Be Quiet! Pure Rock Pro 3. Kommer den täcka PCI-E?

Permalänk
Medlem

Be Quiet! Pure Rock Pro 3. Kommer den täcka PCI-E?

Hej!

Har nyss beställt en Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Insåg dock nu i efterhand att den kanske är så pass stor att den kommer vara i vägen för min översta PCI-E som ,enligt manualen till mitt moderkort, skall användas när man kör endast ett grafikkort.

Någon som vet om detta är någon risk?

Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
GPU (om det är väsentligt): MSI 1080 Gaming X

Hjälp uppskattas varmt!

Permalänk
Medlem

Är det Dark Rock Pro 3 du menar? Jag försökte googla fram ett definitivt svar, men kunde inte hitta något som säger 100% säkert. Dock har jag ett MSI Z97 Krait moderkort och en Noctua NH-D15 och NH-D15 tror jag är bredare på så sätt att den orsakar problem med fler moderkort och dess PCI-E slots och jag har runt en centimeter utrymme mellan mina kylartorn och baksidan på grafikkortet.

Hittar som sagt ingenting som klargör om det blir några problem med ditt moderkort eller ej. Men Dark Rock Pro 3 verkar vara relativt smal jämfört med NH-D15 och Phanteks med deras gigantiska 2-tornskylare (vad den nu heter), så jag tror inte att det bör bli några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracoin:

Hej!

Har nyss beställt en Be Quiet! Pure Rock Pro 3. Insåg dock nu i efterhand att den kanske är så pass stor att den kommer vara i vägen för min översta PCI-E som ,enligt manualen till mitt moderkort, skall användas när man kör endast ett grafikkort.

Någon som vet om detta är någon risk?

Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
GPU (om det är väsentligt): MSI 1080 Gaming X

Hjälp uppskattas varmt!

Om det är trångt så kan valet av grafikkort faktiskt vara väsentligt iom att det ser ut som att din modell har en backplate monterad. Dvs kortet sticker upp ett par mm högre jämfört ett rent kretskort.

Sedan handlar det ju i princip om avståndet mellan CPU-sockel och PCIe-slot (förekommer viss variation, men inte så mycket) kontra hur stor kylaren är. Har du övriga komponenter redan så kan du ju mäta lite för att se om det verkar finnas risk att det skulle bli problem. Jag tycker dock att det änså ser ut som att DRP3 inte är sådär jättebred?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Är det Dark Rock Pro 3 du menar? Jag försökte googla fram ett definitivt svar, men kunde inte hitta något som säger 100% säkert. Dock har jag ett MSI Z97 Krait moderkort och en Noctua NH-D15 och NH-D15 tror jag är bredare på så sätt att den orsakar problem med fler moderkort och dess PCI-E slots och jag har runt en centimeter utrymme mellan mina kylartorn och baksidan på grafikkortet.

Hittar som sagt ingenting som klargör om det blir några problem med ditt moderkort eller ej. Men Dark Rock Pro 3 verkar vara relativt smal jämfört med NH-D15 och Phanteks med deras gigantiska 2-tornskylare (vad den nu heter), så jag tror inte att det bör bli några problem.

Hej! Tack så mycket för ditt svar. Ja givetvis är det dark rock pro 3 jag menar, ber om ursäkt! Har suttit och läst recensioner om CPU-kylarna hela kvällen så alla namn börjar blandas ihop för mig haha

Det du säger låter ju utmärkt, då kan jag sova utan att behöva ligga och googla vidare på telefonen.

Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om det är trångt så kan valet av grafikkort faktiskt vara väsentligt iom att det ser ut som att din modell har en backplate monterad. Dvs kortet sticker upp ett par mm högre jämfört ett rent kretskort.

Sedan handlar det ju i princip om avståndet mellan CPU-sockel och PCIe-slot (förekommer viss variation, men inte så mycket) kontra hur stor kylaren är. Har du övriga komponenter redan så kan du ju mäta lite för att se om det verkar finnas risk att det skulle bli problem. Jag tycker dock att det änså ser ut som att DRP3 inte är sådär jättebred?

Vad jag kan tolka är bredden på t.ex. Noctua DH-15 och DRP3 densamma, dvs 15mm. Dock så skiljer sig djupet något (antar att detta är djupet i riktningen framsida till baksida av chassit).

