Permalänk
Medlem

Uppdatera eller köpa nytt?

Jag köpte och satte ihop en burk för 4-5 år sedan. Ser ut som följer:

Av någon anledning känner speccy inte igen min PSU, men det är:

Cooler Master B500, 500W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 3x Molex, 1x FD

Är det värt att uppgradera detta paket, och i så fall hur? Jag är student och inte jättesugen på att lägga mer pengar än jag behöver. Men jag förstår att det kan vara kompabilitetsproblem mtp. tiden som förflutit sedan köpet.

Nu spelar jag i princip enbart CS GO (130-270 ojämna fps på låga inställningar), men jag vill kunna spela Battlefield 1 utan problem när det kommer. Budget för uppgraderingen är runt 4-6k. Alternativt kan jag tänka mig att uppgradera för något dyrare, om jag exempelvis måste ha en dyr GPU - men då får GPU:n vänta några månader.

Vad är mitt bästa move?

Permalänk
Medlem

SSD:n och skärmen kan du ju behålla. Resten skulle jag nog byta ut då du önskar spela Battlefield 1.

Edit: invänta AMD:s nya grafikkort då de eventuellt kommer få bra prissättning i förhållande till prestanda.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Moderkort går att använda. Byter du processor och grafikkort kan du uppgradera en bit. RAM kan du vänta med.

Och ett RX 480 kort när det kommer ut som sagts tidigare. Grafikkortets kostnad kommer du inte ifrån hur du än gör. Lägg mest krut på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@VinterX: byta till vilken CPU och vilken GPU som är mest bang for the buck till moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

SSD:n och skärmen kan du ju behålla. Resten skulle jag nog byta ut då du önskar spela Battlefield 1.

Edit: invänta AMD:s nya grafikkort då de eventuellt kommer få bra prissättning i förhållande till prestanda.

Menar du RX 480? Har det inte varit spekulationer om att det blir för dyrt i Sverige i förhållanden till prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempel22:

@VinterX: byta till vilken CPU och vilken GPU som är mest bang for the buck till moderkortet?

Skit i vad jag sa. Eventuellt kan du skaffa en bra processorkylare du kan överklocka med. Processorn duger.

Om jag var du skulle jag först köpa ett nytt grafikkort och testa det med den setup du har. Det kan fungera över förväntan.

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU kylare?

Permalänk
Medlem

Kolla kylaren, men imo klocka CPUn och införskaffa ett bättre grafikkort. Om BF1 optimeras som tidigare BF spel så kommer din 6300 driva det utan problem.

OC guide på ditt moderkort: http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Vad har du för CPU kylare?

Ingick en kylare när jag köpte processorn. https://www.komplett.se/product/766049/datorutrustning/proces...

Köpte inget extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kolla kylaren, men imo klocka CPUn och införskaffa ett bättre grafikkort. Om BF1 optimeras som tidigare BF spel så kommer din 6300 driva det utan problem.

OC guide på ditt moderkort: http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...

Problemet med överklockning för min del är att jag inte har några som helst teknikskills utöver att fysiskt skruva fast delarna jag köpt. Är inte det förenat med vissa risker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempel22:

Ingick en kylare när jag köpte processorn. https://www.komplett.se/product/766049/datorutrustning/proces...

Köpte inget extra.

Det smartaste och billigaste du kan göra är att köpa en bra kylare som klarar överklockning. Lär dig överklocka processorn och pressa den till du hittar ett stabilt läge. En bra kylare kan du få för 350kr.

Största uppgraderingen är ett grafikkort. Jag tycker det är värt att satsa på ett nytt kort. Inom din budget. Faktiskt ett GTX 1070 kort för runt 4700kr eller kika på RX 480 som ska släppas om vecka. Räkna med 3000kr på det.

Då kan ditt system hålla nått år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempel22:

Problemet med överklockning för min del är att jag inte har några som helst teknikskills utöver att fysiskt skruva fast delarna jag köpt. Är inte det förenat med vissa risker?

Om du väljer en garanterat stabil nivå så är det inga problem. Du kan hitta den informationen på olika forum. Tanken är att få ut mer av processorn, när du ändå har möjligheten. Det är faktiskt inte så svårt. Du kan alltid ta ett foto med mobilen på inställningarna innan du ändrar.

Permalänk

@tempel22: Med lite sunt förnuft och tålamod kan vem som helst överklocka. Det är inte svårt men rätt så tidskrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Det smartaste och billigaste du kan göra är att köpa en bra kylare som klarar överklockning. Lär dig överklocka processorn och pressa den till du hittar ett stabilt läge. En bra kylare kan du få för 350kr.

