Hjälp med att fixa ihop kundkorg för dator riktpris 10k

Permalänk
Medlem

Hjälp med att fixa ihop kundkorg för dator riktpris 10k

Hej alla kunniga, behöver hjälp med att sätta ihop en lista med komponenter till en dator med riktpris 10k. Spelen jag tänkte spela är fallout 4,, bf4, DOOM och eventuellt Bf1 när det kommer ut. Har absolut ingen erfarenhet utav datorer då jag enbart spelat på consol så skulle behöva hjälp i denna elektroniska djunglen. Tack på förhand Mvh

Permalänk
Medlem

@Denpe: Rekomenderar att du väntar på amd:s rx 480 om du ska klämma in ett vettigt grafikkort i den prisklassen om du inte är sugen på ett 970.

Visa signatur

Laptop: Macbook Air 2017
Stat: CPU: i5-4690k @4.4GHZ + Hyper 212 EVO // GPU: ASUS GTX 970 Turbo // MOBO: ASUS Z97-E // RAM: Crucial Ballistix 8GB // PSU: Corsair CX750M // SSD: Samsung 850 EVO 250GB + Crucial BX 200 240 GB // Chassi: CM Scout II Advanced // Skärm: ASUS MG248Q + BENQ RL2455HM //

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsaand:

@Denpe: Rekomenderar att du väntar på amd:s rx 480 om du ska klämma in ett vettigt grafikkort i den prisklassen om du inte är sugen på ett 970.

När släpps rx 480? Och hur mycket skulle prisskillnaden vara ifall jag kör med som finns på marknaden med samma prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ville verkligen få in ett 1070 och det blir ändå 1800:- över ditt riktpris. Nog bättre vänta på rx480 som ska börja säljas om cirka 2 veckor och satsa på ett vettigare nätagg och större SSD. Ingen aning heller hur moderkortet är Har du några delar som tänker använda eller ska allt köpas nytt?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9481580/

Permalänk
Medlem

Nej min nuvarande dator har gjort sitt så tänkte köpa allt nytt, kanske bättre att jag väntar på rx480 och får lite bättre inblick i alla komponenter men vill helst ha nätaggregatet på 600w. Chassit utseende spelar inte så stor roll eller om det låter lite,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsaand:

@Denpe: Rekomenderar att du väntar på amd:s rx 480 om du ska klämma in ett vettigt grafikkort i den prisklassen om du inte är sugen på ett 970.

Skrivet av Denpe:

När släpps rx 480? Och hur mycket skulle prisskillnaden vara ifall jag kör med som finns på marknaden med samma prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt säker på att rx 480 släpps den 29:e juni. Amd har gått ut med att kortet ska kosta ca. 200 dollar, får se vad det blir på svenska marknaden. Ett 970 går för strax under 3000 nytt men du kan säkert hitta ett under 2000kr begagnat här på sweklockers. Så rekommenderar antingen ett nytt rx480 eller begagnat 970 om du nöjer dig med det och har bråttom

Visa signatur

Laptop: Macbook Air 2017
Stat: CPU: i5-4690k @4.4GHZ + Hyper 212 EVO // GPU: ASUS GTX 970 Turbo // MOBO: ASUS Z97-E // RAM: Crucial Ballistix 8GB // PSU: Corsair CX750M // SSD: Samsung 850 EVO 250GB + Crucial BX 200 240 GB // Chassi: CM Scout II Advanced // Skärm: ASUS MG248Q + BENQ RL2455HM //

Permalänk
Medlem

ps://www.inet.se/kundvagn/visa/9482422/ kan det vara en fungerande setup?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denpe:

ps://www.inet.se/kundvagn/visa/9482422/ kan det vara en fungerande setup?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om du inte behöver PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denpe:

Nej min nuvarande dator har gjort sitt så tänkte köpa allt nytt, kanske bättre att jag väntar på rx480 och får lite bättre inblick i alla komponenter men vill helst ha nätaggregatet på 600w. Chassit utseende spelar inte så stor roll eller om det låter lite,

Skickades från m.sweclockers.com

finns det någon anledning till att du vill ha nätagg på 600w?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Är rädd för att ett 500w nätagg skulle bli en flaskhals men kanske är helt ute och vimsar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denpe:

Är rädd för att ett 500w nätagg skulle bli en flaskhals men kanske är helt ute och vimsar

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers fick 310w som högst i sitt test med GTX 1070.
http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

Däremot skulle jag inte köpa budgetagg utan lägga till några hundra till kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Sweclockers fick 310w som högst i sitt test med GTX 1070.
http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

Däremot skulle jag inte köpa budgetagg utan lägga till några hundra till kvalité.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9485317/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja om du inte behöver PSU.

Kanske funkar bättre? https://www.inet.se/kundvagn/visa/9485317/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle lagt till 2 tusen, så du kommer upp till 12 tusen i alla fall.
Det är 2 tusen välinvesterade pengar i min mening.
Det kanske låter som en rätt liten skillnad men du får så mycket mer. Datorn kommer klara allt du slänger på den i maxupplösning så länge du kör 1080p, och det räcker långt tycker jag. Jag kör själv bara i 1080p även om jag funderar på att uppgradera mig snart ändå. Dessutom är denna datorn jag har förslag på här i formfaktorn mITX, vilket innebär att den är mindre än vanliga chassin/datorer. 12 kostade den första datorn jag byggde själv och den hade jag i ca 3 år sedan bytte jag grafikkortet och körde på 3 år till med samma processor och övriga komponenter. Denna datorn jag gjort här är lite under vad jag skulle köpt, men jag tror du kommer bli nöjd!
Kundvagn Inet

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.