Växla mellan högtalar och headset - problem

Permalänk
Medlem

Växla mellan högtalar och headset - problem

Hej, försöker hjälpa en kollega med ett problem som uppstått på hans dator.

Som det ser ut nu har han ett hemmabiosystem kopplat via förstärkare till datorn digitalt.
Sedan kopplar han headsetet via 3,5mm på framsidan av datorn (gröna uttaget) när han ska använda det.

Tyvärr spökar det på någon plan och datorn skiftar inte automatiskt till headsetet utan ljudet kommer fortfarande via förstärkaren.
Väljer jag headsetet som primär ljudutgång så skiftar det inte över till förstärkaren när man drar ut headsetet.

Han påstår att det har fungerat tidigare.

Tänkte då att han manuellt skulle kunna skifta mellan dessa i ljudinställningarna. Detta fungerar inte heller då den inte verkar vilja vara med varje gång utan skiftar bara ljudet ibland.

Är det någon som har någon aning om vad jag kan prova? Någon mjukvara man kan använda sig av?

Han använder windows 7

/ol-korv

Permalänk
Medlem

Prova chevolume, använder det själv för att tvinga köra vissa utgångar.
http://www.chevolume.com/

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Hej, försöker hjälpa en kollega med ett problem som uppstått på hans dator.

Som det ser ut nu har han ett hemmabiosystem kopplat via förstärkare till datorn digitalt.
Sedan kopplar han headsetet via 3,5mm på framsidan av datorn (gröna uttaget) när han ska använda det.

Tyvärr spökar det på någon plan och datorn skiftar inte automatiskt till headsetet utan ljudet kommer fortfarande via förstärkaren.
Väljer jag headsetet som primär ljudutgång så skiftar det inte över till förstärkaren när man drar ut headsetet.

Han påstår att det har fungerat tidigare.

Tänkte då att han manuellt skulle kunna skifta mellan dessa i ljudinställningarna. Detta fungerar inte heller då den inte verkar vilja vara med varje gång utan skiftar bara ljudet ibland.

Är det någon som har någon aning om vad jag kan prova? Någon mjukvara man kan använda sig av?

Han använder windows 7

/ol-korv

Saknas en del info för att kunna reda ut detta.

Digitalt hur cox, HDMI eller hur?
Vilka device för analogt ljud och digitalt ljud är inblandat? samma eller olika..

Samt även vilka uppspelare som användes kan inverka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Prova chevolume, använder det själv för att tvinga köra vissa utgångar.
http://www.chevolume.com/

Ska kolla på det:)

Skrivet av ggustavsson:

Saknas en del info för att kunna reda ut detta.

Digitalt hur cox, HDMI eller hur?
Vilka device för analogt ljud och digitalt ljud är inblandat? samma eller olika..

Samt även vilka uppspelare som användes kan inverka.

Det är kopplat via hdmi, båda går till moderkortet.
Det är både Windows "originalljud/systemljud" samt via vlc. Tänkte inte på att prova fler alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Ska kolla på det:)

Det är kopplat via hdmi, båda går till moderkortet.
Det är både Windows "originalljud/systemljud" samt via vlc. Tänkte inte på att prova fler alternativ.

Om det fungerat tidigare så är jag inte säker på hur man ska fixa det.

Problemet verkar vara att det är två separata enheter som skapar ljudet, dels ljudkortet och sen en annan enhet som det är kopplat HDMI ifrån, ljudet till förstärkaren går troligen inte via ljudkortet (ljudkort har aldrig HDMI kontakt, inte sett något iallafall)

Kolla i VLC hur utmatningsinställningarna är inställda för ljud, bör vara på automatiskt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om det fungerat tidigare så är jag inte säker på hur man ska fixa det.

Problemet verkar vara att det är två separata enheter som skapar ljudet, dels ljudkortet och sen en annan enhet som det är kopplat HDMI ifrån, ljudet till förstärkaren går troligen inte via ljudkortet (ljudkort har aldrig HDMI kontakt, inte sett något iallafall)

Kolla i VLC hur utmatningsinställningarna är inställda för ljud, bör vara på automatiskt...

Jag är inte helt säker på att det fungerat tidigare vad han än säger;)
Båda anslutningarna sitter på moderkortet...

VLC var inställt på auto, provade runt lite där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Prova chevolume, använder det själv för att tvinga köra vissa utgångar.
http://www.chevolume.com/

Skrivet av ggustavsson:

Om det fungerat tidigare så är jag inte säker på hur man ska fixa det.

Problemet verkar vara att det är två separata enheter som skapar ljudet, dels ljudkortet och sen en annan enhet som det är kopplat HDMI ifrån, ljudet till förstärkaren går troligen inte via ljudkortet (ljudkort har aldrig HDMI kontakt, inte sett något iallafall)

Kolla i VLC hur utmatningsinställningarna är inställda för ljud, bör vara på automatiskt...

Nu är det löst. Vet inte riktigt vad som var felet egentligen men har passat på att byta C-hårddisken i datorn, efter det fungerade det som det skulle. Trots att jag klonade den gamla:S

Men tack för att ni försökte hjälpa till.

/ol-korv