Permalänk
Medlem

Kan jag lita på CPU-Z?

Tja,

precis börjat använda uppgraderingarna jag köpte för ett par dagar sedan. Det som står i signaturen, och första gången jag slog igång allting brydde jag mig inte om att göra några direkta tester utan bara blåste på, nu när jag benchar och provar AIDA64 så blir jag lite förvirrad för UEFI's upplägg här är ingenting jag har klämt på förut.

Jag saknar helt och hållet alternativ för fixed mode på VCORE, vilket stör mig som fan för jag har alltid varit mer bekväm i att använda det när jag testat mig fram. Och moderkortet anger inga specifikationer i Open Hardware Monitor som är en go-to annars för att kika CPU-volt för mig innan.

CPU-Z och Aida64 har båda två VCORE-angivelser men Aida's var så långt åt helvete att jag vet redan nu att det inte ens är värt att titta på. Men till er som använder CPU-Z, är core voltage-visningen där pålitlig nog att utgå ifrån för att jobba mig fram till en offset-överklockning istället? Eller finns annan bättre mjukvara för att monitera voltspänning under stresstester?

CPU-Z nu påstår att jag tågar på i 4,0Ghz på 1,067v och det låter lite för bra för att vara sant i mina öron - men jag kanske har fel?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd

@Masyve:

Jag hade liknade problem med mitt tidigare bygge. Fick bra hjälp hår ifrån.

Mitt problem var att moderkortet inte var kompatibelt med olika programvaror för att visa vcore. Istället så visade den VID på rutan för vcore.

Testa och höja din offert och först och främst om dina värden i cpu-z ändras under vcore.