Antar att man kanske kan mäta 7.5cm från mitten av CPUn för att avgöra hur mycket plats den kommer ta, förutsätter att den är lika lång på båda håll.

Tack för ditt svar!

PS. Har dessvärre inte fått min GPU ännu så kan inte ta hjälp av denna för att mäta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dracoin: Yeah Nu har ju inte alla moderkort lika långt avstånd mellan CPU och första PCI-E platsen, men Dark Rock Pro 3 ser ut att inte vara speciellt mycket bredare än 120mm fläkten som medföljer, den som sitter på fram/baksidan då och inte 135mm som sitter i mitten och min NH-D15 är bredare än 140mm fläktarna som sitter på den.

Permalänk
Medlem

@Dracoin: Om du kollar här: https://youtu.be/x4_5L0Zq298?t=10m23s så ser du att DRP3 är bredare sett från front till baksida än vad den är från toppen till botten sett från hur den sitter i ditt chassi. Ta då specifikationerna på kylaren (taget från Inet): Bredd: 150 mm
Djup: 137 mm, så bör ju då djupet vara hur mycket plats den tar vertikalt i chassit. Jämför då det med NH-D15 som har ett djup på 161mm så är ju DRP3 betydligt mindre i den dimensionen

Sitter ditt moderkorts första PCI-E plats så pass högt upp att du fått ta ut det över PCI-skyddet i ditt chassi? Alltså dom där metallgrejerna som sitter där bak som man får plocka ut beroende på hur många/ hur tjocka grafikkort man där DVI/HDMI och alla dom utgångarna sitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracoin:

Vad jag kan tolka är bredden på t.ex. Noctua DH-15 och DRP3 densamma, dvs 15mm. Dock så skiljer sig djupet något (antar att detta är djupet i riktningen framsida till baksida av chassit).

Antar att man kanske kan mäta 7.5cm från mitten av CPUn för att avgöra hur mycket plats den kommer ta, förutsätter att den är lika lång på båda håll.

Tack för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Tyckte det stod att bredden var 137mm?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tyckte det stod att bredden var 137mm?

På inets hemsida står det att 137 är djupet (vad nu djupet skall tolkas som)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är detta moderkort du har, right? https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/
Du har en PCI-E x1 plats ovanför den första PCI-E X16 platsen (den du sätter grafikkortet i) och jag tvivlar på att det finns en kylare där ute som skulle täcka båda dom platserna, det skulle vara absurt. Så platsen för ditt grafikkort är nog säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@Dracoin: Om du kollar här: https://youtu.be/x4_5L0Zq298?t=10m23s så ser du att DRP3 är bredare sett från front till baksida än vad den är från toppen till botten sett från hur den sitter i ditt chassi. Ta då specifikationerna på kylaren (taget från Inet): Bredd: 150 mm
Djup: 137 mm, så bör ju då djupet vara hur mycket plats den tar vertikalt i chassit. Jämför då det med NH-D15 som har ett djup på 161mm så är ju DRP3 betydligt mindre i den dimensionen

Sitter ditt moderkorts första PCI-E plats så pass högt upp att du fått ta ut det över PCI-skyddet i ditt chassi? Alltså dom där metallgrejerna som sitter där bak som man får plocka ut beroende på hur många/ hur tjocka grafikkort man där DVI/HDMI och alla dom utgångarna sitter?

Nej det gör den inte. Den sitter precis mellan de två översta metallgrejerna.

Det är dock en helt ny dator som ännu inte har haft ett grafikkort i sig så jag är inte 100% säker. Men det ser inte ut att vara några konstigheter på den fronten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Det är detta moderkort du har, right? https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/
Du har en PCI-E x1 plats ovanför den första PCI-E X16 platsen (den du sätter grafikkortet i) och jag tvivlar på att det finns en kylare där ute som skulle täcka båda dom platserna, det skulle vara absurt. Så platsen för ditt grafikkort är nog säker

Ja det stämmer, det är precis det moderkortet.

Tack för all hjälp, då kan jag pusta ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracoin:

På inets hemsida står det att 137 är djupet (vad nu djupet skall tolkas som)

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.bequiet.com/volumes/PDM/_products/bk019/bk019_dim_... är nog bättre att ha som utgångspunkt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ah, givetvis haha. Nu i efterhand känns det lite dumt att man inte tänkte så långt. Tack för din hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com