Största uppgraderingen är ett grafikkort. Jag tycker det är värt att satsa på ett nytt kort. Inom din budget. Faktiskt ett GTX 1070 kort för runt 4700kr eller kika på RX 480 som ska släppas om vecka. Räkna med 3000kr på det.

Då kan ditt system hålla nått år till.

Skrivet av VinterX:

Om du väljer en garanterat stabil nivå så är det inga problem. Du kan hitta den informationen på olika forum. Tanken är att få ut mer av processorn, när du ändå har möjligheten. Det är faktiskt inte så svårt. Du kan alltid ta ett foto med mobilen på inställningarna innan du ändrar.

Så en bra kylare, satsa pengarna på ett GTX 1070 eller RX 480, överklocka - sen uppgradera resten efter vad jag har råd med? Jag vill ju förstås inte köpa några komponenter som inte är framtidskompatibla om jag skulle få för mig att köpa finare grejer under året.

Permalänk
Medlem

Förslag på bra kylare? Får väldigt gärna vara tystare än den jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kolla kylaren, men imo klocka CPUn och införskaffa ett bättre grafikkort. Om BF1 optimeras som tidigare BF spel så kommer din 6300 driva det utan problem.

OC guide på ditt moderkort: http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...

är det tänkt att alla dessa guider ska vara föståliga, folk påstår att överklockning är enkelt och smidigt, bullshit när man måste ladda ner 10 olika program och spendera 24h på det

blir nog och byta hela burken från min sida med ett kraftfullare intel cpu snart istället

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyberabb:

är det tänkt att alla dessa guider ska vara föståliga, folk påstår att överklockning är enkelt och smidigt, bullshit när man måste ladda ner 10 olika program och spendera 24h på det

blir nog och byta hela burken från min sida med ett kraftfullare intel cpu snart istället

Mitt tips är att kika på youtube där du kan se vad personen faktiskt gör, sedan är det bara att pausa och spola om det är komplicerat.

En kylare som fungerar https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo/#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempel22:

Så en bra kylare, satsa pengarna på ett GTX 1070 eller RX 480, överklocka - sen uppgradera resten efter vad jag har råd med? Jag vill ju förstås inte köpa några komponenter som inte är framtidskompatibla om jag skulle få för mig att köpa finare grejer under året.

Grafikkort som GTX 1070 och RX 480 kommer att vara det nyaste på marknaden. Räkna med att de kommer att hålla lika länge som 970 och 980 korten. Dessa kort släpptes denna månad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska stanna innan eller runt 4.5Ghz med nya kylaren. Det borde ge en märkbar förbättring. Du kan fundera på att uppgradera ditt PSU till ett 600w i brons klass eller bättre, om budgeten tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyberabb:

är det tänkt att alla dessa guider ska vara föståliga, folk påstår att överklockning är enkelt och smidigt, bullshit när man måste ladda ner 10 olika program och spendera 24h på det

blir nog och byta hela burken från min sida med ett kraftfullare intel cpu snart istället

Det är en rätt så genomgående guide och jag tycker den är lätt att förstå i alla fall. Har man bios framme och går igenom listan med inställningar är det bara att följa den.
För program, Prime95 och Hwmonitor behövs egentligen bara om du ska klocka en bit och stabilitetstesta vilket det sistnämnda man ska helst göra ett bra tag. Egentligen kan man köra en stund och sen använda den dagligen. Alla som kör med en klockad CPU har inte en helt stabil en, men är den stabil nog för allt man gör så vad spelar det för roll?

Lättaste klocken man kan göra är annars att stänga av turbo och sätt multiplier på 20 i stället. På en 6300 blir det effektivt en mindre klock som ska vara stabil. Det låter väl enkelt och smidigt nog?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det är en rätt så genomgående guide och jag tycker den är lätt att förstå i alla fall. Har man bios framme och går igenom listan med inställningar är det bara att följa den.
För program, Prime95 och Hwmonitor behövs egentligen bara om du ska klocka en bit och stabilitetstesta vilket det sistnämnda man ska helst göra ett bra tag. Egentligen kan man köra en stund och sen använda den dagligen. Alla som kör med en klockad CPU har inte en helt stabil en, men är den stabil nog för allt man gör så vad spelar det för roll?

Lättaste klocken man kan göra är annars att stänga av turbo och sätt multiplier på 20 i stället. På en 6300 blir det effektivt en mindre klock som ska vara stabil. Det låter väl enkelt och smidigt nog?

Det låter inte superavancerat. Men jag är noob och skulle vilja veta alternativet om jag skulle köpa en ny cpu, som skulle motsvara (minst) den överklockade, och lira med moderkortet och antingen ett framtida rx480 eller gtx 1070. Förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

PI1GQ9tjPPw

gb1QDpRnOvw

Jag tycker du ska stanna innan eller runt 4.5Ghz med nya kylaren. Det borde ge en märkbar förbättring. Du kan fundera på att uppgradera ditt PSU till ett 600w i brons klass eller bättre, om budgeten tillåter.

