Är min dator värd att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Är min dator värd att uppgradera?

Är min dator värd att uppgradera eller finns det för mycket flaskhalsar? Köper jag istället en ny dator så ligger budgeten runt 12 tkr (exkl chassi, ssd, m.m.) vilket även är ett bra riktmärke för vilken prestanda jag är ute efter. Tack för hjälpen om någon orkar ta en titt!

Nätagg: 700w cooler master
CPUkylare: Noctua NH-U9B
Övrigt:

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ptja, köp ett GTX1070 så spelar du allt i 1680x1050 En 2500k med lite överklockning är nog knappast en flaskhals

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

hade lagt pengarna på en skärm (har de ens sålts några 1680x1050 skärmar på 5 år?) och sen RX 480

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Intressant, en ny skärm säger du... Skulle det göra nån större skillnad? T.ex. vilken skärm isåfall? Räcker det annars att köpa nytt grafikkort alltså? Jag antog att processorn m.m. skulle flaskhalsa om jag bara slänger in ett nytt grafikkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulk:

@Christley: Intressant, en ny skärm säger du... Skulle det göra nån större skillnad? T.ex. vilken skärm isåfall? Räcker det annars att köpa nytt grafikkort alltså? Jag antog att processorn m.m. skulle flaskhalsa om jag bara slänger in ett nytt grafikkort...

Han menar att du kör låg upplösning och får därför höga fps i vilket fall som.

Köp ett nytt grafikkort, och uppgradera resten senare.

Du bör klocka den cpun om det går. Den har mycket att ge.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Du kommer få ett rejält prestandalyft genom att bara byta grafikkort.
Budget efter grafikkort sätter du efter vilka krav du har på spelen du ska lira och vad du tycker det är värt.
970 eller 1070,1080 eller avvakta på amds motsvarighet.

Vad är ditt mål med uppgraderingen, vill du kunna ha alla inställningar på max i spelen eller är du nöjd med medel och att alla spelen lirar fint i 60fps?

Själv gick jag från gtx 560 till ett beg 270x och fick ett rejält lyft. Jag spelar inte så mycket grafiskt krävande spel så jag känner inget behov av att uppgradera nu.

Sweclockers prestandaindex på grafikkort
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Toms hardware's prestandaindex på grafikkort
http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Permalänk
Avstängd

det är attt överklocka din prolle som gäller om du inte redan gjort det, du har ju en ok kylare där. sen är det ett nytt grafikkort som skulle behövas. Vilket, beror på vilka spel du spelar. och med ett nytt grafikkort behöver du naturligtvis en ny skärm. eftersom din verkar ganska gammal.

Permalänk
Medlem

Skärmen är det mest värda att uppgradera just nu. Efter det grafikkortet, men vänta på RX 480s lansering så man vet hur den är prestanda och prismässigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Även, du har senaste firmware för din 840 EVO SSD? Väldigt viktigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, det får helt enkelt bli en ny skärm och nytt grafikkort. Billigare än väntat!

Permalänk
Medlem

@philipborg: Bra tips, jag hade inte den nya!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulk:

Tack för hjälpen, det får helt enkelt bli en ny skärm och nytt grafikkort. Billigare än väntat!

Vill du ha råd om schyssta skärmar eller har du koll?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulk:

Är min dator värd att uppgradera eller finns det för mycket flaskhalsar? Köper jag istället en ny dator så ligger budgeten runt 12 tkr (exkl chassi, ssd, m.m.) vilket även är ett bra riktmärke för vilken prestanda jag är ute efter. Tack för hjälpen om någon orkar ta en titt!

