DDR4-minne under 40 kronor per gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nästa upgrade trycker jag in 64GB bara för att

Kör en virtuell hårddisk på ram-minnet och installera nåt spel där och checka laddningstider.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Granter:

Fanns en tid då man stängde av allt annat än spelet för att de inte skulle vara massa onödiga grejer igång. Idag är folk lata med de.

Nu väckte du mina gamla LAN minnen då man till och med döda Explorer i hopp om att kunna driva spelen någorlunda bra.

Vi är lata för att köper man en hyfsad mängd ram så slipper man bry sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Kör en virtuell hårddisk på ram-minnet och installera nåt spel där och checka laddningstider.

Det är väl det ultimata, dock besitter jag inte de tekniska kunskaperna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Wasted Hobbit:

Beror också på hur man surfar. Själv har 16GB och behöver 32GB då mitt system ligger och tuggar på 6-8GB när jag bara surfar. Men då brukar jag ligga på 30-100 flikar beroende på så när jag drar igång spela och andra program kan det bli lite tight.

Har även lyckats få slut på VRAM på mitt gtx 580 (1,5GB modellen) när jag spelade Rainbow Six Siege och hade twitch och andra grejer på min sekundära skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är sant, och nu när han bara har 8 GB och funderar på att köpa ett gtx 1080 så bör det absolut finnas utrymme i budgeten för 8 GB minne till. Jag har alltid kört med mycket minne då det inte kostar mycket extra om man ändå ska köpa en bra dator och det blir riktigt segt när minnet är slut. Särskilt förut när man inte hade SSD.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheSlicker:

Senast jag kollade upp det så var det makalöst liten prestandavinst mellan olika hastigheter so fort man kom över ~2000MHz så mestadels ignorera hastigheten och köp den mängd GB du vill ha.

Skrivet av anon159643:

Tänkte på samma sak. Dessa tester är extremt fokuserade på enbart spel, men 2400MHz tror räcker åt de flesta, det jag är ute efter några som har bra kvalite. Där min fundering är att köpa 3000Mhz minnen och köra dessa i 2400Mhz, är dessa då mer stabila?

Det är dock inte sant längre för varken DDR3 eller DDR4.

Exempel för DDR4:
https://www.youtube.com/watch?v=Er_Fuz54U0Y
https://www.youtube.com/watch?v=qksXthUcbiQ

Exempel för DDR3:
https://youtu.be/frNjT5R5XI4?t=1m34s

Så med tanke på priset för snabbare RAM skulle jag absolut inte köpa långsamma DDR4-minnen om jag byggde nytt idag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Vad räknas egentligen som standard idag undrar jag, valen har ju blivit oerhört mycket mer nu.

Standard på mängden minne är nog fortfarande 8-16GB beroende på dator. Finns säkert några undantag som idag ligger på 32GB. Om nu priserna sjunkit så mycket TROTS att dollarpriset är högt så kan man nog vänta sig att det när som är 16-32GB som räknas som standard, speciellt om nu priserna inte skiljer så mycket mellan 16/32GB-kit (2 stickor).

Hastigheten på minnen har förvisso betydelse men ökad bandbredd brukar nästan alltid ske på bekostnad av latency/åtkomsttid (CAS) och slår mer eller mindre ut varandra på grund av det. Det finns ju undantag där vissa applikationer t.ex. gynnas mer av sekventiellt skriva/läsa mycket minne mot applikationer som ofta ska skriva/läsa lite.

Varför inte Sweclockers testar detta antar jag är för att skillnaderna är så små. Minnet är idag inte något som begränsar prestandan på samma sätt som det kunde vara för 10-15 år sedan (för att dra till med något). Redaktionen har begränsade resurser så jag antar att de prioriterar det som anses viktigast. Det finns t.ex. inte något test på lagringsenheter (HDD/SSD) de senaste 2 åren heller. Det ligger antagligen närmare till än att testa DDR4-stickor

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Önskar att Zen får moderkort med 16 DDR4 platser eller fler.

Dom moderkorten kommer antingen bli brutalt stora eller inte få plats med något annat om du vill ha 16 moduler eller fler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är dock inte sant längre för varken DDR3 eller DDR4.

Exempel för DDR4:
https://www.youtube.com/watch?v=Er_Fuz54U0Y
https://www.youtube.com/watch?v=qksXthUcbiQ

Exempel för DDR3:
https://youtu.be/frNjT5R5XI4?t=1m34s

Så med tanke på priset för snabbare RAM skulle jag absolut inte köpa långsamma DDR4-minnen om jag byggde nytt idag.