Vilken processor skulle jag köpa om jag väljer att inte överklocka? Jag vill åtminstone veta alternativet innan jag börjar mixtra med något jag inte hanterar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tempel22: Alternativa CPU kostar runt 1250kr
Du har ju AMD 6 kärniga CPU, vilket är bra för dig om du vill behålla ditt CPU då nyare spel oftare använder fler kärnor.
Överklocka är billigaste alternativet.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s274879794&o=produkt_pr...

Följer du en steg för steg guide kan du vara klar på någon timme och få prestanda nära de dyrare CPUna.
Lägger du pengarna på ett GTX 1070 samt en ny kylare kan du få en riktigt kapabel dator för under 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

@tempel22: Alternativa CPU kostar runt 1250kr
Du har ju AMD 6 kärniga CPU, vilket är bra för dig om du vill behålla ditt CPU då nyare spel oftare använder fler kärnor.
Överklocka är billigaste alternativet.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s274879794&o=produkt_pr...

Följer du en steg för steg guide kan du vara klar på någon timme och få prestanda nära de dyrare CPUna.
Lägger du pengarna på ett GTX 1070 samt en ny kylare kan du få en riktigt kapabel dator för under 5000kr.

Kanske ska kolla på det då. Riskerar jag förstöra annat än cpu om jag skulle misslyckas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempel22:

Kanske ska kolla på det då. Riskerar jag förstöra annat än cpu om jag skulle misslyckas?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan testa att överklocka till 4Ghz med stock kylaren. Det finns alltid risker med överklockning. Men gör du inget extremt dumt som att hoppa direkt till 5Ghz är riskerna små. Och max 4.5Ghz med en bra kylare ska vara väl inom säkerhetsmarginalen. Man överklockar genom att hoppa små steg uppåt och kontrollera temperatur och stabilitet varje steg.

Saken är den att din socket AM3+ är anpassad till dyrare processorer, priserna är därefter. Visst kommer du se en viss bottleneck med nuvarande processor. Men det kommer fungera att spela på den om du fixar ett grafikkort. Vänta en vecka och kika på RX 480 som släpps då.
Du kan satsa på ny processor senare, eller leta efter en begagnad till bra pris hela sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Du kan testa att överklocka till 4Ghz med stock kylaren. Det finns alltid risker med överklockning. Men gör du inget extremt dumt som att hoppa direkt till 5Ghz är riskerna små. Och max 4.5Ghz med en bra kylare ska vara väl inom säkerhetsmarginalen. Man överklockar genom att hoppa små steg uppåt och kontrollera temperatur och stabilitet varje steg.

Saken är den att din socket AM3+ är anpassad till dyrare processorer, priserna är därefter. Visst kommer du se en viss bottleneck med nuvarande processor. Men det kommer fungera att spela på den om du fixar ett grafikkort. Vänta en vecka och kika på RX 480 som släpps då.
Du kan satsa på ny processor senare, eller leta efter en begagnad till bra pris hela sommaren.

Vad skulle jag isf köpa för processor? Jag är inte jättesugen på cpu-flaskhals iom mkt cs go-spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempel22:

Vad skulle jag isf köpa för processor? Jag är inte jättesugen på cpu-flaskhals iom mkt cs go-spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Den här är bästa alternativet:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462288

Risken finns dock att du måste byta nätaggregat eftersom den kräver mer. Dock finns det ganska många begagnade bra CPU på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempel22:

Menar du RX 480? Har det inte varit spekulationer om att det blir för dyrt i Sverige i förhållanden till prestandan?

Då verkar ju diskussionen gått åt båda hållen. Är däremot värt att vänta och se.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Då verkar ju diskussionen gått åt båda hållen. Är däremot värt att vänta och se.

Troligtvis. Jag väntar och ser!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det är en rätt så genomgående guide och jag tycker den är lätt att förstå i alla fall. Har man bios framme och går igenom listan med inställningar är det bara att följa den.
För program, Prime95 och Hwmonitor behövs egentligen bara om du ska klocka en bit och stabilitetstesta vilket det sistnämnda man ska helst göra ett bra tag. Egentligen kan man köra en stund och sen använda den dagligen. Alla som kör med en klockad CPU har inte en helt stabil en, men är den stabil nog för allt man gör så vad spelar det för roll?

Lättaste klocken man kan göra är annars att stänga av turbo och sätt multiplier på 20 i stället. På en 6300 blir det effektivt en mindre klock som ska vara stabil. Det låter väl enkelt och smidigt nog?

är det prime 95 man använder för att testa stabiliteten, jag har redan HW Moniroe samt cpu z sedan innan?

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU