprojekt att utsmycka chassiet är det tänkt tror jag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9481166/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9481166/

Jag hade lagt till ett Radeon R7 240 och kört crossfire med APU:n. Det gör datorn väldigt mycket mer spelvänlig, i alla fall när jag gjorde det min gamla A10 Trinity.

Annars ser det bra ut, kommer nog att räcka till bra och chassit är snyggt och trevligt, använder ett själv till min spelrigg.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag låter vrång, men OP har skrivit minst 3 gånger att han absolut vill ha det chassi som länkas.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

Ursäkta om jag låter vrång, men OP har skrivit minst 3 gånger att han absolut vill ha det chassi som länkas.

Det är referens för pris, chassit finns inte på webhallen. Det är systemet som jag uppmärksammade.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Hej,
Den bättre hälftens gamla trötta Vaio laptop sjunger numera på sista versen. Då vi inte längre pluggar så är inte heller en laptop så nödvändig, därmed tänkte jag smälla ihop en liten mITX åt henne att ha på skrivbordet. Som sådant är chassit hennes val och går därmed inte att rucka på under några omständigheter.
Nätaggregat (Corsair TX650W)
SSD (Intel 335 180GB)
tangentbord, mus och en 1080p skärm
finns sen tidigare så de får hon i arvegods av mig.

Är datorn i länken något att ha för henne? Främsta användningsområden blir Surfande, youtube, netflix samt en del spelande av äldre spel så som Roller Coaster Tycoon, Sims, Simcity och annat - det mesta väldigt lättdrivet. Jag kollade även på en motsvarande intel setup men då verkar man behöva kasta i en minst en G4500 iaf för att kunna matcha, då blir det blir det för det första dyrare, och för det andra sämmre prestanda i spelen - eller har jag tänkt helt fel här?

Edit: vi har tittat på både Nuc och Apple Mac mini men valet av chassi kvarstår trots detta. Hon ska ha det som måleriprojekt att utsmycka chassiet är det tänkt tror jag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9481166/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9481166/

Hej! Jag har detta chassit fast med MSI's moderkort: https://www.msi.com/Motherboard/A88XI-AC-V2.html#hero-overvie...

och en A10 7890K.

Det du får tänka på är att om det blir varmt enkelt i chassit så jag föreslår starkt Dark Rock Pro 3 som kylare, då blir chassit riktigt tyst och trevligt. Köp gärna en fläkt och byt ut orginal fläkten för den är HÖGLJUD och är bara 3 pins, jag hade en 4 pins Be quiet fläkt över som jag satte dit istället. Det hjälpte mycket. Och se till att luft går IN istället för att skicka ut luft, det hjälper mycket emot dammet och enl de tester som finns ute på chassit så håller den sig kallare också

För övrigt tycker jag att du ska köra på, chassit är lite jobbigt att bygga i men det positiva är att hela chassit går att skruva isäg, nästan ingenting är popp-nitat så det hjälper extemt mycket.

Det går att dra kablar på baksidan litegrann men det finns en kurva där du kan behöva skära lite i om du tex har en dremmel.

Detta blev mitt bygge när jag är klar:

Har du några andra frågor ang chassit så citera mig så ska jag svara!

Permalänk
Medlem

@Aldhissla Har helt missat det där chassit och tycker det ser helfestligt ut, men hur tusan löser man kylningen på ett bra sätt?
Skulle gärna vilja ha fläkten där bak som inblås och smacka på ett dammfilter, sen köra en stor luftkylare på cpu:n passivt.
Men då får ju nätagget dra ut all varmluft och det känns inte helt 100 :/
Kanske om man vänder på fläkten i nätagget så den suger in luft istället och sätter ett dammfilter under chassit, eller köra med ett helt passivt nätagg?
Behöver troligen inget grafikkort då det ska bli en dator till föräldrarna, så den biten slipper man grubbla på iaf
Eller finns det bättre alternativ av chassin som är lika små men ändå har plats för tornkylare och fullstora nätagg? (helst utan massa överflödiga hål som slörpar in damm och läcker ut oljud)

