Permalänk
Medlem

Överhettning CPU i7 3770

Hej allesammans!
Köpte och byggde ihop en dator januari 2013, bytt ut gpu och kylare etc därefter men der har väl ej med saken att göra.
Nu så har upplevs datorn väldigt seg vid diverse uppgifter, många flikar på internet uppe exempelvis men framförallt då jag testa spela igen efter långt avbrott!
Har haft core temp uppe ständigt sedan jag märkte detta problem med att datorn är seg och märker att när jag tillexempel bara sitter och slösurfar eller kollar netflix är resultatet följande: http://prntscr.com/bj4w94
Kollat gpuns temp men de ligger på runt 40 grader.
Testade att köra stresstest och alla cores låg på 105 grader men datorn slocknade ej.
Testade även att starta bf4 och köra på olika inställningar för att kolla fps etc, spelade ej någon roll vilken grafik jag körde på, låg ändå på 5-15 fps och core temps på 100+ grader.
Nu har jag även dammsugit datorn samt tagit bort gammal kylpasta och applicerat ny, men datorn uppvisar ingen egentlig förbättring.
Har använt speedfan under cirka 1 år då jag ej spelat utan bara velat kolla serier etc om kvällarna utan störande fläkter, dvs jag har dragit ner cpu fan till 30-40%. Är detta riskfyllt och kan de ha påverkat?
Har även sen cirka ett år tbx tagit bort min vattenkylning och kör på stockkylningen då vattenkylningen läckte och paja mitt förra grafikkort.
Så visst det är ingen bra kylare, men har spelat även med denna och aldrig haft dessa temperaturer samt heller aldrig upplevt datorn seg.

Specs: http://prntscr.com/bj4zm1 , men har då bytt ut grafikkortet mot ett nyare.

Ska jag satsa på ny kylare eller har cpun sagt sitt?

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att CPU ej är överklockad och har aldrig varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar135:

Hej allesammans!
Köpte och byggde ihop en dator januari 2013, bytt ut gpu och kylare etc därefter men der har väl ej med saken att göra.
Nu så har upplevs datorn väldigt seg vid diverse uppgifter, många flikar på internet uppe exempelvis men framförallt då jag testa spela igen efter långt avbrott!
Har haft core temp uppe ständigt sedan jag märkte detta problem med att datorn är seg och märker att när jag tillexempel bara sitter och slösurfar eller kollar netflix är resultatet följande: http://prntscr.com/bj4w94
Kollat gpuns temp men de ligger på runt 40 grader.
Testade att köra stresstest och alla cores låg på 105 grader men datorn slocknade ej.
Testade även att starta bf4 och köra på olika inställningar för att kolla fps etc, spelade ej någon roll vilken grafik jag körde på, låg ändå på 5-15 fps och core temps på 100+ grader.
Nu har jag även dammsugit datorn samt tagit bort gammal kylpasta och applicerat ny, men datorn uppvisar ingen egentlig förbättring.
Har använt speedfan under cirka 1 år då jag ej spelat utan bara velat kolla serier etc om kvällarna utan störande fläkter, dvs jag har dragit ner cpu fan till 30-40%. Är detta riskfyllt och kan de ha påverkat?
Har även sen cirka ett år tbx tagit bort min vattenkylning och kör på stockkylningen då vattenkylningen läckte och paja mitt förra grafikkort.
Så visst det är ingen bra kylare, men har spelat även med denna och aldrig haft dessa temperaturer samt heller aldrig upplevt datorn seg.

Specs: http://prntscr.com/bj4zm1 , men har då bytt ut grafikkortet mot ett nyare.

Ska jag satsa på ny kylare eller har cpun sagt sitt?

Err, det är inte bra att dammsuga datorer. Med det sagt så låter det som att kylaren är felmonterad/trasig. Har du någon annan kylare du kan testa med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig gjorde en simpel delid 20c el t.o.m lite mer när klockad under custom vatten, jag använde inte ens naked Ivy utan återapplicarede "pasta" (liquid ultra) och smackade på IHS igen.
Idag finns det väl t.o.m dedikerade verktyk för delid om än lite väl dyra för en simpel uppgift som tar 5 min + förberedelser (man kan vara lite nervös första gången, känns inte naturligt).

Oavsett om du felapplicerat pasta, gammal pasta, dålig kontakt vid montering eller bara gammalt hederligt damm i kylflänsar så gör delid otroligt mycket för temps.

Permalänk
Medlem

@Oskar135: Kolla om du kan hitta en billig men bra kylare. Har du aldrig överklockat processorn så tvivlar jag på att den är slut OM nu inget hände när vattenkylningen pajade.
Kolla alla pins så att ingen är böjd så att fläkten inte verkar optimalt, men om allt fungerar så verkar det inte vara det heller för då skulle du ha problem att starta datorn.

Så, det verkar vara kylningen ändå tror jag!
Sitter själv på en OC I7-3770K@4.6 H2O och den går som tåget, men att få en bra processor då var som att vinna på lotto ungefär.

Edit: Och som @fark: föreslår så kan du ju alltid delida, finns ju som sagt verktyg för det men de kostar!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Inaktiv

Dammsuger du datorn är det risk du får slänga den snart då det skapar statisk elektricitet. Det kan skada komponenter så de går sönder på en gång eller om några månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Err, det är inte bra att dammsuga datorer. Med det sagt så låter det som att kylaren är felmonterad/trasig. Har du någon annan kylare du kan testa med?

Slarvigt sagt, satt med luftspray och dammsuga i "luften".

