HTC Vive i svenska butiker den 23 juni

Trädvy Permalänk
Cylon
Registrerad
Dec 1999

HTC Vive i svenska butiker den 23 juni

Efter att ha kommit ikapp med tillverkningen och möta efterfrågan går HTC ett steg längre i att kommersialisera VR-headsetet Vive, som lagom till midsommar dyker upp i svenska butiker.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Var ligger logiken i att man ska betala samma pris som vid beställning plus frakt?

Det betyder ju att fraktkostnaden är påhittat och de kunde lika gärna lagt samma pris och haft "gratis frakt". Suck.

http://ozzed.net
Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök :)
Jag finns också på Spotify, Jamendo,och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

@Ozzed: Precis så det är här: https://www.inet.se/produkt/1999813/htc-vive/#merinfo
Ser man en på butikshyllan kanske man inte kan hålla sig längre haha...

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Ozzed:

Var ligger logiken i att man ska betala samma pris som vid beställning plus frakt?

Det betyder ju att fraktkostnaden är påhittat och de kunde lika gärna lagt samma pris och haft "gratis frakt". Suck.

En teori är att frakten är en utgift som HTC har sen väljer de själva hur de tar in den och det självklara är väl att lägga påslaget på alla enheter.

Går de i plus pga. frakt-summan däremot så kan man diskutera saker och ting.

Med detta sagt så har jag ingen aning om hur det fungerar i praktiken.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Ozzed:

Att beställa hem är en separat frakt från HTC. En massleverans till butik är betydligt billigare och givetvis kan inte leverantören ta samma pris som återförsäljare, då förfaller ju själva saken med just återförsäljare.

DVS:

Dom MÅSTE vara dyrare än återförsäljaren. Annars kommer inte återförsäljaren ta in produkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av oouhdawg:

...
Dom MÅSTE vara dyrare än återförsäljaren. Annars kommer inte återförsäljaren ta in produkten.

Men nu är det ju fortfarande billigare att beställa från Vive's hemsida än att köpa i butik.

Intel Core i7 4790K, Asus Maximus VII Formula, 32 GB DDR3 2400MHz, EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0 + Några SSD'er

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

Jag skulle vilja veta hur det ser ut på deras fabriker? Använder HTC Foxconn också? Vilka använder Oculus m.m.

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Iphone 6 (iOS)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Oj oj, kan det vara en tillfällighet att de släpps i Sverige nu när förmodligen steamrean börjar samma dag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av MrVodka:

Oj oj, kan det vara en tillfällighet att de släpps i Sverige nu när förmodligen steamrean börjar samma dag?

Är det så? Att steamrean brukar vara high and beyond nu vid den svenska midsommarn?

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för offerter på custom-work! PM'a mig. •

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Ozzed:

Att fraktkostnaden är direkt påhittad tror jag inte. Men det är väl en definitionsfråga för all typ av prissättning å andra sidan ;).

Jag skulle gissa på att det rör sig om följande:
1. Webhallen kan ta ett lite högre försäljningspris. Alternativet att beställa från steam är ändå inte billigare.
2. Vet inte vad inköpspris för webhallen är men marginalerna kan vara så små att det inte går att få vinst annars.
3. Webhallen måste förhålla sig till svensk lagstiftning. Exempelvis reklamationsrätt på tre år och ångerrätt vilket inte steam behöver tänka på. Vidare kommer webhhallen säkerligen ge support på grejerna vilket man behöver fakturera någonstans. Det är ju lite av en chansning hur mycket de här headsetsen kommer kosta i problem framöver.

Men det är svårt att sia närmre om utan att veta inköpspris och kostnadskalkyler på support och liknande. För egen del hade jag föredragit en svensk välkänd återförsäljare över en utländsk aktör om det uppstår problem med produkten :).

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

Det är väl bra att det är samma pris. Orättvisan för några förlorade hundralappar hade annars skapat en Sweclockers-riot nästan lika stor som efter vilken Oculusnyhet som helst.

c[_]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Finns det några vettiga spel till Vive ännu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Maj 2014

Lite spännande hur man i början av året var så sjukt taggad på en vive att man tom drömde om det varje natt till att när det närmade sig release frågade sig vad man skulle göra med det när man har köpt det. Kunde inte svara på den frågan då det inte fanns ett spel som såg i närheten av roligt ut, mest tech-demos, indiespel och lite rymdpangare som kanske kan vara kul om man gillar star trek..

Hoppet låg till att valve skulle släppa en bomb de suttit på som skulle frälsa vr men icke så intresset dog totalt.

Ni som köpt vive, använder ni den något? dagligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Jag väntar nog tills nästa år då priset har sjunkit och bra spel har släppts .

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Asus 24 tum @75hz med Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Jag ser än bara Alpha version på VR's.

Och jag vill ha trådlöst om jag ska skaffa mig nån av alla VR's.

[i5 4670k]-[MSI Z87 GD65-GAMING]-[Corsair 16GB 1600MHz XMP ]-[EVGA Supernova G2 750W]-[ZOTAC GTX 980Ti AMP Extreme 6GB]-[Windows 10]-[Acer 27" XB270HU]-[]-[QPAD 8K]-[QPAD MK-90][Asus Essence STX II]-[Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm]-[Röde PodCaster USB + PSM-1 + PSA-1]-[Wii U]-[PS4 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av andreas_dock:

Är det så? Att steamrean brukar vara high and beyond nu vid den svenska midsommarn?

http://whenisthenextsteamsale.com/

http://www.pcgamer.com/steam-summer-sale-dates-have-leaked/

Speldatorn: i7-6700 | GTX 1070 | ASUS H110M-A |2400 mhz 16GB RAM | 500 gb hd, 250 ssd |Sound blaster ZxR |Windows 10 | be quiet! Pure Power L8 630W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Löfvet:

Lite spännande hur man i början av året var så sjukt taggad på en vive att man tom drömde om det varje natt till att när det närmade sig release frågade sig vad man skulle göra med det när man har köpt det. Kunde inte svara på den frågan då det inte fanns ett spel som såg i närheten av roligt ut, mest tech-demos, indiespel och lite rymdpangare som kanske kan vara kul om man gillar star trek..

Hoppet låg till att valve skulle släppa en bomb de suttit på som skulle frälsa vr men icke så intresset dog totalt.

Ni som köpt vive, använder ni den något? dagligen?

Jag använder min dagligen. Lucky's Tale (Oculus-spel men kör med Revive), Elite Dangerous, Assetto Corsa, Euro Truck Simulator, Alien Isolation, Budget Cuts, Flight Sim X och med VorpX så kan jag även köra icke-VR spel med full headtracking osv. Och det kommer ständigt nya saker att testa med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

@andreas_dock: Yes det är nog så kan jag tänka mig.