Uforskaren kraschar i windows 7 vid kopiering av filer.

Permalänk
Medlem

Uforskaren kraschar i windows 7 vid kopiering av filer.

Hej

Jag har en ca 6 år gammal stationär Acer med windows 7 standard

Nyligen installerade jag om min dator från ominstallations partionen för att få en fräsh dator. Det ända jag har gjort med datorn sedan ominstallationen är att uppdatera windows, installera office, skype och spotify, samt installerat drivrutier till grafikkort och tidlöst nätverkskort.

Sen hade jag tänkt att uppdatera till windows 10. Innan dess skulle jag säkerketskopiera några filer till en extern hårddisk. Då jag försöker klistra de kopierade filerna på den externa hårddisken så kraschar utforskaren. Det står utforskaren har slutat fungera, utforskaren startas om, och så kraschar utforskaren. Det går inte att kopiera filer, utforskaren bara kraschar. Däremot så går det att klippa ut filer och klistra in.

Jag har testa lösningar som jag har hittat på nätet som, microsoft fix it, stänga av icke microsoft tjänster i msconfig och göra system återställningar, men inget funkar.

Någon som har haft ett liknande problem och hittat en lösning?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du nämnde att du har prövat lite olika lösningar så antar jag att du har testat att köra en sfc /scannow i kommandotolken som administratör? Andra med liknande problem har löst det via att köra en skanning.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Med tanke på att du nämnde att du har prövat lite olika lösningar så antar jag att du har testat att köra en sfc /scannow i kommandotolken som administratör? Andra med liknande problem har löst det via att köra en skanning.

Ja, jag har testat det och några fel i systemfiler hittades ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har samma problem

Hej!

Har samma problem.
Win 7 Home P och en Acer Aspire 5741G.
Dock är det ett problem som uppstod ur till synes tomma luften och det har dessutom hänt två datorer samtidigt (den andra är min arbetsdator i samma nätverk, om det har någon betydelse, i stort sett samma modell som min privata).
Kan också klippa/klistra, men inte kopiera..

Följer tråden i hopp om svar..

Permalänk
Medlem

Kan ni koppla disken till en datorn som funkar och kopiera det ni inte vill förlora?

Permalänk
Medlem

Det går inte att kopiera till annan disk

Hej

Tyvärr går det inte att kopiera filer till en annan disk. Som tur är så har jag sedan tidigare säkerhetskopierat minna filer.

Har även skrivit samma fråga på Microsofts forum. Där är det en annan som har samma problem och denne misstänker att felet kommer med någon av Windows uppdateringar. För när denna systemåterställde före den senaste uppdateringen så försvann problemet. Tyvärr så har jag installerat en massa saker efter dessa uppdateringar så några system återställningspunkter före dessa uppdateringar finns inte kvar.

Jag hade samma problem innan jag installerade om min dator, och då hjälpte det med en systemåterställning. Då hade jag troligen en återställningspunkt innan uppdateringarna.

Testa en systemåterställning, det skulle kunna vara en lösning. Om någon har en ide om vilket uppdatering som krånglar så är jag intresserad.

Permalänk
Medlem

Lösning på problemet

Hej

Via Microsofts Windows support forum så har jag kommit fram till att det i mitt fall var det uppdatering Microsoft Windows (KB3123862) som var problemet. Avinstallera den och det går att kopiera igen.

//Filip

Permalänk
Medlem

@Filip1: Detta löste även mitt problem! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Har samma problem

Hur gör jag för att avinstallera Microsoft Windows KB3123862 ?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kjeeri:

Hur gör jag för att avinstallera Microsoft Windows KB3123862 ?

Kontrollpanelen/Program och funktioner/Visa installerade uppdateringar.(i vänsterkanten). Markera och ta "Avinstallera".

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Nu fungerar det för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Filip1:

Hej

Via Microsofts Windows support forum så har jag kommit fram till att det i mitt fall var det uppdatering Microsoft Windows (KB3123862) som var problemet. Avinstallera den och det går att kopiera igen.

