Permalänk
Medlem

Problem med kylning av min processor

Tjenare! köpte en begagnad dator för billigt pris och inser nu att den har vissa problem med sig. Bland annat så kommer processorn upp i 85 grader när jag spelar spel, jag har bytat kylpasta och har bra luftflöde i datorn men själva kylaren är rätt så gammal. Kan det vara problemet?

Permalänk
Medlem

Ja, det kan vara problemet. Vad är det för datorkomponenter? Med en processor från t.ex. AMD och en simpel kylare, så är den temperaturen inte konstig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, det kan vara problemet. Vad är det för datorkomponenter? Med en processor från t.ex. AMD och en simpel kylare, så är den temperaturen inte konstig.

http://imgur.com/RoDxX2U

låter lite otroligt att en fläkt kan vara så dålig att det går upp 30 grader haha

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS om spänningen till CPU är "för" högt inställd.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kolla i BIOS om spänningen till CPU är "för" högt inställd.

vad heter det på engelska? kollade i BIOS innan men förstod inte mycket, och hur kollar jag vad som passar min processor?

Permalänk
Avstängd

kan inte vara så att du kletat på för mkt kylpasta?

Kylpasta i all ära, men för mkt ger motsatt effekt och isolerar ost värmen till processorn ost för att sprida vidare det till processorkylen.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Gör en clear cmos och testa igen funkar ej det så ta loss kylaren och montera om den

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

kan inte vara så att du kletat på för mkt kylpasta?

Kylpasta i all ära, men för mkt ger motsatt effekt och isolerar ost värmen till processorn ost för att sprida vidare det till processorkylen.

Tror inte det, kletade bara på en liten bit i mitten som sedan passar hela när man pressar in kylaren

Skrivet av Tip Top:

Gör en clear cmos och testa igen funkar ej det så ta loss kylaren och montera om den

ifall clear cmos är att man tar bort cmos batteriet och lägger tillbaks det så har jag gjort det

Permalänk
Medlem

det måste väl ha något méd mjukvara att göra eftersom allt med kylning är okej

Permalänk
Medlem

Köp en noctua så löser det sig.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Köp en noctua så löser det sig.

har inte råd

Permalänk
Medlem

Vilket program mäter du tempen med

Jag använder next cam 3.1

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Vilket program mäter du tempen med

Jag använder next cam 3.1

Använder CPUID hardware monitor

Permalänk

Din kylare ska enkelt kunna klara av att kyla processorn även under höga laster. Som jag ser det finns det därför endast tre möjliga orsaker på ditt problem.

1. Kylaren är felmonterad.
2. Fel på programmet som läser av temperaturen
3. Fel på temperatursensorn i processorn. (ej särskilt troligt)

Börja med att verifiera temperaturen genom att avläsa med flera program. Kolla sedan om kylaren verkligen är korrekt installerad, guider på youtube etc.
Vad du än gör ska du INTE köpa ny kylare, då kan du lika gärna kasta pengarna i sjön istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbetobbe:

Din kylare ska enkelt kunna klara av att kyla processorn även under höga laster. Som jag ser det finns det därför endast tre möjliga orsaker på ditt problem.

1. Kylaren är felmonterad.
2. Fel på programmet som läser av temperaturen
3. Fel på temperatursensorn i processorn. (ej särskilt troligt)

Börja med att verifiera temperaturen genom att avläsa med flera program. Kolla sedan om kylaren verkligen är korrekt installerad, guider på youtube etc.
Vad du än gör ska du INTE köpa ny kylare, då kan du lika gärna kasta pengarna i sjön istället.

Tack! du tror inte att det beror på att någon inställning påverkar detta?

Permalänk
Medlem

körs processorn i stock, så ska inte den där kylaren ha några problem att kyla iaf.
Jag har kört min 2500k i stock med orginalkylaren utan problem.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av hemlatta:

Tack! du tror inte att det beror på att någon inställning påverkar detta?

Högst otroligt. 85 grader verkar alldeles för högt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemlatta:

Tack! du tror inte att det beror på att någon inställning påverkar detta?

Jag skulle rekommendera att du fabriksåterställer BIOS, för att vara säker på att föregående ägare inte gjort några inställningar som påverkar. Det är bara att gå in i BIOS, sen välja Save & Exit -> Restore Defaults, så återställs allt till fabriksinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbetobbe:

Högst otroligt. 85 grader verkar alldeles för högt för det.

Märker nu att jag monterade min cpu kylare upprätt istället för nerliggande vilket gjorde hela processen mycket mer komplicerad och förmodligen finns det luftbubblor eller liknande i kylpastan. Tror du det är anledningen till den höga temperaturen?

Permalänk
Skrivet av hemlatta:

Märker nu att jag monterade min cpu kylare upprätt istället för nerliggande vilket gjorde hela processen mycket mer komplicerad och förmodligen finns det luftbubblor eller liknande i kylpastan. Tror du det är anledningen till den höga temperaturen?

Där har du förmodligen orsaken! Lägg gärna upp en blid på det, en bild säger mer än tusen ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbetobbe:

Där har du förmodligen orsaken! Lägg gärna upp en blid på det, en bild säger mer än tusen ord

Tillbaks från mardrömmen som är att montera cpy-kylaren igen. Problemet var att jag inte hade skruvat tillräckligt hårt (bara tills mina händer inte klarade mer) vilket gjorde att kylpastan inte spred sig och blev tjockare i mitten vilket (väldigt ineffektivt). Efter min första ommontering så fick jag panik över att kylpastan inte var utspridd perfekt och ville desperat se hur det såg ut, varpå jag fick göra en hel montering igen. Märkte skillnaden direkt när jag startade datorn. Tack så jävla mycket, äntligen är mardrömmen över.