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av 20kr:

@Aldhissla Har helt missat det där chassit och tycker det ser helfestligt ut, men hur tusan löser man kylningen på ett bra sätt?
Skulle gärna vilja ha fläkten där bak som inblås och smacka på ett dammfilter, sen köra en stor luftkylare på cpu:n passivt.
Men då får ju nätagget dra ut all varmluft och det känns inte helt 100 :/
Kanske om man vänder på fläkten i nätagget så den suger in luft istället och sätter ett dammfilter under chassit, eller köra med ett helt passivt nätagg?
Behöver troligen inget grafikkort då det ska bli en dator till föräldrarna, så den biten slipper man grubbla på iaf
Eller finns det bättre alternativ av chassin som är lika små men ändå har plats för tornkylare och fullstora nätagg? (helst utan massa överflödiga hål som slörpar in damm och läcker ut oljud)

Det finns en rad olika tips. jag själv kör med 2 x Beast minnen överklockade till 2133mhz (XMP 2).

Sedan efter det så satte jag fläkten för att blåsa in luft och nätagget lika så då jag inte ville modifiera det.

Resultatet är som följande: vid spel som tex Dragon Age Origins, Killer Instinct (från windowsstore) så blir datorn VARM, hade det inte vart för mitt Dark Pro 3 så hade jag säkerligen haft mer kylningsproblem än jag för tillfället har, landar på typ 58 - 60c med fläktarna runt 80%. I skrivande stund sitter jag på 41c med CPU fan i 740 rpm (ca 30% hastighet) och chassi fläkten i 923 rpm (ca 60% hastighet). Så länge fläktarna är på eller strax under 60% så hör inte jag den, men jag har nersatt hörsel så jag är en dålig kille att fråga om det

Det finns plats på baksidan för att montera SSD'er men som sagt, det finns en väldigt dum vikning av moderkortsplåten och därför får man dremla om man vill dra kablar där igenom. Men det går. Om du kan göra detta så finns det plats för att modda en fläkt på toppen om du kan skära till en egen "ring" för att den ska kunna sippra ut luft.

jag själv förlitar mig på att de hålen som Raijintek har borrat på chassits ena sida, plus pci hålen kommer att kyla den, vilket fungerar för mig. (jag spelar väldigt sällan och bara i korta stunder, så som 1 - 2 timmar så det blir inte så jobbigt för chassit och processorn verkar det som)

Det finns numera en "mATX" version av chassit som tillåter lite mer utrymme, den är kanske 20 - 30% större? Vill du inte grejja me det själv så är mitt tips att ta mATX versionen.

här är en kille som moddade chassit riktigt snyggt:

https://www.youtube.com/watch?v=r1qx0EgXfps

den är på tyska men jag tror inte du behöver förstå vad han pratar om när du ser hur det är han har lyckats bygga sin metis.

Linus gjorde också en kort film med NCIX om metis med följande klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=00fux_ePBwg

sist men inte minst är en vattenkylningslösning i metis gjord av Wooden PC:

https://www.youtube.com/watch?v=PJubi4Z8qOg

Det som gör metis modd vänligt är som jag nämnt tidigare, allting är skruvat, och inte nitat. Vilket är helt otroligt för något strax under 600kr enligt mig. Plåten är ganska tunn men inte så tunn så att du känner att det kommer vika sig pga lite tryck (så som många andra ATX chassin har runt 500kr priset).

Det enda jag egentligen kan hata på är fönstret, jag ville egentligen inte ha fönster men eftersom det va slut på de utan fönster och jag behövde chassit snarast så fick det bli så. Som tröst kan man iaf säga att den också är fast skruvad och att gå till en glasmästare och få en snyggare ruta är ingen big deal och går att byta enkelt

PS: Det nätagget jag har är ett Corsair RM 750 Gold+, stort nätagg och metis sväljer det helt, dock behöver inte fläkten jobba så ofta då nätagget kan bli rätt varmt innan den behöver kyla ner sig, ja den behöver gå igång vid spel men det blir inga tempraturer som oroar mig.