//Filip

Stort TACK min vän... du har räddat min sommar och du har räddat min dator.

Frågan återstår... hur kan MS skapa en uppdatering som gör att det inte går att kopiera filer i utforskaren?

Som sagts... stort TACK!

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

Den "uppdateringen" rör ju win10 uppgradering och är bara till problem om man inte vill ha win10. Med tanke på Microsofts beteende på senare tid var det är väl bara en tidsfråga innan de aktivt börjar sabotera win7 installationerna med diverse buggar och prestandanedsättande patchar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

Problemet kvarstår med uppdateringen KB3123862. Någon som vet hur man "utestänger" KB3123862 från att tankas ner och installeras? Kör som TS Win 7 Sp 1.

Jag hinner inte radera KB3123862 innan den ånyo tankas ner och installeras och samma problem uppstår igen att det inte går att kopiera filer och mappar... TRIST!

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bocken Bruse:

Problemet kvarstår med uppdateringen KB3123862. Någon som vet hur man "utestänger" KB3123862 från att tankas ner och installeras? Kör som TS Win 7 Sp 1.

Jag hinner inte radera KB3123862 innan den ånyo tankas ner och installeras och samma problem uppstår igen att det inte går att kopiera filer och mappar... TRIST!

Ändra Windows Update inställningar till att endast "Sök efter uppdateringar men låt mig välja om de ska hämtas och installeras". Avinstallera sedan KB3123862 och starta om. Sök efter nya uppdateringar i Windows Update. När den är färdig, gå in i listan över nya uppdateringar och högerklicka på KB3123862, välj dölj. Efter det kan du slå på Automatiska uppdateringar igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lombard:

Ändra Windows Update inställningar till att endast "Sök efter uppdateringar men låt mig välja om de ska hämtas och installeras". Avinstallera sedan KB3123862 och starta om. Sök efter nya uppdateringar i Windows Update. När den är färdig, gå in i listan över nya uppdateringar och högerklicka på KB3123862, välj dölj. Efter det kan du slå på Automatiska uppdateringar igen.

Tack för hjälpen. Räcker det bara att "dölj uppdatering"?

Nu har jag gjort exakt som du föreslog så får vi se om det hjälper. TACK!

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

De Viktiga uppdateringar som är Säkerhetsuppdateringar verkar alltid kunna installeras, med de viktiga som bara är Uppdatering bör man kolla eftersom win10 installationsuppdateringar ibland gömmer sig där. Av de Valfria uppdateringarna finns där ofta win10 saker, de har jag i princip slutat med att uppdatera eftersom jag inte orkar hålla på att kolla info för varje.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Kontrollpanelen/Program och funktioner/Visa installerade uppdateringar.(i vänsterkanten). Markera och ta "Avinstallera".

Har exakt samma problem. Datorn är en rätt gammal stationär Acer (Acer Aspire M5811) med windows 7 professional service pack 1, 64 bitar.

När jag försöker ta bort uppdateringen enligt ovanstående och går in på "visa installerade uppdateringar" så syns inga uppdateringar utan det står "det finns inga uppdateringar installerade på den här datorn".

Går jag däremot in på windows update /visa uppdateringshistorik så visas att flera uppdateringar slutförts, bl a KB3123862 (se informationen nedan)
-------------------
Uppdatering för Windows 7 för x64-baserade system (KB3123862)
Installationsdatum: ‎2016-‎06-‎14 22:31
Installationsstatus: Slutfördes
Uppdateringens typ: Rekommenderas
Installera den här uppdateringen för att lösa problem i Windows. En fullständig lista över de problem som åtgärdas i den här uppdateringen finns i den relaterade Microsoft Knowledge Base-artikeln. När du har installerat uppdateringen måste du kanske starta om datorn.
Mer information:
http://support.microsoft.com/kb/3123862
Hjälp och support:
http://support.microsoft.com
-----------------------------

Varför syns inte uppdateringarna i "Visa installerade uppdateringar"?

