Stationär Dator (Funkar dessa delar bra ihop?)

Permalänk
Medlem

Stationär Dator (Funkar dessa delar bra ihop?)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9438970/

Är ute efter en dator som inte går över 18-19k men som klarar de flesta spelen på hög grafik utan problem.

Spel som jag vill kunna köra på högsta grafik

Total War (Attila, Warhammer etc)
Arma 2&3
Rust
Ark
Fallout

Har spenderat uppåt 20 tusen på datorer hitills men det har aldrig gått bra, random crasher, lagg, dålig prestanda osv.

Uppdatera gärna kundvagnen med era egna förslag, kan ingenting om datorer och delar så det blir svårt för mig att sätta ihop något själv.

En till fråga, vet ni något om Inet bygger ihop datorn åt en?

Permalänk
Medlem

Ja montering innebär att de bygger och testar datorn.

Det blir 381kr billigare som du tar uppgraderingspaketet istället.
Kör på Asus Strix istället.

Lägg ordern så fort som möjligt så kanske du får datorn innan snön kommer...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9439043/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja montering innebär att de bygger och testar datorn.

Det blir 381kr billigare som du tar uppgraderingspaketet istället.
Kör på Asus Strix istället.

Lägg ordern så fort som möjligt så kanske du får datorn innan snön kommer...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9439043/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9439043/

Vad innebär uppgraderingspaketet? Vad är annorlunda med det? Priset spelar inte så stor roll så länge datorn fungerar bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxwi:

Vad innebär uppgraderingspaketet? Vad är annorlunda med det? Priset spelar inte så stor roll så länge datorn fungerar bra!

Paketpris. Samma prylar billigare än att köpa separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Paketpris. Samma prylar billigare än att köpa separat.

Okej, tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta fleras åsikter, är detta ett bra bygge för pengarna? Går det att få ut mer och i så fall hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxwi:

Skulle uppskatta fleras åsikter, är detta ett bra bygge för pengarna? Går det att få ut mer och i så fall hur?

Det kan ju mycket väl vara så att när 1080 icke referens kort finns i lager så faller priserna.
För dom borde ligga på strax över 6500:-, och inte 7500:-
Plus att det fortfarande är lite oklart hur mycket prestanda man kan tjäna på ett icke referenskort jämfört med referens med eftermarknadskylare.
Skillnaden finns såklart, men är det bara 2-3% så är det ju inte värt en tusing extra IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju mycket väl vara så att när 1080 icke referens kort finns i lager så faller priserna.
För dom borde ligga på strax över 6500:-, och inte 7500:-
Plus att det fortfarande är lite oklart hur mycket prestanda man kan tjäna på ett icke referenskort jämfört med referens med eftermarknadskylare.
Skillnaden finns såklart, men är det bara 2-3% så är det ju inte värt en tusing extra IMO.

Priserna på 3:e partskorten kommer absolut att sjunka när marknaden mättats.
Men det kommer förmodligen inte att hända mycket med priserna förrän till hösten.

Prestandamässigt är det väl inte enorma skillnader.
Största fördelen med 3:part är kylningen/tystare fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxwi:

Skulle uppskatta fleras åsikter, är detta ett bra bygge för pengarna? Går det att få ut mer och i så fall hur?

Grafikkortet kan man som andra säger fundera lite på, men i övrigt är det väl ganska klockrent med bra och prisvärda komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Priserna på 3:e partskorten kommer absolut att sjunka när marknaden mättats.
Men det kommer förmodligen inte att hända mycket med priserna förrän till hösten.

Prestandamässigt är det väl inte enorma skillnader.
Största fördelen med 3:part är kylningen/tystare fläktar.

Min jämförelse var mellan referens PCB med eftermarknadskylare och icke referens PCB.
FE kommer nog ligga kvar prismässigt och kommer nog aldrig att vara bra pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

Kan ni rekommendera en bra skärm till detta bygge? 1920x1080 med bra bild så man får ut det mesta grafikmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet.se:

Intel 1150 max 1600 Mhz

Intel 1151 max 2133 Mhz

Intel 2011-3 max 2666 Mhz

AMD max 1866 Mhz

Anledningen till minneskraven är för att öka kompatibilitet och stabilitet.

@Maxwi, så kolla över dina minnen. Om du vill gå ned i prisnivå så går det att byta till ett 1070 som är fullt dugligt för en vettigare peng.

Sweclockers senaste prestandaindex för grafikkort: http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

@Yaana: Bryr mig inte så mycket om priset, har redan beställt datorn Kan du rekommendera en bra skärm till detta bygge?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Grafikkortet kan man som andra säger fundera lite på, men i övrigt är det väl ganska klockrent med bra och prisvärda komponenter.

Skrivet av Svensktiger:

Min jämförelse var mellan referens PCB med eftermarknadskylare och icke referens PCB.
FE kommer nog ligga kvar prismässigt och kommer nog aldrig att vara bra pris/prestanda.

Skrivet av Yaana:

@Maxwi, så kolla över dina minnen. Om du vill gå ned i prisnivå så går det att byta till ett 1070 som är fullt dugligt för en vettigare peng.

Sweclockers senaste prestandaindex för grafikkort: http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Passar på och frågar nu när jag beställt datorn, tror ni den klarar de flesta spel på hög grafik? Finns det annars något spel som ni skulle tvivla på att den klarar?

Permalänk
Medlem

@Maxwi:
Du får nog köra en del på low

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: På riktigt? Svårt o se sarkasm på bara en smiley :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxwi:

@SUMITOMO: På riktigt? Svårt o se sarkasm på bara en smiley :S

Det ska inte vara några problem alls. Om du nu har bytt ut minnena så får du vänta och se hur den presterar när du får den vilket lär vara utmärkt! Är du fortfarande osäker så går det bra att rådfråga Inet.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Skulle lägga till en cpukylare, tex Pure Rock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@blessed: Är det extremt nödvändigt? För sent nu när jag redan lagt ordern :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxwi:

@blessed: Är det extremt nödvändigt? För sent nu när jag redan lagt ordern :/

Med tanke på att du redan hade en Pure Rock med i kundvagnen så vet jag inte riktigt vad du skulle med en extra till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxwi:

@blessed: Är det extremt nödvändigt? För sent nu när jag redan lagt ordern :/

Vet du ens vad du har beställt? I uppgraderingspaketet medföljer en Be quiet! Pure Rock. K-modellerna har inga stockkylare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.