Permalänk
Medlem

@Aldhissla Tackar och bockar för ett väldigt bra och utförligt svar.

Tycker tyskens moddar var riktigt nice men känns som rent vansinne att inte ha dammfilter.
Jag gillar själv att gå lös med dremmel på det mesta men helst inte på andras grejer (då jag har en tendens att sätta funktion före utseende).
Men en tanke som slagit mig mer än en gång är varför dom inte valt att rotera nätagget 180 grader så att fläkten drar in luft genom fronten.
Hade ju varit busenkelt att fixa ett passande hål i fronten och sätta dammfilter, sen bara satt 4 distanser (1 i varje hörn) som gått ut till en plåt som täcker för hela schabraket och gör det estetiskt.

Börjar mer och mer kännas som ett smärre projekt att få till kylningen bra och samtidigt hålla chassit cleant och estetiskt för ett vardagsrum.
Skulle helst vilja undvika att fräsa ut ett 120/140mm hål i toppen då det i regel är där dammråttorna trivs som bäst innan dom smyger in i chassit

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hej,
Den bättre hälftens gamla trötta Vaio laptop sjunger numera på sista versen. Då vi inte längre pluggar så är inte heller en laptop så nödvändig, därmed tänkte jag smälla ihop en liten mITX åt henne att ha på skrivbordet. Som sådant är chassit hennes val och går därmed inte att rucka på under några omständigheter.
Nätaggregat (Corsair TX650W)
SSD (Intel 335 180GB)
tangentbord, mus och en 1080p skärm
finns sen tidigare så de får hon i arvegods av mig.

Är datorn i länken något att ha för henne? Främsta användningsområden blir Surfande, youtube, netflix samt en del spelande av äldre spel så som Roller Coaster Tycoon, Sims, Simcity och annat - det mesta väldigt lättdrivet. Jag kollade även på en motsvarande intel setup men då verkar man behöva kasta i en minst en G4500 iaf för att kunna matcha, då blir det blir det för det första dyrare, och för det andra sämmre prestanda i spelen - eller har jag tänkt helt fel här?

Edit: vi har tittat på både Nuc och Apple Mac mini men valet av chassi kvarstår trots detta. Hon ska ha det som måleriprojekt att utsmycka chassiet är det tänkt tror jag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9481166/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9481166/

Välj snabbare minnen. GPU-delen är väldigt beroende av hastighet.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tack för alla tips och råd!

@20kr och @Aldhissla
I vår burk blir det ju inget grafikkort så det borde ju ställa lägre krav på ventilationen. Tänkte köra fläkten bak som utblås och låta det dras in luft genom hålen i chassisidan. Så kompletterar jag med damfilter på insidan av chassisidan. Borde väl funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg:

har du fläkten bak som utblås jobbar den fläkten och PSU.n mot varandra
så har du begränsade kunskaper skulle jag ha insug i bakkant med filter
sedan beror det även på vilket cpu-kylare du kommer att använda

själv har jag vänt fläkten i nätdelen så allt sugs ut baktill (och ja jag har filter på nätdelen då)
men med lite planering blir flödet bra

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara inflika att för att vara säker på processorkylaren inte blir ett problem med höjden, satsa på ett som är lägre än pure rock. tex Cooler Master Hyper 103.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av erieri02:

@Xyborg:

har du fläkten bak som utblås jobbar den fläkten och PSU.n mot varandra
så har du begränsade kunskaper skulle jag ha insug i bakkant med filter
sedan beror det även på vilket cpu-kylare du kommer att använda

själv har jag vänt fläkten i nätdelen så allt sugs ut baktill (och ja jag har filter på nätdelen då)
men med lite planering blir flödet bra
http://i.imgur.com/FAkd6nU.jpg

Tack för informativa svar
Har du varianten med ventilerad sida? Skulle du kunna kolla vad måtten är på delen som är perforerad?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tack för alla tips och råd!