Skrivet av fark:

För mig gjorde en simpel delid 20c el t.o.m lite mer när klockad under custom vatten, jag använde inte ens naked Ivy utan återapplicarede "pasta" (liquid ultra) och smackade på IHS igen.
Idag finns det väl t.o.m dedikerade verktyk för delid om än lite väl dyra för en simpel uppgift som tar 5 min + förberedelser (man kan vara lite nervös första gången, känns inte naturligt).

Oavsett om du felapplicerat pasta, gammal pasta, dålig kontakt vid montering eller bara gammalt hederligt damm i kylflänsar så gör delid otroligt mycket för temps.

Vad är delid antar att det är något du gör om du inte har tummen i hand?

Skrivet av DatorMuppen:

@Oskar135: Kolla om du kan hitta en billig men bra kylare. Har du aldrig överklockat processorn så tvivlar jag på att den är slut OM nu inget hände när vattenkylningen pajade.
Kolla alla pins så att ingen är böjd så att fläkten inte verkar optimalt, men om allt fungerar så verkar det inte vara det heller för då skulle du ha problem att starta datorn.

Så, det verkar vara kylningen ändå tror jag!
Sitter själv på en OC I7-3770K@4.6 H2O och den går som tåget, men att få en bra processor då var som att vinna på lotto ungefär.

Edit: Och som @fark: föreslår så kan du ju alltid delida, finns ju som sagt verktyg för det men de kostar!

Ska försöka låna av någon annan alternativt köpa en billig, stockkylaren är ej optimal och känns som skruvarna för fixering är lite dåliga, dock så verkar den sitta bra!
Har ej rört processorn sen jag köpte den, först idag gjorde jag de då jag satte på ny kylpasta.
Vore jävligt skönt om de va fläkten, för man är en student numera. Tack för tipsen!

Datorn säcka ihop totalt efter jag körde bf4 och ingenting gick att göra allt lagga och starta om datorn.
Nu har jag kollat netflix etc och tillslut börjar även de lagga efter cirka 40-50 minuter tittande.
Om jag köper en ny cpufläkt idag funkar den för socket 1155 samt för de nya socketsen 1150, 1151 (tror jag dem heter?) ?
Funtar på att köpa denna: https://www.komplett.se/product/657097/datorutrustning/kylnin... och jag tolkar det som att den klarar de äldre och nya intelprocessorerna då de står 115X?

Permalänk
Medlem

@Oskar135: Ja de allra flesta CPU kylfläktar passar både 1155 och 1151 vad jag har sett.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar135:

Vad är delid antar att det är något du gör om du inte har tummen i hand?

Ok sorry, vet inte varför jag sprang i förväg och antog att att alla vet vad det är.

Ska försöka vara så tydlig jag kan men säg gärna till om du undrar över något, om man inte frågar..? osv

Tex laptops har ofta en "naken" CPU helt utan IHS (Integrated Heat Spreader) medans Sandy Bridge (tex 2500K, 2600K osv) hade en lödd (på chipet) IHS och därmed mycket bättre värme överföring till CPU kylaren i slutändan. Ivy Bridge (3770K som du har) har en IHS som överför värmen från chippet enbart med hjälp av en TIM (Thermal Interface Material) vilket skapade sämre värmeledning och därmed högre temperaturer.

Delid är processen där man avlägsnar IHS ifrån PCB där kieslet sitter.

Här har du en GUIDE för delid, kan göras med enbart med ett rakblad, eller enligt Vice metoden med enbart en hammare + träbit + något mjukt att fånga upp PCB när den lossnar. Iofs kan man även göra en kombination av metoderna vilket är vad jag brukar göra, jobbar först lite med rakblad och sedan hammaren och träbiten.

Videos:

Delid, med rakblad:

Delid, Vice metoden:

Många vågar inte pga rädslan för att förstöra sin CPU, kan jag förstå men lite synd då processen inte alls är så skrämmande som den kan te sig första gången man gör det, tro mig jag gjorde min första på min då nyinköpta 3770K efter att ha provat att sänka temperaturerna genom att experimentera med olika sorters pasta, ja jag provade t.o.m en chiller som jag kopplade in i min redan existerande custom loop. Provade med och utan radiator i loopen, provade med och utan stor tank på sidan om (så chillern kan jobba mer effektivt), känns som jag gjorde precis allt i min makt för få bukt med temperatuer under hög belastning när väl överklockad, kändes hopplöst..

Sen tänkte jag att va fanken sluta fega, sen deliddade jag och som jag skrev tidigare så var slutresultatet över 20c bättre per kärna, inga trix typ när folk skriver min cpu är 15c under belastning el annan trams utan verklig vinst. Jag använde Coollaboratory Liquid Ultra mellan chip och IHS efter delid men Liquid Pro fungerar lika bra och min gamla 3770K rullar fortfarande på överclockad i en kompis burk än idag, inga problem. EK Naked Ivy finns ju också men inte provad den då det känns tryggt med IHS på lol.

Delid är den största vinsten du kan göra vad gäller temperaturer inget snack om det, t.o.m chillern som först inte gav mer än någon enstaka grads skillnad trots vatten på 10c i loopen visade på stora förbättringar efter delid vilket är beviset för att problemet sitter i Intels TIM samt eventuellt avstånd mellan kärnorna och IHS till att börja med.

Bor du i Stockholm jag ja eventuellt hjälpa med Liquid Pro om du inte vill/kan köpa själv, ja kanske t.o.m delidda fast inte super-sugen på det för även om jag inte misslyckats hittills på flera försök så tänk om?
Vill inte vara ansvarig för att förstöra någons CPU, avsäger mig därmed allt ansvar direkt så vi är på det klara med det. Med det sagt det är en enkel process som inte kräver några förkunskaper alls i stort sett.