Jag ska snart bygga en ny dator med i7 6700k, GTX 1070 osv, vilken hastighet bör jag satsa på? kommer att köra med 2x8gb stickor. Enligt några tester jag sett så är 2666 MHz mest pris/prestanda, vad tror du om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Dom moderkorten kommer antingen bli brutalt stora eller inte få plats med något annat om du vill ha 16 moduler eller fler

"Brutalt"? du menar den gamla hederliga "EATX" kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Det är dock inte sant längre för varken DDR3 eller DDR4.

Exempel för DDR4:
https://www.youtube.com/watch?v=Er_Fuz54U0Y
https://www.youtube.com/watch?v=qksXthUcbiQ

Exempel för DDR3:
https://youtu.be/frNjT5R5XI4?t=1m34s

Så med tanke på priset för snabbare RAM skulle jag absolut inte köpa långsamma DDR4-minnen om jag byggde nytt idag.

Intressant, frågan är vilka minnesmängd som är rätt för en. Jag själv skulle aldrig snåla med 2133Mhz.
Sedan kommer jag aldrig köra nuvarande processorer i 4,5Ghz då jag ställer lite högre stabilitetskrav än de flesta. -Ja folk kan klocka sin dator skithögt och ända ha extrem hög säkerhetsmarginaler så den skulle duga till styrning för Nasas rymdfarkoster, men det betyder inte att jag kan detsamma.

Jag har tidigare långt tillbaka haft problem med dåligt ram, så bra märke, bra recensioner och normalpris blir mitt val. -Är ett visst ram skitbilligt, så är jag skitskeptisk till denna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ph4st:

Jag ska snart bygga en ny dator med i7 6700k, GTX 1070 osv, vilken hastighet bör jag satsa på? kommer att köra med 2x8gb stickor. Enligt några tester jag sett så är 2666 MHz mest pris/prestanda, vad tror du om det?

Ptja, som testerna jag länkade till visar så blir det ju en förbättring ända upp till 3200Mhz så jag skulle satsa på det då det ändå inte kostar så mycket mer än 2666Mhz-minnen.

På Inet kostar det billigaste 16GB-kitet med 3200MHz-minnen 899kr till exempel: https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Medan det billigaste 16GB-kitet med 2666MHz-minnen går på 739kr: https://www.inet.se/produkt/6110148/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänkte samma sak! måhända är man cynisk men det har ju kommit lite "väl" lägligt ibland så att säga.

Var väl mer eller mindre bekräftat att den där översvämningen i Thailand användes som ursäkt för fortsatt höga priser på hårddiskar även flera år senare om jag inte minns fel. Kom ju ut statistik på att hårddisksproduktionen var högre än vad den var innan översvämningen, ändå användes översvämningen som ursäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Var väl mer eller mindre bekräftat att den där översvämningen i Thailand användes som ursäkt för fortsatt höga priser på hårddiskar även flera år senare om jag inte minns fel. Kom ju ut statistik på att hårddisksproduktionen var högre än vad den var innan översvämningen, ändå användes översvämningen som ursäkt.

Det är säkert något som kan uppstå. Initialt är de högre priserna säkert en konsekvens av den lägre produktionen de haft/reparationer m.m. men när den väl återtar normal nivå så är det lätt man som företag lockas av att ligga kvar i pris.

Man kan ju se det som att konkurrensen delvis börjar om och då tar det lång tid innan de återtar nivåer om tillverkarna ska småjustera sina priser mot konkurrenterna endast ett par gånger i kvartalet. Så konsekvensen blir ju oftast så även om tillverkarna själva inte beställer varken jordbävning eller tsunamis

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

16GB är väl mer än tillräckligt. Ytterst få spel som behöver mer än 8 fortfarande så 32 känns Overkill men när priset är så lågt så varför inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer än tillräckligt? Jag klarar mig inte på mina 32gb och moderkortet pallar tyvärr inte mer.. Nästa bygge ska ha minst 64gb (kör ett gäng VMs)

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Var väl mer eller mindre bekräftat att den där översvämningen i Thailand användes som ursäkt för fortsatt höga priser på hårddiskar även flera år senare om jag inte minns fel. Kom ju ut statistik på att hårddisksproduktionen var högre än vad den var innan översvämningen, ändå användes översvämningen som ursäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det kostade nog en del att bygga nya fabriker så man kunde komma upp i den produktionstakten igen. Kan tänka att de vill få igen den investeringen innan de pressar priserna.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Är det ens någon märkbar skillnad mellan ddr3 och ddr4 minnen i prestanda? Säg ett par 1600mhz med ok latency vs ddr4 2000mhz plus med högre latency?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Senast jag kollade upp det så var det makalöst liten prestandavinst mellan olika hastigheter so fort man kom över ~2000MHz så mestadels ignorera hastigheten och köp den mängd GB du vill ha.

Ok tack, verkar bli mer isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Är det ens någon märkbar skillnad mellan ddr3 och ddr4 minnen i prestanda? Säg ett par 1600mhz med ok latency vs ddr4 2000mhz plus med högre latency?