@20kr och @Aldhissla
I vår burk blir det ju inget grafikkort så det borde ju ställa lägre krav på ventilationen. Tänkte köra fläkten bak som utblås och låta det dras in luft genom hålen i chassisidan. Så kompletterar jag med damfilter på insidan av chassisidan. Borde väl funka?

Luften tar i regel kortaste väg med minst motstånd skulle jag gissa, så att speciellt mycket luft skulle gå genom dammfiltret tvivlar jag en del på.
Fläktarna dra nog snarare in luft genom var enda lite springa tack vare undertrycket du skulle få i chassit.

@erieri02 Trevligt bygge du har, är själv inne på att det bästa förmodligen är att vända på fläkten i nätagget och låta agget dra in luft genom botten.
Sätter man bara ett ordentligt filter i botten så borde det funka helt okej, även om det blir bökigt att rengöra.
För jag låter hellre nätagget få frisk luft som den sedan blåser ut på cpu-kylaren än tvärs om.
30 gradig luft som blåser på cpu:n är ju en fis i rymden, men 60 gradig luft som blåser mot nätagget låter som gjort för problem och hög ljudnivå.

@VinterX Jag hade tänkt mig en Pure Rock, passar inte kylaren alls eller blir det bara trångt?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

@VinterX Jag hade tänkt mig en Pure Rock, passar inte kylaren alls eller blir det bara trångt?

Enligt specifikationen så har du 5mm till godo. Men personligen skulle jag undvika att chansa.

Permalänk
Medlem

@VinterX 5mm är ju en hel del för alla utom snickare, då kan man ju till och med mosa in isolering
När man börjar komma ner under 1mm och räknar tiondelar kanske man ska ta sig en funderare dock.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

@VinterX 5mm är ju en hel del för alla utom snickare, då kan man ju till och med mosa in isolering
När man börjar komma ner under 1mm och räknar tiondelar kanske man ska ta sig en funderare dock.

Värt ett försök, annars är det bara att ta fram hammaren.

Permalänk
Medlem

@Xyborg:

nej
då jag byggde sambons burk fanns bara med ruta i lager på Inet och eftersom vi skulle bort på semester i slutet av den veckan hade vi inte tid att vänta
men är ju roligt att kunna se in då man lagt lite tid på insidan
nog för att kablarna ska kortas och sleevas och mobo & cpu bytas mot något bättre beroende på vad man hittar

men i vintras tryckte jag faktiskt in et Zotac GTX 760 ref och de är trångt kan nog leta någon bild från det

men ref. kylare är rekommenderat från min sida för att få ut värmen om man ska komplettera med grafikkort

Edit: >Bild
mitt under monteringen, tro det var 6-7 mm mellan usb/ljudporten och änden på grafikkortet
kortet vilar på kablarna från nätdelen, så det går ^^ men nu i efterhand hade jag nog valt en kortare nätdel typ FD eller liknande för att få mer utrymma mellan kablar från PSU och undersida GPU

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@20kr:
tackar
behöver inte vara svårare än man gör det

järnring och nylonstrumpa/finmaskigt nät med perfekt passform för utrymmet under (blir lätt och ta bort ) men man får ju ta ut strömkabeln varje gång men de får man väl leva med
alternativt en metallplatta med magnetremsa och nät

finns många alternativ & varianter beroende på om man är händig/har verktyg/ gamla saker stående

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Tack för alla tips och råd!

@20kr och @Aldhissla
I vår burk blir det ju inget grafikkort så det borde ju ställa lägre krav på ventilationen. Tänkte köra fläkten bak som utblås och låta det dras in luft genom hålen i chassisidan. Så kompletterar jag med damfilter på insidan av chassisidan. Borde väl funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du köra med insug så rekommenderas det. för mig blev värme skillnaden 10c, (55c i idle med utsug, 45c i idle med insug).