Nätagg: 700w cooler master
CPUkylare: Noctua NH-U9B
Övrigt:
http://forumbilder.se/FA5L7/specs.PNG

sitter på nästan likadan dator, byt grafik kort så kommer du en bra bit, klockar du processorn så klarar du dig väldigt bra, bör kunna dra upp den över 4ghz utan större bekymmer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ny skärm! och kanske bara byta till ett geforce 970 nu när dom är billiga. 2 st 570 har jag ingen erfarenhet av i SLI men det är kanske funkar bra i vissa spel. vad tycker du själv.. 1920 x 1080 är väl den största uppgraderingen.

moderkortet klarar det snabbare minnen?

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vill du ha råd om schyssta skärmar eller har du koll?

Jag tar gärna emot tips på skärm! Runt 3000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du kommer få ett rejält prestandalyft genom att bara byta grafikkort.
Budget efter grafikkort sätter du efter vilka krav du har på spelen du ska lira och vad du tycker det är värt.
970 eller 1070,1080 eller avvakta på amds motsvarighet.

Vad är ditt mål med uppgraderingen, vill du kunna ha alla inställningar på max i spelen eller är du nöjd med medel och att alla spelen lirar fint i 60fps?

Själv gick jag från gtx 560 till ett beg 270x och fick ett rejält lyft. Jag spelar inte så mycket grafiskt krävande spel så jag känner inget behov av att uppgradera nu.

Sweclockers prestandaindex på grafikkort
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Toms hardware's prestandaindex på grafikkort
http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Intressanta länkar. Jag avvaktar nog lite och ser hur priserna utvecklas närmsta tiden. Räcker gott och väl med 970 eller amds motsvarighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulk:

Jag tar gärna emot tips på skärm! Runt 3000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur prioriterar du?

Upplösning, 2560x1440 eller 1920x1080
Betraktningsvinklar och korrekta färger, exempelvis IPS över TN
Uppdateringsfrekvens, exempelvis 60 eller 144Hz

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Hur prioriterar du?

Upplösning, 2560x1440 eller 1920x1080
Betraktningsvinklar och korrekta färger, exempelvis IPS över TN
Uppdateringsfrekvens, exempelvis 60 eller 144Hz

Har läst på lite nu och förmodligen lutar det åt IPS 1920*1080. Som jag förstår det så är responstiden generellt sett bättre på TN jämfört med IPS, men sämre bildkvalitet. Dock har nya IPS-skärmar tillräckligt bra responstid? Jag spelar en del FPS så prestandan känns minst lika viktig som bildkvaliteten.
Bör man matcha grafikkort med skärm? Eller det spelar kanske ingen roll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulk:

Har läst på lite nu och förmodligen lutar det åt IPS 1920*1080. Som jag förstår det så är responstiden generellt sett bättre på TN jämfört med IPS, men sämre bildkvalitet. Dock har nya IPS-skärmar tillräckligt bra responstid? Jag spelar en del FPS så prestandan känns minst lika viktig som bildkvaliteten.
Bör man matcha grafikkort med skärm? Eller det spelar kanske ingen roll.

Responstid är nästan helt irrelevant för det mänskliga ögat. Spelar du mycket FPS-spel (CSGO m.m) skulle jag satsa på en TN-skärm med 144Hz över en IPS med 60Hz dock!

Permalänk
Medlem

Begagnat GTX 970 för runt 1500kr och en ny skärm skulle vara tillräckligt för den datorn i dagsläget

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Asus GTX 970 Strix några månader sedan och är mycket nöjd med prestandan och ljudnivån med det kortet!

Fins nya för runt 2600 och Begagnat lär du nog hitta dom en bit billigare med.

https://www.inet.se/produkt/5411279/asus-geforce-gtx-970-4gb-...

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Responstid är nästan helt irrelevant för det mänskliga ögat. Spelar du mycket FPS-spel (CSGO m.m) skulle jag satsa på en TN-skärm med 144Hz över en IPS med 60Hz dock!

Jag använder även datorn rätt mycket till att kolla film/serier etc så kanske är det trots allt mer värt att satsa på en IPS... Mest IPS som säljs nu för tiden va?

Skickades från m.sweclockers.com