Hur gör jag då för att ta bort KB3123862?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter33:

Har exakt samma problem. Datorn är en rätt gammal stationär Acer (Acer Aspire M5811) med windows 7 professional service pack 1, 64 bitar.

När jag försöker ta bort uppdateringen enligt ovanstående och går in på "visa installerade uppdateringar" så syns inga uppdateringar utan det står "det finns inga uppdateringar installerade på den här datorn".

Går jag däremot in på windows update /visa uppdateringshistorik så visas att flera uppdateringar slutförts, bl a KB3123862 (se informationen nedan)
-------------------
Uppdatering för Windows 7 för x64-baserade system (KB3123862)
Installationsdatum: ‎2016-‎06-‎14 22:31
Installationsstatus: Slutfördes
Uppdateringens typ: Rekommenderas
Installera den här uppdateringen för att lösa problem i Windows. En fullständig lista över de problem som åtgärdas i den här uppdateringen finns i den relaterade Microsoft Knowledge Base-artikeln. När du har installerat uppdateringen måste du kanske starta om datorn.
Mer information:
http://support.microsoft.com/kb/3123862
Hjälp och support:
http://support.microsoft.com
-----------------------------

Varför syns inte uppdateringarna i "Visa installerade uppdateringar"?

Hur gör jag då för att ta bort KB3123862?

Starta cmd som administratör. Skriv eller kopiera och klistra in nedanstående. Tryck enter.

wusa /uninstall /kb:3123862 /quiet /norestart

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickel:

Starta cmd som administratör. Skriv eller kopiera och klistra in nedanstående. Tryck enter.

wusa /uninstall /kb:3123862 /quiet /norestart

Stort tack för svar.

Hade gärna velat förstå och åtgärda varför uppdateringarna inte syns i "Visa installerade uppdateringar". Finns det inget sätt att göra det på? Skulle vara bra att få åtgärdat för ev framtida behov också. Är inte så bekväm med kommandon i kommandofönstret så hade känts bättre att ta bort uppdateringen därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickel:

Starta cmd som administratör. Skriv eller kopiera och klistra in nedanstående. Tryck enter.

wusa /uninstall /kb:3123862 /quiet /norestart

Har nu försökt göra ovanstående men det verkar inte hjälpa eller också gör jag något fel.

Första gången var jag inloggad på datorn med ett konto med administratörsrättigheter. Körde igång kommandotolken och skrev in
wusa /uninstall /kb:3123862 /quiet /norestart
vid promten. Tryckte på enter. Fick ingen återkoppling utan fick omedelbart en ny promt.

Var fortfarande problem med att utforskaren kraschar vid kopiering och inklistring av filer.

Sedan testade jag att starta kommandotolken från startmenyn, högerklicka och valde "kör som administratör" Skrev återigen in
wusa /uninstall /kb:3123862 /quiet /norestart
vid promten. Tryckte på enter. Fick ingen återkoppling utan fick omedelbart en ny promt.

Var fortfarande problem med att utforskaren kraschar vid kopiering och inklistring av filer.

Ska man få någon form av återkoppling på att kommandot utförts?

Jag har inte hittat något sätt att visa installerade uppdateringar (se mitt tidigare inlägg ovan att "visa installerade uppdateringar" säger att det inte finns några uppdateringar installerade på datorn) så jag kan inte kontrollera om kb:3123862 har avinstallerats eller inte.

Vad gör jag för fel?
Hur kan jag se vilka uppdateringar som finns installerade på datorn?
Hur gör jag för att avinstallera kb:3123862?

Permalänk
Medlem

@Peter33: Enklaste sättet att se dina installerade uppdateringar är att starta upp windows Powershell. Kör sedan "get-hotfix" för att lista eller så kan du köra "get-hotfix" följt av KBnamnet t.ex get-hotfix KB3845999

Sedan för att faktiskt kopiera filer kan du prova att nyttja Powershell för detta också och t.ex nyttja cmdlets copy-item. T.ex skulle en kopiering av C:\temp se ut såhär copy-item C:\temp -recurse D:\temp