Skickades från m.sweclockers.com

Märkbar JA, stor NÄ.
Skiljer ungefär 5% i prestanda mellan DDR3 och DDR4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det är väl det ultimata, dock besitter jag inte de tekniska kunskaperna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ultimata hade ju varit att ha windows där som avslutade med att gå tillbaka till och spara på en Windows SSD.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Märkbar JA, stor NÄ.
Skiljer ungefär 5% i prestanda mellan DDR3 och DDR4.

Vet inte hur sann denna kommentaren är, men har för mig att det var en utav Anandtech´s primära testare (seriös alltså) som menade på att latensyn påverkade såpass att man kunde skippa ett steg i minnesspeed då de tog ut varandra. Gällde väl iofs mellan DD3 V DDR3, så det är inte en helt rättvis jämförelse.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv

Fattas ju bara att priserna dragit upp rejält när Zen väl lanseras. Sitter seriöst och funderar på att köpa minnen redan nu just utifall. Men då jag inte är helt 100% säker på vad jag ens tänkt köra och om jag nöjer mig med 32GB eller slår på stort med 64GB på direkten så blir det en del att fundera på förstås.

Är det känt hur många minnessocklar som kommer finnas på moderkortet? Tänker inte göra om samma misstag som för fyra år sedan när jag köpte nuvarande plattform och fyllde mina fyra socklar med 4GB-stickor. Var iofs de största moduler som gick att köpa utan att möjligen behöva betala galna priser. 2x16GB-stickor borde nog vara rätt optimalt annars.

Permalänk
Medlem

1 Gb = 1/8 GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Vet inte hur sann denna kommentaren är, men har för mig att det var en utav Anandtech´s primära testare (seriös alltså) som menade på att latensyn påverkade såpass att man kunde skippa ett steg i minnesspeed då de tog ut varandra. Gällde väl iofs mellan DD3 V DDR3, så det är inte en helt rättvis jämförelse.

Jag kan inte heller garantera den skillnaden, men har läst ett par tester där skillnaden var ungefär 5% och egentligen var det nog max 5% till och med.

Permalänk
Inaktiv

Back in business

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Hur stor skillnaden är mellan 8 och 32gig kan du väl tänka själv. Du kan köra program totalt för 8gb ram, och annars är de 32gb.

Mer ram = mer skit uppe samtidigt. Personligen kört på 16gig senaste 4.5åren, aldrig brytt mig i hur många sidor och tabbar jag har uppe och de har flytit utmärkt. Lyckades cappa de några gånger under rendering. Men 8gig börjar ju inte bli helt omöjligt att fylla i dagens standarder. Fanns en tid då man stängde av allt annat än spelet för att de inte skulle vara massa onödiga grejer igång. Idag är folk lata med de.

Vad räknas egentligen som standard idag undrar jag, valen har ju blivit oerhört mycket mer nu.

När de enbart var ddr3 så var de ju typ 1333mhz = billigt 1600mhz = standard 2133 = maxad. Äre någon skillnad mellan ddr3 i 2133 och ddr4 i samma speed.

What? Nej detta visste jag inte. Intressant. Eller så som jag nämnde så kanske det kan vara skoj med riktiga siffror vid jämförelser. Inte din fina summering att "flutit utmärkt" skulle vara svaret på hela gåtan, när det gäller mängden ram + olika hastigheter + olika timings i olika scenarion.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så 640:- för 16GB! Perfekt ju!

....Oh jösses snart kommer en brand lr översvämning alltså!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag kan inte heller garantera den skillnaden, men har läst ett par tester där skillnaden var ungefär 5% och egentligen var det nog max 5% till och med.

Du menar Ddr3 V Ddr4 och samma ramhastighet nu?

En diff på 5% kan man mäta tom själv eller läsa sig till, men det är för lite för att man märker det själv irl, anser jag.

* Host host fräs* Satan i gatan vad en sommarförkylning fuckar livet.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Du menar Ddr3 V Ddr4 och samma ramhastighet nu?

En diff på 5% kan man mäta tom själv eller läsa sig till, men det är för lite för att man märker det själv irl, anser jag.

* Host host fräs* Satan i gatan vad en sommarförkylning fuckar livet.

Kommer inte ihåg exakt vilka minne som användes, men för att man skall kunna jämföra med samma cpu så måste det ju ha varit DDR3v.
Sen har jag för mig att det handlade om antal fps i spel som indikerade en ökning med runt 5%, det är ju märkbart fast inte stort om du går från 100 fps till 105

Permalänk
Medlem

Attans då. Vilken naturkatastrof ska dom välja den här gången?

Permalänk
Medlem

Lite lustigt hur folk verkar ha problem med att naturkatastrofer och bränder för att det höjer priset på hårdvara medans människor blir hemlösa, förlorar sina jobb och sina liv.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.